[ONG de criză]: Amedeea Enache: Putin cate putin, se creeaza o cultura a solidaritatii, cu din ce in ce mai multi adepti

[ONG de criză]: Amedeea Enache: Putin cate putin, se creeaza o cultura a solidaritatii, cu din ce in ce mai multi adepti

Situatia de criza a venit cu schimbari mari pentru multe dintre organizatiile neguvernamentale, care nu sustineau prin activitatea lor cauze ale sistemului sanitar. Cand interesul general s-a mutat catre ajutorul spitalelor si al medicilor, pe de o parte, si al categoriilor vulnerabile de populatie, pe de alta, ONG-urile au trebuit sa se adapteze. Din mers, fiecare cum a putut.

Fundatia Estuar, care sprijina de 27 de ani persoanele cu probleme de sanatate mintala, s-a aliniat imediat momentului. A infiintat 4MedicAll, o linie de suport pentru consilierea psihologica a medicilor si paramedicilor, activa si in prezent.

Am simtit ca interesul donatorilor s-a indreptat catre cauzele medicale, asa cum dealtfel am facut noi insine prin infiintarea serviciului 4MedicAll. Toata lumea a contribuit catre dotarea spitalelor cu materiale sanitare sau echipamente. Sanatatea mintala a fost lasata in urma in aceasta perioada. Este o realitate”

Amedeea Enache, director al Fundatiei Estuar povesteste deschis in cele ce urmeaza despre provocarile prin care a trecut si trece organizatia pe care o conduce, in aceasta perioada. Si despre masurile de adaptare la contextul prezent.

 

Impactul pandemiei

La inceputul lui martie habar nu aveam cat de mult viata noastra sociala se va schimba. Si cea profesionala. Am urmarit cu inima la gura ce recomandau autoritatile. Am decis ca cei care putem slucram de acasa sa facem asta. Insa in asistenta sociala (Fundatia Estuar sprijina persoanele cu probleme de sanatate mintala carora le ofera gratuit consiliere psihologica, juridica si nenumarate solutii de incluziune sociala precum instruire, grupuri de comunicare, reabilitare etc) nu poti sa inchizi usa si sa spui ca ne vedem dupa doua luni, dupa ce se mai relaxeaza situatia. Nu e asta rolul nostru.

Avem trei locuinte protejate in care locuiesc persoane cu probleme de sanatate mintala. Rolul nostru este sa le sprijinim sa aiba o viata decenta in comunitate. Asta am si facut, am mentinut locuintele protejate functionale, am luat masuri de protectie suplimentara pentru colegii asistenti sociali si psihologi care s-au dus periodic in locuintele protejate, dar am continuat sa ne facem treaba.

Printr-o ordonanta militara, chiar a trebuit sa restructuram activitatea si sa izolam personalul de specialitate cate 14 zile cu beneficiarii, pentru a diminua riscul de a transmite virusul beneficiarilor. Sintagma #StaiAcasa trebuie procesata si adaptata, astfel incat sanatatea sa primeze si persoanele pe care le avem in responsabilitate sa isi mentina normalitatea.

 

Adaptarea rapida si reorganizarea

Am transferat multe din serviciile centrelor de zi in online si in interventii telefonice permanente. In zona de sanatate mintala nu e neaparat cea mai buna optiune, dar cum beneficiarii in timpul starii de urgenta nu au mai putut veni la centrele comunitare ale Estuarului, ne-am repliat noi si am creat o punte de sprijin catre ei.

Asadar o parte am lucrat de acasa, o alta parte (colegii din serviciile rezidentiale), cu masca si manusi, au continuat sa aiba grija de beneficiari, sa ii sprijine sa treaca prin aceasta perioada extrem de dificila. Adaptarea rapida cred ca a fost elementul esential. Adaptarea la zeci de reguli schimbate, alte legi, ordonante militare, alte obiceiuri sociale.

Dealtfel, a trebuit sa aplicam legea si asta a fost. Legea e lege. Am suspendat temporar un proiect. S-au anulat toate intalnirile, instruirile si deplasarile din prima parte a anului. Toata lumea din organizatie a dedicat mult timp replanificarii, reorganizarii, restructurarii activitatilor uzuale si evenimentelor. Si da, suntem vulnerabili. Am luat-o insa pas cu pas, am destructurat si restructurat, conform cu noua realitate. 

 

Comunicarea de criza

Raluca M., voluntara noastra care ne sprijina pe partea de comunicare a ales sa disemineze informatii care sa ii ajute pe beneficiarii nostri sau pe cei care au nevoie de resurse pentru a trece cu bine de perioada de izolare si relaxare. Resursele informationale de la Mental Health Europe sau de la OMS au fost de asemenea extrem de folositoare.

La fel, colegii mei psihologi sau psihiatri au scris si dat mai departe stiri despre cum sa faci fata perioadei de izolare la domiciliu, cum sa diminuezi anxietatea si fricile, care sunt mecanismele de depasire a acestei stari emotionale dificile sau cum, ca si corporatie sa iti adaptezi mediul de lucru astfel incat angajatii tai sa faca fata situatiei.

 

4MedicALL, proiect de pandemie

O sa iti vorbesc despre 4MedicALL, un proiect pro bono dezvoltat inca din luna martie pentru personalul medical si paramedical din prima linie, poate cea mai afectata categorie profesionala din aceasta perioada.

Am urmarit ce s-a intamplat in Italia si ne-am dat seama, la inceputul lui martie ca acelasi lucru li se va intampla si medicilor de aici. Ca vor trebui sa gestioneze pacientii cu COVID, situatia alarmanta, o gramada de elemente necunoscute si viata proprie de familie. Am hotarat sa ii ajutam si am infiintat o linie de suport pentru consilierea lor psihologica. Linia este inca activa. Programul este sprijinit de Estuar si colegii psihologi.

 

Provocari 

Daca e sa ma leg de 4MedicAll, am cerut sprijinul Ministerului Sanatatii pentru a disemina programul. Nu am fost auziti, nu ni s-a raspuns in vreun fel. Pot sa inteleg ca se intamplau mii de actiuni simultan si ca e greu sa gestionezi toate apelurile de acest fel.

In schimb, comunicarea cu beneficiarii a fost mai mult decat buna. Oamenii au gestionat bine transferul catre online/ telefon a interventiilor noastre si abia asteapta reluarea completa a tuturor activitatilor noastre. Am reluat saptamana trecuta interventiile fata in fata, doar pe baza de programare, cate o persoana, cu respectarea a ceea ce inseamna distantarea sociala si conditiile sporite de siguranta.

Comunicarea cu colegii s-a schimbat si ea. Am folosit mult mai mult tot felul de aplicatii orientate pe functia video si am cautat sa ne sincronizam, mai ales ca lucratul de acasa a adus pentru multi dintre noi gestiunea extrem de delicata a vietii profesionale si a celei de familie. Dar asa cum ziceam, adaptarea si-a facut loc. 

 

Solidaritatea ONG-urilor

Sigur ca da, cel putin pe anumite paliere. ARC sau Fundatia Pretuieste Viata au avut campanii care au implicat zeci de alte organizatii. Observatorul Roman de Sanatate a initiat saptamana trecuta un altfel de demers, de monitorizare a sistemului medical pe zece paliere (depolitizarea sistemului medical, accesul la servicii medicale in zona rurala, intarirea politicilor de sanatate pentru copii etc) si solicitare de schimbari concrete. Fundatia Estuar s-a alaturat demersului, alaturi de Salvati Copiii, Daruieste Viata, Daruieste Aripi, Zi de bine, Hospice Casa Sperantei si multe alte organizatii importante din zona de Sanatate. 

 

Implicarea sectorului privat

Am simtit ca interesul donatorilor s-a indreptat catre cauzele medicale, asa cum dealtfel am facut noi insine prin infiintarea serviciului 4MedicAll. Toata lumea a contribuit catre dotarea spitalelor cu materiale sanitare sau echipamente. Sanatatea mintala a fost lasata in urma in aceasta perioada. Este o realitate.

 

De ce aveti nevoie 

In zona de sanatate mintala avem nevoie, mai ales in aceste vremuri, de donatori care sa ne sprijine constant. Serviciile pentru beneficiarii Estuarului sunt permanente si asta inseamna ca avem nevoie de sprijin permanent, pentru a ajuta la randul nostru continuu. Ceea ce facem noi nu este un proiect temporar.

Suntem aici de 27 de ani si beneficiarii vin la Estuar in mod constant. Boala psihica nu dispare, insa cu suport de specialitate, persoanele pe care noi le avem in grija reusesc sa duca o viata independenta, sa aiba un loc de munca si o viata activa in societate.

 

Comunicarea faptelor bune

Mi se pare ca succesul in promovarea si comunicarea faptelor bune vine mana in mana cu alocarea de resurse importante in directia asta. Sa ai un comunicator bun, care intelege cauza, este esential. Si care sa fie la curent cu schimbarile permanente din comunicarea digitala. Totul e asa de complex in zilele noastre. Sa poti aloca resurse pentru organizarea de campanii si evenimente, este de asemenea vital. 

 

Cum ajung mesajele la oameni

Mi-e greu sa raspund. Nu am o solutie. Dar cred ca e esential sa ramanem fideli principiilor si valorilor organizationale. Sa ne respectam mereu beneficiarii si partenerii in procesul de comunicare. Cred totusi ca mesajele potrivite, pe canalele potrivite ajung unde trebuie. Important e sa ajunga la timp. :)

 

Cultura solidaritatii

Interesul oamenilor si al donatorilor din mediul corporatist s-a mutat aproape exclusiv catre sistemul medical (in perioada aceasta, afectata de pandemie), asa cum spuneam anterior. Am simtit o miscare de solidaritate asemenatoare momentului COLECTIV, de la finele lui 2015 si e foarte bine ca e asa.

Cred ca putin cate putin se creeaza o cultura a solidaritatii, cu din ce in ce mai multi adepti. Viata in online a ajutat foarte mult, si la raspandirea mesajului si la folosirea crescuta a diverselor platforme de donatii. Cu atat mai mult in aceste saptamani, cand oamenii au stat acasa, au vrut sa sprijine si au si facut-o. Aici ar fi interesanta o analiza nuantata, pe categorii de grupuri vulnerabile sprijinite in aceasta perioada. Probabil vom constata ca exista vulnerabili intre vulnerabili.

 

Ce urmeaza 

Mi-e clar ca va trebui sa investim masiv in tehnologie, atat pentru organizatie cat si pentru beneficiarii nostri directi. Instrumente de comunicare accesibile, platforme care sa usureze viata organizationala si sa permita munca la distanta (atunci cand e nevoie), echipamente IT se vor dovedi investitii bune.

De asemenea, cred ca parteneriatele cu mediile corporative, pentru dezvoltarea de programe de sanatate mintala reprezinta o directie importanta. Trainingurile si programele de sprijin psihologic pentru angajatii aflati in situatii dificile si in imposibilitatea de a isi gestiona sarcinile de serviciu pot fi investitii importante pentru angajatorii care tin la sanatatea mintala a propriilor angajati.

 

Ce ar fi bine sa invatam cu totii din aceste zile

Nu stiu daca e important sa invatam cu totii, pentru ca pe diverse paliere, invatamintele sunt si ele diferite. Poate sa avem un plan B in organizatie, in caz ca apare o criza. Tot organizational, cred ca e important sa luam deciziile in mod rational si nu dominati de frica.

Mai e important, zic eu, sa ne informam serios si din surse sigure, sa cunoastem foarte bine legile si sa fim la curent cu modificarile acestora. Nu in ultimul rand, sa actionam mereu conform cu misiunea organizatiei si pentru sprijinul si interesul beneficiarilor.

La nivel individual, e sanatos sa avem incredere in propriile resurse de a face fata situatiei, sa cerem sprijinul cand avem nevoie si sa dam la randul nostru o mana de ajutor celor care o cer. Si bineinteles, sa avem grija de sanatatea mintala a noastra si a celor de langa noi.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Companii

Subiecte

Sectiune



Branded


Related