În timp ce în anumite medii se dezbate utilitatea canalelor de social media și cum devin adesea instrumente de însingurare, pentru oamenii trecuți de prima tinerețe ele par să fie tocmai soluția combaterii singurătății. Doamna Felicia Oancea, de exemplu, a ajuns online după ce a ieșit la pensie și descoperit cât de util este Facebook-ul pentru a schimba câteva vorbe cu prieteni și rude din alte orașe.
Și-a făcut un cont, a început să posteze și chiar a învățat să editeze conținut video pe care l-a arătat prietenilor virtuali. Ca un veritabil social media manager, a crescut reach-ul poveștilor sale și a strâns în jurul ei o întreagă comunitate a oamenilor de peste 50 de ani. La un moment dat nu a mai fost suficient contul personal și a creat pagina Comunitatea 50 Plus pe care o urmăresc astăzi aproape 400 de mii de oameni.
”Am cunoscut oameni noi, care ulterior mi-au devenit prieteni, am întâlnit foști colegi de școală, de serviciu, precum și persoane dragi din copilărie. Împreună depănăm amintiri și mai aflăm noutăți despre familiile noastre, dar ne și menținem conectați cu lumea actuală”, spune Felicia Oancea.
Alături de Felicia au venit să dezvolte Comunitatea 50 Plus fiica sa Veronica Oancea, publicitar cu studii în Antropologie și Iulia Ștefănică - digital art director & UX. Povestim cu ele mai multe despre singura comunitate de lifestyle din România adresată persoanelor de peste 50 de ani.
În spatele Comunității 50 Plus
Inițial, Comunitatea 50 Plus a fost de fapt doamna Felicia Oancea - mama Verei -, fost funcționar public la Casa de Pensii din Medgidia. După pensionare, cu mai mult timp liber la dispoziție, doamna Felicia a început să țină o pagină de Facebook pentru prieteni. Pagina a animat-o pe doamna noastră și chiar a inspirat-o să își exprime creativitatea, în imaginile pentru postări.
Mai târziu, implicarea a venit și din partea fiicei, Veronica Oancea - client service director cu experiență în multe agenții, cu master în Antropologie și interesată de procesul de îmbătrânire. Acum un an m-am alăturat și eu, Iulia Ștefănică - digital art director & UX. Din puterile noastre combinate, ne-am propus să amplificăm potențialul interesant al comunității, ajunsă azi la 370k likes pe Facebook.
Felicia Oancea: Pentru mine Comunitatea 50 Plus a însemnat foarte mult în tot acest timp, de la înființare și până acum! În primul rând am făcut lucruri frumoase pentru oamenii frumoși și cu spirit tânăr din generația mea. Am cunoscut oameni noi, care ulterior mi-au devenit prieteni, am întâlnit foști colegi de școală, de serviciu, precum și persoane dragi din copilărie. Împreună depănăm amintiri și mai aflăm noutăți despre familiile noastre, dar ne și menținem conectați cu lumea actuală.
Cum m-am adaptat la modern? Eu toată viața cât am fost în câmpul muncii am lucrat pe calculator. Prin utilizarea internetului, urmărind diverse tutoriale, am învățat să folosesc unele programe pentru a realiza videoclipuri cu diverse teme, fotografii cu mesaje. Acestea sunt apreciate de foarte mulți vizitatori ai paginii mele și care ulterior au început să urmărească postările, devenind fani activi. Asta m-a bucurat foarte mult și mi-a dat încredere că ce fac bucură oamenii și le creează clipe frumoase.
Primii pași
Comunitatea a început într-un mod foarte autentic: după ce fusese o viață funcționar public, odată ieșită la pensie și, brusc, cu mult timp liber, doamna Felicia a descoperit Facebook-ul. A început să posteze diverse materiale pe gustul ei, și mai apoi, natural, să folosească programe de editare online pentru a crea propriile imagini și clipuri. Oamenii au urmat-o și, astfel, a ajuns la numere impresionante de urmăritori pe pagina personală. Pentru că cererile de prietenie erau foarte multe, a apărut pagina de Comunitate.
După o vreme, oamenii de pe pagină și-au exprimat dorința de a se întâlni și în viața reală. Cu ajutorul unor parteneri pe turism și entertainment, am reușit niște acțiuni foarte frumoase, care au închegat un grup stabil de membri. Aceștia ne-au urmat, și-au adus și prietenii, ceea ce ne-a dat încredere că facem bine. Am ajuns la niște formate anume de excursii și petreceri, în care scopul este să ne distrăm și să socializăm într-un cadru sigur.
Ce a urmat
Între timp, pagina de Facebook a crescut foarte mult și am început să simțim o responsabilitate față de toți acești oameni. Value proposition-ul nostru pentru membri rămâne acela de socializare pozitivă și în siguranță, dar ne-am propus să introducem și un substrat de educație, prin care să adresăm „stângăciile” pe care generația părinților le are uneori în lumea modernă - în tehnologie, financiar, social sau chiar în psihologie.
Pentru asta, în 2019 am lansat site-ul comunitatea50plus.ro. Este un spațiu digital care se adresează și spune povestea generației mature - prin articole utile, de educație și de entertainment, dar și prin conținut creat chiar de reprezentanții ei. Ne dorim să dăm o voce acestei categorii de vârstă și să creăm o mică punte de înțelegere către cei tineri. Până la urmă acești oameni sunt părinții noștri, sunt oameni care au trecut prin mai multe decât noi și care au trăit diferit vremuri diferite. Ei au un legacy de amintiri și cunoștințe pe care ne-ar plăcea să îl captăm în site.
Acum suntem în punctul în care ne dorim să atragem interesul brandurilor asupra proiectului și asupra acestui segment de vârstă din ce în ce mai prezent în digital - și din ce în ce mai numeros.
Oamenii din comunitate
Oamenii din comunitate sunt părinții noștri - ai milenialilor și ai gen Z. Sunt oameni din toate categoriile sociale și profesionale - pensionați, dar și încă în activitate. La evenimentele noastre au venit foști sau actuali ingineri, cadre didactice, cadre militare, oameni cu diverse afaceri etc.
Sunt persoane active și super-comunicative, își doresc să socializeze, să facă parte dintr-un grup - într-o perioadă a vieții când împrejurările îi duc, de obicei, pe oameni mai degrabă spre însingurare. Vor să își exprime opiniile și preferințele - poate ca o consecință a lecțiilor de viață pe care le-au trăit. Au multe amintiri din tinerețe și iubesc țara. Sunt oameni cărora le place să călătorească și știu să folosească tehnologia. Țin legătura cu copiii, îi ajută cu nepoții și apelează la ei când au probleme cu telefonul ori internetul.
70% dintre urmăritorii noștri sunt femei și 60% au peste 45 de ani. Spre surprinderea noastră, pe site, publicul 35-44 ani are o pondere cam egală cu cea 45-54 ani. Mai e interesant că 30% din public sunt români din străinătate.
Ce îi unește
La începuturi oamenii au venit către conținutul postat de doamna Felicia - conținut care era exact pe gustul lor. Apoi încrederea s-a consolidat datorită evenimentelor offline - excursii și petreceri. Oamenii au văzut că e cineva real în spatele paginii, iar cei care au participat au rămas cu amintiri frumoase și dorința de a se reîntâlni. Această încredere este în continuare unul din principalele lucruri care validează Comunitatea. În plus, urmăritorii sunt fidelizați și de faptul că le vorbim zilnic și că le oferim conținut „curat”.
Ce spun oamenii despre ce se întâmplă în Comunitate
De obicei, oamenii sunt impresionați de modul în care sunt primiți și acceptați, dar mai ales implicați în activități. Astfel ajung să se relaxeze, să se elibereze și să nu se mai simtă stingheri. Văd că sunt cu oameni care au aceleași interese, sunt respectuoși, veseli și plini de energie pozitivă, iar asta îi aduce și pe ei în aceeași paradigmă. Dintr-o dată, de unde erau singuri, se văd înconjurați de oameni ca ei, ceea ce este foarte hrănitor sufletește.
Strategia de comunicare online
Comunitatea 50 Plus are o identitate bine conturată acum, după ce a trecut prin mai multe transformări. Este singura comunitate de lifestyle din România adresată persoanelor 50+. Dar ce ne motivează mai mult decât atât este aspectul social al proiectului. Comunitatea 50 Plus este un mediu curat, sigur în cadrul căruia cei aflați la a doua tinerețe se pot exprima și față de care simt că aparțin. Este un spațiu despre optimism, stare de bine, prietenii, distracție, dar și comunicare, învățare și exemple pozitive. Aceasta este „misiunea” care guvernează orice facem - evenimente sau online.
Avem și reguli mai concrete în crearea de conținut. Spre exemplu evităm subiectele sumbre sau controversate, cum ar fi politica. Asta nu înseamnă că suntem inconștienți la subiectele mai dificile. Le abordăm când este cazul, dar takeaway-ul trebuie să fie unul pozitiv. În plus, ne străduim - evident - ca ceea ce scriem să fie expus dintr-un unghi relatable.
Pilonii editoriali și subiectele
Pentru site-ul Comunității 50 Plus, am identificat și stabilit 6 piloni de conținut: familie și relații, sănătate, timp liber, tehnologie, psihologie și stil de viață. Sunt preocupări active în viețile oamenilor 50+, aspecte cu care ei se confruntă în mod deosebit la această vârstă. În cadrul creat de acești piloni noi putem scrie despre foarte multe de subiecte: copii, nepoți, parteneri de viață, prevenție, well-being, călătorii, hobby-uri, filme, pericole pe internet, îngrijire, modă, viața la bloc sau la curte etc.
Pe social media, conținutul e mai lighthearted - nostalgie, natură, muzică etc. Un lucru interesant apropo de conținut este legat de estetică. A trebuit să înțelegem că oamenii din zona aceasta de vârstă au pur și simplu gusturi diferite de ale noastre. Așa că am încercat să facem un hibrid acceptabil dintre cele 2 stiluri vizuale. E un studiu interesant.
În momentul acesta doamna Felicia este șefa departamentului de user testing. :) Ne validează ideile și este cel mai bun consultant al nostru.
În plus, avem și câteva „rubrici” punctuale. Avem o serie de articole pe educație financiară 50 plus, scrisă în colaborare cu un specialist - domnul Luca Dezmir. O altă rubrică este cea despre oamenii comunității, un fel de „humans of” - scriem despre oameni deosebiți, care și-au urmat pasiunile sau și-au îndeplinit visurile la vârsta celei de-a doua tinereți. Avem în plan să vorbim și despre cetățeanul 50+ - o serie cu sfaturi și indicații despre fiscalitatea și aspectele legale din jurul momentului pensionării.
Evenimentele offline
Offline am făcut excursii și petreceri cu diverse ocazii, dar și unele activități recreative în oraș - tururi ghidate prin București, ieșiri la film sau ore de dans. În excursii și la petreceri facem tombole, concursuri, uneori avem și tematici ale evenimentelor - spre exemplu de 1 martie am făcut „Mărțișorul domnițelor” la Vălenii de Munte, în care participanții s-au îmbrăcat ca la curtea domnească; sau la petrecerea de 1 decembrie dress-code-ul a fost ia românească. Dar probabil excursia noastră de top a fost cea de 8 martie din 2018, când l-am avut invitat pe nimeni altul decât Fuego. :)
Practic, scopul mare este să combatem singurătatea - sau însingurarea - la care cel puțin românii sunt predispuși după o vârstă. Din acest punct de vedere, vrem un stil de viață „occidental” pentru părinții noștri, vrem ca pensionarea să nu mai fie văzută drept sfârșitul activității, ci începutul unei vacanțe continue și active.
Regulile comunității
Nu există reguli anume, dar e important ca cei care vin să fie deschiși și conștienți că scopul este să ne simțim bine și să cunoaștem oameni noi. Noi facem tot posibilul să creăm condițiile pentru ca asta să se întâmple, dar trebuie să existe deschidere și din partea lor. Și de cele mai multe ori așa s-a și întâmplat. Lumea a fost pe aceeași energie, iar cei care au venit o dată, a doua oară și-au adus și prietenii.
Tinerii, despre Comunitate
Față de începuturi, a crescut credibilitatea Comunității, lucru reflectat de numărul tot mai mare de participanți la evenimente. Nu de puține ori chiar tinerii au sunat și și-au înscris părinții în acțiuni. Mulți cunoscuți ne spun că își doreau să găsească un loc de genul acesta spre care să își orienteze părinții pentru a-i determina să mai iasă din case.
Partenerii
În offline am colaborat cu parteneri pe zona de turism, restaurante sau săli de sport. Din păcate, în perioada aceasta a trebuit să punem offline-ul pe pauză și ne-am concentrat pe online. Aici deocamdată am legat parteneriate pe conținut educativ - colaborăm cu Școala pentru Cuplu pentru articole despre viața în doi și cu Luca Dezmir pentru seria de educație financiară 50 plus. Dar vrem să atragem și susținerea brandurilor în demersul nostru de edutainment, pentru că vorbim de un public activ, curios și numeros.
Ce urmează pentru Comunitatea 50 Plus
Anul acesta vom continua să consolidăm brandul Comunitatea 50 Plus. Vrem să găsim și alți colaboratori specializați pe conținut - prioritare sunt zonele de sănătate și tehnologie. Dar pe termen mediu-lung planurile sunt mai ambițioase. Pe deoparte, vom înființa un ONG prin care să ne putem implica mai mult în aspectul social al Comunității. Iar o altă direcție este cea digitală - vrem să continuăm digitalizarea segmentului 50+ cu un produs propriu.