Nu știm care erau speranțele de început în social media, poate o lume mai bună, dar realitatea din pandemie a venit cu câteva descoperiri mai puțin roz. Perioada asta de izolare ne-a furat și ultimul strop de flexibilitate și toleranță cu alții care nu sunt fix ca noi, spune Bogdan Epure, Head of Social Media Oxygen. Bogdan face o caracterizare succintă a mediilor în care trăiesc oamenii acum:
Facebook-ul s-a dat pe hate, Instagramul pe fake-ul simulat în apartament, YouTube-ul și-a pus căciula de staniol și a mers pe burta ocultei, LinkedIn pe zâmbetul forțat al optimismului blue-collar, iar pe TikTok a uitat cineva să îl anunțe că avem viruși și izolare.
Există, însă, și un dram de optimism, pentru că Bogdan încheie acest interviu cu #esteok. Cum se ajunge acolo, vedeți mai jos.
Începutul în social media
Cândva prin 2006, puțin mi-a lipsit să fiu inginer constructor. Deja părea că îmi înfrâng destinul în momentul în care îmi deschisesem un blog cu un an înainte, dar declicku’ s-a produs când Dragoș Novac de la metropotam.ro mi-a propus să pun umărul la treabă pentru o rețea socială bazată pe going out. Hashtag dream job la 21 de ani.
Apoi, lucrurile au luat o întorsătură firească: perindat prin variate agenții, continuat parcursul ăsta digital ce mai încolo s-a redenumit puțin în social media. Social Media-ul pe vremea aia era un termen atât de abstract încât am făcut și treaba unui trepied de câteva ori.
Fast forward 10+ ani mai târziu, cred că îmi aduc aminte o filmare când a trebuit să fac fix același lucru. Dar cred că asta e magia domeniului: o definiție vagă care nu te lasă să te plictisești în nicio zi. Vorba aia, toată lumea are un băiat care se pricepe la Facebook.
Și ca să fiu sincer, nici nu e greu să ai o părere pertinentă pe subiect, dacă dedici cantități aproape inumane de timp să citești cine știe ce schimbări nedocumentate s-au mai făcut sub capotă sau de ce românii se amuză teribil la imaginea unei broaște postate în diferite ipostaze în fiecare miercuri dimineața.
Presari peste asta câteva cărți de psihologie și niște stive de research-uri pe zona comportamentului digital și voila - ai predictivitatea de care e nevoie pentru a avea un job description cu something something social media la coadă.
Asta doar dacă vrei să mai lucrezi în domeniu peste 5 ani, pentru că altfel poți să o arzi și pe intuiție și să ajungi ceva guru social media de care deja am uitat în 3-4 ani. Când începe frecvent să îți dea cu minus pe zona de KPIs & key results estimați/livrați, parcă ar merge o reorientare profesională.
Dezamăgirile crizei
Oricât de mult ne-ar plăcea nouă ne batem cu pumnul în piept că oamenii au găsit alinare în social media-ul construit, în parte, și de noi, cei care lucrăm în domeniu, realitatea e că acest consum ridicat din perioada pandemică a fost mai mult o consecință a timpului liber ce n-a mai putut fi alocat către hobby-uri și activități offline.
Acest lucru l-am simțit și noi în momentul în care au venit primele relaxări și cumva, atât brand-urile, cât și consumatorii, au vrut să închidă acea perioadă de 2 luni de endless scrolling. Back to business/ back to normal e o nevoie acută pe care am perceput-o atât printre clienți, cât mai ales în rândul consumatorilor.
Cât despre ceea ce am învățat în această perioadă, naivul din mine ar vrea să zică că e despre cum social media ne-a arătat că toată lumea a profitat de acest luni pentru a se desăvârși ca profesionist, a acumulat o varietate de hobby-uri noi și interesant, a învățat ceva sau pur și simplu a petrecut quality time cu familia. Realitatea cred că e mai sumbră puțin și abia după câteva studii vom avea certitudinea că perioada asta de izolare ne-a furat și ultimul strop de flexibilitate și toleranță cu alții care nu sunt fix ca noi.
Cred mai mult ca niciodată că bulele din social media s-au cimentat și mai bine și, în plus, au pus și o barieră de protecție generoasă încât să nu mai fie deranjate de alții cu păreri divergente. Lucru care contrazice pare-mi-se cumva acea chintesența pe care străbunicii și stră-străbunicii au avut-o când au inventat social media.
Oricum, cel mai neașteptat lucru din toată această perioadă pandemică a fost că numărul de dezamăgiri, atât la nivel de persoane despre care aveam o părere bună, cât și brand-uri cu o comunicare cool și edgy, a fost similar cu surprizele plăcute pe care le-am avut de la oameni și brand-uri de la care nu aveam vreo așteptare anume.
Dacă ar fi să fac un scurt rezumat al platformelor sociale în perioada respectivă, acesta ar fi cam așa: Facebook-ul s-a dat pe hate, Instagramul pe fake-ul simulat în apartament, YouTube-ul și-a pus căciula de staniol și a mers pe burta ocultei, LinkedIn pe zâmbetul forțat al optimismului blue-collar, iar pe TikTok a uitat cineva să îl anunțe că avem viruși și izolare.
Trenduri de pandemie
Dacă e să vorbim de trend-urile lăsate de pandemie, cred că cel mai important e legat de faptul ca brand-urile au înțeles că, pe lângă rolul pe care ar trebui să îl aibă în viața consumatorului, acesta începe să se aștepte de la ele să stand for something. Să ia atitudine și să își părăsească turnul de fildeș al neutralității. Să se implice și să comunice în subiecte sociale în care cred cu tărie.
Și asta s-a văzut din creșterea acesta fulminantă și aparentă a hate speech-ului pe zona de social media. Zic aparentă pentru că dinozaurii internetului știu că acest hate a fost tot timpul prezent pe Internet, iar singurul lucru pe care a reușit pandemia asta sa-l facă a fost să reducă la tăcere pe cei care în mod normal balansau acest flux negativ cu energie pozitivă.
Tocmai din acest motiv îmi permit un scurt ghid de supraviețuire pentru cei care lucrează în domeniul social media și pentru cei care petrec atât de mult timp pe social încât e ca și cum ar lucra:
1. Respectă-ți timpul tău liber și consumă social media cu moderație în afara orelor de program.
2. Oprește notificările cel puțin câteva ore pe zi pentru a reduce efectul pavlovian.
3. Păstrează unele amintiri pentru când îți vei aduce tu aminte de ele, nu Facebook/Google etc.
4. Decât să dai cu hate, mai bine dai cu love. Sau mai bine spus, construiește-ți o bulă pe energie pozitivă.
5. Este ok să mai obosești din când în când. Să n-ai viața perfectă. Să dai unfriend sau unfollow. Să nu fie totul roz. Să nu iei validare virtuală pe subiecte grele. #esteok