[SoMe 2020] Raluca Barbu: E important sa gandesti in afara powerpoint-urilor si sa descoperi consumatorul asa cum este el cu adevarat

[SoMe 2020] Raluca Barbu: E important sa gandesti in afara powerpoint-urilor si sa descoperi consumatorul asa cum este el cu adevarat

În facultate, Raluca Barbu, Digital Account Outbox, nu știa prea bine ce vrea să facă, dar publicitatea părea un domeniu glam. Dupa 4 luni de internship într-o agenție, a vazut ca nu e totul prosecco + money + late night parties, asa cum isi imaginase, dar jobul era, totusi, mult mai misto decat altele. Asa ca, iata, dupa patru ani de experienta in domeniu, are si niste concluzii.

Publicitate, in adevaratul sens al cuvantului, inveti atunci cand lucrezi. Ce inveti in facultate nu este niciodata de ajuns.

Challenge-ul vine tocmai din faptul ca e important sa gandesti in afara powerpoint-urilor si a excel-urilor si sa descoperi consumatorul asa cum este el cu adevarat

În rândurile de mai jos, vorbim cu Raluca despre meme, Tik Tok, strategii digitale, hateri, efectele pandemiei în online, bulele lui 2020 si culisele social media. 

 

Bio pe scurt

Update: nr. 25 

Studii: Clasic. Comunicare si Relatii Publice la FJSC, Universitatea din Bucuresti. Oh, wait, nu mi s-a parut suficient, asa ca am terminat si-un master in Campanii de Publicitate.

In primul an de facultate, nu stiam exact ce vreau sa fac cu viata mea – daca o cariera in PR era cu adevarat ceea ce imi doream sau daca mai degraba as fi vrut sa fiu vocea de la radio, dar stiam sigur cat de cool mi se pareau ceilalti colegi, de la Publicitate. Purtau sneakersi misto, vorbeau degajat si aveau inside jokes. Acela a fost triggerul care m-a facut sa caut imediat un internship intr-o agentie, sa vad cu ochii mei daca la vita è bella in Publicitate. Asa ca, la 21 de ani, am cochetat cu prima agentie de publicitare for real. Dupa 4 luni de internship, am vazut ca nu e totul prosecco + money + late night parties, asa cum mi-am imaginat, dar am stiut sigur ca e un job mai misto decat sunt altele.

Asa ca am inceput sa imi caut un loc de munca cu norma intreaga. Am gasit un job description pe IQads et voilà, iata-ma aici, la Outbox. M-am inscris la Masterul Campanii de Comunicare in Publicitate, pe care l-am si terminat intre timp, ca sa fie treaba treaba. Apoi a urmat o perioada (never again) in care eram in facultate si munceam in acelasi timp. Nu a fost deloc usor, recunosc.

La Outbox, initial am fost Community Manager. Monitorizam atent 10 pagini de brand, din categorii diferite: FMCG, Health & Beauty, Medical & Health, HoReCa. Pe scurt, veneam cu raspunsuri care aplanau oamenii pusi pe hate, observam comportamentul utilizatorilor online, trageam cu ochiul sa vad ce lucruri misto fac celelalte branduri, anticipam situatiile cu potential de criza (btw, lucrarea mea de disertatie a avut tema ,,Situatii de criza in sistemul medical romanesc, cazul Sanador”, deci am ceva cunostinte in legatura cu acest subiect).

 

Descoperiri și surprize

Daca inainte speram ca e totul sugar & spice & everything nice, acum, dupa 4 ani, stiu ca e sugar & spice & think twice. La Outbox, am evoluat foarte frumos, alaturi de o echipa minunata. Am preluat responsabilitati tot mai mari pe parcurs si nu ma voi opri aici.

Acum gestionez relatia cu clientii, fac consultanta de publicitate online si lobby pentru generarea brief-urilor de digital pentru agentie, fac planning de campanii online si briefing catre departamentele de executie, sunt, practic, liantul în comunicarea consumator-client. Iar pentru asta, nu pot decat sa-i multumesc Viorelei Delcea, care mi-a ghidat pasii si m-a ajutat sa cresc frumos.

Este o meserie dinamica, intalnesc foarte multa lume si nu am timp sa ma plictisesc niciodata. Sunt zile in care plec mai devreme de la birou, insa sunt si mai multe zile in care stau pana tarziu. Partea buna e ca nici nu simti cand trece timpul atunci cand pui pasiune in tot ce faci.

Muncesc foarte mult si ma implic la fel de mult in fiecare lucru pe care il fac, dar, in acelasi timp, incerc sa gasesc un echilibru in toate. Iau o pauza din cand in cand si-mi las mintea sa zboare. Din fericire, am multi prieteni cu care pot sa ies la vin, sa povestim si sa radem pana tarziu. Chiar si virtual, in conditiile actuale.

Succesul sau insuccesul comunicarii digitale e determinat de reactia oamenilor, astfel ca e foarte important ce comunici, cand comunici si mai ales, cum comunici.

Challenge-ul vine tocmai din faptul ca e important sa gandesti in afara powerpoint-urilor si a excel-urilor si sa descoperi consumatorul asa cum este el cu adevarat – sa vezi ce branduri urmareste, de ce branduri se fereste, ce comenteaza in social media, ce discutii poarta cu ceilalti utilizatori. De asemenea, o alta provocare mi se pare sa iti adaptezi tone of voice-ul in functie de brandul pe care il reprezinti, dar si in functie de target-ul caruia te adresezi.

 

Cum înveți și te pregătești în acest domeniu

Publicitate, in adevaratul sens al cuvantului, inveti atunci cand lucrezi. Ce inveti in facultate nu este niciodata de ajuns.

Invat in permanenta, incerc sa fiu la curent cu tot ce misca pe Facebook, Instagram, Youtube, Linkedin si nu numai, pentru ca trebuie sa fii conectat in permanenta, sa nu cumva sa iti scape ceva.

Petrecem, in medie, aproape 3 ore pe zi în Social Media. In ceea ce ma priveste, aplicatia imi arata ca cel mai mult timp mi-l petrec pe Instagram miercurea si vinerea. Pe Facebook, dau cel mai mult scoll duminica. Ma simt in largul meu pe Insta Stories, ma inspir de pe Pinterest, ii stalkuiesc pe influenceri (ca sa ma ajute mai tarziu, in propunerile de colaborari de la job) si share-uiesc meme-uri cu prietenii. Gif-urile si meme-urile ne descretesc fruntile si valoreaza, de cele mai multe ori, cat o mie de cuvinte.

Un om de social media bun este responsabil si organizat, curios, mereu in cautare de informatii noi, stie ce se intampla in lume, iar daca sunt domenii pe care nu le stapaneste, atunci stie sigur unde sa citeasca sau pe cine sa intrebe. Cunoaste cel mai bine algoritmii, noutatile din Social Media si ii sunt familiare tool-urile de analiza si masurare.

Social Media joaca un rol esential in viata oamenilor si vedem cum totul se schimba de la o zi la alta. Ce face un om de Social Media atunci cand online-ul se schimba cu viteza luminii? Are doua optiuni – se adapteaza imediat sau se stinge usor, usor. In ceea ce ma priveste, exclud din start cea de-a doua varianta. De aceea, este foarte important sa citesti articole de specialitate, de fapt, sa citesti orice, oricat de mult, sa vezi care sunt campaniile care au facut furori lately, sa descoperi strategii si sa identifici insight-uri, sa participi la conferinte si webinarii, sa urmaresti persoane si site-uri care genereaza content de calitate, sa fii prezent pe Linkedin, sa ai habar de ce emisiuni mai sunt pe la TV si la ce seriale se mai uita oamenii, sa pui intrebari si sa asculti, sa testezi si sa pui in practica.

Informatia circula peste tot, asa ca e foarte important sa verifici veridicitatea ei, dar si sa cunosti oameni noi si sa stii sa faci conexiuni intre ei.

Cand lumea ma intreaba ,,dar tu ce lucrezi?”, imi trec prin minte doua meme-uri care explica cumva ce conceptii gresite au oamenii despre acest line of work:

O faza amuzanta a fost atunci cand Adrian Pavelescu (Managing Director la Outbox) m-a intrebat:

,,Ce faci, Raluca? D-aia te platesc eu, ca sa stai toata ziua pe Facebook?" Raspunsul meu a fost pe masura: ,,Aaaaa, actually, yes! :D" 

 

Efectele pandemiei 

In pandemie, clientii au fost mai precauti, si-au asumat mai putine riscuri, si-au dorit sa comunice relevant, conform nevoilor si trairilor audientei. Au facut trecerea de la comunicarea de brand la comunicarea de informare si suport, au schimbat strategii de comunicare si au actionat responsabil.

Activitatile offline au fost regandite pentru formatele online, brandurile au venit in sprijinul micilor producatori locali, asa cum a fost, de exemplu, campania #multumimfermierilor initiata de BASF. 

 

Consumatorii & noile obiceiuri

Intr-o lume setata pe fast-forward, pandemia ne-a facut sa apasam butonul de pauza. Astfel, utilizatorii au avut mai mult timp de research pe internet, de dat cu parerea sau de cautat raspunsuri. Oamenii s-au confruntat cu un amalgam de stari: nesiguranta, neliniste, frica, neincredere, furie. 

Social media le ofera oamenilor puterea de a trece prin filtrul propriu ceea ce citesc. Flow-ul este simplu: daca iti place, dai like, share, follow, daca nu iti place, dai unfollow sau block, iar in ultima perioada am vazut cum oamenii si-au modificat nevoile si obiceiurile si si-au schimbat interesele de informare. Acum sunt mult mai atenti la oamenii pe care ii urmaresc si dau click pe butonul de unfollow fara remuscari.

Oamenii comunica din ce in ce mai mult prin meme-uri, iar gif-urile sunt pe val. Chiar daca foloseam gif-uri si acum doi ani, in contextul actual cred ca se potrivesc ca o manusa. Mi se pare o forma potrivita de a transmite o stare, o emotie, un gest, chiar si de la distanta.

 

Bulele lui 2020

Daca ar fi sa definesc bulele online in 2020, cam asa ar suna:

- Adunate de pe TikTok

- Comunitatea Dana Budeanu

- Memes rulz

- Ce mai zic influencerii

- Bula Reddit si conspiratiile ei

- Online gaming + the streaming booming world

Sa intram si-n partea aia mai controversata? Hai:

Credem in Covid, ne protejam vs. nu exista, e o mare inselatorie mondiala

 

Canalele de comunicare

In ultima perioada, utilizatorii au cautat grupuri de interes, activitati specifice in timpul izolarii, au fost prezenti intr-un numar din ce in ce mai mare pe TikTok, iar folosirea retelelor sociale a crescut vizibil. Izolarea a accentuat necesitatea utilizatorilor de a fi conectați, de a-si exprima fricile si de a gasi sustinere. 

Oamenii urmaresc show-uri de improvizatii live, cooking live, vizioneaza filme si seriale, fac cumparaturi si plati online, pastreaza legatura cu medicii prin telemedicina, participa la webinarii si cursuri online.

In 2020, TikTok-ul, Facebook-ul, Instagramul si YouTube-ul sunt in trend. Daca ar fi sa rezum ce am observat de cand lucrez in Social Media, ar fi ca nu stii niciodata la ce sa te astepti si ca provocarea e sa ramai mereu la curent cu noutatile.

O sa las mai jos cu ce meme asociez eu fiecare canal de comunicare:

 

Trenduri 2020

Cred ca responsabilitatea sociala este trendul definitoriu pentru anul 2020. Admir brandurile oneste, care isi asuma atunci cand gresesc, care sunt suficient de curajoase incat sa nu bage sub pres comentariile negative lasate de utilizatori.

 

Tensiuni & certuri online

In 2020, disputele in Social Media sunt din ce in ce mai intense. Se poate observa o tensiune sociala, oamenii se aprind mai repede, sunt mai irascibili si pot isca conflicte. Ii deranjeaza atunci cand primesc un mesaj automat si prefera un mix de mesajele personalizate, sprijin si recomandari.

Mi se pare ca azi, in Social Media, se comunica muuult mai atent. Poate si pentru ca oamenii au posibilitatea sa taxeze brandurile mult mai usor. Si chiar o fac.

Consider ca brandurile trebuie sa fie super ancorate in context, sa tina cont de el, sa se uite si in stanga, si in dreapta, poate si putin in sus atunci cand urmeaza sa scoata la lumina o campanie, un articol sau pur si simplu o postare. Practic, ne purtam cu manusi fata de consumatori.

 

Meme 2020

Emoji-urile, gif-urile si meme-urile sunt o intoarcere la un fel de limbaj universal primar la care se intoarce umanitatea. Personal, nu pot decat sa ma bucur, intotdeauna am preferat conversatiile care incep cu un meme sau cu un gif. Mai ales acum, cand schimbarile din societate, restrictiile, ordonantele, munca de acasa, cozile, rafturile goale au fost digerate mai usor alaturi de niste ironie si umor.

Cred ca meme-urile anului, pana acum, ar fi:

 

Ghid de supraviețuire al omului de social media

Trebuie sa fii online si nu uita, fa rai din ce ai!

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Outbox

Agentie independenta de digital marketing cu un portofoliu complet de solutii de comunicare online, de la strategie si creatie web pana la dezvoltare si promovare in mediul online. Cu o activitate concentrata in... vezi detalii »

Dosare editoriale

Companii

Campanii

Sectiune



Branded


Related