Textile Face. De la o tema de atelier la un mic business cu masti de protectie ale unui grup de studente designer

Textile Face. De la o tema de atelier la un mic business cu masti de protectie ale unui grup de studente designer

Totul a pornit de la o tema de atelier pe care un grup de studente ale UNarte Bucuresti a primit-o la inceputul semestrului. Profesoara lor, Otilia Boeru, s-a gandit ca masca de protectie era deja o constanta a vestimentatiei, mai ales pentru cei care traiesc in orasele mari, pline de praf si poluare. Si, inainte de izolare, le pus pe masa de lucru acest proiect. Fara sa stie ca el se va transforma in pandemie intr-un mic business.

Chiar dupa primele desene realizate au inceput sa apara stirile despre coronavirus, iar productia mastilor s-a mutat acasa la studentele care au putut continua. Intentia Otiliei este ca proiectul sa fie preluat si asumat in totalitate de studentele sale. Nu doar ca un exercitiu de design, ci si ca unul de freelancing, macar atata timp cat produsele create vor fi cautate in piata.

Tema a fost “gandita” doar pana la un punct. Ceea ce m-a determinat sa o lansez, cred ca a fost “intuitia artistului”. Acasa, fiecare s-a descurcat cum a putut. Au fost studente care au avut tot ce le-a trebuit si au continuat tema, dar au existat si situatii in care lipsa unei masini de cusut le-a oprit in a continua aceasta activitate. Chiar si asa, noi toate am comunicat online, ne-am impartasit problemele intampinate si am gasit si rezolvari.”

Povestim cu Otilia Boeru si Antonia Avramescu despre Textile Face, un proiect studentesc de design, si despre masti de protectie artistice, out of the box. Cine stie? Poate daca sunt colorate si le asortam cu vestimentatia, ne va veni mai usor sa le purtam pentru protectia noastra.

 

Oamenii din spatele Textile Face

Otilia Boeru: In spatele proiectului Textil Face se afla studentele de la departamentul Arte textile – Design textil, anul II (Antonia Avrămescu, Nicoleta Sârbu, Mara Malinovschi, Emilia Boșoi, Magdalena Stănică, Maria Ungureanu, Alexandra Morar, Alexandra Gherghinoiu, Gabriela Piporan și Diana Pirvan), grupa coordonata de mine, Otilia Boeru, in cadrul Facultății de Arte Decorative și Design (FADD), Universitatea Nationala de Arte (UNArte) din București.

  

Ce fac studentii la arte

Ma vad obligata sa prezint, mai intai, ceea ce facem in cadrul programului de studiu al FADD, specializat pe textile, pentru a intelege mai bine care sunt competențele pe care le dezvoltam studentilor nostri si care este perspectiva din care abordăm produsul de design.

In cei trei ani ai programului de Licenta, studentii iau cunostinta de posibilitatile de exprimare prin material textil, deopotriva in arta și in design. Li se dezvolta abilitati de reprezentare plastica si de transformare a materiei textile (fire, tesaturi, alte suprafete flexibile) spre realizarea unor lucrari artistice sau lucrari decorative, in aceeasi masura in care li se dezvolta capacitati de proiectare a elementelor grafice pe suprafata (design textil) si de creare de imprimeuri și contexturi (tesaturi) care pot fi utilizate in vestimentatie sau in decorul de interior/design de obiect. Abia la modulul Master, de doi ani, studentii pot decide si pot inainta un proiect exclusiv spre una din directiile mentionate mai sus: arta, design textil pentru vestimentatie sau design textil pentru décor de interior. 

 

Cursurile de design textil

Este de subliniat, faptul ca specializarea design textil este destinata lucrului colaborativ, astfel, pentru realizarea unei tinute vestimentare, este nevoie de participarea unui designer vesimentar, preocupat de forma generala, „arhitectura” hainei și de un designer textil responsabil de calitatea si aspectul materialului din care se obtine produsul final. Ei trebuie sa lucreze de la punctul zero al unei colectii, de la elaborarea conceptului, documentare si stabilirea primelor directii stilistice. La fel ar trebui sa se intample in cazul elaborarii unui concept de amenajare de interior, unde textilul joaca un rol important, sau chiar in conceperea unui obiect care include material textil.

Din pacate, in momentul actual, nu se poate realiza o astfel de colaborare in perioada programului de studiu si nici nu se pot imbina module de cursuri din departamente considerate distincte, cum sunt: Arte textile – Design textil, Moda, Design ambiental, Design de obiect, etc.

Prin urmare, „produsul” final al studentului care urmeaza cursurile de design textil este un catalog de proiecte pentru imprimeuri sau/si contexturi construite in jurul unui concept central gandit, inca de la inceput, pentru un public tinta, si proiectat, de la caz la caz, pentru vestimentatie, sau pentru décor. Catalogul este insotit de cele mai multe ori de mostre de material și de metraje, realizate de student in laboratoarele departamentului. Exista si studenti temerari, care depasesc barierele programei de studiu si reusesc sa inainteze si obiecte realizate din materialele textile create si produse de ei.

Chiar si noi, coordonatorii, incercam, in cadrul disciplinelor de transpunere in material, sa dam teme care sa poata fi finalizate in obiecte cu o constructie simpla, care nu necesita cunostinte de design de obiect sau de tipar complex, precum: perna decorativa (pentru décor de interior) sau esarfa (accesoriu pentru vestimentatie).

Toata aceasta ampla introducere mi s-a parut necesara pentru a intelege dorinta studentilor de a-si face cunoscuta activitatea publicului larg. Prin natura specializarii noastre, nu avem acces la un dialog direct cu consumatorul, nu inregistram imediat feedback-ul lor. De cele mai multe ori, activitatea studentilor este evaluata doar de specialisti, preluata de producatori si adusa publicului, dar nu neaparat celui local.

Pe mine, in mod special, ma intereseaza acest dialog cu publicul si activarea pe piata locala, pe care o consider a fi deschisa si preocupata de estetizare, de imagine personala (prin vestimentatie, dar si prin amenajarea locuintei). De aceea urmaresc sa identific diverse modalitati de promovare a activitatii de creatie pe care o realizam in cadrul departamentului Arte textile – Design textil si astfel sa iesim in intampinarea consumatorului local. 

 

Cum a aparut Textile Face

Otilia Boeru: Proiectul s-a conturat in urma unei teme de atelier lansata la inceputul semestrului, deci inainte de declanșarea crizei pandemce. Intentia era de a realiza masti - accesorii expresive, care sa intregeasca un mesaj inclus in colectiile de design textil pentru vestimentatie aflate in lucru.

Tema prevedea punerea in relatie a informatiei vizuale din documentarea realizata in semestrul precedent asupra unui stil istoric European (de la Stilul Romanic, Gotic pana la Art Nouveau si Art Deco, la alegerea studentului), cu imagini ce exprima realitatea prezentului. Pe scurt: o privire prin lentila prezentului spre stilurile istorice consacrate.

Ca punct de pornire, am propus pentru studiu o serie de masti de protectie: masti anti-praf, utile celor ce folosesc mijloace de transport alternativ intr-un oras poluat, sau masti medicale, bariere bacteriologice. Era doar un exemplu. Ei puteau aduce orice alta imagine in discutie (spre studiu) care sa exprime modul lor particular de a inregistra ceea ce li se intampla sau ceea ce ii preocupa.

„Masca de protectie a devenit o constanta in vestimentatia noastra” era o observatie pe care o faceam la inceputul semestrului, gandindu-ma mai mult la faptul ca eu si prietenii mei purtam masca cand ne deplasam prin Bucuresti cu bicicleta sau cu trotineta. Nici nu mi-am inchipuit, atunci, ca vom fi afectati atat de curand de situatiile-criza in care sa avem nevoie, cu obligativitate, de masti.

 

 

Ce a urmat

Dupa primele desene de masti au inceput sa curga sterile. Mai intai, am fost informati de nivelul de poluare excesiva inregistrat in Bucuresti pe durata unei nopti (1-2 martie), dupa care, au devenit tot mai prezente stirile despre epidemia de gripa din Wuhan, China, care s-a transformat rapid in pandemie globala, afectandu-ne si pe noi.

Ambele situatii, poluare excesiva si pericol virusologic, au devenit realitati presante pentru noi toti si, mai mult ca sigur, ele vor defini perioada pe care o traim acum. Ca designeri, nu putem sa nu le luam in calcul atunci cand ne dedicam proiectarii materialului textil, cand ne gandim la beneficiarul produsului nostru final și creionam scenarii de utiliazare a creatiei noastre.

Cu aceasta tema pe masa de lucru ne-a prins criza si instaurarea masurilor de protectie. Cand au plecat acasa, studentele de la grupa coordonata de mine, aveau deja 2 – 3 masti realizate, vreo doua tipare verificate si idei (mai practice sau mai artistice) cu care sa dezvolte aceasta tema.

 

Lucrul de acasa

La inceput, am lucrat cu materiale textile din departament si am utilizat masinile de cusut din laboratoarele de transpunere. Acasa, fiecare s-a descurcat cum a putut. Au fost studente care au avut tot ce le-a trebuit si au continuat tema, dar au existat si situatii in care lipsa unei masini de cusut le-a oprit in a continua aceasta activitate. Chiar si asa, noi toate am comunicat online, ne-am impartasit problemele intampinate si am gasit si rezolvari. Una dintre studente, Antonia, cu abilitati dezvoltate in manuirea acului, a oferit grupului demonstratii live de cusut de mana. Eu am incarcat link-uri cu explicatii despre puncte de cusatura. 

Toate aceste preocupari au fost, insa, peste timpul alocat cursurilor online, si pe langa temele principale ale semestrului, ceea ce le-a solicitat in plus pe studente. Din acest motiv, m-am gandit sa transferam activitatea producerii de masti in perioada alocata Practicii de specialitate, trei saptamani dupa incheierea examenelor (1 – 22 iulie). Aceasta perioada era dedicata practicii in-afara facultatii, in diverse companii, ateliere de creatie etc., cu scopul de a-l pune pe student intr-o situatie profesionala reala.

 

Adaptarea la conditiile actuale

Pentru ca in conditiile actuale, Universitatea nu isi asuma riscul de a trimite studentii intr-o comunitate, iar orele de practica vor fi acoperite de teme ce se pot realiza de la distanta, m-am gandit sa lucram cu scenariul unui mic studio de design textil, care ofera publicului produse realizate din material textil, concentrandu-ne pe obiectul sezonului: masca de protectie.

In cadrul acelor ore, vom dezvolta mai mult aspecte legate de o intreprindere creativa individuala sau in grup mic: crearea unui brand, stabilirea valorilor acelui brand, o schita in linii mari a unui plan de marketing pentru intelegerea raportului dintre valoarea de productie si valoarea creatiei in stabilirea pretului unui produs realizat de un designer, probleme legate de prezentarea produsului si promovarea lui, etc.

Antonia Avramescu: Din punctul meu de vedere, proiectul “Textil Face” a fost o tema lansata prematur, inainte de a se instala pandemia, initiativa foarte bine gandita, de altfel, care ne-a pregatit pentru ce a urmat. Aceasta tema a fost un instrument care ne-a ajutat sa ne formam o idee despre ce inseamna sa treci prin aceasta situatie, si ne-a oferit sansa de a simula un scenariu de viata in care masca este accesoriul principal al tinutelor. Aceasta idee a devenit cu fiecare zi care a trecut un fapt real.

Otilia Boeru: Imi amintesc de Antonia in momentul in care am vorbit prima data de integrarea mastilor in colectiile pentru vestimentatie: a privit uimita spre masa pe care am pus mastile aduse pentru studiu si a spus doar atat: “La asa ceva, nu ma asteptam!”. Nu stiam cum sa interpretez reactia, simteam ca pasesc pe un teren instabil pentru ca ma abateam de la drumul batatorit al temelor de atelier, dar mi-am continuat argumentatia. Tema a fost “gandita” doar pana la un punct. Ceea ce a determinat sa o lansez, cred ca a fost “intuitia artistului”. 

 

Noutatea acestui proiect de arta si fashion

Otilia Boeru: Ceea ce pot oferi in plus studentii nostrii (in acest caz studentele din spatele Textil Face) acestui produs/serviciu de creatie, este o prelucrare mai mare a materialului suport si chiar o personalizare a mastii prin imprimare, brodare sau manipulari specifice ale textilului si, nu in ultimul rand, o adaptare stilistica la nevoile estetice ale consumatorului.

Cel interesat de achizitionarea unei masti poate gasi un model pe plac in lista de imagini, dar poate initia si un dialog pentru obtinerea unei masti personalizate, iar in acest caz, putem vorbi de accesarea unui serviciu de design (creatie prin adaptarea la brief-ul clientului +realizare prin craft).

Intr-adevar, masca de protectie poate fi asimilata fenomenului fashion. Este pana la urma un accesoriu care poate fi realizat cel mai usor din material textil, dar la fel de bine se pot utiliza din alte suprafete flexibile. In ultimii ani, a aparut si pe podiumurile de moda, mai ales in China. Asa cum e, un obiect de mici dimensiuni, este foarte ofertant pentru un designer. Se poate elabora forma, prin tipare noi, din geometrii, se pot adauga volume, sau poate fi foarte bine croita pe anatomia fetei. Desenul de pe ea, poate fi si el gandit in acord cu formele tiparului.

 

 

Stiluri abordate si particularitati de gen

Otilia Boeru: La inceput, mastile au fost proiectate unisex. Prima diferentiere, s-a facut la realizarea tiparului, cele masculine fiind mai mari, dar aceasta caracteristica nu se aplica in toate cazurile. Sunt persoane care prefer mastile mai largi, altele mai apropiate de forma fetei.

Stilistic, incepe sa apara o diferenta intre sexe la mastile tematice, care exprima preocupari specifice sau care sunt create pentru a sustine arhietipuri cu care se identifica, mai mult sau mai putin constient, cel care cere acea masca. De exemplu, baietii, copii sau tineri, prefera un look agresiv, de razboinic, reprezentari ale craniului. Fetele, pe de alta parte, doresc masti in culori placute, mai aproape de forma fetei, care sa nu adauge volume ciudate, incretituri intamplatoare.

Primele masti, create la facultate, au fost facute dintr-o perspectiva artistica pentru a servi doar unei prezentari expresive a colectiei de textile pentru vestimentatie. Urmatoarele, realizate deja dupa declansarea starii de urgenta, au fost generate de stilul vestimentar al fiecarei studente, sau in functie de cerintele celor din jur. Abia in urmatoarea etapa, inca in desfasurare, au inceput sa-si ajusteze propriul mesaj, si sa fie atente spre a contura o linie stilistica si un mesaj individual.

 

Masca de protectie ca extensie a outfitului

Otilia Boeru: O atitudine pozitiva este sa privim masca ca pe o extensie a tinutei vestimentare. Asa cum ne alegem cu atentie hainele si le accesorizam, asa putem sa continuam exercitiul stilistic prin alegerea mastii, cand iesim din casa. Eu am cateva, diferite ca forma si culoare, pe care le schimb in functie de felul in care ma imbrac, de starea de spirit, sau in functie de activitatea pe care o desfasor in acea zi. Sunt masti mai stranse pe fata, sau masti mai largi si din material mai usor, pe care le prefer cand e cald afara sau cand am o zi agitata; sunt masti pentru bicicleta, masti de luat rapid pana la magazinul din colt. 

 

Responsabilitatea civică

In ceea ce priveste responsabilitatea civica, am remarcat un aspect care tine de atitudinea ecologica.

Daca cineva isi asuma achizitionarea unei masti reutilizabile, care, evident, costa mai mult decat cea de unica folosinta, va fi mai atent la felul in care o va utiliza, probabil o va tine pe fata pe toata durata deplasarii si nu va mai fi tentat sa o arunce oriunde dupa fiecare folosire.

M-a intristat sa vad, pe strada, un nou tip de gunoi, aruncat intamplator, un deseu care este foarte vizibil pe spatiul verde de langa trotuar si pe care nu iti mai permiti sa il ridici si sa-l pui in cos, asa din spirit civic. Te deranjeaza prezenta lui, acolo, intre flori, dar nu mai risti sa il indepartezi.

 

Strategia de promovare

Otilia Boeru: Dupa realizarea paginii de facebook, am intrat intr-o perioada de pauza in ceea ce priveste promovarea, petru ca toata lumea implicata a intrat in sesiune. Am incercat sa motivez studentele, explicandu-le ce inseamna o comunicare constanta si insistenta pentru promovarea unui produs, dar pana la urma am cedat in fata realitatii.

Mi-am dat seama ca principala lor preocupare este cea de student si pentru a obtine de la ele un rezultat bun la cursurile de care ma ocup, a trebuit sa aman exercitiul de “oameni mari” care vin, prin profesia lor, in intampinarea unei probleme sociale.

Asa ca am lasat totul pentru perioada dedicata Practicii de specialitate (1-22 iulie). Imediat cum se vor elibera de examene, sper sa continuam promovarea prin accesarea si altor platforme de social media. Am desemnat si persoane care se vor ocupa de acest lucru, sau mai bine spus, si-au asumat singure diferite roluri in acest proiect, in functie de abilitati si cunostinte.

 

Feedback-ul comunitatii

Otilia Boeru: Principalul nostru obiectiv a fost sa aducem mai multa vizibilitate acestei specializari a domeniului creativ (design textil), care se afla foarte aproape de nevoile omului, dar care, in acelasi timp, este foarte indepartata de el, din perspectiva dialogului direct.

Dupa primul gest de promovare online a produselor, prima reactie, dincolo de like-urile de sustinere, a fost reprezentata de comenzi. Nu stiu detalii, pentru ca mesajele au fost preluate de studentele care au realizat masti.

Antonia Avramescu: Odata cu intrarea in starea de urgenta, a inceput si cererea de masti. De la zi la zi, numarul comenzilor a crescut, astfel mi-am dat seama cat de mult conteaza si cata importanta a avut aceasta tema. Din momentul izolarii la domiciliu, am inceput sa creez zilnic masti, cu diversitate cromatica și in marimi diferite, pentru ca toti cei interesati, de la copii la adulti (femei/ barbati) și persoane varstnice sa aiba varietate si libertate in alegerea mastii potrivite, dupa preferinte.

Un numar estimativ al mastilor vandute in acest interval de timp, de la inceputul pandemiei pana in prezent, este de circa 200 de bucati. Mastile au fost vandute initial apropiatilor, membrilor din familie, iar mai apoi cunoscutilor acestora. Vestea vanzarii de masti a fost propagata singura, din om in om si prin imagine, pentru ca intalnirile de grup nu puteau avea loc. Totul a fost desfasurat in conditii de izolare, fara promovare elaborata.

Am primit numai reactii pozitive din partea oamenilor care au dorit masti realizate de mine, cu menționari legate de model si calitatea materialelor. Majoritatea au fost multumiti din punct de vedere al aspectului. Inca de la comanda, au specificat ca isi doresc masti care sa ii scoata din starea monotona pe care le-o induc mastile comune. A urmat ca dupa primirea produsului, sa primesc mesaje de sustinere si sfatul de a continua sa fac aceste accesorii pentru oameni. 

 

Exercitiu de freelancing

Otilia Boeru: Intentia este ca acest proiect, desi initiat de mine, sa fie asumat si preluat in totalitate de catre studente. Iar din aceasta perspectiva, el va continua atat cat vor considera ele ca este necesar si atat cat va avea relevanta pentru piata. Ca un mic business. El reprezinta un exercitiu in care studentele se observa cum ar raspunde unei activitati de freelancing folosind cunostintele si abilitatile de care dispun.

De asemenea, isi vor dezvolta, in acest proces, altele noi: deja au inceput sa isi puna probleme despre cum sa realizeze o imagine-ad, sau cum sa prezinte intr-o imagine un scenariu de utilizare, de fapt, cum sa comunice date despre un produs sau despre un serviciu prin imagine.

O alta miza, ar fi stabilirea unor relatii de colaborare cu practicieni din diferite domenii conexe specializarii noastre, o parte dintre aceste domenii fiind indicate si in prezentarea mea introductiva. Ar fi minunat ca ele sa fie cooptate in alte echipe de creatie sau sa formeze noi echipe prin asociere cu alti tineri designeri la inceput de drum. 

 

Amprenta perioadei

Otilia Boeru: In acest moment, nu stiu cu exactitate ce se intampla in atelierele designerilor, nici macar in celelalte ateliere din facultate, dar, mai mult ca sigur, aceasta perioada isi va pune amprenta asupra creatiei. E normal sa se intample acest lucru. Orice act de creatie, fie ca se finalizeaza intr-un produs sau eveniment performativ, reprezinta o intentie de conectare cu ceilalti, de comunicare. Creativul (artist sau designer) este primul care provoaca dialogul, el ofera oglinda in care ceilalti se vad si incep sa aiba reactii.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Campanii

Subiecte

Sectiune



Branded


Related