[Mix & Play] Alin Zăbrăuțeanu: E loc de mai multă originalitate și diversitate, în condițiile în care tendința e de a copia imediat trendurile de afară

[Mix & Play] Alin Zăbrăuțeanu: E loc de mai multă originalitate și diversitate, în condițiile în care tendința e de a copia imediat trendurile de afară

Alin Zăbrăuțeanu e un caz fericit, face parte dintre producătorii care au lucrat destul de mult în perioada pandemică. Cel mai recent job al sau e o reinterpretare a piesei ‘Valurile’ a formației om la lună, a lucrat un remix pentru Rufi, a produs piesa ‘Doina’ a Corinei Sucarov și un cover după “We Have All the Time in the World” a lui John Barry sau sound design-ul pentru scurtmetrajul ‘Thank You For Your Teeth’.

Îi place ce se întâmplă pe plan local în mare, dar are totuși un dinte împotriva lipsei de originalitate din muzica autohtonă:

"Cred că în general se produce bine și nu suntem cu nimic mai prejos față de multe producții din afară. Cred însă că e loc de mai multă originalitate și diversitate, în condițiile în care tendința e de a copia imediat trendurile de afară și de a abuza de rețete care funcționează pe plan local și e nevoie de mai multe trupe cu repertoriu original decât trupe de coveruri", spune Alin Zăbrăuțeanu.

De numele lui Alin se leagă și trupele Jazzadezz și Omelette, printre multe altele, iar acum e în proces de finalizare a albumului Balkan Taksim cu care ar fi trebuit să fie pe scenă la Sziget în august, dacă nu lovea pandemia și pregătește un cineconcert pentru Festivalul de Film Istoric Râșnov de luna aceasta, alături de trupa Foley’Ala și Irina Margareta Nistor.

 

Etapele care te-au adus aici

În 2008 am început producția primului album Jazzadezz, ‘Inimani Mal’, trupa din care fac parte. Tot din 2008 am început să lucrez că editor și asistent de producție la studioul lui Bobby Stoica, unde, pe lângă producțiile personale din zona alternativă, am avut șansa să învăț și ce înseamnă realizarea unor producții mai mari cu muzicieni profesioniști. Un alt reper important ar fi masterul de sound design sub îndrumarea lui Mircea Florian, care mi-a deschis apetitul pentru sunetul de teatru și film.

 

Intr-o relație cu muzica

De muzică m-am apucat în liceu. După două acorduri învățate la chitară, un program de editare de sunet, cu multă naivitate și entuziasm, simțeam că universul îmi stă la picioare. Atunci mi-am dat seama că e un mod în care vreau să mă exprim și că e un domeniu în care înveți toată viața. Pasiunea pentru muzică a derivat în pasiunea pentru sunet în general, iar studiul unui instrument a derivat în studiul ingineriei sunetului.

 

Producător audio. Definiție

Sensul termenului de “producător” s-a schimbat de-a lungul timpului. Dacă la început aceștia erau mai mult afacerișți, fiind responsabili de contracte, de închirierea unui studio și supervizarea înregistrărilor, azi producătorii au o implicare în partea creativă. Făcând o analogie cu filmul, producătorii audio sunt mai degrabă regizori decât producători.

Azi producătorii cunosc și partea inginerească a sunetului, se implică în aranjamentele muzicale, orchestrații sau cântă la instrumente. Mulți cred că producătorii garantează succesul la radio sau vânzarea de albume. Ei pot, cel mult, să urmeze o rețetă a pieselor care vând, însă rolul cel mai important e că ei să obțină ce e mai bun de la artiști și să le scoată în evidență personalitatea artistică.

 

Producția pe timp de Covid

Pentru mine izolarea a fost benefică. Am avut energia necesară pentru a definitiva proiecte începute, pentru a studia și pentru a face planuri noi, în speranța că lucrurile revin la normalitatea cunoscută nouă.

Inspirația vine lucrând. Dacă am lucra doar când ne simțim inspirați, probabil nu am mai face nimic. Acasă am reușit să-mi fac un punct de lucru dotat minimal, cât să pot schița niște idei și să încep niște producții sau să fac niște premixuri. Mi-ar fi plăcut ca astea să se întâmple într-o grădină, nu într-un apartament, dar ca șoarece de studio mi-a fost bine și așa.

Criza m-a afectat prin anularea multor evenimente și festivaluri sau amânarea câtorva producții cinematografice. În august ar fi trebuit să cant cu Balkan Taksim la Sziget Festival unde îmi doresc de mult să ajung. Sper că multe lineup-uri să fie reconfirmate pentru anul viitor. 

 

Lucrul cu artiștii & soluții de criză

Mulți dintre artiștii pe care îi cunosc au lucrat în perioada asta și mulți mi-au cerut ajutorul pentru a-și face acasă un spațiu de lucru minim echipat, alții pentru restaurarea materialelor înregistrate mai slab calitativ.

Singura soluție e de a merge mai departe și de a folosi toate resursele pe care le ai pentru a duce proiectele la bun sfârșit, o reevaluare a lucrurilor cu adevărat necesare pentru asta și investiții în oamenii de care ai nevoie în viitor. Tuturor le-au lipsit concertele și cred că cele din online au fost nesatisfăcătoare, atât pentru public cât și pentru artiști. A fost însă pentru mulți o perioadă bună pentru compoziție sau pentru noi colaborări, pentru proiecte de genul Poștal Service.

 

Scenă locală

Nu sunt atât de conectat la scena mainstream din România, dar cred că în general se produce bine și nu suntem cu nimic mai prejos față de multe producții din afară.

Cred însă că e loc de mai multă originalitate și diversitate, în condițiile în care tendința e de a copia imediat trendurile de afară și de a abuza de rețete care funcționează pe plan local și e nevoie de mai multe trupe cu repertoriu original decât trupe de coveruri. Mă enervează ranchiuna dintre unii artiști provenită din tot felul de frustrări și neîmpliniri, neînțelegerea faptului că e loc de exprimare pentru toată lumea și neîncrederea că putem face lucruri la fel de valoroase ca “afară”.

 

La ce ai lucrat în ultimul timp

Cea mai recentă e o reinterpretare a piesei ‘Valurile’ a formației om la lună, care va și lansa un EP compus și înregistrat în pandemie. Mi-a făcut plăcere să fac un remix pentru Rufi care a lansat o compilație de remixuri a piesei “Free Spirit”. Am produs piesa ‘Doina’ a Corinei Sucarov pentru proiectul ei personal, +SHE+. În primele zile de izolare mi-am permis să mă joc mai mult și am făcut un cover după “We Have All the Time in the World” a lui John Barry pentru concursul Cover Bond.

Am început să lucrez la un scurt-metraj de animație stop motion pe partea de sound design și muzică, ‘Thank You For Your Teeth’ produs de George Gänæaard și Horia Cucuta, iar acum sunt în proces de finalizare a albumului Balkan Taksim, care va fi lansat în toamnă la casa de discuri franceză Buda Records. Am pregătit un cineconcert pentru Festivalul de Film Istoric Râșnov, alături de trupa Foley’Ăla și Irina Margareta Nistor și de asemenea lucrez alături de Andrei Tatu la o librărie de muzică tradițională românească cu accente electronice pentru piața de advertising.

 

Cât durează producția unei piese și care e procesul

Depinde de complexitatea producției, dar două săptămâni ar trebui să fie de ajuns pentru un produs final. Important e să și știi când să te oprești și să-ți dai seama că piesă a atins potențialul ei maxim. E recomandat să faci și o pauză de ascultare de câteva zile până la un mix final. Procesul începe cu partea de preproductie, adică o discuție între producător și compozitor sau interpret, stabilirea unei direcții estetice sau a unui public țintă. Urmează partea de înregistrări, de experimentat idei și aranjamante noi, înregistrări de instrumente adiționale, mixaj și masterizare.

 

Artiști & trupe self produced

E util ca artiștii / trupele să aibă ceva cunoștințe de producție, iar dacă au timpul și răbdarea necesare pot ajunge la sound-ul pe care și-l doresc. Și de obicei un artist self produced investește mai mult timp în lucrările sale. Cel puțin în cazul muzicii electronice, majoritatea artiștilor își produc singuri piesele. O pereche în plus de urechi antrenate și o viziune din exterior sunt întotdeauna binevenite.

 

Un sfat pentru cei cu frică de mers la produs

Să se gândească la faptul că un producător are experiență mai multă, posibilități tehnice mai multe și poate duce materialul lor audio la un nivel mai ridicat, fără a știrbi din personalitatea lor. 

 

Industria muzicala după COVID 19

Cred că după trecerea pericolului și redeschiderea sălilor de spectacol, a cluburilor și revenirea festivalurilor în circuit, oamenii se vor mobiliza mai mult, vor munci mai mult și sper că se va cânta mai mult și mai bine.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Companii

Pozitii

Subiecte

Sectiune



Branded


Related