Pe Alexei Turcan cei mai multi il stiu de chitarist in Travka, unde a activat 15 ani, dar de cativa ani si din postura de producator audio, pentru teatru, film si alti artisti sau trupe. Cu riscul de a parea nationalist, vorba lui, indeamna la o mai mare uniune intre cei cu inima si muzica romana, dar asta cu un ochi catre ce se intampla in afara.
“Cultura e clar subfinantata la noi, iar identitatea nationala se construieste doar prin cultura. Fara aceasta identitate (cu riscul de a suna patriotard-nationalist) vom continua sa ne uitam peste gard la industria cinematografica din Franta sau la cea muzicala din UK. Sau la alte capre ale vecinilor. Interesati-va cum au fost sustinuti artistii in Canada si veti afla cati ani-lumina avem de parcurs”, spune Alexei Turcan.
A lucrat mult pe timp de criza, in special pentru Madalina Paval, a carei muzica i se potriveste ca o manusa si pe care spera sa o vada pe scenele mari. Intre timp, nu si-a dat nici lui cu ignore, ba chiar pregateste un album ce se anunta promitator:
“Lucrez si la un material de-al meu, mai cinematic, sau pe limba mea – neingradit de stiluri, neancorat in dancefloor, material pe care-l voi lansa la labelul Cinemaude al lui Silent Strike. Colaborez cu niste zeci de instrumentisti pentru asta, va fi de todo corazón!”, Alexei Turcan.
Etapele care te-au adus aici
Nu mai stiu exact cand m-am apucat, inceputul anilor 2000. Ca si in multe alte discipline, daca iti place si te pasioneaza domeniul, inveti foarte repede, inveti facand. In primii ani am lucrat la sute de proiecte, cantecele, mini-productii, aparent n-au dus la nimic, dar toate au fost etape importante.
Intr-o relatie cu muzica
Am stiut ca vreau sa cant, sa fac muzica, din primii ani de viata. De pe la 5-6 ani mi-am manifestat interesul fata de acordeonul tatalui meu, am si absolvit scoala de arte de la mine din oras. Ideea de a face ceva in zona asta s-a conturat ani mai tarziu, odata cu “descoperirea” computerului unde puteam incropi muzica mai complexa, iar cariera de solist (acordeonist) nu m-a atras niciodata, desi am avut sansa s-o urmez. Cu Travka, pe de alta parte, am avut o experienta performativa esentiala in cei 15 ani de activitate.
Cum ai defini jobul de producator audio
Poate fi interpretat in multiple feluri. Din punctul meu de vedere, un producator trebuie sa stie si compozitie, si interpretare, si software/hardware si sa le aplice pe toate - prin comunicare - intr-o viziune de ansamblu sub forma finala de produs audio (ce se intampla de fapt). Mitul cel mai frecvent e ca un producator plateste productiile/artistul (asta crede lumea).
Productia pe timp de Covid
Starea de izolare pentru mine n-a schimbat mare lucru, oricum lucram cumva independent si chiar izolat. In perioada asta s-a schimbat relatia intre creator si consumator, dar manifestarea artistica adevarata nu tine (n-ar trebui sa tina) cont de crize. S-a scris, s-a pictat si s-a sculptat din suflet si in vremuri de razboi sau foame.
“Inspiratia este un oaspete ce nu calca pragul celui lenes”, zice o vorba din batrani. Fiecare trebuie sa invete in timp ce butoane sa-si apese. Eu sunt haotic in general, dar am o disciplina si in asta. Pot sa bag turbo cand sunt inspirat dar imbratisez si momentele “blank”, sunt necesare.
Pentru ca nu mai performez atat de mult pe scena si nu depind in mod direct de vanzarea de bilete, nu pot spune ca am fost prea afectat. Criza m-a prins in faza de productie a unui musical la Teatrul Odeon, din pacate a ramas in aer. In rest, proiectele se deruleaza cel putin la fel de bine ca inainte. Nu cred ca e noroc chior, tine si de disciplinele diferite in care activez – lucru asupra caruia m-am focusat in ultimii ani.
Artistii se focuseaza mult acum pe DIY. Nu trebuie sa fii neaparat din industrie ca sa-ti dai seama ca au de suferit acum. Sau in limbaj de lemn – artistii se hranesc cu aplauze (si gin-tonic). Nu poti construi, de exemplu, o campanie de strangere de fonduri doar cu like-uri.
Artistii se adapteaza
Comunitatea raspunde conditiilor actuale in functie de resurse. Intr-un mod cinic as putea spune ca se intampla si o triere, cand vorbesc de resurse ma refer la manifestarile artistice si calitatea acestora. Tine mai mult de “ce” produci si “cum” expui. Poate a mai ramas doar continutul canalelor de youtube care se mai bazeaza pe cantitate. Desi, un canal de youtube dedicat pasionatilor de pescuit, trebuie sa mai ofere abonatilor si captura de peste, macar ocazional.
Ce a lipsit? Demersuri concrete si un efort comun al comunitatii pentru a-i face pe guvernanti sa recunoasca si sa sustina statutul de artist in Romania. Cultura e clar subfinantata la noi, iar identitatea nationala se construieste doar prin cultura. Fara aceasta identitate (cu riscul de a suna patriotard-nationalist) vom continua sa ne uitam peste gard la industria cinematografica din Franta sau la cea muzicala din UK. Sau la alte capre ale vecinilor. Interesati-va cum au fost sustinuti artistii in Canada si veti afla cati ani-lumina avem de parcurs.
Industria e online
Industria imi pare ok, este in crestere, se fac evenimente la nivel profesionist. Sunt multe proiecte “exportate”, sunt din ce in ce mau multe trupe live solide. Au mai aparut spatii faine pentru evenimente. Radiourile s-au mai trezit. In schimb treaba cu apropiatul de piata de afara mi se pare o lupta pierduta din start. Totul e online acum, sunt studiouri si producatori si label-uri la un mail distanta. Nu mai exista piata “de afara”, nu mai exista “Vest”, aici nu e “Balkans”.
La ce ai lucrat in ultimul timp?
Recent am produs mai multe piese pentru Madalina Paval. Intr-un mod ciudat acest proiect e ceva nou pentru mine si in acelasi timp mi se potriveste foarte bine, parc-am facut asta de-o viata.
Sper sa iasa la lumina cat mai repede pe scenele mari pentru ca acolo ii este locul. Lucia este iar o artista cu care colaborez frecvent, nu-s prea multe de povestit, compunem fara a insista prea mult pe concept (cot la cot si cu Dan Georgescu, colegul meu de la UNDA Recording). Ar trebui sa apara si o animatie romaneasca in curand la care am facut o muzica.. ..mai speciala.
Cand ma lasa copilul-minune in pace, lucrez si la un material de-al meu, mai cinematic, sau pe limba mea – neingradit de stiluri, neancorat in dancefloor, material pe care-l voi lansa la labelul Cinemaude al lui Silent Strike. Colaborez cu niste zeci de instrumentisti pentru asta, va fi de todo corazón!
Cat dureaza productia unei piese si care e procesul
Depinde, daca lucrez pe un draft-demo de-al artistului, poate dura foarte putin, pot sa “vad” productia inca de la prima auditie a schitei. Odata gasita directia, restul sunt chestii tehnice, studio, sound design. Daca lucrez pentru un film / spectacol, depinde de comunicarea cu regizorul, uneori e bine din prima si chiar il inspira pe regizor sa zboare mai aproape de soare, alteori muzica se sculpteaza si se aseaza nota cu nota, masura cu masura, scena dupa scena. Referitor la productiile mele, procesul e tot mai alambicat in ultimii ani, probabil si pentru ca stapanesc un vocabular muzical mai vast si vreau sa-l cuprind pe tot odata! In doua ore, eventual.
Artistii self produced
Sunt artisti care isi fac treaba foarte bine singuri. Sunt si artisti care au ceva fain de transmis, dar nu au fost preocupati sa-si “impacheteze” cumva mesajul. Eu colaborez bine cu ambele tabere. Productia este un proces colaborativ si se bazeaza – inainte de orice sunet, microfon sau studio – pe comunicare.
Bine, mai sunt categorii: sunt artisti self produced care suna prost si nimeni nu le spune asta pentru ca n-au urechi sa auda. Sau artistii over-produced care sunt goi de continut. In concluzie, nu toata lumea are nevoie de producator, la fel cum nu orice voce are nevoie de un microfon ca sa se faca auzita.
Un sfat pentru cei cu frica de mers la producator
N-am nimic sa le transmit. Sunt indreptatiti sa fie posesivi cu materialul lor. Le-as transmite sa incerce sa faca o singura piesa, de dragul experientei, dar sunt si multi producatori “self produced”. Trupele reticente sa ramana reticente, ha ha!
Industria muzicala după COVID 19
Industria se va adapta. Pe acest subiect prefer sa ma abtin de la alte previziuni. Noi sa fim sanatosi!