[Noul context] Ciprian Susanu: Am sărit multe etape în direcția digitalizării și a rolului tehnologiei, etape care într-un alt context ar fi durat 3-5 ani

[Noul context] Ciprian Susanu: Am sărit multe etape în direcția digitalizării și a rolului tehnologiei, etape care într-un alt context ar fi durat 3-5 ani

Toată lumea se concentrează pe management de risc. Prea putini cauta noi oportunitati, crede Ciprian Susanu, Owner Dare Digital. Orice situație de criză are rolul de a cerne într-un mod cât se poate de darwinist mediul în care ne desfășurăm activitatea, adaugă el.

„Survival of the fittest” este o teorie care se aplică extins, inclusiv și poate cu preponderență în mediul de business.

De foarte mulți ani mai degrabă se vorbea despre digitalizare și mai puțin se implementa, inclusiv în industria de advertising.

Noul normal a venit și cu această presiune: de a folosi tehnologia la capacitatea ei, de a face loc pentru inovație, de a elimina surplusuri inutile. Cum a fost drumul industriei de la panică la analiză și reinventare, care sunt concluziile după izolare și ce se poate învăța din criză, povestește Ciprian în rândurile următoare. 

 

Starea de izolare 

Ca orice lucru neașteptat, care ne testează limitele și ne scoate din zona de confort, primul instinct a fost să ne activăm mecanismele de supraviețuire. Apoi ne-am amintit că, în mare parte din situații, un proces de evoluție pornește de la o formă de criză și ne-am mai liniștit.

Acum căutăm mai degrabă oportunități și posibile modalități de dezvoltare pe care să le putem fructifica.

La nivel personal și uman, mi-am amintit că de multe ori avem tendința de a intra în rutine care nu ne servesc și pe care ajungem să le conștientizăm doar în astfel de momente. A fost cu adevărat un sentiment frumos să pot redirecționa timpul petrecut în ședințe sau în trafic spre exerciții fizice, citit, introspecție sau pur și simplu să-mi amintesc, vorba unei melodii, că n-ai nevoie de prea multe ca să fii fericit.

Întorcându-ne la contextul de business, cred că orice situație de criză are rolul de a cerne într-un mod cât se poate de darwinist mediul în care ne desfășurăm activitatea. „Survival of the fittest” este o teorie care se aplică extins, inclusiv și poate cu preponderență în mediul de business. De foarte mulți ani mai degrabă se vorbea despre digitalizare și mai puțin se implementa, inclusiv în industria de advertising.

 

Planuri prezente 

Revenim la planurile de creștere ale business-ului pe care le aveam la începutul anului dar, evident, pe cu totul alte premise și cu noi puncte de focus și interes. Considerăm că situația este doar un scurt set-back și, așa cum spuneam mai devreme, identificăm oportunitățile contextului ca să putem să răspundem la ele cu soluții cât mai eficiente. 

Am identificat deja câteva direcții de creștere și câteva segmente de business unde putem să contribuim cu expertiza noastră și considerăm că întreaga situație poate fi considerată și un mod care să ne ajute să lansăm servicii noi în agenție pe care le previzionam ceva mai târziu.

 

Revenirea la birou

Dare Digital funcționează încă din 2018 după un concept diferit de agențiile tradiționale. Prezența fizică la birou și ancorarea în programul și modul de lucru clasice, 9 to 5, sunt încă de atunci opționale pentru toți membrii ecosistemului nostru de parteneri.

Singurul lucru care s-a schimbat este modul în care se raportează clienții la procesele noastre de lucru. Mai mult, toată această deschidere a lor către munca, întâlnirile și procesele implementate într-un sistem remote nu poate decât să ne bucure.

 

Când ați început să observați impactul în business 

Încă din luna martie anumiți clienți din portofoliul nostru au fost afectați de măsurile luate la nivel național, pe care i-am susținut în continuare cum am putut, inclusiv cu servicii pe care nu le furnizam în mod regulat pentru ei - de la comunicare de criză, la noi mesaje sau mesaje adaptate de comunicare și marketing sau ajustări de campanii. Am avut și clienți care au decis să suspende temporar serviciile și comunicarea și am avut totodată companii pentru care am ales să lucrăm pro bono pentru a-i ajuta să treacă prin această perioadă.

 

Strategia de criză

Din punctul nostru de vedere ce a fost mai greu a trecut, inclusiv perioada de criză. Rămânem optimiști și ne gândim mai departe cu idei de creștere și sperăm să nu fie cazul reactivării măsurilor stricte de izolare.

 

Cum au reacționat clienții

Unii dintre clienți au luat situația ca atare, au făcut tot posibilul să ajute comunitatea din care fac parte și să contribuie, iar noi i-am sprijinit cu consultanță și ajustări rapide de tactice pentru a se adapta la nivel strategic și din punct de vedere al comunicării la noul context.

Alții au ales varianta de sistare a comunicării și a activităților de marketing, lucru pe care noi nu l-am considerat niciodată oportun sau recomandat, mai ales ținând cont de faptul că momentele de încercare, cum a fost acesta, au tendința să aibă un impact important în mentalul colectiv, însă le-am respectat deciziile.

 

Pitchuri. Work. Proiecte

Toate proiectele din această perioadă s-au desfășurat în parametri uzuali, am livrat pe multe proiecte chiar mai eficient decât de obicei și am fost inclusiv implicați în câteva pitch-uri, a căror rezultat urmează să se materializeze.

 

Comunicarea brandurilor

Toată lumea se concentrează pe management de risc. Prea putini cauta noi oportunitati :) Un lucru extrem de bun a fost ca jucătorii din retail, pharma și alte industrii care au fost ceva mai puțin afectate de criză au continuat să investească în comunicare, fapt care a susținut atât industria noastră cât și pe cea de publishing.

Prefer să nu mă concentrez pe ceea ce consider că n-a fost bine sau oportun, consider că ajută să ne păstrăm energia pozitivă în aceste momente cu orice preț.

 

Ce urmează

Este dificil de previzionat planul de acțiuni a acestora pentru că ciclul decizional este destul de lung în majoritatea companiilor și consider că este nevoie de mai mult de două luni de criză ca să schimbi comportamente au intrat în reflex deja de mulți ani.

Mi-ar plăcea, însă, să văd cât mai multe brand-uri care au curajul și aleg să integreze mesaje sociale în comunicarea sau campaniile lor. Un exemplu excelent este Nike - „For once, don’t do it!”. Brandurile care reușesc să facă asta sunt cele care vor evolua mult în următorii ani.

Armonizarea rezultatelor de business cu contribuția la evoluția socio-economică a lumii în care trăim este un ingredient fundamental pentru succesul companiilor în secolul 21.

 

Impactul crizei asupra marcom-ului

La nivel de industrie, cu siguranță ne vom confrunta cu o scădere anuală pe toate nivelurile - fee-uri, bugete media și forță de muncă. Bineînțeles asta depinde de mai mulți factori precum obiceiurile de consum, rapiditatea în adopția noilor tehnologii și implicarea statului. La fel ca și după criza din 2008, vor fi sectoare care nu-și vor reveni niciodată și vor fi altele care vor prospera.

 

Efectele asupra obiceiurilor consumatorilor 

Ar fi minunat ca atenția și nivelul de conștientizare a pericolelor din industria sanitară să fie marile câștiguri după această criză. România, printre multe alte țări, suferea oricum major la acest capitol.

Întorcându-ne la industria de publicitate, cred că am sărit multe etape în direcția digitalizării și a rolului tehnologiei în viețile noastre, etape care într-un alt context ar fi durat alți 3-5 ani.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dare Digital

Dare Digital is a Romanian creative agency with an integrated approach to digital creativity and media performance.   We work as a core team extended to a system of more than 80 battle-tested... vezi detalii »

Dosare editoriale

Companii

Branduri

Subiecte

Sectiune



Branded


Related