Privacy. Acesta este motto-ul lui 2020 pe internet, crede Arnold Vieriu, Head of Social Media Tribal Worldwide Romania. Oamenii fug in grupuri, se retrag in messenger, sterg mesajele si prefera conversatiile criptate, se cred “safe & private” folosind multe prescurtari. Altfel, in ceea ce priveste tensiunile sociale care parca au explodat anul acesta, Arnold spune ca ele au existat mereu, insa in lockdown toata lumea a avut mai mult timp sa observe hate-ul ce are loc in online.
Suntem la capitolul SoMe 2020 si vorbim cu oamenii din echipele de social media ale agentiilor cum s-a schimbat munca lor in pandemie, care sunt noile nevoi ale clientilor si cum s-au schimbat obiceiurile consumatorilor, cat de departe sunt bulele lui 2020 si cat de puternice au devenit comunitatile.
Omul de social media este omul din prima linie pentru brandurile de care are grija: este vocea brandului, daca face un simplu typo intr-o conversatie este considerata ca fiind greseala brandului, asa ca presiunea de pe noi este una foarte mare, spune Arnold
Mai multe despre presiunea acestei perioade, challenge-uri pe Tik Tok si subiectele sensibile ale conversatiilor online, povesteste Arnold dupa cum urmeaza:
Bio pe scurt
29 de ani, am terminat jurnalismul la Timisoara si am venit in Bucuresti in 2013 ca sa intru in industrie.
Am inceput sa lucrez in social media in 2014, aveam 23 de ani si multe visuri cand m-am dus la The Practice in departamentul de social media. Eu tineam pagini de Facebook din pasiune pentru ONG-ul in care eram si tot atunci social media a inceput sa creasca mult. Jobul de social media mi s-a potrivit perfect.
Cum s-a schimbat perspectiva
Social media se schimba in fiecare zi, asa ca voi fi super sincer: habar n-am care era perspectiva mea asupra social media acum mai bine de 6 ani, imi amintesc doar faptul ca social media era atunci doar Facebook, Twitter si YouTube – fix in ordinea asta, ceea ce nu mai e valabil acum.
Ce cred ca s-a schimbat cel mai mult acum este accesul oamenilor la smartphone-uri cu abonamente de internet la preturi accesibile, ceea ce a crescut masiv numarul de useri de social media, implicit focusul brandurilor catre aceste canale si… indirect focus pe departamentele de social media.
Asteptari
Pe mine m-au socat flow-urile si cat de multa munca este in spatele oricarei postari. Din exterior acest aspect nu se observa, iar munca unui social media manager este titanica sometimes: vorbim de multiple layere de feedback, de munca de lamurire si mult research.
Ce am descoperit si ma bucura intr-un fel este faptul ca se acorda o importanta tot mai mare canalelor de social media, iar unele branduri au inceput sa nu mai considere canalele de social media un optional, ci un must have. A fost o lupta lunga a oamenilor de social media la care am participat activ si o castigam incet-incet.
Cum tii pasul cu tot ce se intampla pe internet
Un om de social media bun este cu adevarat bun daca este trezit noaptea din somn si stie ultimele dimensiuni ale formatelor de ad-uri, dar si ultimele nemultumiri ale userilor din mesajele de pe pagina.
Scrollez. Mi-am personalizat feed-urile de Facebook si LinkedIn atat de bine incat invat doar scrolland si sunt la current cu toate noutatile din domeniu, toate grupurile si trendurile. Iar atunci cand imi mai scapa ceva, colegii mei din departamentul de social media sunt aici sa imi povesteasca despre ”care-i faza cu chestia aia de pe TikTok”.
Ce nu stie lumea despre oamenii de social media
Doamne, ce intrebare frumoasa. E foarte simplu de explicat: omul de social media este omul din prima linie pentru brandurile de care are grija: este vocea brandului, daca face un simplu typo intr-o conversatie este considerata ca fiind greseala brandului, asa ca presiunea de pe noi este una foarte mare.
Din acest motiv eu cred cu tarie ca prezenta omului de social media in orice decizie a brandului poate ajuta – deoarece omul de social media stie cel mai bine consumatorul si interactioneaza in mod real cu acesta.
Efectele pandemiei
Si mai mult de lucru, si mai multi ochi tintiti catre canalele de social media ale brandurilor. Ce am simtit cel mai mult a fost numarul gigantic de interactiuni, in special prin mesajele private, la unele branduri de 10-20 de ori mai mult decat de obicei.
Perioada asta a fost o adevarata “armata” pentru multi dintre noi, cand aveam zeci de clienti in situatii de criza, cu care am facut insa echipa super buna si ne-am inteles bine – am inteles in primul rand si adaptarile constante pe care le tot faceam, ca urmare a masurilor autoritatilor.
O parte buna a acestei perioade a fost ca am simtit in sfarsit ce inseamna adevarata echipa client-agentie in situatii extreme – a fost fain, challenging, dar foarte obositor – am lucrat chiar si in schimburi in unele zile, pentru suport continuu, iar pentru asta vreau sa le multumesc tuturor colegilor din departamentul de social media pentru flexibilitatea si adaptarea de care au dat dovada.
Cum s-au schimbat obiceiurile publicului in online
Asta a fost si curiozitatea noastra in lockdown – puteam paria ca se va schimba comportamentul oamenilor, dar trebuia sa gasim o modalitate de a masura acest lucru. Din acest motiv noi nu am stat locului pana nu am reusit sa masuram empatia oamenilor din social media si am inventat metricul contextual “Empathy engagement” care ne-a validat curiozitatea.
Ca si concluzii, clar oamenii au devenit mai empatici si au inteles majoritatea mesajelor transmise de branduri in social media.
Canalele de comunicare. Schimbari
Comunicarea nu se schimba foarte mult. Ceea ce se schimba insa este locul si exista cea mai logica explicatie: TikTok va ramane pe val pana cand parintii vor ajunge si ei acolo, la fel cum si Instagram si Facebook au avut peak-urile lor.
Challenge-urile de pe TikTok sunt clar un trend si “prind” deja foarte bine, iar atentia o atrage cel mai bine melodia lui Jason Derulo – Savage Love aka “melodia aia de la TikTok”.
Subiecte sensibile
Tensiuni au existat mereu in social media, nu s-a schimbat nimic – insa in lockdown absolut toata lumea a avut mai mult timp sa observe hate-ul ce are loc in online. Repet, brandurile au avut parte de mult mai multa empatie in aceasta perioada, pe demonstrate cu our empathy engagement tool.
Fiecare brand pentru care lucram are reguli foarte bine stabilite cu privire la hate speech si reguli, expuse mereu in “Regulile casei”, la fel ca in orice forum sau orice grup. Suntem foarte atenti la acest aspect si avem filtre speciale care ascund comentariile care contin hate speech.
Limbajul din social media in 2020
Privacy este limbajul care caracterizeaza social media in 2020 – oamenii fug in grupuri, se retrag in messenger, sterg mesajele si prefera conversatiile criptate – atunci cand nu o fac – se cred “safe & private” folosind multe prescurtari.
Meme 2020
Ghid de supravietuire al omului de social media
1. Respira adanc in fiecare dimineata si spune: “astazi nu va fi nicio criza, totul va decurge normal”
2. Ramai curios daca vrei sa tii pasul cu toate schimbarile. Nu iti citi mailurile in concediu, dar citeste postarile din grupurile de social media.
3. Nu te multumi cu putin si gandeste-te ca raportul ala pe care il faci la sfarsit de luna nu e o corvoada, ci e masura muncii pe care tu ai depus-o.