[Noul context] Valentin Bolboaca: În această perioadă, s-a văzut cel mai clar cine sunt cei care gândesc pe termen lung și au o viziune clară

[Noul context] Valentin Bolboaca: În această perioadă, s-a văzut cel mai clar cine sunt cei care gândesc pe termen lung și au o viziune clară

Lunile acestea ne-am mutat cu toții în online și ne-am pus toate speranțele în acest mediu să ne suplinească viața pe care o știam o dată. Relații, comunități, artiști, companii mari și mici, servicii de toate felurile. Situația de criză a grăbit digitalizarea, iar asta e bine, pe de o parte. Pe de altă parte, deciziile luate fără o strategie în spate a dus la crearea unor așteptări nerealiste vizavi de trecerea în online, pentru mulți antreprenori români, spune Valentin Bolboaca, General manager Klain, agenție de digital marketing din Cluj Napoca. 

Am primit solicitări pentru proiecte noi și în această perioadă. Însă, multe dintre ele au fost pe contextul în care atenția pieței s-a mutat spre online, nu pentru că antreprenorii înțelegeau oportunitatea din piață și din mediul online. De aceea, mulți au avut așteptări nerealiste.

Online-ul este la fel ca și orice alt mediu, în care ai nevoie de o strategie de abordare a pieței, de o implementare corectă, adaugă Valentin. Cum s-a făcut trecerea în noul mediu, în ce fel au reacționat clienții la pandemie și care sunt planurile agenției, puteți citi în rândurile de mai jos:

 

Starea de izolare 

Pentru noi, ca agenție de digital, trecerea în #WFH a fost una naturală, deoarece eram obișnuiți să lucrăm din când în când de acasă sau din afara biroului. Aveam pregătite sistemele și procesele de lucru, în acest sens. Ce ne-a surprins însă a fost modul în care au reacționat o parte dintre clienți la noul context și cum unii dintre ei s-au adaptat foarte rapid, pentru a-și continua proiectele începute.

În această perioadă, am avut mai mult timp pentru noi și pentru proiectele interne, dar și pentru partea de learning. În domeniul nostru, de digital marketing, apar constant lucruri noi cu care trebuie să ne punem la curent, de la idei de campanii pe social media, realizarea de conținut până la studii de caz care au dat rezultate pentru branduri.

Am prins criza din 2008, eram la începuturile noastre ca agenție, și ceea ce am învățat atunci ne-a ajutat acum. Echipa este pe primul loc, trebuie protejată, urmată de cash-flow-ul care ține în mișcare roțile sistemului pe care l-am realizat în acești ani, cash flow generat de clienții vechi cu care avem relații bazate pe încredere.

 

Planuri noi 

Ne-am reluat activitatea în condiții aproape normale. Unele dintre proiectele care s-au suspendat la intrarea în starea de izolare s-au repornit acum, iar altele sunt încă în stand by.

Perspectiva noastră de viitor rămâne aceeași, cu mențiunea că planurile de acțiune detaliate sunt pe termen scurt, de 1 sau maxim 2 luni. În prezent ne focusăm spre a susține clienții să obțină performanță cu prezența lor în mediul online, pentru a-i ajuta să treacă de această perioadă.

 Ca să venim în ajutorul firmelor mici și medii, în această perioadă, să fie prezente online, am adaptat serviciu nostru care permite plata în rate fixe pe o perioadă de 6 până la 24 luni pentru realizarea de website sau a altor pachete specifice, prin proiectul LeasingWEB.

 

Revenirea la birou 

Am decis ca pentru încă o perioadă de 1-2 luni să rămânem cu munca de acasă și în funcție de evoluția lucrurilor și a efectelor relaxării condițiilor impuse de guvern să ne întoarcem la birou. La fel ca toată lumea, ne-am mutat meeting-urile în online, dar ținem să ne vedem periodic și față în față, respectând măsurile de siguranță care se impun.

În afară de distanțarea fizică, nu s-au schimbat multe la noi ca și mod de lucru. Chiar și team building-ul pe care îl aveam în plan am reușit să-l facem virtual, fiecare de acasă, dar conectați în același timp.

 

Când ați început să observați impactul în business 

În luna februarie, când unul dintre clienții care au relații strânse cu China și-a amânat începerea unui proiect, datorită întreruperii activității de acolo, am înțeles că acest val vine spre noi. Următoarele semne au venit de la alți clienți care sunt conectați cu piața externă, care au rămas în așteptare pentru luarea deciziei de a demara proiectele la care lucram împreună.

 

Strategia de criză 

Încă dinaintea instituirii stării de urgență, am început să lucrăm majoritatea de acasă pentru a evita contactul direct. Ne-am asigurat că toți colegii sunt în siguranță și pot să-și desfășoare activitatea de acasă și am început să ne îndreptăm spre clienți să vedem cu ce-i putem susține. Am discutat individual cu fiecare și le-am înțeles temerile și acțiunile pe care le-au făcut, de aceea i-am susținut constant în a nu-și întrerupe comunicarea cu clienții lor.

Am amânat extinderea spre piața din State pe care o aveam pregătită pentru luna martie-aprilie.

 

Cum au reacționat clienții 

În această perioadă, s-a văzut cel mai clar cine sunt cei care gândesc pe termen lung și au o viziune clară. Am avut clienți care, deși aveau în plan să intre pe piața de delivery încă dinainte de starea de urgență, au decis în această perioadă să își suspende activitatea pentru a vedea ce se va întâmpla. Însă, au fost proiecte care au început tocmai în această perioadă sau clienți care au lucrat la prezența lor online, deoarece acum au avut timp să se ocupe de el.

 

Pitchuri. Work. Proiecte 

Sunt obișnuit să mă întâlnesc cu clientul față în față, deoarece vreau să văd ce mentalitate și ce planuri au oamenii de decizie, să observ direct dacă rezonează cu valorile pe care le avem și să înțeleg nevoile reale pe care le au. Această perioadă însă mi-a arătat că procesul de cunoaștere a clientului poate fi realizat cu succes și de la distanță prin meeting-uri online. Contrar așteptărilor, am ajuns la un moment dat să am mai multe întâlniri decât aveam înainte, într-o zi normală la birou.

Cum focusul nostru este pe digital marketing, am primit solicitări pentru proiecte noi și în această perioadă. Însă, multe dintre ele au fost pe contextul în care atenția pieței s-a mutat spre online, nu pentru că antreprenorii înțelegeau oportunitatea din piață și din mediul online. De aceea, mulți au avut așteptări nerealiste. Online-ul este la fel ca și orice alt mediu, în care ai nevoie de o strategie de abordare a pieței, de definire a publicului țintă, de identificare a particularităților pe care produsul sau serviciul tău le deține și de o implementare corectă.

Am avut și situații în care persoanele de decizie din business-uri ne-au spus că nu se grăbesc să intre în online, pentru că vor sa aibă o abordare profesionistă și să își aloce suficient timp să lucreze la strategia de marketing, la prezența online și la pregătirea și adaptarea sistemelor interne.

 

Comunicarea brandurilor

În această perioadă, unul din cele mai bune lucruri pe care l-au făcut unele branduri a fost continuarea comunicării, chiar dacă și-au suspendat activitatea. Unele companii s-au implicat în cauze sociale și au pus la dispoziție resursele deținute. Lucru pe care l-am facut și noi, în primul rând către clienții noștri, iar ulterior către cei care aveau nevoie de suport.

După ridicarea stării de urgență, majoritatea business-urilor cu care lucram s-a adaptat, înțelegând că acestea sunt noile condiții și începând să comunice activ cu clienții în mediul online.

Printre primele lucruri pe care le-au comunicat sunt măsurile de siguranță pe care le-au luat pentru protejarea lor și a angajaților acestora împotriva virusului. Ulterior, și-au comunicat noile condiții pentru serviciile și produsele pe care le oferă.

 

Viitorul 

Mă astept ca oamenii din marcom să reflecte asupra perioadei prin care am trecut și încă trecem, să facă schimbări pe viitor, să se adapteze la noua „normalitate”. În primul rând, mă aștept să înceapă să se specializeze pentru a deveni mai relevanți. Mă astept să se formeze noi colaborări și comunități care să se susțină reciproc pentru a livra clienților rezultate concrete în business-ul lor.

Consumatorul final va deveni mai atent la achizițiile pe care le face, cel puțin o perioadă, și va reacționa la brandurile în care are încredere, pe care le cunoaște și care vin în întâmpinarea nevoilor lui.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Companii

Pozitii

Subiecte

Sectiune



Branded


Related