[Netul Salbatic] Marian Ionescu: Mare parte dintre cei mai vizibili influenceri s-a dus intr-o “zona  Dan Diaconescu”

[Netul Salbatic] Marian Ionescu: Mare parte dintre cei mai vizibili influenceri s-a dus intr-o “zona  Dan Diaconescu”

Marian Ionescu pe numele din buletin, Mariciu pentru comunitatea pe care o creste de 11 ani, urmareste ce se intampla in social media de prin 2009 cand si-a deschis blog. Intre timp a trecut prin agentii de digital si a decis ca e mai bine sa fie full time vlogger. Se numara printre cei care au taxat public si asumat deparajele online din ultima vreme. L-am intrebat cu ce costuri a facut asta si cum ar trebui sa se comporte brandurile cu colaboratori toxici pentru comunitatile lor. Marian Ionescu ne spune si de cand au inceput sa fie vizibile problemele din social media despre care toata lumea stia, fara ca cineva sa aiba curaj sa le puna pe tapet.

Cutia Pandorei s-a deschis recent cu scandalul cu Plush Bio. Scandalul a pus lumina pe creatorii de continut din Romania si responsabilitatea pe care o au fata de comunitati.

Sunt unul dintre ei si am postat pentru ca m-a revoltat modul in care un creator de continut a decis sa musamalizeze momentul.

M-am expus din punctul asta de vedere, dar a fost un mod de revolta asumat si am vrut sa trag un semnal de alarma ca oamenii din industrie sa fie mai atenti vis a vis de colaborarile cu creatorii de continut si sa faca putin mai mult research pentru ca exista acest miraj al cifrelor.

 

Spune-mi cu cine te imprietenesti, ca sa iti spun cine esti

Da, X are peste 1 milion de abonati. Face peste 300.000 de vizualizari pe clipuri. Intrebarea e cum le face, la ce tertipuri apeleaza? Ce valori are el? Ce transmite el mai departe? Sunt intrebari pe care brandurile trebuie sa si le puna inainte de a incepe o colaborare, pentru ca si brandurile au niste valori in ADN-ul lor.

Social media a personificat brandurile, brandurile au devenit niste indivizi, iar influencerii sunt niste prieteni. Ca sa ajunga mai usor la comunitatile lor, brandurile se imprietenesc cu creatorii de continut. Intrebarea e cu cine vrei sa fii prieten in tot ecosistemul asta, de aceea brandurile nu trebuie sa uite care sunt valorile proprii si in functie de ele sa aleaga oamenii cu care colaboreaza.

Eu intotdeauna am avut grija sa ma asociez cu branduri care nu fac rau oamenilor care ma urmaresc. Am colaborat cu branduri din zona alimentara. 

  

Dan Diaconescu influencer pentru creatorii de continut

M-am mai luat de tot felul de creatori de continut care deodata s-au trezit sfinti si au uitat ca au multi scheleti in dulap. Sunt de peste 10 ani in industrie si am avut timp sa observ ce se intampla. Ca om de agentie m-am angajat in 2011, iar blog am din 2009.

Un deceniu de derapaje, un deceniu de continut mai dubios. In ultimii 6-7 ani zona de creare de continut a explodat si s-a dus in doua directii: prima este o zona quality, a doua e o zona de Dan Diaconescu. Din pacate cei mai vizibili creatori de continut, multi dintre cei care au cele mai mari cifre, sunt intr-o zona gri pentru ca intotdeauna oamenii vor vrea paine si circ, asa ca multi au ales calea mai usoara in care fac tot felul de prank-uri regizate, aduc tot felul de continut light, soft porn cum îi zic eu. E mult mai usor sa strangi o comunitate daca incepi sa pozezi semi goala pe contul tau de instagram sau daca faci chestii teribiliste.

Vezi exemplul vloggerului care a facut un prank in care stranuta pe strada si tusea si se facea ca are coronavirus la inceputul pandemiei.

 

Banii nu vin din Youtube

Vorbim despre palierul continutului de proasta calitate si cel al influencingului de proasta calitate. Pe de o parte avem continutul prin care vrei sa cresti si sa te afirmi ca si creator de continut si cel pe care il ai pentru a promova tot felul de produse si servicii ca sa monetizezi.

In Romania in continuare principala sursa de monetizare pentru creatorii de continut sunt colaborarile cu branduri. In Youtube nu sunt atat de multi bani, grosul se face de fapt din colaborarile cu brandurile.  Si aici e cheia: tine foarte mult de cum esti tu ca om, cat de dispus esti sa promovezi lucruri din zona gri sau chiar neagra.

 

Studiu de caz Maimutica Bongo

Maimutica Bongo e un serviciu de mesagerie cu suprataxa care te indeamna sa trimiti mesaje ca sa vorbesti cu aceasta maimutica. In target sunt evident copiii si la ei s-a ajuns prin intermediul creatorilor de continut care au intrat in campanie.

Sunt ingrijorator de multi creatori de continut care au audiente formate din copii si care au facut reclama la aceasta maimutica in ultimii 3 ani. Copiii si-au golit cartelele sau abonamentele parintilor vorbind cu aceasta maimutica. E suficient sa iei Youtube la mana si sa cauti „maimutica bongo” ca sa vezi cine s-a implicat.

 

Un mediu online mai curat

Influencerii ar trebui sa recomande lucruri in care cred, lucruri curate. Care nu iti distrug viata sau nu exista implicatii politice in spate, chestii cu adevarat murdare.

Responsabilitatea pica si in curtea parintilor, dar ei sunt la munca, sunt ocupati sa puna painea pe masa. Dar internetul a devenit o chestie foarte intima de cand cu telefonul mobil. Daca inainte mama vedea la ce ma uit la televizor, acum copilul poate fi in orice colt de casa cu castile in urechi, cu ochii-n telefon.

Exista tot felul de setari in spate, in contul de youtube block, hide. Sunt atat de multi creatori de continut, incat e foarte greu sa faci curat in fiecare luna. Toti suntem raspunzatori pentru un continut mai curat. 

 

E nevoie sau nu de un CNA online

PRO

E una dintre dilemele pe care le am. Fac o proiectie in viitor si incerc sa imi dau seama daca un CNA al online-ului ar fi binevenit. Sunt fix la mijloc. As  vrea sa existe cineva care sa ii chestioneze pe cei care au o audienta formata din minori legat de motivele pentru care promoveaza produse interzise acestei categorii de varsta. Ar fi sanatos sa existe cineva.

CONTRA

Mi-e frica in acelasi timp ca statul roman ar fi incompetent in punctul asta pentru ca e depasit de mediul online. Pe TV nu stiu cat de bine isi face treaba, nu mi se pare si imi e ca un organism asemanator cu CNA-ul s-ar duce fie in extrema cenzurii, fie in cea a indolentei si nici nu stii cum e mai bine. Internetul are momente in care scapa de sub controlul bunului simt, pentru ca nu e normal sa le livrezi astfel de clipuri unor copii de 12 ani.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Branduri

Subiecte

Sectiune



Branded


Related