[SoMe 2020] Vlad Socianu: Odata cu venirea pandemiei, social media-ul a devenit rege

[SoMe 2020] Vlad Socianu: Odata cu venirea pandemiei, social media-ul a devenit rege

Cu toata presiunea asta de pandemie pe echipele din social media, la intersectia dintre ”trebuie sa aratam ca ne pasa”, ”trebuie sa fim impreuna”, ”trebuie sa fim seriosi”, ”trebuie sa dresam solidaritatea”, s-a pierdut din vedere ceva important: firescul. Ca sa supravietuiesti in social media in 2020, Vlad Socianu, Art Director la Publicis Romania, crede ca tot ce trebuie sa faci e ceea ce face si un om normal cand posteaza. Asta e tot: sa fii prezent, sa risti putin cand pui un mesaj si sa ceri opinia oamenilor. 

Sa tii pasul in social nu e despre ultimul trend. E despre a fi cat mai natural in ceea ce comunici si cat mai relevant pentru comunitatea ta

 E loc si de glume si de alte subiecte in afara de COVID-19, crede Vlad. Oferta cu teme de conversatie este diversa si bogata, mai ales anul acesta. E nevoie de curaj pentru a le aborda si folosirea unui ton potrivit. 

 

Inceputul in social media

Sunt Vlad Socianu, am 27 de ani si sunt Art Director la Publicis. Am ajuns in publicitate acum 7 ani, cam pe vremea asta. Inca studiam la Cluj grafica pe atunci, cu scopul de a intra in publicitate. Am zis sa mai economisesc niste timp si m-am apucat de internshipuri pe timpul verii. Asa am gasit oameni misto de la care sa invat si care au bagat in mine virusul Bucurestiului.

Social media e mereu parte din ceea ce facem in comunicare. Mai sunt locuri in care e vazut ca munca de juniori si cred ca asa am intrat toti in contact prima data cu partea asta. Acum s-a mai schimbat mentalitatea si la client, dar mai ales in agentii.

Personal, n-am inteles de ce fugeau multi cand auzeau ca aveau de facut postari. Social media a fost si va ramane un mediu in care poti sa te joci, sa experimentezi, sa impingi si limitele tale, dar si ale clientilor. Cam toate campaniile misto pe care le fac acum incep in social. Acolo sunt oamenii, acolo iti si raspund cel mai natural. Si am cam trecut de anii in care comunicarea era „one sided”.

Vad, in schimb, multi juniori (si din creatie, dar si din strategie) care se blocheaza in paradigma clasica atunci cand vorbesc de social media: calendare de contextuale si meme-uri. Sa tii pasul in social nu e despre ultimul trend. E despre a fi cat mai natural in ceea ce comunici si cat mai relevant pentru comunitatea ta. Asa transformi un brand intr-o persoana. Altfel, tot ce ajungi sa zici e „uita-te la mine! Sunt tanar si fresh! Stiu si eu despre ce se vorbeste pe net!”. Oamenii simt cand faci ceva fake. Cel mai simplu lucru pe care trebuie sa il faci e sa te prefaci ca tu esti brandul si sa te intrebi: as posta asta la mine pe pagina?

Multa lume crede ca social media e doar o chestie mica. Foloseste-te de asta ca sa faci ce vrei tu acolo. Si fa misto.

 

Efectele pandemiei

 Odata cu venirea pandemiei, social media-ul a devenit rege. Multe branduri si-au oprit comunicarea clasica si s-au reorientat spre digital. Aici vorbim si despre inutilitatea unui outdoor cand nu e nimeni pe strada, dar si despre faptul ca toti am vrut sa fim mai prezenti, sa fim alaturi de comunitatile noastre. Ce comunicam in social a devenit mai sincer, mai direct, mai calculat. Asta nu inseamna ca partea fun nu mai are loc, dar fiecare cuvant conteaza. Si nu vrei ca acele cuvinte sa fie inca un manifesto.

Ce cred ca trebuie sa invatam e si cand sa „let go”. A fost o perioada in care toate brandurile erau pe ace. Pentru ca ceea ce se intampla in lume e groaznic. E clar pentru toata lumea. Dar nu posta nimeni nimic in afara de #staysafe. Si oamenii s-au plictisit sa fie bombardati cu acelasi lucru in fiecare zi. Brandurile care au facut switch-ul inapoi pe entertainment la momentul potrivit au profitat de asta. Si aici nu vorbesc despre comunicat in afara contextului. Ma refer la un TOV mai light. La glumite strecurate ici-colo. Branduri care au iesit cand a trebuit din atmosfera alarmista a primelor saptamani.

 Asta e un lucru foarte important in social media: jumate din treaba e sa asculti oamenii, sa vezi cum se simt. Si cel mai bine e sa studiezi oamenii de la tine de pe pagina. Din experienta mea, majoritatea oamenilor vin pentru entertainment. Incearca doua-trei postari si vezi cum merge. Unul dintre cele mai destepte lucruri pe care le poti face e sa activezi diferite bule de interes, grupuri de pasiuni etc. In momentul in care ei te considera un hub pentru interesul lor, o sa tina discutia activa in comentarii, in locul tau. Si, cine stie, poate te si apara daca o dai in parapeti.

 

Canale de comunicare

Partea nenaturala pe care o vad facuta destul de des e cand brandurile incearca anumite canale pe care contentul lor nu se potriveste. Degeaba vrei sa ajungi misto pe TikTok daca brandul tau nu are treaba cu pustii. Asa cum ziceam mai sus. Oamenii simt cand ceva e prea construit. Bineinteles, ne incurajam clientii sa exploreze alaturi de noi tot ce e de oferit in materie de canale de social. Dar fuga dupa trenduri nu ajuta decat la destabilizarea pozitionarii brandului in SoMe.

Daca ar fi sa descriu fiecare canal in cateva cuvinte, ar iesi asa: Facebook – „sper sa gasesc un video cu catei intre toate stirile astea”; IG – poze de la petreceri; Tik Tok – „uau. Cand au aparut toate brandurile astea?”; Twitter – n-avem art bun pentru postari, da’ copywriter-ul e destul de smecher”. E important sa ai o prezenta care acopera toate astea, dar e bine sa te si intrebi „care-i locul in care ma potrivesc cel mai bine?” si sa lucrezi la ala. 

 

Trenduri 2020

2020 e un an in care nu ai cum sa zici ca nu ai despre ce sa vorbesti. Ce se vede in schimb e ca multe branduri nu au curajul de-a se asocia cu multe dintre subiecte. Oamenii vorbesc, dar vorbesc fara noi. Toate astea, dintr-o frica de a nu atrage tensiuni pe paginile noastre. Singura chestie pe care nu o realizam e ca aceste tensiuni au existat de cand exista internetul. Noi doar am fugit de ele. La fel si cu hatespeech-ul. A fost mereu pe net. In ultimul timp, am fost noi mai atenti la el, pentru ca traim vremuri mai sensibile. Inca un motiv pentru care oamenii miros imediat cand faci ceva nesincer in online.

 

Ghid de supravietuire

Ca sa supravietuiesti lui 2020 in social media, tot ce trebuie sa faci e sa fii prezent, sa risti putin cand pui un mesaj si sa ceri opinia oamenilor. Asta e tot. Fix ce face si un om normal cand posteaza.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Companii

Oameni

Pozitii

Sectiune



Branded


Related