[Smart travel] Paul Barbu, Destinații. EU: Turismul românesc arată deplorabil ca întotdeauna. Pre sau post-pandemie este la fel de dezamăgitor.

[Smart travel] Paul Barbu, Destinații. EU: Turismul românesc arată deplorabil ca întotdeauna. Pre sau post-pandemie este la fel de dezamăgitor.

Mulți români și-au schimbat comportamentul de călătorie și se orientează acum către satele românești, către locurile de cazare mai puțin știute, de la mare, munte sau din Delta Dunării. Este vremea micilor jucători din turism, a proprietarilor de case, pensiuni sau apartamente închiriate în regim hotelier, din zone izolate. Este și momentul ca aceștia să înțeleagă puterea onlineului, mai ales acum, când oamenii caută atent informații și aleg în general vacanțele de tip Do it Yourself.

Turismul românesc stă încă destul de slab la digitalizare și mulți proprietari de spații de cazare mici sunt încă reticenți la investițiile în servicii de marketing online. Aflăm asta de la Paul Barbu, consultant în PR și digital marketing în turism și creator de conținut la Destinații. EU.

Înțeleg că multe dintre afaceri funcționează pe avarii, dar să nu faci nimic altceva în afară de a te plânge, mie nu îmi spune decât că îți meriți soarta. Adaptează-te nevoilor și vei vedea că nu o să ai nevoie nici de ajutor de la stat și nici nu va trebui să concediezi oameni. Dar victimizarea ne-a intrat în sânge.

Mergem mai departe cu seria smart travel și trecem în revistă cu Paul Barbu situația turismului românesc post-pandemie. Aflăm câteva ponturi pentru călătorii cât mai sigure, pe de o parte. Iar pe de alta, ce ar putea face jucătorii mici din turismul autohton pentru a le merge mai bine în criză, fără să crească prețurile sau să facă rabat de la calitate și siguranța clienților.

 

Scurt istoric

Promovez turismul prin intermediul mai multor bloguri și publicații (personale și cu care am și colaborări), dar am și contracte de PR cu anumite agenții pentru a promova turismul in presa. Primul blog pe travel l-am creat acum 4 ani. A pornit din pasiune pentru că voiam să povestesc oamenilor experientele mele, sa dau informatii utile celor care cauta informatii și să creez o comunitate de oameni faini cu care să schimb o părere. Boemul din mine voia, pe atunci, să călătorească și să vadă lumea. Mi-am propus ca alături de sotie să vedem cel putin 3 tari diferite in fiecare an. Și am reusit, până anul acesta.

 

Cea mai frumoasă călătorie de până acum

Nu a fost una singură. A fost concediul de acum doi ani, Egipt – Italia – Malta. Pe cât de frumos, pe atât de obositor a fost. Atunci mi-am dat seama ca în spatele a tot ce afișează unii bloggeri care spun că se distrează, nu este chiar asa. Întradevar vezi locuri noi, te bucuri de altfel de experiențe, dar dacă nu trăiești din asta, nu e chiar așa o bucurie.

Aventura noastră s-a întins pe câteva săptămâni, timp în care am ajuns în Valea Regilor la mormântul lui Tuthankamon. Ne-am distrat adoptând obiceiurile locului, dând mită paznicilor pentru a putea face poze în morminte. Am facut un safari în deșert până la un sat de beduini și am înotat în ape cristaline printre recifii din Marea Roșie. După o săptămână de așa ceva, am ajuns acasă doar pentru a schimba hainele pentru că în câteva ore aveam avion spre Italia.

Cine nu a mâncat o pizza in Napoli a trăit degeaba :) Italienii din sudul țării sunt extrem de relaxati, daca treci pentru faptul că orasul este de-o sărăcie crunta și a ajuns pe mana „baby gangs”, cei care au venit după mafia siciliană. Dar ca turist nu ar trebui să te stresezi prea mult cu aspecte de genul asta.

Mai ales, că pentru 2,40 euro poți merge cu trenul până Pompeii pentru a vedea orasul antic și e a mai ramas din el după erupția Veziviului. Sau dacă vrei, poți trage o fugă pe coasta amalfitană. Panoramele sunt spectaculoase de oriunde ai privi. 

 

Experiențe diverse de travel, și surprinzătoare, și neplăcute

Cea mai surprinzatoare: Israelul. Anul acesta am ajuns la Ierusalim. Nu sunt un mare credincios, dar Drumul Crucii te copleseste emotional.

Iar dacă ajungi aici, fă drumul cu un ghid de-al locului pentru a afla toate povestile si miturile. Vei ajunge să mergi de la Gradina Ghetsimani inapoi in cetate la locul unde a avut loc procesul lui Iisus, în curtea în care a fost judecat, la închisoarea de sub pământ unde a fost ținut, la locurile în care a cazut ținând crucea pe umăr, unde a fost ajutat de un localnic și tot așa.

Poți ajunge și acolo unde se presupune că a avut loc Cina cea de Taină. Iar dacă iei un autobuz de-al locului, ceea ce recomand. Poți merge în Palestina până la locul Înălțării.

La polul opus, se află Corfu. Anul trecut am cumpărat o vacanță printr-un mare turoperator și am primit o cameră veche, cu pat care stătea să se dezmembreze, cu saltea ruptă, cu utilități de mi-au adus aminte de perioada de cămin din facultate. De fapt, camera aia de hotel, făcea căminul să pară Ritz. Este prima oară când am stat într-un hotel în care fereastra băii dădea spre holul hotelului, iar fereastra era fără geam. Adică îți faceai nevoile la liber, mai spre hippie style. 

 

Destinații supraevaluate

Malta. Acum aproape 10 ani am muncit în Malta, am stat acolo. Acum doi ani, am revenit pentru a vedea o insula aglomerată, cu totul la suprapreț, doar pentru că Valletta a fost capitala culturală europeană. Mi-a lasat un gust amar schimbarea, deloc in bine. Privind ăn retrospectivă, Malta mi-a adus aminte de drumurile aglomerate din Bethleem. Sistemul de transport public este la pamant. Infrastructura a rămas mult în urmă. Iar locurile care erau atracții turistice au devenit foarte aglomerate și s-au degradat destul de mult, iar primul loc care îmi vine în minte este „Satul lui Popeye”. 

 

Albania, un loc impresionant

Pe de altă parte, Albania m-a impresionat. Tara este uitată în anii 90, iar izul de comunism se simte la Tirana in fiecare fibra a orașului. Dar pe lângă asta, dacă iei la pas capitala vei descoperi niște locuri absolut fabuloase.

Plajele Albaniei, pe alocuri sunt mai faine decât cele ale Greciei. Iar prețurile sunt la cel puțin jumătate față de cele din România. 

 

Obiceiuri de călătorie pre-pandemie. Și Napoli

Să spunem că, în țară faceam cel puțin 6-7 călătorii, iar în afară cel puțin 3. Destinațiile de obicei le aleg în funcție de interesul istoric. Adică să pot combina istorie antică și cultura sau, dacă nu, măcar să mă bucur de experiențe culinare...fizicul mă trădează la capitolul asta. :) Cazarea o alegeam după preț și oportunități de vizită.

Am regândit strategia după Napoli, unde am avut inspirația să ne cazez lângă o pușcărie într-un cartier rău famat pentru că mi s-a părut mie pe Google Maps că este în centrul orașului. De fapt, era în nord, într-un Ferentari al Napoli. Era atât de sigur locul că proprietarul hotelului venea în fiecare seară să ne ia cu mașina de la metrou să ne aducă la hotel, iar dimineața ne ducea la metrou. A fost distractiv.  :)

 

Ieșiri post-izolare

Nu am plecat nici în țară, nici în afară. Fiind de pe litoral știu ce treabă de mântuială fac hotelierii noștri și nu vreau să merg acolo. Iar în afară am fost nevoit să îmi anulez și călătoria la Istanbul și pe cea din Grecia pentru septembrie. Dar, la cum evolueaza lucrurile, cred ca anul asta o să vad marea doar în poze.

 

Consultanța în turism pe timp de pandemie

Nu este ușor să faci PR de criză, mai ales când clientul nu vrea să comunice, pentru ca nu înțelege nevoia de a rămâne pe radarul clienților săi. Nevoia de comunicare transparentă a fost depășită, în aceste luni, de paranoia și disperarea de a-și ține afacerile în viață.

Turismul românesc are acum o mare deficiență: lipsa digitalizării. Mulți nu vor să înteleagă că investind în servicii de digital marketing nu vor mai vorbi de supraviețuirea propriei afaceri, ci de obținerea de profit, chiar și acum pe timp de criză.

Majoritatea patronilor din turism consideră că oricine poate face Social Media, din acest motiv, în multe agenții, cine dă cu mătura, face și vânzări de pachete și când are timp mai și postează ceva insipid pe pagina de Facebook. Pentru că asta înseamnă în multe afaceri Social Media, Facebook. Dacă știi să scrii corect 3 cuvinte într-o postare ești Social Media Specialist. Să nu mai vorbim de SEO, content writing sau PR.

Majoritatea încă ține cu dinții de agenția offline, dar după părerea mea aceasta va dispărea în următorii ani 10 ani. Platformele de rezervări online deja le-au luat o bună parte dintre clienți. Așa că dacă nu se adaptează vor muri.

 

Turismul românesc post-izolare

Turismul românesc arată deplorabil ca întotdeauna. Pre sau post-pandemie este la fel de dezamăgitor. Puțini sunt cei care se chinuie să ofere calitate, și mai puțini sunt cei care investesc în această industrie a ospitalității. Proprietarii de hoteluri și pensiuni sunt atenți, ca și până acum să facă profit, numai că acum sunt presați de cheltuieli suplimentare și, implicit, au mărit prețurile, dar au scăzut calitatea. Iar turistul român, din disperare de a ajunge să se relaxaze, închide ochii la deficiențe. Măsurile de siguranță, rar sunt respectate. De ambele părți.

Înțeleg că multe dintre afaceri funcționează pe avarii, dar să nu faci nimic altceva în afară de a te plânge, mie nu îmi spune decât că îți meriți soarta. Adaptează-te nevoilor și vei vedea că nu o să ai nevoie nici de ajutor de la stat și nici nu va trebui să concediezi oameni. Dar victimizarea ne-a intrat în sânge.

 

Comportamentul de călătorie al românilor, post-izolare

Pentru siguranță foarte mulți aleg România. Pentru prețuri, aleg Grecia și Bulgaria. Spre exemplu, vei vedea că din septembrie Bulgaria va avea prețuri de genul: all inclusive 4 stele – 200 de euro. În România cu 200 de euro, poate, un mare poate, îți vei permite un weekend la Mamaia.

Oferta este destul de limitată acum, pentru că situația este atât de volatilă cu privire la toate statele europene încat te poți trezi că ai plecat într-o țara din zona verde și te poți întoarce dintr-o țara din zona roșie. Sau poți rămâne blocat prin țări străine, lucru care nu e cel mai distractiv. După cum se vede acum, litoralul este la mare cautare, Delta Dunarii și zonele montane mai remote. Acum se pune foarte mult accent pe pensiunile de la munte care au și piscină sau pe zonele rurale.

 

Tips & tricks pentru călătorii inteligente

În primul rând, turiștii nu ar trebui să se bazeze pe ce spun hotelierii că oferă. Siguranța proprie este, în primul rând, obligația turistului. Aș merge pe vacanțele DIY pentru că acolo te poți informa singur și îți poți face o părere nealterată de un consultant de turism care vrea doar să vândă în această perioadă.

Să meargă pe vacanțe last minute, adică rezervarea să fie făcută cu o zi sau două înainte și să țină cont de nivelul de infectare al respectivei zone. Informațiile sunt la îndemână. Eu unul, dacă aș pleca acum (și asta este o alegere personală) aș merge în satele izolate din România, gen Firijba, sate cu câteva case, care sunt pe cale de dispariție. Ai parte de tot ce vrei acolo, de la autenticitate până la liniștea nebunească a codrilor. Pe litoral dacă ar fi să aleg, aș merge în satele din Bulgaria de pe litoral, unde plajele sunt încă sălbatice și prețurile mici. 

 

Recomandări de promovare pentru jucătorii mici

În general, jucătorii mici, pensiunile și hotelurile butique, au avantajul autenticității și pentru că au un număr limitat de clienți pot oferi servicii personalizate celor care le calcă pragul. Problema este că, afacerile de genul asta nu știu să comunice. Asta este partea proastă, dar care vine cu un avantaj: clientela se formează prin recomandări și, în general, sunt turiști cu repetiție.

Aș putea spune ce aș face eu, dar mi-aș strica propriile afaceri pe viitorul apropiat. Cel mai la îndemâne este să adopte tehnica „unique selling proposition” și va fi un bun început pentru ei. Sunt mulți astfel de mici jucători din anumite regiuni care dacă s-ar grupa într-o asociație ar putea comunica mult mai bine, ar negocia mai serios și-ar putea crește afacerile, dar asta ar însemna să devină legali.

 

Posibile direcții pentru turismul românesc

Din păcate, și știu că nu este o părere populară, nimeni nu va învață nimic din această experiență, care va mai sta cu noi cel puțin un an. Eu propusesem acum câteva luni un sistem de genul calificativelor care se acordă plajelor, blue flag. Dar acesta să fie bazat pe „safe”. Nivelul de siguranță.

Crearea unei platforme în care hotelurile să bifeze anumite măsuri de siguranță pe care le-au luat și în funcție de acelea să obțină un calificativ pe care să-l pună la vedere, astfel încat turiștii să știe la ce să se aștepte. Dar nu o să vezi niciodată o transparentizare de genul asta în România. Ai risca să nu-i mai oferi turistului experiențele neplăcute de care are parte în fiecare an!

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Oameni

Subiecte

Sectiune



Branded


Related