Între 29 – 31 iulie va avea loc o ediție specială, doar online, a conferinței Mastering The Music Business (MMB), despre cum se poate reorganiza industria muzicală autohtonă pe timp de pandemie. Printre invitați se numără și ucraineanul Oleg Pylypenko, fondator al platformei ticketsell.ai, care va împărtăși din experiența sa în materie de ticketing, el lucrând deja în domeniu pe piețe bine conturate, cum ar fi Marea Britanie, Rusia sau Norvegia. Oleg are o expertiză vastă pe partea de bilete online, a trecut și prin zona de gaming, așa că i-am luat un interviu virtual pentru a vedea cum se adaptează industria showbiz-ului în perioada asta, ce ar fi bine să facă promoterii și care sunt cele mai bune tehnici de a fixa prețul unui bilet.
"Cred că cea mai bună strategie pentru promoteri e să găsească artiști care urmează să ajungă mari, în creștere. Așa încât condițiile de booking să fie ceva mai relaxate, locația alesă să nu fie cea mai mare din oraș, dar în același timp ei să poată face mai mulți bani, cu risc mai puțin."
Oleg spune ca s-ar putea să intre și pe piața din România curând și, logic, am atins și subiecul Covid și modul în care lucrurile s-au schimbat în ultimele luni sau spre ce ar trebui să se orienteze promoterii pentru a se feri de faliment in incercarea de a tine industria entertainment-ului în picioare.
Cum ai început Ticketsell.ai
În urmă cu șapte ani conduceam o agenție de ticketing ce producea 40 de milioane de dolari și primeam întotdeauna plângeri îndreptate către managerii mei. Era tot timpul vorba de prețul biletelor. De exemplu, cel mai mare organizator al unui event tip biatlon m-a sunat să-mi spună că vânzările mergeu prea bine și colegii mei au sugerat să dublăm prețul. Așa au și făcut, doar că vânzările au scăzut dramatic după aceea. Mi-am da seama că prețurile ineficiente sunt o mare problemă pentru această piață. E de ajuns să aruncăm un ochi pe piața intermediarilor. Ei reprezintă o mare problemă pentru piața principală, dar se pare că nimeni nu se poate atinge de resellers. Legislația și restricțiile nu ajută. În realitate, doar pricing-ul eficient ajută promoterii să obțină venituri maxime din eventurile lor și o merită.
La început, am fondat tickethunt.net – o platformă care combina bilete oficiale din partea promoterilor cu bilete revândute individual. Pricing-ul condus de AI a fost întotdeauna strategia noastră și în același timp era un serviciu în plus pe care-l ofeream celor care vindeau bilete. Apoi am realizat că modelul B2C (business to consumer) e prea dificil de scalat și deja concurența prea mare. Fiind o companie axată pe tehnologie, am fondat ulterior ticketsell.ai – bazată pe analize predictive, care-i ajută pe organizatorii de eventuri să execute politici de prețuri în funcție de cerere, încât să facă mai mulți bani.
Care sunt piețele pe care operați
Am verificat care este cererea pe piețele de unde provin – Ucraina și Rusia și ne-am extins internațional către Spania, Polonia, Norvegia, Elveția, Emiratele Arabe, Țările Baltice, Marea Britanie și sperăm să intrăm curând și pe piața din România. Am reușit să intrăm în aceste piețe prin parteneriate cu operatorii locali, pe care-i ajutăm să-și facă politicile de prețuri.
Principalele schimbări în materie de ticketing în ultimii ani
A fost o trecere însemnată de la biletele de hârtie către cele online. Biletele online au ajuns să însemne până la 80% din total, pentru un anumit gen de eventuri. Totodată, sunt unele categorii unde biletele clasice, de hârtie, predomină, cum ar fi spectacolele de teatru, de exemplu.
Care sunt cele mai bune strategii de vânzare
O să încerc să-ți dau câteva idei bazate pe date. Raritatea, cuplată cu prețul, reprezintă cel mai important driver al procesului de cumpărare. Nu vorbesc de cererea naturală, ci de tehnici. Nu vrei să transmiți publicului tău că ai multe bilete de vânzare și că nu mai poți coborî prețul. Asta ar însemna că nu e cerere pentru eventul tău, fapt ce slăbește motivația de cumpărare. În schimb, vrei să stimulezi cererea prin limitarea numărului de bilete oferite și mărirea prețului. Prin această tehnică, poți vinde cu 20-30% mai multe bilete chiar și pentru un event care nu vindea foarte bine.
Ce fel de show-uri se vând cel mai bine
Cred că promoterii fac o treabă excelentă atunci când aleg locațiile cele mai potrivite pentru eventul pe care-l organizează. Așa că dacă avem de-a face cu un superstar internațional, e aleasă cea mai importantă arenă. Aceste show-uri ajung repede la soldout. Totodată, sunt și cele mai riscante și sper că promoterii sunt de acord cu asta. Condițiile și taxele sunt foarte dure, așa că ei pot vinde biletele cu un an înainte, iar cu 2 săptămâni înainte de event să nu știe dacă vor face profit sau vor pierde bani. Analizele noastre ajută să țină aspectul ăsta sub control.
Cred că cea mai bună strategie pentru promoteri e să găsească artiști care urmează să ajungă mari, în creștere. Așa încât condițiile de booking să fie ceva mai relaxate, locația alesă să nu fie cea mai mare din oraș, dar în același timp ei să poată face mai mulți bani, cu risc mai puțin. Biletele online merg mult mai bine către publicul tânăr, așa că le vei găsi mai dergabă la eventurile dedicate lor, să spunem cele de muzică electronică etc.
Spre ce ar trebui să se orienteze organizatorii în perioada următoare?
Vânzările de bilete pentru show-uri online vor exploda în anii următori. O să fii surprins, dar până și promoterii mici fac deja profituri mai mari din eventuri online decât faceau din live-uri. E totul despre marketing, livrare și preț. Merită să faci eventuri online pe care să încerci să le combini cu cele live. Live-urile vor deveni din ce în ce mai scumpe din cauza restricțiilor COVID, dar cele virtuale aduc o nouă oportunitate de business, de a vinde și altor categorii de public, dar și celor deja existente.
Cum s-au adaptat politicile de pricing pe timpul pandemiei
Sunt multe schimbări ce au legătură cu politica de refund și de amânare. Să admitem că industria e în faliment. Nu sunt lichidități să restitui biletele vândute. Cea mai mare parte a eventurilor live au fost amânate. Viitorul e despre hibridizarea tipului de content (virtual + live), la fel și despre combinarea strategiilor de monetizare.
Ce așteptări ai de la conferința MMB
Aș vrea să învăț mai multe despre piața din România și să împartășesc din experiența și insighturile mele de pe piețele pe care am lucrat, pe partea de eventuri virtuale.
Mi-ar plăcea să avem niște discuții aplicate și totul să continue și după MMB.