Pentru Stefan Matei, absolvent de UNATC si vocea trupei Les Elephants Bizarres, o intrebare legata de imagine e aproape redundanta, dar o sa vedeti cum stau lucrurile ceva mai jos in interviu. Cand l-am abordat tocmai lansase un single cu tot cu clip, facut in casa, ca erau inca restrictii si politie pe strazi, deci mai greu cu echipa. E vorba de piesa Foc, pe care o puteti asculta aici.
Hello says the devil si Nu ma opri sunt hiturile care merg foarte bine in continuare, spune Stefan, cel mai recent sync fiind pentru festivalul online pandemic Solidar Local. Schimbarea majora pe care o vede el pe scena .ro din ultimii ani ar fi:
"Cea mai evidenta este aparitia acestei muzici “la misto”, in care versurile par a fi un free flow necenzurat de ratiune si alte filtre conceptuale. Pentru mine suna putin nearmonios si recunosc ca mi-e greu sa inteleg explozia, dau vina pe eterna diferenta dintre generatii pentru asta", Stefan Matei.
Ar vrea mai mult curaj din partea radiourilor mari in difuzarea de muzica romaneasca si vede cu doua taisuri treaba cu influencerii, care pentru o suma de banuti, iti vand si ambaleaza orice ca fiind “the shit”:
"O parte buna este diversitatea cailor de promovare, o parte rea este avalansa de content si faptul ca educarea publicului se dilueaza, el fiind doar bombardat cu informatie si atat", Stefan Matei.
Cum s-au schimbat planurile in pandemie
Salut si trompa sus! Din fericire, pandemia nu m-a prins single asa ca statul in casa n-a fost deloc rau. A fost chiar bine, a fost o perioada foarte creativa, am fost acasa cu iubita mea si pisicile noastre, am avut timp pentru noi si am facut si un videoclip in izolare. Chiar daca au fost anulate concertele si evenimentele, am considerat ca e tot raul spre bine si am continuat sa creez si sa o iau ca pe o pauza binevenita, in care iti incarci bateriile si te organizezi mental pentru ce urmeaza.
Ce crezi ca ar trebui sa faca scena locala
Cred ca am resimtit cu totii foarte intens lipsa concertelor si a interactiunii si ne vom intoarce mult mai recunoscatori catre public. E important in perioada asta sa avem un simt al comunitatii si am vazut ca artistii isi unesc pe cat posibil fortele si gasesc metode noi si creative de a produce content. De asemenea, am avut exemple de oameni care desi in viata de zi cu zi nu se ocupa cu nimic artistic, si-au oferit sprijinul, moral si financiar, au simtit ca e momentul sa share-uiasca. Din spectator in ajutor. Scena locala trebuie sa fie cat mai open minded acum la revelatii care pot da noile trenduri si perspective, limitarile actuale pot fi de fapt noile libertati creative.
Single in 2020
Pana acum unul din scopurile principale era sa ai ceva nou in fiecare concert, acum a devenit o cale de a iti tine publicul aproape cu un nou content. Online-ul a devenit noua scena, dincolo de lansarile clasice la radio sau in emisiuni tv.
Single-uri pe banda rulanta sau album
Undeva la mijloc. Lansam cateva single-uri si apoi le includem intr-un album.
De la single la clip
In functie de cat de mult entuziasm se aduna in jurul unei idei de piesa se poate spune in cat timp iese in lume. Poate dura si cativa ani, poate dura cateva saptamani. Compozitie la sala de repetitii, inregistrare, productie muzicala, plan PR, scrierea proiectului de finantare, filmare de clip, editare, colorizare, teasere, lansare.
Bugetul pentru o lansare
Bugetul variaza mereu, am avut si lansari “scumpe” si low-budget. Trupa mare, lansare in functie de buget. De obicei, dupa concerte si evenimente, avem un “fond al clasei” si adunam acolo necesarul pentru viitor. Bineinteles ca mereu se gaseste un prieten la nevoie si ca asta iti usureaza costurile dar chiar si asa tot trebuie sa ai un plan bun de finantare sau sponsorizare.
Principala piedica in lansarea unui single
Cred ca lipsa de curaj si reticenta in difuzarea de piese romanesti underground la radiourile mari, exceptand Europa FM in cazul nostru, ar fi o piedica. Evident si carentele financiare sunt o piedica, ele influentand durata de realizare si promovare a produsului.
Ce a prins cel mai bine
“Nu ma opri”. Un single de neoprit care a fost marketat si folosit ca suport in numeroase campanii. Chiar si dupa 7 ani, el inca are o viata a lui si de curand a fost integrat in spot-ul “Solidar Local”. Este, probabil, dupa “Hello says the devil”, single-ul cel mai apreciat si cel mai aproape de spiritul elefantesc si bizar.
Cine te inspira
Un exemplu care ne inspira pe toti e Vulfpeck pentru energia, bucuria si originalitatea cu care isi trateaza produsul in peisajul muzical contemporan. Sau Jacob Collier sau Anomalie. Toate sunt un exemplu perfect de imbinare fresh a noutatii cu respectul pentru clasic, aducand in contemporan incarcatura precedenta a “greilor” care au deschis calea, atat ca sound cat si ca look.
Scule si colaborari cu oamenii care trebuie
Am colaborat cu Bogdan Popoiag inca de la inceputuri, cu Cosmin Lupan, iar pentru ultimele single-uri am inregistrat vocea la studioul Voltart al lui Bobby Stoica si la StartRec Studios cu Codrin Lazar. Acasa am niste monitoare de la ADAM si echipament de la RODE pe care il recomand.
Cat de importanta e imaginea
Imaginea e printre cele mai importante dupa produsul muzical pentru ca acolo reunesti totul intr-un concept vizual care trebuie sa fie cat mai appealing. O parte din public il aduci asa. Intai vezi fulgerul si stii ca urmeaza sa auzi tunetul. Am avut multi colaboratori in ultimii ani, in functie de specificitati. Eu fiind absolvent al UNATC Multimedia Sunet-Montaj, am avut oportunitatea sa pot lucra cu fosti colegi si cunoscuti, cumva mi s-au interconectat frumos pasiunile.
Scena locala din ultmii 5 ani
Cea mai evidenta schimbare este aparitia acestei muzici “la misto”, in care versurile par a fi un free flow necenzurat de ratiune si alte filtre conceptuale. Pentru mine suna putin nearmonios si recunosc ca mi-e greu sa inteleg explozia, dau vina pe eterna diferenta dintre generatii pentru asta, dar nefiind ceva cu care rezonez, singurul mod in care ma adaptez e sa fiu la fel de fidel cu ce simt ca vreau sa cant si imi place.
#Trending
Online-ul, devenind tot mai puternic in ultimii ani, a deschis calea pentru cei care in mod normal nu ar fi avut un canal de exprimare si asta a dat nastere la tot felul de manifestari, un amalgam de stiluri, de toate pentru toata lumea. Cultural vorbind, ai o diversitate care pe de o parte satureaza nivelul de content, pe de alta parte da sansa mult mai mare de a gasi un diamant in gunoi.
Capcanele promovarii
Aparitia influencerilor a schimbat semnificativ peisajul, multe brand-uri optand sa se promoveze doar prin ei. Asta are si parti bune si parti mai putin bune. Intr-un fel, ajung la tine mult mai multe brand-uri mai micute, aflate la inceput, beneficiind de un real suport dar in acelasi timp asta a scazut nivelul de incredere pentru ca pentru o suma modica ajung sa fie promovate si produse indoielnice. Asta se extrapoleaza si in plan muzical, spectatorul preluand si preferintele muzicale ale influencer-ului pe care il urmareste. Asadar o parte buna este diversitatea cailor de promovare, o parte rea este avalansa de content si faptul ca educarea publicului se dilueaza, el fiind doar bombardat cu informatie si atat.