America este țara tuturor posibilităților, așa se zice în vremurile noastre. Și poate chiar așa este, dar posibilitățile astea nu sunt bune și sigure pentru toată lumea. Am putea spune că America este țara tuturor contrastelor, mai degrabă, în ultima săptămână. Oricum am alege să o descriem, SUA pare să eșueze din nou la examenul despre ”egalitate de șanse” și ”ură rasială”.
O demonstrează realitatea ultimelor zile. Când am privit cu toții, cu un ochi către lansarea misiunii spațiale a NASA și SpaceX, iar cu celălalt, îngrijorați, către protestele împotriva rasismului izbucnite în 40 de orașe americane.
Pentru cine nu a fost pe internet în ultima perioadă, pe 25 mai, un tânăr de culoare, George Floyd, a murit în urma intervenției brutale a poliției din Minneapolis. Știrea a făcut imediat înconjurul lumii și a stârnit offline reacții sub formă de manifestări de stradă violente. Iar online a adunat branduri, companii și figuri publice care au ales să nu stea deoparte, ci să se exprime împotriva rasismului. Așa a luat naștere în social media o mișcare de susținere a comunității de culoare din America și multe voci s-au unit sub un singur gând și hashtag: Black Lives Matter.
Nike a dat tonul vocii brandurilor, pe când mișcarea nu se coagulase încă, cu îndemnul pașnic: ”Măcar o dată, nu o face! ”Nu te preface că nu există o problemă în America”.
Adidas a dat mesajul mai departe:
Reebok s-a alăturat imediat cu un mesaj puternic de solidaritate:
Alte branduri și agenții au postat pe paginile lor cuvinte de încurajare pentru comunitate și fac apel la non-violență.
72andSunny:
Ben and Jerry’s
4 years ago, in the wake of Ferguson, we felt compelled to support the #BlackLivesMatter movement. We’re heartbroken those words are just as relevant today. These racist and brutal attacks against our Black brothers and sisters must end. #JusticeForFloyd https://t.co/7ngefmtqnu
— Ben & Jerry's (@benandjerrys) May 27, 2020
Hub spot
At HubSpot, we believe in equality and justice, and we stand with the Black community against violence and racism, now more than ever. pic.twitter.com/dndFZIzZEk
— HubSpot (@HubSpot) May 29, 2020
Cele mai mari companii media au spus și ele ”prezent” solidarității din social media împotriva violenței care a cuprins America și a rasismului. Youtube, Netflix, Hulu, Amazon Prime, Starz, HBO și altele s-au alăturat comunității afro-americane.
Youtube
We stand in solidarity against racism and violence. When members of our community hurt, we all hurt. We’re pledging $1M in support of efforts to address social injustice.
— YouTube (@YouTube) May 30, 2020
Netflix
To be silent is to be complicit.
— Netflix (@netflix) May 30, 2020
Black lives matter.
We have a platform, and we have a duty to our Black members, employees, creators and talent to speak up.
Hulu
We support Black lives. Today, and every day. You are seen. You are heard. And we are with you.
— Hulu (@hulu) May 31, 2020
Amazon Prime
— Prime Video (@PrimeVideo) May 31, 2020
Starz
.@NAACP @ColorOfChange pic.twitter.com/R8v1XMjzlv
— STARZ (@STARZ) May 31, 2020
HBO
“Neither love nor terror makes one blind: indifference makes one blind.” — James Baldwin
— #BlackLivesMatter (@HBO) May 31, 2020
We stand with our Black colleagues, employees, fans, actors, storytellers — and all affected by senseless violence. #BlackLivesMatter
Deși condamnă vehement ura rasială, sportivi și vedete de culoare din America îndeamnă la calm și acțiuni pașnice împotriva nedreptății. Michael Jordan, Denis Rodman, Serena Williams și Beyonce cer dreptate fără violență.
Statement from Michael Jordan: pic.twitter.com/lWkZOf1Tmr
— Jordan (@Jumpman23) May 31, 2020
Este poate cel mai puternic act de solidaritate și implicare socială, care nu este legat de pandemie. Și, cu siguranță, un nou moment pentru persoane celebre, branduri și companii să își exerseze vocile publice în direcția solidarității și sprijinului comunităților defavorizate. COVID 19 nu a diminuat, se pare, ura rasială. Și nici nu a crescut egalitatea de șanse într-o țară care, altfel, a lansat cu succes o nouă misiune spațială.