Totul a pornit de la o revistă despre Moldova, concepută de un italian pe nume Luigi. Se întâmpla asta în 2013, când Anatol Ursu a schimbat Photoshopul pe InDesign, această tranziție fiind una din cele mai importante decizii pe care le-a luat vreodată în cariera sa de designer grafic, spune el. Totuși, pista de pe care și-a luat zborul spre proiectele mari a fost platforma freelancer.com. Acolo și-a construit portofoliul. Acum se poate lăuda cu raportul media elaborat pentru Australian Open, ediția din 2019, două slidere PowerPoint pentru US State Department sau atlasul pentru Arizona Peace Trial (un traseu prin deșerturile Americii Centrale).
Pe lângă asta, a mai moderat o emisiune de dialoguri politice și sociale la un post TV unionist din RM. Pentru că așa își manifesta el activismul civic și așa își ocupă timpul liber, care este și care nu-i.
Drumul spre design
Cred că sunt unul din exemplele clasice în care jobul alege omul și nu invers. Nu m-am gândit niciodată că aș putea face design, deși mama îmi spunea că atunci când eram mic desenam destul de bine… Am început să lucrez prima dată alături de un italian entuziast, care pregătea o revistă despre Moldova.
Era prin 2013. Luigi avea în echipa lui pe cineva care lucrase mult în presa italiană, iar eu urma să fiu un fel de executor tehnic. Aveam cunoștințe „beginer user” în Photoshop și doar executam comenzi: pune titlul aici, pune o linie de separare aici, aliniază textul acolo etc. Cam așa am machetat 3 numere de revistă atunci, în photoshop. Mergeam la tipografie cu un stick de 32 gb, fiecare pagină era un fișier aparte, până când cineva de la tipografie m-a întrebat de ce nu folosesc Adobe InDesign, or acesta este softul de bază pentru print design. Am venit acasă, am dezinstalat Photoshop, am instalat InDesign și am făcut un pact cu mine însumi, că machetez următorul număr al revistei folosind InDesing.
Acum, privind în spate, cred că e una dintre cele mai importante decizii „profesionale” pe care le-am luat și respectat.
Așteptări sau ba
Așa cum, n-am ales eu această cale, dar a fost mai mult o întâmplare fericită pentru mine, nu aveam niciun fel de așteptări, eram un student, după băncile facultății, care a ales să creadă cu entuziasm în visul cuiva de a crea o revistă. Eram de-a dreptul încântat că m-a investit cu atâta încredere și am încercat să progresez de la o zi la alta.
După aproape un an care a însemnat mai mult plimbat pe drumuri și făcut planuri mărețe prin cafenele, decât design, m-am înregistrat pe freelancer.com. Aici am avut parte de primele surprize din domeniu și de mult noroc. Am fost contractat foarte rapid după înregistrare de o persoană din Canada, avea nevoie de câteva broșuri despre afacerea lui de Real Estate. Norocul meu a fost că era în căutare de soluții ieftine, iar eu ofeream prețuri de nimic. Atunci 50 USD pentru o broșură de 12 pagini îmi părea o sumă astronomică. Am lucrat, în total, la vreo 4 broșuri pentru acel client, am primit pentru fiecare proiect aparte recenzii bune și rating de 5*. Și, de acolo, încet, dar sigur, am început a-mi construi un profil puternic pe freelancer, iar odată cu el, ceea ce pot numi astăzi carierea mea în design.
Joburi
După ce am încheiat colaborarea cu Luigi și am început să lucrez pe freelancer, nu am mai avut și nici n-am simțit nevoia unui job în design în Republica Moldova. Prin 2014-2015, piața de pe freelancer era una foarte bună, puțini designeri buni care ofereau prețuri destul de mari, fapt care mi-a permis în baza prețurilor mici pe care le ofeream să prind proiect după proiect.
Am moderat o emisiune de dialoguri politice și sociale la un post TV, nu are nici o legătură cu activitatea mea de designer, dar ține foarte mult de calitatea mea de voluntar și activist civic pe care am avut-o începând cu 2010.
Studii
După liceu am urmat Facultatea de Istorie și Relații Internaționale. Apoi, am început un master în Psihopedagogie. Zic am început, pentru că după un an și jumătate de studiu conștiincios, am abandonat masteratul fără a-mi scrie teza de master. Eram într-o perioadă foarte favorabilă din punct de vedere al lucrului, dar și o perioadă foarte activă în cadrul organizației Tinerii Moldovei.
Nu vreau să mă arunc în declarații precum că aș fi făcut facultate sau master în zadar, ba din contra, cred că atât facultatea, cât și masterul m-au învățat multe despre interacțiunea cu oamenii, lucrul cu clienții etc. Faptul că la facultate am învățat dialogul intercultural, urmând ca într-un viitor fericit să fiu ambasador, iar astăzi eu implementez aceste competențe pentru a-mi „fermeca” clienții și a obține proiecte noi, nu poate decât să sublinieze încă o dată că tot ceea ce învățăm poate fi utilizat cu brio în mult mai multe situații decât domeniul în care îți faci studiile.
Primul proiect
A fost primul număr al revistei Moldova în Progres. Este prima mea lucrare de design. Cred că cel mai memorabil este faptul că a durat cam jumătate de an elaborarea acestui număr, pentru că mergeam împreună să căutăm materiale, parteneriate, clienți, publicitate etc. Îmi amintesc foarte bine cât de mult eram supărat pe el pentru textele care au ajuns în revistă. Sunt oribile. De fapt, textele originale erau scrise în italiană, iar apoi traduse de cineva. Puteți răsfoi de curiozitate acest prim număr pentru a înțelege despre ce vorbesc. Greșelile sunt la vedere. N-aveam simțul alinierii, dimensiunii fontului și a spațierii fontului.
De asemnea, o greșeală pe care presupun că o fac toți începătorii este frica de spațiul alb. Când am început prima dată să lucrez, aveam impresia că pagina trebuie să fie cât mai plină, astfel „trânteam” pe ea vrute și nevrute, doar ca umplu pagina. Astăzi, prefer așa-zisul design curat (clean design), aerisit, cu mult alb, minimalist.
Orice job te învață multe în timp, dar probabil cea mai importantă lecție pe care o poți lua din design este confirmarea vorbei populare: „Nu-i frumos ce-i frumos, da-i frumos ce-mi place mie”. Atunci când ai un client care știe exact ce vrea, nu ai cum sta să-i demonstrezi că ce vrea el e urât și că tu știi mai bine cum trebuie să arate fișierul lui. Respectiv, în timp, înveți să apreciezi și ceea ce nu e tocmai pe placul tău.
Portofoliul
Nu mai am niciodată timp să mă ocup pentru a-l scoate în deplinătatea sa în lume, dar este marea mea mândrie în ziua de azi. Printre clienții și proiectele cu care mă mândresc mereu, este, în primul rând, Australian Open. Da, da. Am lucrat la raportul media pentru Australian Open, ediția din 2019. Nu cred că pot descrie entuziasmul cu care am lucrat la acest proiect sau bucuria pe care am simțit-o atunci când am fost selectat, dar e de departe cartea mea de vizită, atunci când mă recomand clienților noi. Partea funny legată de AO este că designul livrat nu este deloc în stilul meu preferat, raportul fiind unul foarte aglomerat, dar tocmai asta spuneam mai sus, în design trebuie să înveți să livrezi calitate, inclusiv în tipurile de design care nu-ți sunt caracteristice.
De asemenea, am elaborat 2 slidere PowerPoint pentru US State Department, alt lingou de aur în portofoliul meu. Și, pentru a încheia un top 3, mai pot menționa atlasul pentru Arizona Peace Trial. APT este un traseu prin deșerturile Americii Centrale. Am lucrat la un atlas cu 34 secțiuni de traseu, fiecare dintre ele cu hartă, tot felul de puncte de interes, legendă etc.
Clienți
În cei aproape 7 ani de lucru pe freelancer am lucrat cu clienți și afaceri dintr-o sumedenie de domenii: avocatură, real estate, energetică, manuale școlare, tot felul de afaceri mici de nișă ș.a. Am avut și am clienți din Germania, Franța, Italia, Spania, Marea Britanie, Australia, Japonia, SUA, Canada, Brazilia etc.
Rutina & tabieturi
Mă trezesc la ce oră vreau (de obicei), mă culc foarte târziu. Niciodată nu-s ocupat, dar niciodată n-am timp liber. Cred că freelancingul ca stil de viață este un mare noroc pentru mine.
Ascult mult trance, am avut fericita ocazie să merg la câteva festivaluri mari. Cafea bună. Pentru cine citește interviul ăsta, căutați un local unde se servește Julius Meinl (altul decât Andy’s Pizza) și o să înțelegeți ce zic. Iar Unirea este hrana pentru suflet. Cred în unitatea neamului românesc sau, simplu spus - sunt Unionist.
Un design bun
Fiecare designer are propriile „trucuri” pentru un design de calitate. Cineva se joacă frumos cu fonturile, altcineva cu formele, cineva preferă albul, alții lucrează doar pe background color. Cu siguranță nu sunt eu cel care să definească ce înseamnă sau din ce se compune un „design bun”, dar arătați-mi 3 lucrări și am s-o aleg foarte ușor pe cea mai bună după gustul și aprecierea mea. Cât ține de designul meu, încerc mereu să evit aglomerația pe pagină. Atunci când clienții îmi trimit conținutul și spun că din 6 pagini de text vor să primească 8 pagini de broșură, le propun să-mi achite pentru 8, dar să le fac 12 pagini, doar ca să pot livra ceva cu adevărat frumos.
În căutarea inspirației
Plimbările cu mașina sunt soluția pentru blocaje și lipsă de inspirație. Îmi iubesc mașina. Nu e cea mai nouă, nici „cea mai tare din parcare”, nu defilez cu ea, dar o ador și îmi place la nebunie s-o conduc. Un „night ride”, o cafea bună și lipsa de inspirație dispare imediat.
Schimbări vs așteptări
Pentru mine designul e mai mult un stil de viață decât un job. Eu îl simt. E greu de exprimat în cuvinte, dar foarte frumos de trăit. N-am așteptări, în general, niciodată, prin urmare nu aștept nimic nici în materie de design. Sunt mereu dispus să învăț, să mă perfecționez.
Din izolare
Izolarea pentru mine a fost o perioadă destul de productivă, piața mondială la capitolul design n-a suferit foarte mult, ba din contra, am clienți care erau foarte ocupați până acum, iar izolarea le-a oferit timp ca să conștientizeze că au nevoie de update-uri la tot felul de materiale corporative. Respectiv, pentru mine, criza nu există, din păcate nu pot avea o părere despre designerii care lucrează doar pe piața locală.