Activismul nu este obligatoriu pentru companii. Nu asta-i rolul lor, spune Oxana Camerzan, fondatoare VOX Marketing. Însă tot e mai simpatic să fii tolerant și deschis către nou, decât conservator, crede ea.
„Valorile sociale se schimbă, tiparele de gândire evoluează, iar brandurile pentru a fi relevante în comunicarea cu publicul țintă, trebuie să identifice și să construiască mesajele ținând cont de aceste valori”.
Și dacă companiile au rolul de a obține profit în urma satisfacerii unei cereri, atunci de ce atât de multe branduri devin vocea care vorbește despre anumite probleme sociale și își asumă niște responsabilități în plus? În continuare cu ce crede Oxana Camerzan despre asta.
Subiecte sociale
Au apărut exact în momentul în care aceste subiecte au devenit actuale pentru societatea noastră. Dacă la ordinea zilei s-ar discuta despre soarta poneilor, atunci s-ar face o raportare la ei și, în așa mod, pe logo-ul BMW nu vom avea simbolul LGBTQ, ci al poneilor (oricare ar fi el).
Valorile sociale se schimbă, tiparele de gândire evoluează, iar brandurile pentru a fi relevante în comunicarea cu publicul țintă, trebuie să identifice și să construiască mesajele ținând cont de aceste valori.
Reacțiile consumatorilor
Diferă în funcție de setul de valori al unui consumator, în particular sau al unui grup, în general. Ar fi greșit să punem o etichetă de reacție „pozitivă și cu engagement” sau alta de „respingere” față de brand. Dar, cu siguranță, e mai simpatic să fii tolerant și deschis către nou, decât conservator. Prin această tactică brandurile câștigă acel „DA” în mintea consumatorilor decât ar face-o cu un conservatorism rigid.
Atuuri
Mai întâi de toate, trebuie să înțelegem că e un lucru când vorbim despre strategia de comunicare a unei companii, cu o durată de viață în mediu 10 - 15 ani, și e cu totul altceva când ne referim la branduri cu o durată de viață de peste 100 de ani. O astfel de poziție ajută brandul să se mențină pe piață prin diversitatea, autenticitatea și actualitatea în mesajele cu care se prezintă.
Riscuri
Există riscul să nu placem la toți, nu toată lumea va fi de acord cu unele valori și idei pe care le promovează brandul, dar e normal să fie așa, căci nu putem mulțumi pe toți atât timp cât focusul este pe o audiență bine definită.
Vinde activismul?!
Implicarea sensibilizează, iar asta face ca oamenii să se conecteze cu brandul, să simtă că rezonează cu valorile pe care le promovează, respectiv, are loc vânzarea. Azi, implicarea din partea brandurilor înseamnă: campanii de protecție a mediului, promovarea toleranței față de minorități, campanii împotriva rasismului și comunicarea despre alte probleme pe care le are societatea noastră.
#StopHateForProfit
Paginile comerciale pe facebook au crescut exponențial în ultimii ani, nu mai este secret că noi cu toții suntem purtători de interese pe facebook. O zi nu trece fără a vedea o publicitate (oricare ar fi ea), iar să renunți la promovare în Social Media și încă să o faci public, să vorbești despre asta - e un instrument de PR. Marile corporații fac antreprenoriat social, azi el are alte conotații, renunțarea la Facebook Ads este o manifestare a acelui antreprenoriat social. Înainte el se raporta la protecția mediului, donații, activități sociale - nu zic că acum ele nu se mai fac, doar că au apărut și idei noi, spre exemplu de a lăsa un pic „oxigen” pe social media.
Noua misiune a publicității
Implicare înseamnă fapte - am trecut cu toții de la etapa de a vorbi frumos la acțiuni. Atunci când brandurile preiau o anumită direcție de comunicare, ea trebuie consolidată cu acțiuni ce vor confirma acele mesaje de comunicare. Respectiv, în viziunea mea, cea mai mare provocare este de a acționa conform celor promise, FĂRĂ EXCEPȚII.
Din experiență
Am participat doar la implementarea unor acte de filantropie care, uneori, au fost făcute public. Însă mai rar am discuții cu antreprenorii din Moldova despre campanii de activism, pentru că susținerea unor asemenea inițiative implică anumite resurse pe care companiile mici și mijlocii nu le au, își permit doar companiile mari. Activismul din partea companiilor o văd ca pe o chestie benevolă pentru că afacerile au scopul de a obține profit în urma satisfacerii unei cereri. Acesta e rolul lor.
Publicitatea schimbă mentalități
Implicare civică a brandurilor este benevolă, obligatoriu, însă, este ca business-ul să livreze clientului ceea ce a promis și să satisfacă consumatorul. Cu asta s-a ocupat dintotdeauna, acesta este rolul lui și ar fi bine să rămână așa. De problemele sociale se ocupă ONG-urile, statul… business-ul mereu a fost deschis să conlucreze cu aceste instituții, doar că fiecare are funcțiile lui.
Publicitatea dintotdeauna a schimbat mentalități pentru toate categoriile sociale. Oamenii nu cumpără doar bunuri și servicii - în mare parte ei cumpără statut, emoții. Marketerii știu asta. :)