[Netul salbatic] Alex Ciuca (Hoinaru): Nu cred ca influencerii din Romania simt vreo responsabilitate fata de comunitatea lor

[Netul salbatic] Alex Ciuca (Hoinaru): Nu cred ca influencerii din Romania simt vreo responsabilitate fata de comunitatea lor

De 9 ani, Alex Ciuca analizeaza cele mai importante evenimente din digital si media care au avut loc in anul anterior si creioneaza trendurile pentru anul in curs, asa ca este obisnuit sa fie watch dog de mic.

Stie tot ce misca in online si mai nou pe podcasturi si se foloseste de toate platformele pe care le are la dispozitie ca sa taxeze derapajele din online. Cum in ultima vreme au fost multe si flagrante, Alex Ciuca are comentarii pertinente despre relatia dintre agentii si influenceri care nu livreaza continut de calitate si atractia brandurilor pentru cifre gonflate prin metode nu tocmai ortodoxe.

L-am rugat sa analizeze reactia comunitatii online in scandalurile Colo si Plush Bio si ne-a ajutat sa ajungem din nou la concluzia ca “etica nu e oricum o prioritate pentru cei mai multi influenceri.”

 

Memoria de scurta durata 2.0

Mi se pare ca online-ul a reactionat foarte bine. Exista o masa critica formata din oameni care s-au obisnuit sa fie “watch dogs” si o alta parte din online care reactioneaza in functie de subiectul momentului. Practic, ii avem pe cei care iau pozitie de la inceput si pe cei care urmează trendul.

Per total mi se pare ca s-a responsabilizat mai mult comunitatea. Poate fi un efect al pandemiei, care ne-a facut sa fim mai atenti la ce se intampla in jurul asta. Poate si pentru ca nu mai suntem atat de prinsi cu evenimente, conferinte, calatorii etc.

Partea rea e ca mediul online are o memorie foarte scurta si s-ar putea ca istoria sa se repete peste 6 luni sau 1 an.

 

Etica in online– 404 not found

In goana asta pentru cifre, s-a trecut peste orice granita. Etica nu e oricum o prioritate pentru cei mai multi influenceri. Si n-ar trebui sa ne surprinda asta, dar am fi atenti puţin la cine sunt acesti influenceri si cum au ajuns sa aiba audientele pe care le au.

Vorbim de domnisoare care au pozat (cat mai) dezbracate pentru a aduna public, vorbim de adolescenti care au replicat (a se citi: copiat) niste modele din afara si care au produs mult timp continut legat doar de challenge-uri, disstrack-uri si reactii.

Sigur ca sunt si exceptii, dar mi se pare ca se pierd in marea de influenceri de duzina. Sunt si vloggeri sau bloggeri cu coloana vertebrala, dar poate ca n-au nici cifrele la fel de mari, nici disponibilitatea sa faca orice.

Mi-ar placea, de exemplu, sa vad mai des influenceri care au o minima loialitate fata de branduri. Pentru ca asta sa se intample, e nevoie ca influencerii sa nu se mai considere pe ei insisi niste panouri publicitare ambulante.

O campanie cu influenceri presupune un transfer reputational, nu e un simplu contract de prestari servicii (de tipul “imi dai X bani, iti ofer in schimb X afisari”).

 

Indolenta vecina cu influenta

Nu cred ca influencerii din Romania simt vreo responsabilitate fata de comunitatea lor. Vorbim de o responsabilitate reala, nu de ceea ce declara.

Daca ar simti vreo responsabilitate, probabil ca n-ar mai exista cazuri precum Colo sau Plush Bio.

O mare parte din influencerii romani cred ca pun banii si interesul personal mai presus de orice. Daca plecam de la premisa asta, o sa ne explicam foarte usor derapajele din ultimul an, comportamentele lipsite de etica.

Comunitatea influencerilor de la noi este destul de putin diversa din punctul meu de vedere. Avem cateva tipologii care sunt reluate de aproape toti influencerii, fie ca vorbim de influenceri din zona de fashion, vloggeri de cooking sau gaming.

Sunt prea putini cei care se diferentiaza cu ceva, astfel incat brandurile si agentiile aleg dupa niste indici de baza (trafic/followeri/abonati, afinitatea pentru subiect).

 

Ceva usurel, sa placa la toata lumea

Relatia cu brandurile face ca cei mai multi influenceri sa se fereasca de subiectele “grele”. Pentru unii e chiar bine ca fac asta, deoarece riscul s-o dea in bara e foarte mare. Mai bine nu spui nimic decat sa spui niste prostii si sa-ti strici imaginea, nu?

In plus, pe unii nici nu-i intereseaza foarte mult subiectele astea, iar publicul nu cred ca ar fi dispus sa auda pareri de la cineva care nu vorbeste decat despre fond de ten toata ziua.

Sigur ca ar fi bine sa avem mai multi influenceri care sa ia atitudine, care sa educe, care sa informeze privind subiecte precum politica, egalitatea in drepturi, dar nu cred ca avem foarte multi influenceri atat de pregatiti pe topicurile astea.

 

Credibilitatea vs audienta

Audienta cred ca reprezinta cam 95% din decizia de a lucra sau nu cu un influencer. Credibilitatea e aproape optionala si ar trebui sa conteze mai mult decat conteaza in acest moment. Brandurile s-au obisnuit sa fie reactive in situatiile delicate legate de influenceri.

Momentan sistemul e defect. Partea proasta e ca nu vad cum s-ar putea schimba lucrurile.
Agentiile lucreaza intr-un ritm nebun, aleg la repezeala influenceri, fara o documentare solida, si se ajunge la cazuri precum Colo.

Sunt prea putine agentii care isi permit luxul de a face un research temeinic si o baza de date cu indici calitativi pe care sa o mentina constant actualizata.

In plus, se schimba foarte des oamenii din agentii, asa ca cei noi (si tineri) o iau aproape de la zero.

Daca acceptam ca e vorba de un transfer reputational, brandurile ar trebui sa fie mult mai atente cu imaginea influencerilor cu care aleg sa colaboreze. Ar trebui sa mearga pe colaborari pe termen lung, care sa fie decise după analize temeinice, nu dupa verificarea numarului de followeri si abonati.

Influencerul ar trebui sa gaseasca echilibrul intre ceea ce ii ofera brandului la nivel de expunere si ceea ce le ofera cititorilor la nivel de continut.

Din pacate, in momentul de fata ne ghidam mai mult dupa indicii cantitativi.

 

Curatenie 2.0

Cred ca e tot mai clar ca avem nevoie de atentie in colaborarea cu influenceri. Brandurile si agentiile trebuie sa faca o selectie cat mai serioasa. Nu stiu daca reglementarea in sensul birocratic ar fi o solutie. Nu vad cum ar putea functiona un “CNA” al internetului. Am mai spus-o de cate ori am avut ocazia, cred ca brandurile si agentiile au puterea de a reglementa acest mediu, prin alegerile pe care le fac.

Am putea avea un mediu online mai curat doar vorbind cat mai mult despre astfel de probleme si incercand sa pastram o memorie de mai lunga durata. Daca uitam dupa 2 saptamani scandalurile in care a fost implicat un influencer si alegem sa lucram tot cu el pentru ca ne place continutul lui sau e mai comod asa, nu vom ajunge nicaieri.

 

Cod etic pentru influenceri

  1. Sa nu minti publicul tau.
  2. Sa nu accepti campanii la produse pe care nu le folosesti sau nu le vei folosi niciodata.
  3. Sa nu colaborezi cu branduri concurente in intervale apropiate de timp.

Si lista poate continua.

Eu marchez advertorialele de cand am inceput sa am articole publicitare. Toate sunt sub categoria “Branded” si au tag-ul “branded”. Nu am pus niciodata (P) la final sau la inceput pentru ca perceptia mea de cititor este ca un articol cu (P) nu a fost scris de autorii site-ului respectiv.

Cat timp acel continut e unul muncit 100% de mine, fara interventia brandului, nu vad o problema in asta. Cred ca e normal sa semnalezi faptul ca un articol e platit, dar nu cred ca trebuie sa-i spui asta super agresiv cititorului.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Branduri

Subiecte

Sectiune



Branded


Related