[Single de Romania] Dragos Crifca, Dor Marunt: E important ca artistii sa continue sa isi faca simtita prezenta prin livestream

[Single de Romania] Dragos Crifca, Dor Marunt: E important ca artistii sa continue sa isi faca simtita prezenta prin livestream

Dragos Crifca e cealalta jumatate a duo-ului indie pop Dor Mărunt, alaturi de Andrei Ungureanu, aparut pe scena locala in 2012, ambii fiind simultan si membri in trupa The Amsterdams. Se ocupa de productie, compozitie si mai nou e si vocea proiectului, iar fix in perioada pandemica a lansat single-ul “Nimic nu e la fel”. 

Momentan aduna piesa cu piesa pentru album, iar recent au finalizat si formula de live, in care vor putea fi vazuti cand concertele isi vor relua cursul.

“Cred ca e important ca artistii sa continue sa isi faca simtita prezenta prin livestream, o lansare de single sau orice forma de comunicare cu publicul lor”, Dragos Crifca.

Productia e influentata de buget, crede Dragos, si e cel care-ti da libertatea de a face mai multe lucruri cu fiecare lansare. Imaginea trupei si-au construit-o cu ajutorul catorva artisti locali si asta se reflecta cel mai bine in creatiile lor: “vrem ca fiecare single sa aiba propriul univers vizual, asta se traduce si prin imaginea din clip si postarile din online”, adauga Dragos.

 

Cum a schimbat pandemia planurile

In ceea ce priveste muzica, am pus pe hold inregistrarile pentru ca nu avem acces la studio in perioada asta si ne consolam cu work from home, adica lucram la proiectele aflate deja in progress atat cat ne permit circumstantele.

Cel mai mare impact il simtim pe partea de live, cu putin timp in urma am inceput sa ne pregatim pentru viitoarele concerte. Am gasit si oamenii potriviti cu care sa facem asta si chiar cand ne luaseram avant si totul incepea sa sune foarte bine a trebuit sa o punem si pe asta pe hold.

 

Ce ar trebui sa faca scena locala 

Din cate vad, scena s-a adaptat conditiilor si isi desfasoara activitatea online. Cred ca e important ca artistii sa continue sa isi faca simtita prezenta prin livestream, o lansare de single sau orice forma de comunicare cu publicul lor.

Procesul prin care vom reveni la normal va fi unul interesant, nu stiu cat de mult va dura pana cand vom merge din nou la concerte si in ce conditii va fi posibil acest lucru. Sunt curios ce impact pe termen lung va avea aceasta adaptare a artistilor si a publicului la interactiunea strict in online.

 

Single in 2020

Single-ul e o metoda eficienta de promovare, cel putin in ziua de azi. Cu atatea platforme si medii de comunicare aflate la dispozitia oricarui artist in cautare de public are mai mult sens sa iti concentrezi resursele promovand un single, asa poti sa imparti bugetul pentru mix / master, videoclip, marketing si orice iti mai trece prin minte.

Perioada de glorie a single-ului a fost in anii '60, cand majoritatea trupelor le scoteau pe banda rulanta sperand sa primeasca unda verde de la label pentru album. Lansarile erau anuntate la radio sau in reviste iar cumparatorii stateau la rand in fata record store-ului asteptand sa puna mana pe “the latest hit”. Reteta s-a schimbat cu timpul si de cateva decenii incoace am fost obisnuiti cu cele doua sau trei single-uri lansate in anticiparea albumului. Majoritatea single-urilor sunt lansate online, acompaniate de clip si un eveniment de lansare. Cu toate astea, tot mai multi artisti investesc si in formatul fizic si scot un numar, adesea limitat, de discuri.

 

Single-uri pe banda rulanta sau album?

Daca pe banda rulanta inseamna vreo 10 single-uri si apoi un album, atunci asa vom face. Cred ca cele doua merg mana in mana. Pentru noi, un album si-ar gasi cel mai bine relevanta daca ar fi un pachet complet, cu un fir narativ si sound bine inchegat. Cu siguranta vrem sa facem si acest lucru in viitor.

 

De la piesa la videoclip

In cel mai bun caz dureaza doua luni. Daca procesul de compozitie si inregistrare merge mana in mana si cu productia clipului atunci poate sa fie gata destul de rapid. Noi ne luam o marja de inca vreo doua luni. Uneori, daca nu suntem multumiti de cum suna piesa, intram intr-un loop de ascultat – inregistrat – modificat – mixat si trece timpul.

Prima etapa e compozitia, plecam de la cate o idee care ne prinde pe amandoi si facem structura piesei, adica avem in mare o strofa, un refren si un bridge. Pentru ca suntem duo, inregistram fiecare instrument in parte pana piesa incepe sa capete forma. Cand instrumentalul e gata si vocile sunt trase trimitem piesa la mix si master via email.

Pana acum am avut norocul de a colabora cu artisti foarte faini pe partea de video, daca le place piesa la care lucram nu are cum sa nu iasa un clip pe masura. Nu asteptam ca single-ul sa se intoarca de la master, lucram cu un demo si facem planul astfel incat clipul sa fie gata la scurt timp dupa piesa. Ultima etapa e lansarea, online in cazul nostru. Si aici avem noroc sa colaboram cu oameni creativi care confera omogenitate imaginii trupei prin materialul pe care il creeaza. 

 

Principala piedica in lansarea unui single

Nu stiu daca e principala piedica dar bugetul e primul lucru care iti sta in cale. Cu cat ai un buget mai mare cu atat poti sa faci mai multe pentru single-ul tau, de la paid ads pana la clip si lansare cu public.

 

Ce a prins cel mai bine

Sunt mandru in egala masura de toate single-urile noastre si de reactia publicului la ele. “Nimic nu e la fel” e inca proaspat si nu ma pot pronunta in materie de views dar “Pierdem amandoi” a strans cel mai mare numar de vizionari pe Youtube.

 

Cine te inspira

Doua exemple sunt Blood Orange si Ariel Pink, care la randul lor colaboreaza cu alti artisti pe video si productie pastrand in acelasi timp o nota DIY. Mi se pare fain sa lasi un alt artist sa puna in practica viziunea pe care o are pentru piesa ta. De exemplu, Blood Orange are un clip cu regia semnata de Gia Coppola.

 

Scule si colaborari cu oamenii care trebuie

Suntem minimalisti cand vine vorba de scule. Tragem printr-o placa Focusrite Scarlett si ascultam si mixam pe monitoare Yamaha. Ne-a facut placere sa colaboram cu Adam Whittaker de la Audiomixingonline si Mihai Pop de la Sysound Records.

 

Cat de importanta e imaginea

Pentru noi e important sa avem o imagine in ton cu single-ul pe care il lansam, fie ca se leaga mai mult sau mai putin de mesajul piesei. Vrem ca fiecare single sa aiba propriul univers vizual, asta se traduce si prin imaginea din clip si postarile din online. Atunci cand urmeaza sa lansam ceva nou va fi ca o schimbare de capitol. La “Nimic nu e la fel” am lucrat in numar restrans si ne place mult ce a iesit. Footage-ul a fost filmat de Andrei la bunici in Bucovina si de montaj s-a ocupat artista vizuala Alexandra Tomescu - vimeo.com/altatom

“Pierdem amandoi” a fost minunatul rezultat al  implicarii unei echipe mai mari, avand-o in frunte pe regizoarea Ioana Mischie facebook.com/transmediafuturist si in prim plan pe Alexandra Bălășoiu si Denis Bolborea - facebook.com/pg/indieboxprojects care au fost responsabili cu coreografia si dansul. Pe partea de grafica beneficiem de prietenia si serviciile talentatilor Ingrid Ene, @ingridene pe Instagram, si Thomas Ban.  

 

Scena locala in ultimii 5 ani

O schimbare in bine pe care am observat-o la muzica mainstream este faptul ca majoritatea artistilor canta acum cu trupa live, e important ca publicul larg sa aiba parte de aceasta experienta.

 

Ce e pe val acum

Nu stiu daca poate fi numit trend dar in momentul de fata industria cauta sa isi gaseasca relevanta intr-un context in care cei mai multi artisti aleg sa se promoveze singuri sau sa se grupeze si sa se sprijine reciproc, independent de marile label-uri. 

 

Promovarea din Romania

Tot online-ul a fost punctul de rascruce al promovarii artistilor independenti din Romania. Aici intra platformele de social media si radiourile care au luat nastere in online si au trecut in FM. Fata de anii ’90 si 2000 cand promovarea se facea in mare parte prin concerte si mai tarziu myspace, acum sunt o multime de platforme si medii de comunicare prin care te poti promova.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Subiecte

Sectiune



Branded


Related