[fresh x design] Mihai Dolganiuc: Mereu se poartă simplitatea

[fresh x design] Mihai Dolganiuc: Mereu se poartă simplitatea

Să știi să comunici creativ, să ții cont de ce mai e actual, să urmărești trendurile și ce este nou în spațiul public, atent la detalii și la feedback-uri. Din comentarii, de la client, de la angajatori. Astea sunt doar 3% din tot ce înseamnă design grafic.

Mai departe povestește Mihai Dolganiuc, care a învățat de-a lungul experienței sale ce-s cu cele restul 97%. În continuare un interviu lung, dar fresh, exact cum spune seria, despre: tips & tricks de inspirație, elementele unui design bun, ce e la modă acum în acest domeniu și niște sfaturi utile de la un designer grafic de logo-uri și identități, ce lucrează pe cont propriu.

 

Drumul spre design

Era anul 2010 din ce țin minte, eu practicam Photoshop-ul deja de doi ani, făcând diverse artwork-uri, manipulând text și adăugând diverse fundaluri, toate astea pentru a-mi îmbunătăți skill-urile în acest soft. Țin minte cum îmi spuneam: „Ar fi interesant să pot lucra în așa domeniu și să mai fiu și plătit pentru asta”. La momentul cela îmi era greu să percep că un simplu hobby poate să devină un job, asta pentru că nu înțelegeam cum aș putea face asta, mi se părea că dacă o să urmez așa cale o să fiu un artist mereu fără bani, iar așa poziție deloc nu îmi făcea din ochi.

 

Începuturi

Îmi amintesc că nu prea aveam idee ce fac, nu aveam un plan stabilit, fiind un om autodidact și extrem de curios, încercam și eu să deprind aptitudini de a crea ceva, ca să adun un portofoliu de lucrări cu care aș avea șanse de angajare la vreuna din companiile locale. Pe atunci, domeniul designului grafic în Republica Moldova era în continuă formare, nu prea țin minte să fi existat mari evenimente la care puteai să te duci, cel puțin eu nu prea știam de ele. Eu eram activ pe forumurile site-ului deja închis torrentsmd.com, de unde am și început, în 2008, să fac tutoriale gen: „Cum să creezi foc, apă în Photoshop” sau „Cum să modifici culoarea părului”.

 

Așteptări

La început nu aveam așteptări mai deloc, pentru că totul în jur era neclar, sincer să fiu.

Însă știu precis mi se părea oarecum ușoară această profesie, asta evident venea din neștiința mea și lipsa de experiență. Сredeam că dacă ești în stare să înveți a folosi niște tool-uri gen Photoshop și Illustrator o să fii bine merci. Mare greșeală a fost asta.

Ulterior, a trebuit să înțeleg că, deși cunoștințele tehnice joacă un rol important în profesia de designer și răspund de execuție, ele sunt practic inutile dacă nu știi să le combini cu niște soft skill-uri care doar prin experiență le poți dobândi. Abilitatea de a vinde și de a comunica efectiv mesajul tău în funcție de audiența ta, de a te promova pe platforme de social media și de a crea un brand personal reprezentat nu numai de logo-ul tău, dar și de cine ești ca persoană, ce crezi, ce te conduce și care e filosofia ta din spatele a ceea ce faci  - fără toate aceste aspecte vei rămâne necunoscut publicului, iar lumea pur și simplu nu va ști de tine.

 

Joburi

În calitate de designer am avut 3 job-uri. Primul a fost la o companie locală, unde practic am învățat să fac design grafic (bannere animate, design pentru site-uri Wordpress) și am experimentat cu multe altele (videouri explicative, animații, software 3D), fiind aspru criticat de alt designer experimentat, fapt pentru care îi mulțumesc.

După, am lucrat la o altă companie locală, mult mai serioasă, unde eram practic un boboc comparativ cu ceilalți colegi care aveau deja câte 7-8 ani de experiență în domeniu. Acolo fiind supravegheat, am deprins bazele web design-ului și am început să înțeleg cum stă treaba în lucrul cu clienții, cum trebuie să vorbești cu ei, ce trebuie să zici și când trebuie să-ți ții limba după dinți.

Plecând de la ultima companie, am început să lucrez remote cu un tip din Australia, care a fondat o mică agenție ce presta design grafic pentru companii mici și medii. Acolo făceam de toate: logo-uri, design pentru site-uri, broșuri, documente PDF de 40 de pagini, bannere, postere. Lucram la viteză și nu prea se punea accentul pe calitate, însă cu toate astea încercam să fac un lucru bun, cu gândul că unele lucrări o să nimerească în portofoliul de creații, pentru ca încetul cu încetul să fac tranziția de la angajat la freelancer, să fiu designer grafic independent.  

Acea zi a venit pe 27 noiembrie 2017, când am fost anunțat de ultimul meu angajator că nu mai putem continua colaborarea, întrucât lucrul începuse să vină din ce în ce mai puțin. Însă cu toate astea îmi făceam griji de unde o să-mi vină următorii clienți.

 

Studii

Tot ce știu a fost și este condiționat de curiozitatea mea aprigă combinată cu ambiții și dorința de a reuși. Sunt și mereu voi fi un adept al conceptului learn by doing. Nimic nu se compară cu faptul când ai o idee, dorință, viziune și te apuci să o execuți, indiferent că știi unde o să ajungi sau dacă va merge. Dacă te gândești prea mult, probabil că nici nu prea vrei să faci acel lucru sau să urmezi acea profesie.

Cred în teorie, dar numai în măsura în care ea nu este mai multă ca practica. Am citit cărți despre design, am privit sute de lecții educaționale, însă mereu am încercat să implementez cunoștințele obținute în contextul potrivit, ca să mă asigur că nu le uit.

Cel mai mult m-a ajutat în cariera de designer cunoștințele și relațiile cu oamenii pe care le-am dezvoltat. Multe dintre ocaziile și oportunitățile pe care le-am primit au fost pentru că am socializat cu multă lume, tind să cred că: ce știi e important, însă pe cine știi, e crucial.

La al doilea job, am fost acceptat mai mult pentru faptul că aveam un cunoscut care deja lucra acolo și oarecum m-a recomandat persoanei care se ocupa de selectarea candidaților. Persoana în cauză nu a fost impresionată de lucrările mele (pe bună dreptate), atunci abia învățam și eu, însă a hotărât să-mi dea o șansă.

Un alt exemplu ar fi prietenia mea cu un alt designer, Vadim Carazan, cu care discutăm mereu și împărțim păreri. Ne ajutăm cu feedback și uneori ne recomandăm reciproc clienților. Este foarte important în această profesie să fii deschis la a te conecta cu alți semeni de-ai tăi, pentru schimb de experiență și susținere reciprocă.

 

Primul proiect

A fost la sfârșitul anului 2012, când încă stăteam acasă în căutare de lucru. Încercam să învăț Adobe Illustrator și să construiesc cât de cât un portofoliu, ca să am șanse la angajare când trimit CV-ul pe poziția de designer.

Un coleg de grupă m-a întrebat dacă pot să-l ajut cu un logo pentru o organizație din satul lui natal. Am fost de acord pentru o sumă simbolică, pentru că pe atunci habar n-aveam cum se formează prețurile. Eu credeam că trebuie să ceri bani numai pentru lucrul pe care îl faci, mai târziu aveam să realizez că trebuie să fii plătit și pentru cunoștințele tale, timpul tău și consultanța pe care o oferi.

Primul logo făcut de mine pentru care am fost plătit.

 

Greșeli

Nu îmi acordam destul timp ca să înțeleg sarcina suficient de bine, pentru ca ulterior să pot oferi o soluție potrivită. Eram grăbit și mereu bucuros că iau un proiect, dădeam cel mai mic preț doar ca să mă asigur că am de lucru. Acționam impulsiv câteodată și nu ascultam clienții, ceea ce ducea uneori la dispute între părți. A trebuit de-a lungul timpului să învăț să tac și să ascult ce are de spus clientul, să vorbesc doar atunci când am o neclaritate și să pun întrebările necesare pentru a ajunge la miezul problemei ce trebuie rezolvată.

 

Portofoliu

Dacă acum fac doar logo-uri și brand identity, înainte jonglam cu multe activități, pentru că îmi plăcea mereu să învăț ceva nou. Am început cu fotografie, apoi montaj video. Mai târziu am studiat animație de sine stătător, și într-un timp chiar îmi plăcea. După, am încercat și puțin 3D, m-am apucat și de programare ca să pot transforma în cod designul meu, însă nu prea îmi reușea din lipsă de persistență. Într-un sfârșit, am ajuns să fac doar web design și logo-uri, asta era undeva prin 2016. Îmi plăceau ambele, însă designul web mă cam obosea pe alocuri, iar când aveam câte un logo de făcut, eram în al nouălea cer de bucurie. Visul meu era ca într-o zi să pot să-mi permit să fac doar logo-uri. Pe atunci asta mi se părea imposibil de realizat pentru că nu puteam să înțeleg cum poți trăi exclusiv din asta. De unde o să vină clienții? Ce voi face când nu o să am clienți? Răspunsul la aceste întrebări e unul simplu — trebuie să te faci văzut, ca lumea să știe de tine, să ai o semnătură și o voce a ta.

 

Clienți

Primii clienți au venit din cunoscuți și de când am început să postez pe Behance, am mai luat câteva proiecte de acolo.

Majoritatea clienților mei sunt din sectorul Tech și IT. De obicei, sunt oameni tineri cu ambiții, fondatori de startup-uri sau CEO / Project Manager al unei companii din domeniul IT, Software Development.

 

Rutina

În general, tind să fiu o persoană organizată. Îmi place să am un proces pe care să-l urmez la fiecare proiect și de-a lungul timpului să-l îmbunătățesc, reieșind din învățăturile sau eșecurile cu care am rămas la finalul experienței.

Înainte să mă implic într-un proiect, discut cu clientul să văd dacă suntem pe aceeași lungime de undă în termeni de buget, viziune, livrare. Dacă are un brief pe care să-l studiez, e bine, dacă nu, fac asta într-un call unde discut totul. După ce am primit un avans de 50%, cu notițele în față, fac un research ce ține de concurenți sau studiez business-uri din același domeniu, ca să-mi fac o idee generală despre direcție. Îmi notez pe foaie cuvintele cheie pe care le-am extras din brief sau din call și încerc să le transform în simboluri grafice cu cât mai puține detalii în ele. Uneori poate fi un simbol care rezultă din activitatea companiei.

Logo pentru Softwhere — Companie IT din Olanda, bazat pe simbolurile din coding </> care de asemenea formează și o litera S abstractă.

După ce am multe idei schițate, pe unele le testez rapid digital să văd cum arată, după care le scanez pe toate și le pun într-o imagine unde explic ideile din spatele fiecărei schițe

Prima rundă de schițe pentru SecureIst — Startup al unei companii din România, ce va fi un device plasat la intrările în parcări. Ideea era de a explora conceptul de casă, căldură, protecție și siguranță. Împreună cu clientul am agreat că simbolul de casă ar fi potrivit aici, rămânea doar de găsit un simbol unic și memorabil.

Runda doi de schițe rezultat din feedback-ul primit la prima rundă:

Odată ce am ales direcțiile, prezint trei opțiuni și împreună o alegem pe cea mai bună pe care o mai ajustez (mici detalii și culori).

Rezultatul final pentru SecureIst

Parte a identității Secureist

Odată ce am terminat cu ajustările, pregătesc fișierele sursă în diverse formate ce le împart cu clientul.

 

Schimbări

În domeniul creativ și cel al designului grafic, în Republica Moldova, din punctul meu de vedere, schimbări sunt foarte mari. S-au înzecit evenimentele dedicate designerilor și oamenilor de creație, și asta în mare parte datorită hub-ului creativ Artcor, centrului Tekwill și event-urilor gen ADOR.

Dacă e să vorbim la o scară globală, din ce am observat eu, anume în designul de logo-uri (2010), era popular designul detaliat, bazat pe mascote, de exemplu. Erau la mare căutare logo-urile cu influențe din Web-ul 2.0, care se bazau pe volum și efecte glossy. Treptat, am observat o tranziție spre design-ul flat. Într-o perioadă, țin minte, era popular și trendul long shadow, pentru ca mai apoi, în 2015, Google să seteze o nouă direcție pentru stilul pe care îl vedem astăzi, logo-uri clean, culori vibrante. Un alt moment de cotitură a fost update-ul logo-ului Instagram, care, într-o oarecare măsură, a încurajat și alte brand-uri să apeleze la logo-uri bazate pe gradiente și forme simpliste.

 

Încotro

În prezent, totul tinde să ducă spre minimalism și o execuție cât mai simplă, cu cât mai puține detalii. Multe branduri renunță la logo-urile busy în schimbul celor extrem de subtile.

 

Elementele unui design bun

Un design bun este unul care rezolvă o problemă de ordin grafic. Dacă ai un document cu text și îl transmiți designerului pentru ca acesta să facă un poster/banner din el, este de datoria lui să așeze textul în pagină într-un mod vizual plăcut, pentru ca cititorul să poată înțelege mesajul, care trebuie să fie concis și la temă.

Designerul trebuie să facă asta cu ajutorul tehnicilor ce țin de compoziție și aranjarea în spațiul dedicat creației. Tot aici trebuie să țină cont de combinațiile de culori, elementele ierarhice din pagină: titlu, text informativ, logo, poze contextuale și alte obiecte. Toate aceste elemente trebuie să fie în armonie una cu alta pentru ca să nu încarce câmpul vizual al celui care studiază lucrarea.

Cele mai importante aspecte ale unui design bun sunt: contrastul, ierarhia vizuală a elementelor și, cel mai important, compoziția — nimic nu trebuie să fie plasat aleatoriu, totul trebuie să fie făcut după o aliniere anumită, evident odată ce știi aceste reguli, îți permiți să deviezi puțin atât timp cât asta nu strică aspectul estetic al lucrării.

Logo-urile cele mai bune sunt cele mai simple, ce nu sunt încărcate cu o grămadă de elemente ce povestesc despre brand. Un logo nu este despre comunicare, asta e meseria identității, un logo este despre identificare. În multitudinea de branduri și companii care există, datoria logo-ului este de a face business-ul ce îl reprezintă ușor de identificat și de ținut minte. Asta poate fi atins numai cu ajutorul unui simbol care e minimalist, bazat pe forme simple, uneori cu un subtil element distinctiv.

 

Blocaj creativ

- Dacă nu am idei în timp ce schițez concepte, renunț la tot ce mă gândeam până acum, întorc foaia și încerc să o iau într-o altă direcție. Dacă, de exemplu, până acum exploram idei ce țin de combinații de litere, acum încerc să explorez un simbol.
 - Una dintre cele mai efective metode pentru mine este să apelez la surse de inspirație, fie din cărți, cum ar fi Logo Modernism, fie din poze de pe resurse online. Caut poze ce țin de cuvintele cheie legate de brand și încerc să observ un element de care să mă pot lega.
 - O altă metodă este să mă întorc la brief-ul pe care l-am primit de la client sau notițele ce le-am luat în timpul call-ului. Poate mi-a scăpat ceva?!
- Mai întotdeauna când mă simt blocat, comunic cu prieteni designeri cărora le arăt la ce lucrez și le cer feedback. Fiind deja obosit, uneori poți să nu vezi soluția care stă chiar sub nasul tău. O pereche de ochi noi cu o gândire de designer pot genera idei noi foarte rapid.
- Și încă una dintre cele mai efective metode pentru mine este să las totul și să ies la o plimbare de 30 - 60 minute ori să amân pe a doua zi. Când revin mereu găsesc o soluție.

 

Inspirație

Sunt inspirat de lucrările designerilor George Bokhua, Kakha Kakhadzen, Allan Petters, Aaron Draplin, Saul Bass și de cărțile scrise de Michael Bierut, Paula Scher și David Airey.

O mare parte a cunoștințelor mele în materie de poziționare, prețuri și prezență online o datorez canalui TheFutur de pe Youtube. Mi-a schimbat întregul mod de a gândi și felul în care mă văd ca designer.

 

Top 3 lucrări de design

Pentru mine unul dintre cele mai reușite logo-uri este cel al New Balance. Bell Telephone de Saul Bass. Și Instagram.

 

Evoluții în domeniu

Mi-a plăcut foarte tare update-ul logo-ului BMW. Îl consider o evoluție naturală pornind de la versiunea anterioară. Nu e deloc o decizie ușoară să renunți la elementele unui logo, însă aici cred că s-au descurcat de minune, lăsând numai esențialul. 

 

În 2020

Aștept și alte brand-uri să îndrăznească să opteze pentru simplitate pentru că ea mereu se poartă.

 

Din izolare

Am ieșit cu o dorință aprigă de a socializa și niște cunoștințe noi, am mai practicat lecții la chitară acustică, am privit lecții video ce țin de logo design, și nu numai. Am înțeles cât de important este să ai privilegiul de a putea lucra de la distanță.

 

Criza

Orice criză își lasă amprenta pe orice industrie, undeva mai apăsat, undeva nu chiar. Însă indiferent de asta, cred că un lucru e clar aici: online-ul este un teren ce merită explorat de oamenii care își doresc mai mult, profesional vorbind, și care nu vor să se trezească fără venitul lunar de care unii oameni chiar depind.

 

(Anti)epilog

Când eram mic, mama mea încerca să mă facă să citesc. Mie nu prea îmi plăcea această activitate, pentru mine era plictisitoare. Cu toate astea, cu chiu cu vai, mai citeam eu o carte pe-ici, pe-colo. Într-o bună zi, mama mea a cumpărat „Dicționarul Înțelepciunii” - un fel de enciclopedie cu citate diverse, în ordine alfabetică. Am răsfoit-o de nenumărate ori, multe dintre zicale le-am uitat, însă una o țin minte și acum: „Un expert este o persoană care a făcut o sumedenie de greșeli într-un domeniu foarte restrâns”. Au trecut 20 ani de atunci. Întreaga mea carieră și sistem de credințe au fost construite și se învârt în jurul acestui principiu — experimentează și caută-ți rostul în viață, când simți că ai găsit chemarea, adună-ți toate forțele și canalizează întreaga energie în a deveni cel mai bun în acel domeniu. Dacă reușești să treci de asta și să devii un specialist cunoscut, nu va trebui să-ți faci griji de unde o să-ți vină următorul client, nu o să trebuiască să cauți. Tu vei fi cel căutat.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Subiecte

Sectiune



Branded


Related