Suntem diferiți și asta e bine, dar uneori, dacă ajungi din întâmplare prin subsolurile comentariilor online, devine îngrijorător. Sebastian Luba, Head of Social Media Kubis Interactive, a avut primul contact cu Social Media în 2010, în redacția Pro Sport. 5 ani a interacționat cu o varietate de utilizatori, de la microbiști de peluză la analiști de Turul Normandiei și de la căutători de mondenități la trolli consacrați. Acolo a văzut ce ușor se generează hate-ul și bullying-ul din spatele tastaturii.
După ce te adaptezi însă la comunitate, începi să înțelegi do’s and dont’s din social media, mai ales din perspectiva dialogului pe care îl poți purta cu oamenii din jurul tău, povestește Sebastian.
Vorbim cu Sebastian despre hateri, comunitățile lui 2020, Tik Tok, efectele pandemiei și munca de social media în această perioadă, în care ne-am mutat cu toții traiul pe online și încercăm să mimăm aici viața obișnuită.
Capitolul 1: Geneza
E greu să pun degetul pe un moment în care mi s-a activat pasiunea pentru social media. Cred că nu exagerez dacă o localizez undeva la începutul anilor 2000, după ora 22:00, în timp ce învățam trilurile modem-ului și pentru ca mai apoi să mă așez la locul meu pe DC++, mIRC, forumuri și Kazaa. Chiar dacă nu aveau compoziția unei platforme de social media cum o știm noi acum, până să ajung la hi5, ele mi-au fost tutori.
Acum, la mijlocul anilor 30 pot spune că am văzut social media crescând sub ochii mei, cu bune și rele, ca pe un copil răsfățat și încăpățânat, dar extrem de talentat și dornic să fie în mereu în mijlocul atenției. Cred că înțelegeți cu toții ce vreau să spun cu trăsăturile enumerate și dacă nu, așteptați două minute, iar dl. Goe de pe telefon vă va notifica să îl băgați în seamă și să aflați ultimul trend din orice aveți ca hobby.
De la anarhiști la trolli consacrați
Profesional vorbind, primul contact major cu social media se întâmpla în 2010 când am ajuns în redacția ProSport, de unde, timp de aproape 5 ani am interacționat cu o varietate de utilizatori, de la microbiști de peluză la analiști de Turul Normandiei și de la căutători de mondenități la pur și simplu trolli consacrați. E mișto să îți dai seama cât de diferiți suntem, dar e îngrijorător să realizezi ce ușor se generează hate-ul și bullying-ul din spatele tastaturii. O spun sincer, dacă social media ar fi un parc, iar publisherii ar fi câte o alee, aș fi reticent să calc vreodată p-acolo de bunăvoie.
După ce te adaptezi însă la comunitate, începi să înțelegi do’s and dont’s din social media, mai ales din perspectiva dialogului pe care îl poți purta cu oamenii din jurul tău. Și așa ajungem la apogeul carierei mele de până acum, care e ongoing și acum în Kubis.
Cyborgii agențiilor de digital
Aici am învățat cum să țin pasul cu noutățile zilnice din digital, cum să implementez o strategie de social media care să se muleze pe așteptările brand-ului, cum să adaptez un tone of voice potrivit comunității cu care mă aflu în dialog și, of course, cum mă asigur că livrez ca să ating mult doriții KPIs. Am menționat că sunt unul dintre cei mai buni prieteni ai cifrelor și formulelor din Excel? :)
Marele meu noroc este că mă aflu într-un mediu de lucru în care toate acestea sunt posibile (kudos to Kubis), iar departamentului de social media nu îi scapă nimic din ce-i pe trend. Folosesc și un clișeu, că nu se poate fără, în Olari 11 suntem Toți pentru unul, și unul pentru toți at all times.
Iar ca să închei, cu un portret robot al oamenilor de la SM, ar fi cam așa: vorbim zilnic cu consumatorii, cu clienții, cu furnizorii, cu colegii și între noi, suntem cu ochii în paișpe după oportunități de comunicare, postăm, promovăm, optimizăm, raportăm, studiem și cercetăm. Pare mult, dar suntem cyborgii agențiilor de digital și ne mândim cu asta!
Capitolul 2: Pandemia
Ultimele luni au pus reflectoarele pe digital și în special pe social media. Odată cu zăvorârea în propriile case, oamenii s-au refugiat în telefoane, de unde au ținut cel mai mult legătura cu exteriorul închipuit.
Nu trebuie să fii vreun expert să îți dai seama și că eforturile de comunicare ale brand-urilor s-au relocat instant, iar ATL-ul și BTL-ul au tranzitat pe cât posibil în bannere, postări sau proiecte speciale de SM. Și a așa a început pentru noi un maraton constant, pe care l-am susținut din propriile case/sufragerii/bucătării, of course.
Nu a fost ușor, m-aș păcăli pe mine să spun asta, dar e genul de perioadă în care îți depășești limitele, iar la finalul zilei zâmbetul pe care îl porți în timp ce îți pocnești toate articulațiile în pat, e priceless. O mențiune specială merge către un proiect foarte drag mie, realizat de Kubis alături de Qreator, Home Together Edition, prin care am adus artiștii favoriți ai comunității noastre mai aproape de fiecare.
Comunitățile
Din perspectiva comunităților, cred că nu am asistat la modificări radicale de mindset. Cei obișnuiți cu ieșirile, cu socializarea, cu sportul, au găsit soluții în această perioadă. Iar pentru ei, și brand-urile au fost la datorie și le-au asigurat toate tool-urile necesare să fie ei înșiși în continuare.
Pe de altă parte avem consumul de fake news, care a rămas identic ca în ultimii ani, iar aici e inutil să intru în detalii. Cel mai mult mă întristează comunitățile ale căror surse de venit au suferit serios. Sincer, pentru ei aș face work pro bono orice în acest moment (Big up Cosmin Seleși și #influencerpentruRomania).
Boom-ul Tik Tok
Dar să revenim la social media. Consumul de conținut a crescut serios și așa am asistat la boom-ul TikTok-ului în România. Cu UGC-ul ca și cărămidă de temelie, platforma a prins avânt, fiind mediul perfect anti plictiseală al utilizatorilor de pretutindeni.
Momentan, sunt destul de puține brand-uri care au avut curaj să se avânte aici, dar stați să vedeți ce-o să fie :) Asta nu a însemnat că Facebook, Insta sau YouTube au pierdut teren, doar că fiecare platformă și-a sedimentat și mai bine rolul în ecosistemul nostru zilnic.
O să încerc să fac o scurtă radiografie a fiecărui canal, cu câte o descriere fulger a cum s-a comportat el în ultimele luni:
Facebook - There’s no too much freedom of speech
Instagram - Business as usual. Home edition
YouTube - Everybody’s alternative to Netflix
TikTok - The UGC loophole
Twitter - News, news, news. And still hashtags
LinkedIn - Companies are still looking for you
Pinterest - What pandemic?
Capitolul 3 - What’s next?
Voi știți pe cineva care știe să răspundă la întrebarea asta? Tare aș vrea să-l/s-o cunosc :)
Hai să vă zic cum (credem că) stăm acum. Pare că lucrurile reintră în normal sau măcar în zona aia de business as usual. Comunitățile sunt mai deschise la dialog, mai relaxate, dar știm cu toții că anxietățile nu dispar peste noapte. Momentan suntem safe pe conturile noastre, brand-urile comunică lucruri faine, cum au făcut-o și până acum și cu care și-au obișnuit fanii. Uitați-vă la campania celor de la Pepsi, care a adus vibe-ul trending #șiierișiazi pe device-urile noastre. Și asta chiar și pe platformele de ieri și de azi, Facebook, Insta, YT, TikTok.
Subiecte sensibile
Mai există hate speech? Heh, ce întrebare! A existat, există și va mai exista. Important e că îl putem ține cât de cât sub control și chiar să intrăm pe alocuri în dialog cu cei care îl inițiază. E un feeling greu de descris când reușești ca prin umanitate și relaxare să întorci acest tip de pornire, iar inițiatorii să își dea seama că au exagerat. Desigur, sunt cazuri pe care le putem număra pe degete, dar credeți-mă că exulți la final și exclami bonom în capul tău: “Faith in humanity restored”.
Și dacă tot vorbim de dialogul din social media, hai să ne uităm și la cum e el structurat. Avem emojis, gifs, post reactions, memes, toate unelte simplificate ale dialogului verbal. Iar lumea le folosește din ce în ce mai des. Cum ne va afecta asta pe termen lung? Nu vreau să mă gândesc, cu toate că o fac, la momentul când voi primi 2 like-uri, un wow și o descriere de gif dintr-un serial la modă într-o discuție la bere. O să sper în continuare credul că simplificarea dialogului din social media nu-l va afecta pe dialogul social.
Încheiere
Înainte de încheiere, vă las un mini ghid al omului de social media, atât în ceea ce-i privește pe utilizatori, dar și pe profesioniști.
#1. Nu îți opri notificările. Nu știi niciodată peste ce hidden gem poți să dai.
#2. Fă-ți cont pe toate platformele de social media. Reddit, de exemplu, este un exemplu grăitor al unui mediu nepopular, care tratează corect multe subiecte populare.
#3. Urmărește activitatea brand-urilor pe care le folosești uzual. Vei vedea că există chimie și în comunicare, nu doar în produsele sau serviciile pe care ți le oferă.
#4. Spune-ți părerea despre subiectele care te intersează. Doar dacă vorbești, chiar și contra curentului, vei primi răspunsuri și vei da peste certitudini, fără a mai fi nevoie de presupuneri.
#5. Recomandă și share-uiește. Pagini, grupuri, event-uri, postări, orice ar putea să aducă și prietenilor tăi aceeași plăcere și aceleași informații pe care le cauți și tu.
Și-am încălecat pe-o șa și v-am spus spus povestea lui 2020 așa, cu content creation-ul la el acasă, indiferent de vremuri.