[ONG de criză] Melania Medeleanu: Poate vom fi capabili sa ne gasim vocea si sa strigam cat ne tin plamanii: sanatatea si educatia

[ONG de criză] Melania Medeleanu: Poate vom fi capabili sa ne gasim vocea si sa strigam cat ne tin plamanii: sanatatea si educatia

3 luni de foc, in care s-a facut #scutpentruspitale din toata tara, s-au incheiat pentru Asociatia ZI de BINE zilele trecute. Fondatoarea organizatiei, Melania Medeleanu, isi propusese la inceputul acestui an sa sprijine 12 cauze sociale, cate una in fiecare luna a anului. Dar, cum socoteala de acasa nu se potriveste mereu cu viata si cursul ei, a venit o criza fara precedent peste noi toti. Si, mai ales, peste sistemul sanitar de stat. Medici curajosi din toata tara s-au ridicat in picioare, au vorbit despre lipsurile din spitale si au cerut ajutor.

Asa a inceput cel de-al doilea proiect al ONG-ului, unul neprogramat, de criza, care a adus impreuna oameni si companii ce au vrut sa se implice in dotarea spitalelor. 3 luni si materiale in valoare de sute de mii de euro sunt azi in 100 de spitale si cabinete ale medicilor de familie. Acolo unde statul nu a putut face mare lucru, au facut multe Asociatia ZI de BINE si societatea civila.

 Am apreciat tare faptul ca multi dintre medici au avut curajul sa ignore celebrul “avem de toate” si au cerut ajutor. M-am bucurat si mai tare cand, la strigatul lor, oamenii au reactionat - au fost aproape 35.000 de donatori. Iar sponsorii pe care i-am contactat, desi stiu ca ii asteapta vremuri grele, nu s-au dat in laturi.”

Vorbim in continuare cu Melania Medeleanu despre aceasta perioada si despre ce urmeaza pentru Asociatia Zi de BINE.

 

Cum v-a gasit criza

Ziua de nastere a Asociatiei Zi de BINE a coincis cu prima conferinta de presa pe tema COVID 19.  Speram sa fie doar o raceala mai zdravana la care sa fim precauti, asa ca am lansat primul nostru proiect – casuta Blondie, impreuna cu Adelina Toncean si doctorul Carstoveanu la Marie Curie in prezenta catorva oaspeti – cu mult mai putini decat promisesera ca ajung.

Practic am reusit sa facem, pe repede inainte si complet modificat fata de varianta initiala, un singur proiect – in 15 zile, jumatate din timpul pe care am fi vrut sa-l alocam. Ne bucuram tare ca la acel moment cauza pe care am sustinut-o a convins peste 10.000 de oameni sa se implice si am strans bugetul necesar inaugurarii casutei intr-un timp atat de scurt.

 

Adaptarea rapida si reorganizarea

Pandemia a furat repede toate luminile reflectoarelor si ne-am dat seama ca singurul lucru intelept si util pe care-l putem face este #scutpentruspitale. E al doilea nostru proiect, complet neprogramat, caruia i-am dedicat aproape 3 luni zi lumina.

Ne-a scos de pe traiectorie, asa cum s-a intamplat cu multe ONG-uri  si nu numai in aceasta perioada dar a fost o ocazie pentru noi sa ne dam seama cum reactionam in situatii de criza, daca neprevazutul ne ingroapa sau ne mobilizeaza. 3 luni si 930.000 de euro mai tarziu, dar si cu energia la pamant, ne uitam cu ingrijorare dar si cu speranta spre proiectul numarul. 3: ZID DE BINE, luna Iunie.

 

 

Strategia de comunicare

E mult spus strategie. N-am avut timp de strategie. Saptamani in sir am avut telefoanele lipite de urechi si degetele infipte in tastatura. Scriam cereri de sponsorizare, raspundeam la mesajele disperate ale medicilor, negociam produse despre care nu auziseram in viata noastra. N-aveam timp de strategii.

Singura strategie a fost transparența: suntem 2 oameni, asta facem, avem nevoie de ajutor, haideti cu noi. Si pe masura ce ni se alaturau le aratam, in fiecare zi, ce am facut cu banii, la ce spitale am ajuns, cu ce materiale, cati bani am strans. In continuare, chiar si acum, cand lucrurile s-au mai linistit, mergem pe aceeasi directie: transparenta. Cred ca a fost principala calitate datorita careia am avut increderea oamenilor.

 

Casuta Blondie si #Scutpentruspitale

Casuta Blondie, centrul de recuperare pentru copii cu afectiuni grave, a devenit realitate, asa cum am promis, la finalul lunii Martie, in 30 de zile de la startul campaniei de fundraising. Ar fi trebuit sa povestim despre aceasta cauza o luna intreaga. Ar fi trebuit ca, in 14 Martie, intre Marie Curie si Popesti Leordeni, oamenii care se inscrisesere pe site, sa ia un loc pe unul dintre cele 2200 de scaune care ar fi legat spitalul de casuta. Dar fix atunci a aparut masura interdictiei de a iesi din case iar scaunele s-au mutat in familie – oamenii s-au asezat, s-au fotografiat si au incarcat pozele lor pana cand a picat site-ul.

A fost si ultima zi de campanie pentru acest proiect – ni s-a rupt sufletul ca nu l-am putut continua dar ne-am bucurat ca reactiile au fost asa de faine si banii s-au strans in timp record.

Din 14 Martie Asociatia Zi de BINE a lansat #scutpentruspitale, proiectul menit sa sprijine medici si personal auxiliar in lupta cu COVID. Aproape 3 luni a durat acest proiect, la capatul caruia s-au strans peste 930.000 de euro. Aproape 100.000 de masti, 18 ventilatoare, 13 injectomate, cateva mii de teste diagnostic, cabine de triaj, lampi uv,monitoare,aproape 300.000 de l de dezinfectanti, containere si multe multe alte materiale esentiale in aceasta perioada au ajuns la peste 100 de spitale si cabinete ale medicilor de familie.

 

Piedici in comunicarea cu beneficiarii, sponsorii si donatorii

N-as spune ca au fost piedici in comunicarea cu beneficiarii, sponsorii si donatorii. Fiecare si-a inteles destul de bine rolul si s-a implicat atat cat a putut. Am apreciat tare faptul ca multi dintre medici au avut curajul sa ignore celebrul “avem de toate” si au cerut ajutor.

M-am bucurat si mai tare cand, la strigatul lor, oamenii au reactionat - au fost aproape 35.000 de donatori. Iar sponsorii pe care i-am contactat, desi stiu ca ii asteapta vremuri grele, nu s-au dat in laturi. Unii au contribuit mai mult, altii mai putin, dar toti impreuna au facut posibila achizitionarea de materiale care au ajuns rapid acolo unde a fost nevoie de ele.

Trebuie sa zic de NEMO, fara de care nu stiu ce am fi facut cu sutele de transporturi in toata tara si, daca mi-e permis, simt ca-i musai sa pronunti nume de branduri in aceasta perioada, caci contributia lor a fost esentiala pentru sanatatea a mii de cadre medicale: Bayer, Unicredit, Biofarm, Royal canin, Vodafone, Arval, Sinergy, Qualitest, Ikea, Bayersdorf, Far Est windows, Fit Food, Secom, ca sa numesc doar cateva dintre cele mai implicate.

 

Solidaritatea mediului non-guvernamental

Am fost pe cateva grupuri de whatsapp in perioada asta si a fost fascinant sa urmaresc dinamica tuturor conversatiilor: medici, oameni de afaceri, ONG-uri.  Cel mai mult m-a impresionat comunicarea dintr-un grup din Brasov. La orice ora un medic solicita ajutor, vedeai 3-4-5 oameni care sareau.

Nu i-am vazut niciodata pe oamenii astia in realitate dar ei sunt primii carora le-as strange mana cand se va putea. Fara orgolii, fara tensiuni ne-am sustinut si ne-am sfatuit reciproc cu informatiile pe care le a avut fiecare la indemana, constienti fiind ca avem un scop comun, mai mare si mai important decat ONG-ul caruia ii apartinem.

Am simtit si un minus, in ciuda incercarilor repetate ale unor grupuri de IT-isti foarte bine intentionati de a ne structura putin informatiile, de a pune laolalta cererea cu ofera. Ar fi fost util sa stim in timp real cine unde ce trimite – astfel am fi evitat ca in anumite spitale sa ajunga materiale mai multe decat era necesar iar altele sa se confrunte cu lipsuri majore. Din pacate, inteleg perfect, cand ziua ti se termina in creierii noptii, e foarte greu sa raportezi de fiecare data unde si cu ce ai ajuns. 

 

De ce este nevoie in continuare

Mi-e teama ca nu trebuie sa caut prea mult raspunsul la aceasta intrebare: ne lipsesc banii. Fondurile pe care ne bazam – sute de mii de euro din bugetele de CSR ale companiilor s-au dus deja in lupta cu COVID. Bani care, in epoca non covid ar fi sprijinit initiativele ONG-urilor s-au topit deja iar perspectivele sunt sumbre.

Proababil ca multe ONG-uri vor disparea in urmatoare perioada. Inclusiv donatorii se vor rari – e firesc, unii au ramas fara serviciu sau se uita la resursele lor cu ingrijorare si prefera sa puna bani deoparte. De aceea ne bazam foarte tare pe formularul 230- cel de redirectionare a 3,5% din impozitul pe venit. E o forma de sustinere care nu il costa absolut nimic pe angajat dar care poate sa insemne supravietuirea unui ONG – si ii rog pe aceia care inca nu au completat acest formular, sa-l descarce de aici si sa-l trimita pe adresa [email protected]

 

Provocarea mediatizarii faptelor bune

Mi-amintesc o vorba din vremurile mele televizionistice: good news, no news. Si alta care spune: if it bleeds, il leads.

Un numar mare de decese sau de persoane infectate va fi mereu o prioritate pentru redactiile de stiri iar faptele bune se strecoara doar daca intra la categoria exceptional. Ce am facut noi nu e exceptional. E ce a putut face un ONG tanar, fara niciun strop de notorietate, care s-a nascut in Romania odata cu pandemia.

 

Cum ajung mesajele la oameni

Prin comunicare transparenta si constanta. Prin perseverenta. Sa scriem in fiecare zi despre ce am facut cu donatiile ni s-a parut extrem de important. Si, chiar daca nu am ajuns prea des la TV, oamenii care erau interesati sa contribuie sau sa afle despre ce fac ONG-urile in aceasta perioada au ajuns si la noi.

Ce s-a straduit Asociatia ZI de BINE sa faca a fost sa le insufle oamenilor sentimentul apartenentei si responsabilitatii. I-am cooptat in demersul nostru si ca donator, dar si ca fundraisers pentru spitalele lor. Atunci cand au inteles ca sunt mai mult decat contributori pentru o cauza, ca sunt implicati direct in demersul de strangere de fonduri si ca fiecare ban pe care-l strang se intoarce in comunitatea lor foarte multi oameni s-au alaturat noua. Si au facut o treaba grozava.

 

Ce urmeaza 

M-am sfatuit mult cu Luciana in ultima vreme – daca sa continuam sa strangem bani pentru COVID. Pe de o parte nevoile spitalelor nu mai sunt atat de mari, pe de alta, simtim ca e momentul sa ne intoarcem la scopul pentru care s-a nascut Asociatia Zi de BINE – sa faca fundraising pentru proiecte frumoase, care au nevoie de finantare.

 

Asa ca, in luna IUNIE, facem ZID de BINE. Dupa ce fiecare dintre noi a trait pe propria piele lectia izolarii, cred ca e foarte usor de inteles pentru ce strangem bani in aceasta luna.

Micutii internati in spitale au prea putine optiuni: sa priveasca pe geam sau sa iasa, cel mult in curtea spitalului. De regula, ce vad e un zid gri. Nu-l putem dobori dar il putem colora cu mesaje destinate lor, care sa le dea incredere si speranta.

Prietenii nostri de la Sweet Demage Crew, artisti foarte talentati si vestiti pentru picturile murale de mari dimensiuni, vor picta pereti uriasi la spitalul Grigore Alexandrescu si la Institutul pentru Sanatatea Mamei si copilului. Ii invitam pe sarbatoritii lunii sa-si doneze ziua de nastere pentru a sprijini acest proiect. Cine vrea sa dea o mana de ajutor ne poate scrie pe [email protected] sau pe pagina de Facebook a Asociatiei Zi de BINE.

 

Ce ar fi bine sa invatam cu totii din aceste zile

Cred ca lectia principala pe care am inteles-o e legata de vulnerabilitatea fiecaruia dintre noi. In fata acestui virus am fost al naibii de egali. Bogatii n-au putut pleca la spitale in strainatate, saracii nu s-au putut feri nici in cel mai ascuns sat.

Poate ca la capatul acestui moment vom pretui mai mult ziua de azi, singura noastra garantie. Ne-am dat seama in acelasi timp poate si de risipa de resurse. In perioada asta am trait cu mult mai putin din cheltuielile din alte vremuri. Am facut mai putine investitii fara rost si a fost bine.

Si, poate, privind la toate eforturile facute in ultima perioada pentru ca spitalele sa aiba ce le trebuie, pentru ca elevii sa poata invata in conditiile astea, vom fi capabili sa ne gasim vocea si sa strigam cat ne tin plamanii: sanatatea si educatia. Astea sa fie prioritatile pentru investitiile guvernelor viitoare, indiferent de culoarea lor politica.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Companii

Subiecte

Sectiune



Branded


Related