[SoMe 2020] Elian Dumitru: Publicul român a devenit foarte cinic și reticent față de advertising

[SoMe 2020] Elian Dumitru: Publicul român a devenit foarte cinic și reticent față de advertising

În jur, volumul zgomotului de fond e maxim, la fel ca și emoțiile oamenilor. Frustrări, frică, neînțelegere, furie. În acest context, oamenii caută siguranță, iar brandurile se mișcă prudent în tablou. Publicul a intrat într-o zonă de low profile în care nu mai interacționează atât de mult cu brandurile, explică Elian Dumitru, Social Media Officer @ScreenNative.

 Nu ne convine situația economică și politică a țării. Și pentru că auzim peste tot doar vești proaste, începem să ne revărsăm nervii și frustrările pe tot ce prindem, iar brandurile ajung și ele în ”bătaia puștii”.

Rezultatul este o comunicare sigură și cu un gram de sare în ceea ce privește zona de ”fun”, fie ea și de la distanță. De altfel, tot în zona tradițională online, Facebookul rămâne rege. Majoritatea lucrurilor importante continuă să se întâmple acolo, chiar dacă Instagram și Tik Tok au luat amploare. Vorbim cu Elian, în rândurile de mai jos, despre trenul accelerat Tik Tok, meme și gif-uri, ca repere ale unui limbaj universal, bulele și trendurile lui 2020 și efectele pandemiei în social media. 

 

Bio pe scurt

Sincer, primul interviu pe care credeam că îl voi da va fi despre muzică, nu despre job. Dar hei, I’m getting there!

Am 24 de primăveri, îmi plac pisicile și bonsaii. Am aflat de publicitate și că e un domeniu în momentul în care cineva mi-a spus că am stofă de copywriter (pe la 16-17 ani aveam un blog, ca tot adolescentul), iar răspunsul meu a fost: ”Ce-i aia?”

Așa că m-am înscris la SNSPA Comunicare și Relații Publice, secțiunea Publicitate, iar după un an în care am fost și în Advice, am zis că ”am dovedit” publicitatea de la facultate așa că, hai să-mi caut și un job pe care-l să-l duc în paralel.

Hop și așa, cu gânduri de copywriter, am ajuns la Gollin pe poziția de Social Media Intern. Hah!

 

Începutul în publicitate

A fost faină perioada, am lucrat pe branduri fun care chiar comunicau ahead of their time în perioada aceea. Bine, pe atunci cred că toate brandurile făceau chestii faine, dar pentru cine avea ochi să vadă.

Eu însă, eram chitit pe brainstorminguri și copywriting. Stăteam zeci de minute pe un text și o idee de postare, doar ca să vadă lumea ce pot eu din punct de vedere creativ. Acum mă bucur când văd că am un plan de doar 20 de postări pe care să-l termin cât îmi beau cafeluța de dimineață.

Din punct de vedere al așteptărilor și prejudecăților, nu pot spune că aveam o idee formată despre domeniu. Eram doar fericit că mă duceam într-un loc unde aveam de învățat ceva mai mult decât îmi oferea facultatea. Plus, vedeam și foarte mulți oameni, de care auzeam că fac lucruri faine pe interneți, că se plimbă prin birou și discută ce să mai facă pe brandul x.

Deci per total, aș spune că eram hyped de ce se întâmpla pe lângă mine și îmi plăcea vibe-ul, dar mna, tot copywriter voiam să fiu. Așa că m-am dus în direcția aceea pentru vreo 2 ani.

 

În social media

Ei bine, m-am întors pe meleaguri digitale și sociale prin vara lui 2018 într-o mică agenție de digital care făcea și un pic de Social Media. Am redescoperit ce înseamnă să fii la curent cu trend-uri, cum poți să crești o pagină făcând pașii care trebuie și cum e să uiți să pui AM în loc de PM la o postare de concurs care intră musai la ora 9.

Iar acum sunt aici la Screen Native unde, de vreo 2 luni, mă simt în priză constant. Înot printre rapoarte, content planuri, site-uri de digital trends, workshopuri și conferințe. Este de departe cel mai complex, spontan și solicitant job de până acum. I love it!

Este genul de poziție în care te consulți cu prietenii de pe aceeași poziție, shout-out Faiăr, pagini de Instagram de meme-uri și bineînțeles, 20 de tab-uri deschise în urma unui google search de ”how does social media look like in 2020”.

Ca să fii un om de social media bun, cred eu, e că trebuie să știi un pic din toate. Să ai ochi bun pentru vizualuri, să dai un pic și din condei, să nu îți fie frică să apeși pe toate butoanele pe care ți le oferă platformele și să încerci pe o pagină de test orice vrei să faci, înainte să urci pe pagina brandului.

 

Meme & gif-uri 

Că tot spuneam de paginile de Instagram de meme-uri, mi se pare foarte tare cum, în aproape un an, pagini ca deplasat_ sau feedback_renascentist au luat atâta amploare. Chiar mă oftic, dar mă și bucur în același timp, când trimit cuiva o postare de-a lor și primesc răspunsul ”l-am văzut”. Atât ele, cât și auintratbanii, au apărut fix când chiar aveam nevoie de ele (mă refer la noi, publicitarii ăștia nebuni și creativi). Mi se pare că în sfârșit vibrăm cu toții la unison și suntem ok să ne luăm la mișto pentru fail-urile pe care le mai dăm, dar și pentru lucrurile frumoase care ies din tastaturile noastre.

Dar acum, hai să privim meme-urile, gif-urile, emoji-urile și în afara bulei noastre. Am impresia că ele reușesc să facă ceva ce nimic altceva de până acum nu a reușit. Vorbim cu toții aceeași limbă. Facem față contextelor mai bine prin ele. Sunt fix pauza de respiro de care avem nevoie din când în când, atunci când realitate chiar devine greu de crezut.

 

Ce nu știe lumea despre oamenii de SM

Atât cei pe care-i cunosc eu, cât și eu, sunt miștocari. Dar nu în sensul rău. Am impresia că au un simț al umorului mai dezvoltat decât colegii din alte departamente. Also, mi se pare că sunt foarte informați cu știrile de ultimă oră. Nu doar ce ține de digital, ci așa, în general ce se mai întâmplă prin lume.

Eu cum primesc notificare de pe un app de știri citesc headline-ul cu voce tare ca să văd dacă mai e cineva interesat. Și că tot suntem la acest capitol al pandemiei și ce schimbări a adus cu ea.

 

Efectele pandemiei 

Ce am observat, mai mult ca urmare a pandemiei, este că brandurile vor să se adapteze pe contextul actual, dar cu această dorință vine și o mare doză de precauție. Nevoile par că se îndreaptă către o comunicare sigură, calitativă și cu un gram de sare în ceea ce privește zona de ”fun”, fie ea și de la distanță.

Ce concluzii am tras, mai mult ca agenție decât eu personal, este că publicul a intrat într-o zonă de low profile în care nu mai interacționează atât de mult cu brandurile. Au lăsat deoparte ”mofturile” de dinainte, iar acum caută siguranță.

 

Canalele de comunicare  

În continuare, pe cei mai mulți îi găsim pe Facebook. Știu că prin 2017 deja observasem la mine, prieteni și colegi, felul în care foloseam telefonul. Eu îl deschideam și primul lucru pe care-l făceam deschideam Instagramul. Dădeam câteva swipe-uri, îl închideam, schimbam o vorbă, deschideam telefonul intram pe Instagram. Pe atunci mi se părea că în maximum 1 an nu va mai fi nevoie de Facebook. Dar hei, uite-ne în 2020 unde majoritatea lucrurilor tot pe Facebook se întâmplă.

Nu spun că Instagram-ul nu a luat o amploare incredibilă lately, dar în continuare Facebook-ul ne pune tuturor pâinea pe masă.

Apoi este Tik-Tok, acest tren accelerat în care te arunci din mers și speri să nu te izbești de vagoane. E genul de platformă în care, dacă vrei să activezi ca brand, trebuie să o faci după regulile lor. Publicul român a devenit oricum foarte cinic și reticent față de advertising, iar persoanele pe care le găsim pe Tik Tok sunt fie oameni care nu înțeleg ce face aplicația, fie tinerii care digeră atât de mult content orientat către distracție, încât tu ca brand trebuie să vii cu ceva chiar fain editat sau challenging dpdv interacțiune cu a ta comunitate.

 

Publicul

Și pentru că am ajuns și la publicul român, și felul cum se manifestă el pe internet, văd că suntem agitați. Nu ne convine situația economică și politică a țării. Și pentru că auzim peste tot doar vești proaste, începem să ne revărsăm nervii și frustrările pe tot ce prindem, iar brandurile ajung și ele în ”bătaia puștii”.

Toată lumea așteaptă să vină salvarea și să scăpăm mai repede de această pandemie, și din moment ce brandurile sunt cele cu putere financiară mare, ele ar trebui să fie automat răspunzătoare. Din păcate, trebuie să acceptăm că necesită timp și înțelegere din partea tuturor.

 

Cum ai descrie fiecare canal

Facebook – old but gold

Instagram – It was all about food

Tik Tok – Is this Vine?

Twitter –

 

Meme 2020

E cam greu să spunem un gif/meme al anului. Mai repede ne ducem pe săptămână sau lună, iar acum eu râd la orice postare cu Bugs Bunny.

 

Ghid de supraviețuire în 3 pași 

Mănâncă, relaxează-te, întreabă un prieten.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Companii

Oameni

Subiecte

Sectiune



Branded


Related