Mădălina Sava, Asociația Choice: Va dura un timp până când oamenii vor reuși să își reconstruiască sensul

Mădălina Sava, Asociația Choice: Va dura un timp până când oamenii vor reuși să își reconstruiască sensul

În prezent, Asociația Choice are 20 de voluntari, care lucrează în diverse domenii legate de psihologie și consiliere, dar, când au decis să fondeze această organizație, erau doar 4 tineri. Se săturaseră să vadă în jur cum mulți se pricep la psihologie și împrăștie informații nefondate științific. Decât să își consume energiile combătându-i, s-au gândit să construiască ceva util pentru oamenii care caută să se documenteze pe bune. Și au creat o formă de a aduce cunoștinţele de tip ”evidence-based” din psihologie mai aproape de publicul larg, prin servicii și diverse mijloace de informare.

Mădălina Sava, psihoterapeut și managing partener în Asociația Choice, spune că strategia lor de a face psihoeducație cu repere bazate pe dovezi și-a demonstrat din plin utilitatea până acum, și chiar a dus către dezvoltarea organizației.

”Ne-am propus, în primul rând, să întărim ideea psihologiei ca știință, pentru că suntem conștienți de valoarea pe care cunoștințele bazate pe dovezi din acest domeniu, atunci când sunt aplicate corect, o pot aduce la dezvoltarea individuală, organizațională și chiar la dezvoltarea societății în ansamblul său.”

Vorbim cu Mădălina Sava despre activitatea voluntarilor de la Choice în consiliere, psihoterapie, consultanță și despre începuturile curajoase ale asociației.

 

Voluntarii Asociației Choice

În acest moment, Choice are 20 de voluntari, studenți la psihologie și absolvenți specializați în psihoterapie, consiliere și psihologie organizațională. Suntem o echipă diversă, cu competențe complementare și cu un background științific solid, iar competențele noastre se extind dincolo de zona psihologiei per se, în domenii ca e-learning, design comportamental și market research.

Majoritatea lucrează și în alte domenii, iar în Choice ne împărțim și roluri de suport (Marketing, Financiar, HR). Lucrăm în mare parte remote, având membri în mai multe orașe din țară: București, Cluj, Călărași.

Suntem pasionați de psihologie și ne propunem să aducem informații bazate pe dovezi mai aproape de publicul larg, astfel încât oricine ne urmărește să poată înțelege mai bine cum funcționează mintea umană în contexte diferite, să poată integra aceste informații și să le poată aplica în viața de zi cu zi. 

 

Cum a apărut Choice

Asociația Choice a fost înființată la finalul anului 2014. La început au fost patru fondatori, iar pe parcurs componența echipei de board s-a schimbat parțial, odată cu dezvoltarea organizației.

Psihologia este un domeniu la care toată lumea are impresia că se pricepe și astfel, la momentul respectiv, existau mulți impostori (inclusiv în mediul academic), evenimente și informații false care se propagau rapid. Ne-am dat seama că soluția nu este aceea de a le critica, ci este mai util să ne folosim resursele pentru a construi o alternativă de încredere, de a face psihoeducație și de a construi niște repere solide, bazate pe dovezi. Până acum, această strategie s-a dovedit a fi utilă. 

 

Primele proiecte

La început, am organizat conferințe științifice, unde am invitat cei mai reputați psihologi din mai multe centre universitare din țară (persoane a căror recunoaștere nu se bazează doar pe popularitate, ci pe performanța științifică recunoscută internațional). Îmi amintesc că în momentul în care am organizat prima ediție a conferinței Health Now, nu aveam decât o pagină de Facebook, unde ne urmăreau cam 400 de persoane.

Am crezut foarte tare în idee, am avut un program științific întins pe două zile, cu câte două ateliere în paralel. Ne așteptam la câteva zeci de participanți, dar au venit aproape 200. Acest aspect a fost încurajator și ne-a arătat faptul că există o apetență pentru cunoaștere și o nevoie acută pentru informații de calitate, fundamentate științific și de înțelegere a psihologiei în paradigma scientist-practitioner.

Această paradigmă presupune, pe de-o parte, a fi la curent cu cele mai noi informații științifice și de a dezvolta un stil de gândire de cercetător, iar pe de altă parte, a avea experiență practică informată. Cele două roluri interacționează, practica meseriei de psiholog fiind constant informată de știința psihologiei, iar cercetarea fiind informată de datele observate din practică. 

 

Ce a urmat și cum ați crescut

Dacă la început activitatea noastră se adresa mai mult psihologilor și studenților la psihologie, pe parcursul dezvoltării noastre s-a extins în mod natural și targetul nostru, astfel încât acum ne adresăm publicului larg. De-a lungul timpului, am avut o creștere organică și am început să dezvoltăm din ce în ce mai multe proiecte, atât face to face, cât și online.

Am dezvoltat parteneriate solide cu centrele universitare mari, cu asociații de studenți și cu Asociația Psihologilor din România. Au început să vină către noi din ce în ce mai multe persoane care au crezut în misiunea noastra și și-au dorit să se alăture și să contribuie. Astfel, dacă la început eram patru persoane care făceau de toate, acum avem o structură organizațională solidă, cu departamente, coordonatori și manageri de proiect.

Organizăm în continuare conferințe și ateliere, avem ca proiecte online Newsletter-ul realizat pentu Asociația Psihologilor din România, blogul Choice și pagina de Facebook, unde s-au strâns în 5 ani mii de articole pe teme diverse, de la psihologie aplicată în mediul organizațional, la psihoeducație pentru reducerea stigmei cu privire la problemele de sănătate mintală.

De asemenea, ne-am asumat și rolul de a face psihoeducație pe teme care au implicații majore la nivel de societate. Împreună cu ANOSR am realizat o campanie de informare cu privire la orientarea sexuală înainte de referendumul din 2018, iar acum, odată cu pandemia și măsurile de izolare socială, am realizat o campanie alături de Cognosis cu privire la efectele în plan psihologic pe care această perioadă le poate avea asupra oamenilor. În cadrul campaniei, am centralizat și resursele de sprijin psihologic gratuit, astfel încât să facilităm accesul la tratament pentru persoanele aflate în suferință.

 

Choice a devenit un brand solid și un reper cu privire la calitatea informațiilor și serviciilor din domeniul psihologiei și am migrat astfel și către zona de consultanță.

 

Oamenii din comunitatea Choice

Comunitatea noastră este formată din oameni curioși, care valorizează gândirea critică și care își doresc să înțeleaga cum funcționăm, ce anume ne determină trăirile și cum ne putem dezvolta în așa fel încât să fim mai bine, să avem relații mai sănătoase acasă și la locul de muncă și în general, să trăim o viață cu sens.

Dacă la început, publicul nostru era format în mare parte din studenți sau specialiști din domeniul psihologiei care își doreau să rămână la curent cu ultimele descoperiri, acum publicul nostru s-a extins și observăm că ne urmăresc persoane din toată țara și care lucrează în industrii diverse, de la medicină până la IT. Observăm în același timp o creștere a interesului companiilor pentru modul în care informații și intervenții validate științific din domeniul psihologiei le poate ajuta să își dezvolte resursele. 

 

De ce au nevoie persoanele care apelează la voi

Primim cereri atât pentru servicii de psihologie aplicate individual (consiliere, psihoterapie), cât și de grup / corporate (psihoterapie de grup, ateliere, prelegeri). Astfel, avem în desfășurare proiecte de cercetare și intervenții facilitate pentru companii, pentru că se pare că și mediul business începe să înțeleagă importanța relațiilor sănătoase la locul de muncă și din ce în ce mai multe companii sunt dispuse să investească și în sănătatea mintală și în starea de bine a angajaților.

Ce am observat recent este că începe să fie redusă stigma cu privire la problemele de sănătate mintală, cel puțin în online (deși mai avem mult de lucru în acest sens) și astfel, din ce în ce mai multe persoane se simt confortabil să caute ajutor, să adreseze problemele prin care trec cu ajutorul specialiștilor.

Temele sau îngrijorările cu care oamenii vin către noi mai ales în ultimul timp se leagă de simptome de depresie și anxietate, stres, calitatea relațiilor, singurătate și foarte interesant, valori și sens. Situația prin care trecem acum vine la pachet cu schimbări majore în toate planurile și atunci la nivel individual apare o reconfigurare a sensului.

Ruptura bruscă a rutinei și a automatismelor a creat un spatiu pentru reflecție și astfel oamenii încep să își pună întrebări cu privire la lucrurile care sunt cu adevărat importante. E un proces dificil din punct de vedere emoțional, pentru că reperele și mecanismele vechi de coping nu mai există sau nu mai funcționează, e nevoie să ne adaptăm la multe schimbări simultan (lucrul de acasă, mai mult timp petrecut cu familia, sau, dimpotrivă, izolare socială) și atunci multe persoane se simt suspendate sau pierdute, se distorsionează inclusiv percepția timpului. În această perioadă definită de un nivel ridicat de incertitudine, va dura un timp până când oamenii vor reuși să își reconstruiască sensul, să redefinească ceea ce este important și să acționeze în direcția acestor valori.

 

Strategia de comunicare pe platformele online

Ne-am propus, în primul rând, să întărim ideea psihologiei ca știință, pentru că suntem conștienți de valoarea pe care cunoștințele bazate pe dovezi din acest domeniu, atunci când sunt aplicate corect, o pot aduce la dezvoltarea individuală, organizațională și chiar la dezvoltarea societății în ansamblul său. Și, mai ales, dacă există politici publice care sunt informate științific, dar mai avem până acolo.

În același timp, există bariere în acest sens - studiile științifice presupun un limbaj de specialitate, multe sunt în spatele unor pay-walls și atunci o persoană care nu este din domeniu are dificultăți mari în a le accesa și în a le înțelege.

Astfel, noi luăm aceste informații de specialitate, le transpunem într-un limbaj de interfață, adică într-un limbaj ușor de înțeles și astfel facilităm accesul la informații care au aplicabilitate în viața de zi cu zi pentru publicul larg. În același timp, prin consistența cu care am desfășurat acest demers, am contribuit și la reducerea stigmei cu privire la problemele de sănătate mintală, am creat un vocabular pe care oamenii care ne urmăresc îl pot folosi pentru a-și explica trăirile și am normalizat experiențele acestora.

Pentru a asigura calitatea produselor și serviciilor noastre, orice articol, postare, atelier sau intervenție create sau facilitate de noi trec printr-un proces editorial riguros, ce presupune mai multe filtre: în primul rând, ne asigurăm că orice conținut Choice este bine fundamentat științific și că implicațiile acestor descoperiri nu sunt forțate mai mult decât permit datele. Al doilea filtru pe care îl aplicăm este cel al limbajului folosit pentru a le explica aceste studii, astfel încât acesta sa fie unul prietenos și ușor de înțeles, preferabil evidențiind aplicabilitatea în viața de zi cu zi.

 

Impactul pozitiv

Sub umbrela Choice, am organizat în 5 ani zeci de evenimente mai mici sau mai mari, pentru persoanele pasionate de psihologie și pentru companii care își doresc să investească în dezvoltarea angajaților.

Am organizat atât conferințe naționale destinate publicului larg, cât și conferințe creditate de Colegiul Psihologilor din România, organizate în parteneriat cu Universitatea București și Universitatea Babeș Bolyai, și conferințe unde am invitat formatori internaționali (Dr. Windy Dryden, psihoterapeut specializat în terapie rațional-emotivă, cu peste 40 de ani experiență, care a studiat psihoterapia la celebrul institut Albert Ellis din New York).

Am avut și zeci de ateliere proprii și prelegeri susținute în cadrul unor conferințe din industria IT, pentru echipe de testare, atât în România, cât și în străinătate.

Estimativ, am avut peste 2000 de beneficiari direcți, participanți la evenimentele pe care le-am organizat.

În social media, ne urmăresc peste 10.000 de persoane. În plus, newsletter-ul pe care îl coordonăm pentru Asociația Psihologilor din România contribuie la dezvoltarea profesională a 7500 de psihologi români. De-a lungul timpului, am facilitat accesul la consiliere psihologică și psihoterapie pentru sute de persoane.

 

Dezvoltarea personală, un trend al vremurilor

Aceasta este o temă complicată și depinde foarte mult pe cine întrebi. În principiu, dezvoltarea personală se poate referi la orice proces prin care o persoană se poate cunoaște, își poate înțelege mai bine stările și reacțiile, poate ieși din zona de confort învățând și aplicând strategii noi pentru a-și atinge obiectivele. Observați că aceasta este, de fapt, un termen-umbrelă sub care se poate ascunde aproape orice practică profesională, ceea ce poate fi periculos.

Aici aș ridica și problema unor facilitatori de astfel de servicii care nu au o pregătire științifică solidă, sau mai periculos, dețin o diplomă în psihologie care le oferă credibilitate, pe care o “completează” cu tot felul de practici de-a dreptul ezoterice și care profită de persoane vulnerabile care au realmente nevoie de ajutor. Am fost contactați în legătură cu sute de astfel de cazuri și urmările sunt foarte grave.

Din punctul nostru de vedere, este indicat ca persoanele care facilitează astfel de servicii să aibă o practică bazată pe dovezi, adică să aibă cunoștințe științifice aprofundate cu privire la acele mecanisme care stau la baza problemelor psihologice și la ceea ce se poate face pentru a le modifica. În terapia psihologică bazată pe dovezi se face distincția între feeling better și getting better - între a te simți mai bine pe moment (ceea ce se poate întâmpla și pur și simplu ca urmare a unui efect placebo, ceea ce multe persoane nespecializate exploateaza prin tot felul de servicii ezoterice sau pur și simplu ineficiente pe care le oferă) și a face cu adevărat o schimbare durabilă, astfel încât clientul să devină propriul terapeut, dezvoltându-și autonomia prin acele competențe care funcționează pe termen lung.

Literatura științifică ne arată că tehnicile folosite contează mai puțin (deși sunt și ele importante), și că eficiența terapiei este prezisă de calitatea relației terapeutice, de resursele personale ale clientului și de cele ale terapeutului. Ceea ce este foarte important este ceea ce noi numim conceptualizarea cazului, și anume modelul explicativ pe care îl folosim pentru a ajuta clientul să înțeleagă prin ce trece.

Dacă acest model este unul solid, fundamentat științific, atunci terapeutul se asigură că prin tratament țintește exact acele mecanisme care mențin problemele și împiedică schimbarea. Altfel, sigur, ne putem juca cu tot felul de concepte, dar există un cost ridicat și un pericol foarte mare pentru client, care se poate simți mai bine pe moment, dar suferă pierderi financiare și ratează șansa de a se implica într-un proces terapeutic sau de dezvoltare care chiar să funcționeze.

 

Choice, înainte și în timp de pandemie

Activitatea noastră s-a desfășurat în mare parte remote și asincronic încă de la înființare, având în vedere că echipa noastră este împărțită în mai multe orașe din țară, deci din acest punct de vedere schimbarea nu este foarte mare. Se simte lipsa unor întâlniri față în față, care erau mai dese înainte, dar încercăm să compensăm prin mai multe discuții informale și facem des check-in pentru a ne alinia.

În schimb, odată cu debutul pandemiei, ne-am mutat în online ședințele de terapie și de consiliere și chiar după ridicarea restricțiilor mulți clienți preferă acest mod de livrare al serviciilor de psihoterapie. Ne așteptăm ca pe termen lung, acest fenomen să se extindă, mai ales că studiile arată că terapia livrată online este la fel de eficientă ca cea livrată face to face.

 

De ce este nevoie în noul normal

Trăim vremuri incerte și așa cum spuneam mai sus, reperele noastre valorice sunt puse sub semnul întrebării, sensul pe care îl aveau activitățile noastre și rolurile noastre se modifică de asemenea și în general suntem nevoiți să ne adaptăm la multe schimbări pe toate planurile. Minții noastre îi place predictibilitatea și atunci reacțiile la schimbările bruște în mediu pot fi foarte intense.

În acest sens, există o tendință naturală de a căuta repere, de a ne agăța de acele lucruri care rămân stabile, indiferent ce se întâmplă în jurul nostru. În același timp, e nevoie să ne adaptăm la noile circumstanțe. Atunci, cred ca suntem în dialectica flexibilitate-stabilitate, ceea ce presupune următoarele lucruri:

• E preferabil să ne raportăm la noua normalitate cu flexibilitate și răbdare, fără să pretindem că lucrurile nu ar trebui să fie așa - deja sunt, important e ce facem mai departe. Rigiditatea cognitivă este asociată cu intensificarea simptomelor de anxietate și de depresie, deci un stil de gândire flexibil și rațional ne permite să acționăm nu în baza unei emoții foarte intense (de frică sau disperare), ci raportându-ne la ce avem în față noastră aici și acum.

• În același timp, comportamentele noastre sunt orientate către niște obiective cu sens. Dacă sensul se pierde, ne pierdem și noi și ne putem simți izolați, fără repere, fără direcție, descumpăniți, epuizați. Astfel, e preferabil să ne gândim la viața noastră așa cum este ea în acest moment, să vedem care sunt lucrurile importante, care au sens pentru noi, ce este încă valabil ca valoare și ce începe să se schimbe, apoi să începem încet, încet niște acțiuni în direcția noilor valori.

De asemenea, unul dintre factorii protectori împotriva tulburărilor mintale este calitatea relațiilor noastre. Suntem bine în măsura în care relațiile noastre sunt bune. Legat de dezvoltarea personală, sigur, sunt unele lucruri pe care le putem învăța individual, dar o mare parte din dezvoltarea noastră are loc în context relațional.

De aceea, este important ca mai ales în perioade dominate de incertitudine și de ambiguitate, să investim în acele resurse de stabilitate din viața noastră, mă refer aici la acele persoane față de care ne simțim în siguranță. Este un moment bun pentru a purta discuții revelatoare, oneste, autentice despre cum ne simțim de fapt și despre nevoile pe care le avem, dincolo de problemele cotidiene, pentru a-i asculta cu adevărat pe cei de lângă noi și pentru a oferi și primi sprijin emoțional.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Subiecte

Sectiune



Branded


Related