Creatia si business-ul au fost la fel de provocatoare pentru designerii de fashion romani in pandemie. Cu totii s-au trezit intr-o piata in care rochiile de cocktail, de pilda, nu mai aveau nicio relevanta. A fost destul de mare presiunea momentului, deoarece creatorii de moda nu au fost nevoiti doar sa se replieze rapid si sa vina cu idei inedite de colectii. Ci sa isi acceseze cunostintele de management de criza, ca sa controleze pierderile si sa isi mentina brandul viu pana vin timpurile bune.
Surorile Alina si Elena Cernatescu, care au fondat in urma cu 5 ani marca locala de design vestimentar Alina Cernatescu, si-au unit fortele si au lansat o colectie noua, cu haine de purtat acasa.
Cei care nu aveau rezerve financiare pentru 3-6 luni, au inchis sau au suspendat activitatea. Este ceva firesc, in dinamica afacerilor. Brandurile puternice s-au repliat din scurt pentru ca au identificat nise si oportunitati neexploatate pana acum
Povestim in continuare cu designerul Alina Cernatescu despre designul romanesc, dar si despre provocarile crizei in antreprenoriatul de fashion.
Inainte de a fi designer
In copilarie, imi doream sa devin psiholog pentru ca eram curioasa sa inteleg cum functioneaza psihicul uman, dar am ajuns prin a studia Facultatea de Sociologie din motive financiare.
Desi de mica mi-a placut sa port haine diferite fata de ale colegelor sau prietenelor, de-abia dupa ce am terminat facultatea, am inceput sa ma gandesc serios la design vestimentar. Incepusem sa-mi fac pentru mine tinute pe care nu le gaseam in magazine, asa ca o bateam la cap pe mama sa ma ajute cu croitul si cusutul. Mama are o experienta bogata in croitorie si mi-a sustinut pasiunea prin cunostinte tehnice si multa munca.
Perioada de inceput in antreprenoriat
Am inceput cu mult entuziasm si energie, dar fara un plan foarte bine stabilit si am mizat foarte mult pe intuitie. A fost o perioada plina de provocari si multa munca, dar am reusit sa le depasesc pentru ca eram foarte determinata sa devin antreprenor.
Ulterior, s-a alaturat business-ului sora mea, Elena, care m-a intrebat ce directie creativa ne dorim sa alegem. Atunci n-am stiut ce sa-i raspund. Eram inca in faza in care explaram tehnici, materiale, texturi. Intre timp, lucrurile s-au asezat si am creat semnatura brandului din ceea ce imi place mai mult si mai mult: drapaje si broderii. Drapajele sunt acele falduri gratioase care dau senzația unor mici valuri ce acopera corpul. Desi este o tehnica dificila, imi place pentru ca poti crea oricand un drapaj nou care sa flateze silueta feminina. Daca drapajele sunt elementele mai tehnice din creațiile noastre, broderia este componenta artistica.
Asa ca, daca stau sa ma gandesc , cred ca partea ce mai importanta a fost sa conturam ADN-ul de brand si o echipa care sa aiba aceleasi principii cu ale noastre.
De unde ai invatat
Studiile in acest domeniu le-am realizat la School of Art &Style, unde am invatat sa desenez la un nivel avansat si am deprins tehnica drapajelor. Daca stau sa ma gandesc, cel mai mult am invatat, efectiv, petrecand timp cu doamnele din atelierul de creatie.
Este genul de business in care lucrurile se schimba constant si intr-un mod foarte alert. In fiecare zi avem parte de lucruri imprevizibile, dar am invatat de la Elena sa imi pun urmatoarele intrebari: Care este cel mai rau lucru care se poate intampla? Ce solutie pot gasi?
Si cred ca cea mai importanta lectie pe care am invatat-o este ca e mai bine sa faci lucruri imperfecte la timp, decat perfecte, dar prea tarziu (sau deloc).
Investia de inceput in business
Investitita initiala a fost de 3000 Euro, bani imprumutati de la un prieten, cu ajutorul carora am inchiriat primul spatiu si am cumparat minimul de utilaje . A urmat o perioada destul de lunga, de cativa ani in care am reinvestit toate veniturile sau am mai venit cu bani de acasa. Cel mai mare buget a fost alocat echipei, pentru ca mi-am dorit colegi cu experienta care sa ma ajute sa creez produse premium.
Povestea & conceptul brandului
Brandul Alina Cernatescu este, in primul rand, povestea unei afaceri de familie. In 2014, eu si sora mea, Elena Cernatescu ne-am dorit sa oferim romancelor o alternativa couture locala. Si, in acelasi timp, este un manifest pentru arta senzualitatii declinat in 4 colectii: EveningWear, Cocktail, Premium Daywear si, de curand Homewear.
Inspiratia vine din lucrurile pe care le fac zi de zi. Nu imi creez intentionat momente de inspiratie. Imi place sa calatoresc si sa vad arhitectura locurilor . In viata privata sunt la fel cum ma vedeti si in showroom. Cred in autenticitate si nu fac eforturi sa par altfel doar de dragul brandului.
Clientele voastre
In primul rand, cream pentru femeile care doresc sa-si arate senzualitatea cu eleganta. Stilul aceasta se vede in toate colectiile noastre. Sarbatorim femeile care se bucura de viata si care sunt conectate la propria senzualitate.
Clientele brandului Alina Cernatescu sunt femei elegante, increzatoare cu venituri si educatie peste medie. Cu majoritatea celor care ne-au vizitat in showroom am ramas intr-o relatie foarte buna de prietenie. Am invatat ca in acest domeniu nu vinzi un produs, ci oferi o experienta. De aceea, noi oferim consultanta vestimentara pentru a intelege cat mai bine nevoile clientelor si de a le oferi produsul care sa le flateze silueta si in care sa se simta increzatoare.
Strategia de comunicare a brandului
Strategia noastra de comunicare se bazeaza pe a transmite valorile in care credem eu si Elena: designer independent, afacere de familie, produse proiectate sa reziste in timp, materiale atent selectionate, broderii cu garantie pe viata.
In termen de promovare, avem un mix de canale, dar digitalul ia intoteauna partea leului. Insa, raman importante colaborarile cu vedetele din Romania si international, aparitiile TV si comunicarea pe radio si print.
Perceptia femeilor asupra imaginii lor
Cea mai vizibila schimbare pe care o vedem este curajul femeilor de la chestiona modalitatea traditionala de a fi femeie in Romania. De la cum se imbraca, la ce job isi aleg sau ce cauza sociala imbratiseaza. Acum 6 ani, era apropae imposibil sa convingi o femei sa se imbrace intr-o rochie neagra in calitate de invitat la o nunta. Acum e o alegere des intalnita.
Acum vedem din ce in ce mai multe femei antreprenor si persoane care se implica in comunitate sau doneaza pentru cauze sociale. Deci, as zice ca suntem mai curajoase si avem mai multa incredere in noi. Iar deisgn-ul intotdeauna reflecta aceste schimbari. De aceea, provocarea pentru un designer vestimentar este sa fie mereu conectat la lumea in care traieste pentru a suprinde aceste schimbari.
Piata de design vestimentar autohtona
Cred ca piata este inca in formare, asa ca inca e loc de multe branduri autohotone. Noi incurajam formarea de noi designeri, chiar si prin cursurile pe care le predam la Fashion Business School, proiectul nostru de educatie antreprenoriala. Evolutia este lenta pentru ca oamenii care intra in domeniu pun prea mare accent pe componenta estetica si, implicit, esueaza in zona de business.
Asa ca, ii incurajez sa se ocupe de a invata ce inseamna business inainte de moda si, daca nu ma cred pe cuvant (sic!) sa urmareasca traseul unor designeri internationali precum Giorgio Armani ( initial medic) sau Ralph Lauren ( initia, vanzator de cravate).
Posibile schimbari post-pandemie
Cred ca pandemia a cernut deja o parte din business-urile de moda. Cei care nu aveau rezerve financiare pentru 3-6 luni, au inchis sau au suspendat activitatea. Este ceva firesc, in dinamica afacerilor. Brandurile puternice s-au repliat din scurt pentru ca au identificat nise si oportunitati neexploatate pana acum, cum am facut si noi, lansand colectia Homewear.
Provocarile antreprenoriatului in fashion
Pentru mine, partea cea mai grea fost la inceput, cand nu aveam un plan de afaceri foarte bine structurat si nu intelegeam care sunt exact toate departamentele din spatele acestui business si cu ce se ocupa. Sunt foarte multe cursuri care te invata cum sa creezi o colectie, dar foarte putine care te invata cu adevarat business-ul din spate.
Provocarea cea mai mare pe pandemie a fost sa pastram toata echipa, pentru ca nu ne doream sa renuntam la nici un coleg si sa tinem cheltuielile la minim. Sunt bucuroasa ca ne-a reusit si nu fost nevoie sa apelam nici macar la somaj tehnic. Ne-a ajutat acest exercitiu si ne-am concentrat pe oportunitati, mai degraba decat pe probleme.
Brandul Alina Cernatescu in aceasta perioada
Cred ca toate business-urile din domeniul fashion au fost afectate, inclusiv noi, pentru ca nu au mai existat momente de consum pe liniile de Evening si Cocktail, doua dintre liniile noastre importante. Am avut o perioada mai grea la inceput, in care eram coplesite de gradul mare de impredictibilitate, dar ne-am repliat destul de repede si am facut un plan de urgenta pe urmatoarele luni, in care am luat in calcul toate scenariile posibile.
Important e sa fii linistita ca ai facut tot ce se putea face. Se spune ca in orice criza exista si oportunitati, iar noi am incercat sa gandim constructiv si pe nevoile consumatorilor din acea perioada, asa ca am lansat o colectie capsula Homewear, realizata in doar 3 spatamani. S-a dovedit a fi o decizie foarte buna si in felul acesta am deblocat o categorie de produse, pe care altfel nu cred ca o luam in calcul prea curand.
Lectiile business-ului in criza
Cred ca este foarte important sa ai un plan de urgenta pe 3-6 luni si, implicit, sa fii acoperit financiar pentru aceste perioade in care lucrurile nu merg asa cum te-ai astepta. Ce mi-am dat seama este ca nici o criza nu iti poate lua cunostiintele si abilitatile de a face business si ca este nevoie doar de o abordare mai responsabila si mai creativa ca sa le poti depasi.