Diferenţa dintre social media monitoring şi social media listening se referă la motivul pentru care realizezi aceste acţiuni şi măsurile pe care le iei în consecinţă. Social media monitoring răspunde la întrebarea “ce?” şi urmăreşte menţiuni şi conversaţii punctuale în ideea de a le răspunde şi de a controla direcţia discuţiei. Social media listening aduce o perspectivă de ansamblu, răspunde la întrebarea “de ce?” şi urmăreşte relaţia publicului cu brandul într-un mod mai complex, pentru a optimiza apoi campaniile în funcţie de sentimentul targetului faţă de produsele şi serviciile luate în calcul.
De ce e atât de important să faci social media listening pentru brandul tău? Îţi dăm 5 motive, dar te avertizăm că lista e mult mai lungă:
1. Măsori performanţa campaniilor şi a strategiilor
Indiferent de bugetul pe care îl investeşti în campaniile tale, nu poţi avea niciodată garanţia că publicul va reacţiona aşa cum îţi doreşti. Social media listening este un mod de a cuantifica performanța strategiilor cu care ai pornit la drum, verificând dacă ele au fost corecte, relevante pentru public, sau dacă au fost suficient de bine promovate încât să atingă segmentul la care voiai să ajungi.
Când publicul tău discută despre produsul tău în termenii pe care tu i-ai stabilit prin cea mai recentă campanie, atunci ştii că ţi-ai atins scopul.
2. Controlezi reputaţia brandului
Crizele de imagine pot porni din strategii greşite, din comunicări neautorizate şi dintr-un context în care produsul tău a devenit o victimă colaterală. Atunci când ai de-a face cu o criză, e bine să ai un plan bine pus la punct, dar şi să acţionezi rapid. Cu tool-urile de social media listening, afli imediat dacă o nemulțumire are potenţial să devină o criză şi, mai ales, ştii sursa acelei crize, pentru a ajusta planul în cel mai potrivit mod.
Reputaţia brandului tău e ca un organism viu, ce trebuie întotdeauna monitorizat, aşa că rapiditatea e un atribut pe care nu-ţi permiţi să nu-l ai.
3. Identifici fanii şi haterii
Social media listening poate identifica atât ambasadorii brandului tău, cât şi oamenii care îl critică în mod constant. Nu ezita să îţi recompensezi clienţii fideli şi evangheliştii, însă nu te implica în discuţiile haterilor, al căror scop este de departe de a stârni un conflict fără posibilitatea de a-l încheia amiabil.
4. Te ajută să găseşti lead-uri
Cei mai mari susţinători ai tăi au potenţialul de a fi lead-uri perfecte. Încearcă să identifici indivizii care sunt pregătiţi să fie abordaţi de echipa de vânzări. Restul comunităţii care răspunde pozitiv mesajelor tale poate fi încurajată să treacă la stadiul următor în buyer’s journey prin campanii personalizate de lead nurturing.
5. Descoperi idei noi legate de produse
Laudele şi criticile pot fi însă constructive, deopotrivă. Când faci social media listening, înţelegi atât punctele forte, dar şi pe cele slabe ale produsului sau serviciului tău. Iar ideile determinate de acest know-how te pot ajuta să duci produsul la următorul nivel.
Cu puţin noroc, ideile legate de produsele tale pot veni şi din user generated content.
Dacă eşti interesat de tool-uri de social media listening, poţi analiza Hootsuite Insights, Adview sau Talkwalker. Succes!
MediaPost Martech, împreună cu Interactions, oferă o gamă completă de servicii de transformare digitală. Ca parte a grupului MediaPost, activăm de peste 20 de ani pe piața românească și suntem prezenți în 5 piețe europene. Expertiza noastră, construită prin peste 200 de campanii, ne-a ajutat să dezvoltăm o ofertă pragmatică de transformare digitală care s-a bucurat de un succes imediat pe piață. Suntem parteneri HubSpot și SalesForce, lideri în industria de software de automatizare a vânzărilor și marketingului. Ne adaptăm metodologia Inbound la specificul fiecărui client.