Crezi că selfie-urile de mii de like-uri, care o să te facă mare influencer, cer sacrificii. Așa și e. Numai că unii își dau viața pentru like-uri, fără să-și dea măcar seama că asta urmează să facă. În fiecare an, zeci de tineri mor pentru un selfie pe tren.
Ca să oprim fenomenul, am făcut un experiment. Am preluat simbolurile celebrității pe net și le-am urcat pe tren, să arătăm ce se întâmplă când cineva caută faima în locul greșit.
Experimentul explică în cel mai simplu mod fenomenul arcului electric, care aduce de cele mai multe ori moartea sau provoacă traume pe viață. Atunci când cineva urcă pe tren, intră automat în câmpul electric format la mai puțin de 1,5 metri de linia de înaltă tensiune și, fără a atinge linia de curent, este electrocutat cu 27.000 de volți. Apoi corpul său ia foc sau este aruncat de pe tren, lovindu-se puternic de linia ferată. Cei mai mulți mor pe loc, iar ceilalți au nevoie de operații de recuperare pentru tot restul vieții.
Deși pe youtube se găsesc filme înfiorătoare cu victimele acestui fenomen, știm că nici n-o să dai de ele, nici n-o să vrei să le vezi. Așa că am făcut noi o variantă mai soft, să o poți urmări. Am filmat emoticonul de pe net urcat pe vagonul de tren, în locul omului, ca să vezi ce se întâmplă în timpul unui selfie pe tren.
Găsești video-ul aici, pe pagina de Facebook a Poliției Române. Dă-i un share, ca să ajungă la cât mai multă lume. Să știe toți că selfie-ul pe tren nu ia like-uri. Ia vieți.
“Știm că ești la vârsta rebeliunii și că orice semn din partea autorității - părinți, profesori etc. – ți se pare o invitație să faci fix invers. De-asta am căutat să facem un film așa cum l-ai face tu pentru prietenii tăi. Știm că sunteți mereu în căutare de experiențe tari și că atunci când le găsiți și le trăiți, vreți să le și puneți pe net. E normal, toate momentele importante din viața voastră sunt pe net. Vreți să arătați cine sunteți și ce puteți. De-asta am ales să recreăm o secvență la limita unui video game, în care tineri ca tine își caută drumul spre faimă pe calea ferată. Ce se întâmplă dacă avatarul tău chiar urcă pe tren o să vezi în film. Sfârșitul jocului e și sfârșitul vieții. E un video game pe care nimeni n-ar vrea să-l joace dacă ar ști că se termină mereu la fel. Dă-le filmul prietenilor și spune-le să dea share mai departe. Fiți safe și după ce ieșiți din casă.”, spune Liviu Țurcanu (Creative Director, Mercury360).
“E greu să-ți zicem ce să faci așa încât să ne și asculți. Dacă o să simți că e o campanie de educare, nici n-o să te uiți la video până la capăt. Trebuie să găsim un fel de a vorbi cu tine care să fie din lumea ta, să simți că cel care vorbește cu tine chiar te înțelege și că merită să-ți consumi din timp ca să urmărești ce are de zis până la capăt. De-asta am ales un limbaj vizual din zona street art și care transformă sloganul campaniei într-un typo bun de pus pe un tricou sau pe un sticker. Pentru că dacă vrei să folosești internetul pentru a stârni reacții, poți s-o faci și cu un simplu mesaj care poate salva vieți.”, spune Alexandru Neculae (Senior Art Director, Mercury360).
Un vagon de tren personalizat va duce mesajul campaniei prin tară, prin toate gările unde s-ar putea să fie tineri care se gândesc la asemenea selfie-uri, amintindu-le de campanie celor care au văzut-o și anunțându-i pe cei care o vor descoperi abia atunci. Vagonul va fi atașat, pe rând, mai multor trenuri care ajung în locuri căutate de tineri, până în ianuarie 2021.
Pe parcursul anului, dacă mergi cu trenul, vei descoperi materialele campaniei în gările din țară și le vei putea share-ui pe net, în așteptarea plecării. S-ar putea chiar să primești detalii de la reprezentanții Poliției, care vor desfășura acțiuni de informare în gările vizitate frecvent de tineri, pentru a atrage atenția și mai bine asupra campaniei.
Vei mai vedea mesajul campaniei și la diverși influenceri, care îți vor propune să te implici alături de ei în campanie și să dai mesajul mai departe celor de vârsta ta.
Echipa Mercury360: Alexandru Neculae (Senior Art Director), Ana Șerban (Senior Copywriter), Liviu Țurcanu (Creative Director), Mădălina Gheorghe (Account Manager), Georgiana Bumbu (Junior Account Executive), Loredana Hatingher (Account Director), Mihaela Bourceanu (Client Service Director), Mihai Prușan (Senior Production Specialist), Cristina Dumitru (Senior Production Specialist), Ana Chiriță (Junior Production Specialist), Andreea Mangu (Production Manager).
Echipa Poliției Române: Sorin Stănică (Comisar șef de Poliție), Ramona Dabija (Comisar șef de Poliție)