Daniel Olteanu, pentru cunoscuti Beavis, a devenit in ultimii ani din ce in ce mai prezent pe scena producatorilor locali de muzica underground. Printre ultimele albume la care a lucrat sunt cele semnate de Ana Coman si Alexu & The Voices Inside, asta pe langa trupa in care bate la tobe si produce cel mai mult, Jurjak, combinat cu productia video pentru reclame. Ca la toata lumea, si domeniul lui a fost afectat de cand cu virusul. Mai ales cand lucrurile incepeau sa mearga:
"Underground-ul a inceput sa fie un curent, dupa muuulti ani, in sfarsit, sa devina cu adevarat o scena. Avem producatori, avem radiouri, avem festivaluri, avem cluburi, deci, intr-un cuvant avem underground", Daniel Bvs Olteanu.
Crede mult in jobul de producator si ca sa fie mai convingator in fata scepticilor, a umblat la sertarul cu Radiohead:
Sa luam ca exemplu pe Thom Yorke, despre care se spune ca ar fi geniul muzical al acestor ani... chiar si el are un producator cu care colaboreaza - Nigel Godrich. Desi, cred cu tarie ca ar putea cu usurinta sa-si produca albumele singur
Mainstream-ul se cam invarte in cerc de vreo 20 de ani, spune Beavis, vede lucruri bune in festivalurile de food de prin orasele mici, poate si de aici comparatia jobului sau cu cel al unui chef care stie sa se joace frumos cu cele mai bune ingrediente.
Etapele care te-au adus aici
M-am apucat de productie in 2007. Intotdeauna am fost interesat de tehnica, audio, instrumente si, din aceasta pasiune mi s-a parut normal sa urmez cursul natural al lucrurilor, productia, mixing-ul și recording-ul.
Intr-o relatie cu muzica
Cred ca aveam 19 ani, liceean fiind, m-am apucat de chitara ca apoi sa ajung sa cant la tobe. Ca si idee, cred ca majoritatea artistilor ar dori sa faca doar muzica dar nu e un parcurs atat de simplu. Nu cred ca poti zice “gata de maine nu mai merg la munca si o sa fac doar muzica”.
Cel putin mie nu mi s-a intamplat in felul acesta. Abia in ultimii ani pot spune ca am reustit sa traiesc din muzica, desi mai fac si productie video (tvc production), care este un alt job care imi place, dar la care a trebuit sa renunt din lipsa de timp .
Producător audio. Definitie
As putea sa fac o paralela cu un chef, care are niste ingrediente si pregateste ceva din ele, le rafineaza si pe baza unui concept creeaza stari si sentimente, creeaza legaturi intre mesaje si stari. In ultimul timp majoritatea percep un producator ca pe un compozitor, ceea ce este in mare parte eronat. Producatorul produce o piesa deja existenta, bineinteles ca poate fi si compozitorul ei in acelasi timp dar nu e obligatoriu sa fie asa.
Productia pe timp de Covid
Izolarea, ce pot spune… nu cred ca e o perioada prea usoara pentru nimeni cu atat mai mult pentru artisti, care isi desfasoara activitatea in mijlocul oamenilor. Practic de cand a inceput pandemia am fost pusi pe "pauza" si nu zic asta neaparat din punct de vedere artistic, caci procesul de creatie nu are pauza … insa, in lipsa scenei e greu.
Concret, am fost privati de festivaluri, cluburi, concerte open-air etc. si da, exista mediul online, unde majoritatea artistilor posteaza si fac concerte de pe la casele lor, dar nu este acelasi lucru. Nici lucrul in studio nu pot spune ca exceleaza. Majoritatea artistilor traind exclusiv din muzica nu cred ca dispun de fonduriile necesare pentru producerea unu material nou. Nici agentiile nu au foarte multe tvc-uri pe rol, asa ca nici productia de muzica pentru reclame nu merge foarte bine in perioada asta.
Lucrurile bune care se intampla
Underground-ul a inceput sa fie un curent, dupa muuulti ani, in sfarsit, sa devina cu adevarat o scena. Avem producatori, avem radiouri, avem festivaluri, avem cluburi, deci, intr-un cuvant avem underground. Cei din mainstream au facut asta mult mai repede si s-a vazut imediat. Din pacate (si nu vreau aici sa incep un razboi underground vs mainsream) mainstream-ul romanesc se invarte cam in acelasi cerc de vreo 20 de ani. E adevarat ca au aparut competitori noi, dar nu stiu cum fac sau cum reusesc sa faca sa sune destul de similar, indiferent de artist sau producator.
La ce ai lucrat in ultimul timp
Am facut cateva albume in utima perioada :
Jurjak - urmeaza un album ce trebuia sa fie lansat pe 6 mai, adica astazi (cand scriu acest interviu)
Ana Coman - 10 missed calls - primul album al Anei
NoruNegru - Contrainfinit , si momentan lucram la un alt material
Umbra - Incredibilul accident de a fi cuminte; in prezent lucram la alt material
Alexu and The Voices Inside - The Struggle of Living Pure at Heart
We Singing Colors - pot spune doar ca am lucrat o piesa cu ei si ca imi place foarte mult cum a iesit
Harlequin Jack - Ataxia
Cat dureaza productia unei piese si care e procesul
Poate dura de la 3-4 ore pana la luni, conceptul, inregistrarea, mixul, masterul. As putea spune ca componentele si procesul sunt unul de du-te vino prin toate, tragi ceva, mixezi, stergi, tragi altfel si tot asa pana simti ca nu ai mai schimba nimic... si vine destul de greu acel moment pentru ca fiind un proces creativ ideile curg si doar prin experienta inveti cum sa faci sa obtii ce vrei si cand sa te opresti.
Artistii self produced
Cred ca toti artistii ar trebui sa colaboreze cu un producator. In primul rand e vorba de o perspectiva si de experienta de a realiza o productie muzicala. Un artist face cateva albume, in timp ce un producator face sute. Si de ce nu, sa luam ca exemplu pe Thom Yorke, despre care se spune ca ar fi geniul muzical al acestor ani... chiar si el, are un producator cu care colaboreaza - Nigel Godrich. Desi, cred cu tarie ca ar putea cu usurinta sa-si produca albumele singur.
Un sfat pentru cei cu frica de mers la producator
E vorba de multe decizii pe care le ia un producator si pana ajungi la niste rezultate bune sunt multi ani de trial and error. Cred ca multe din trupele despre care vorbim inca nu inteleg ce face un producator, multi sunt de parere ca un producator este un calau muzical care va face din orice piesa un hit dance.
Industria muzicala după COVID 19
Cred ca incet incet isi va reveni, desi nici inainte de pandemie situatia nu era deosebit de roz, in afara de cateva orase mai mari, nu exista mare lucru si e de inteles.
Tinerii pleaca din orasele mici catre cele mari sau devin diaspora. Si, neavand un public foarte numeros, banuiesc ca e destul de dificil si totodata inutil sa faci un club cu instalatii de sonorizare pentru concerte live in Zalau, de exemplu.
Dar se vede o luminita in ultimii ani, au aparut evenimente open air, festivaluri de street food, de bere and so on care reusesc sa adune un public numeros chiar si in orasele mai defavorizate.