[Designeri români] Ioana Ciolacu: Ma feresc de promovare mercantila si de boomuri

[Designeri români] Ioana Ciolacu: Ma feresc de promovare mercantila si de boomuri
Foto: Oltin Dogaru

Acum 10 ani, Ioana Ciolacu era cam in acelasi loc unde este acum: venea criza financiara, lumea se reorganiza, iar ea profita de moment sa inceapa sa faca ce ii place. Doar ca intre timp, si-a construit un brand de moda, iar in pandemie i-a testat cu adevarat sustenabilitatea. Ioana Ciolacu a absolvit un master in Design si Tehnologia Modei la London College of Fashion si a lucrat pentru Stella McCartney. De la inceput, a fost determinata ca brandul si creatiile sale sa ii reprezinte fara compromis viziunea estetica personala. Situatia de criza a adus si un lucru bun: acum se cerne mult piata, pana la un echilibru intre necesitate, estetica si pret.

“Vanzarile locale au scazut, cele internationale s-au multiplicat cu 4 - surprinzator, adaptarea a trebuit sa fie facuta in felul urmator: jumatate din staff trebuie sa munceasca cam de 8 ori mai mult. Ceea ce e imbucurator, munca te ajuta sa treci mai usor peste perioade sociale nefericite”

Continuam povestile de brand ale designerilor vestimentari romani cu Ioana Ciolacu.

 

O scurta prezentare

Buna, eu sunt Ioana din Iasi, am 37 ani si sunt designer vestimentar de aproape 10 ani. Inainte am fost masterand in design, junior arhitect, student arhitect si absolvent Waldorf.

 

Perioada de inceput a brandului tau

Cum lucrurile sunt circulare, acum 10 ani eram cam in acelasi loc unde sunt astazi - venea criza financiara, lumea se reorganiza iar eu profitam de moment sa incep sa fac ce imi place. Inceputul a fost anevoios, intr-o lume noua, insa am avut multa determinare si o viziune personala despre ce inseamna sa faci design vestimentar. Astea si multa munca au venit cu recompense - am castigat niste concursuri, am reinvestit, am invatat business, am masurat, recalibrat si invatat.

 

Investitia

Investitia nu a fost de natura financiara initial, ci in timp si educatie. Inca studenta, am castigat 500 euro si ceva vizibiliate in presa, cu care am realizat prima colectie comerciala. Din profit am facut urmatoarea colectie. Bugetul din urmatorul concurs castigat mi-a permis sa imi extind linia de productie si sa am propriul atelier de sampling, trademarkul si legalitatea companiei, vanzari internationale si prezentari de colectie. 

 

Povestea brandului

Eu creez pentru femei contemporane si scopul este sa le fac sa se simta bine. Pentru asta, povestea din spatele hainelor trebuie in primul rand sa fie, in cazul meu, una personala si eminamente autentica.

 

Stil si influente

Contemporan poate fi atat de larg descris, incat libertatea de abordare este tocmai ceea ce da esenta cuvantului. Cateodata poate insemna o privire in trecut, sau in viitor, surprinderea unui moment concret in societate sau efemeritatea unei expresii. Insa mereu incerc ca esteticul sa fie sustinut de grija fata de resurse si felul in care sunt ele consumate.

 

De unde si ce inveti zilnic

Invat zilnic din comportment si din spectrul larg de expresii pe care ti le poate oferi interactiunea cu semenii. Pe de alta parte, studiul businessului este esential si ma ajuta sa aplic corect viziunea mea in estetic. Am invatat ca este esential sa faci greseli si sa inveti din ele, ca atunci cand faci ce iti place si muncesti pentru asta, nu ai cum sa nu reusesti si ca trebuie mereu sa ramai flexibil si cu ochii larg cascati.

 

Clientele tale

Sa stii ca imi este foarte greu sa diferentiez clientii mei romani fata de cei internationali. Cu siguranta reactioneaza estetic mai bine la culori decat clientii mei din tarile nordice, dar cam asta ar fi singura diferenta subtila pe care am observat-o. Asta pentru ca clientii mei sunt destepti si misto.

 

Egalitatea de gen in alegerile vestimentare

Este greu sa tragi o concluzie dupa doar 10 ani de activitate, insa clar exista in prezent o distantare fata de uniformizarea si objectivarea femeilor, atat in atitudine, cat si in design.

 

Strategia de promovare 

Sustenabilitatea la Ioana Ciolacu nu se rezuma doar la productie si materiale. Este important ca businessul sa creasca organic si, desi am avut cateva spikeuri de crestere in cariera, mereu am incercat sa le asimilez prin a crea perioade de crestere pe orizontala.

Cu asta in minte - si calibrat pe clientela actuala - am grija sa nu fortez lucrurile, sa promovez informativ in jurul unei povesti, atat cat oamenii sa inteleaga, sa aiba timp sa decida, sa ii pastrezi pe viata. Ma feresc de promovare mercantila si de boomuri, plus, nici nu as putea altfel - clientii mei sunt sensibili la un gen de estetica si abordare de bun simt. 

 

Piata de design vestimentar 

In plina pandemie, imi este greu sa sa vorbesc de evolutie, cand atat de mult s-a desirat intr-un timp atat de scurt. Cred ca partea pozitiva este ca se cerne mult piata, pana la un echilibru intre necesitate, estetica si pret.

 

Brandul Ioana Ciolacu in vremea pandemiei

Vanzarile locale au scazut, cele internationale s-au multipliant cu 4 - surprinzator, adaptarea a trebuit sa fie facuta in felul urmator: jumatate din staff trebuie sa munceasca cam de 8 ori mai mult. Ceea ce e imbucurator, munca te ajuta sa treci mai usor peste perioade sociale nefericite.

Inainte de pandemie pregateam colectia de toamna-iarna care urma sa aiba si o prezentare, insa cum asta este imposibil, o vom lansa in sezon – online. Iar pentru vara, in speranta ca oamenii vor putea sa isi reia cat de cat activitatea, pregatesc o selectie de haine de vara in ideea de Bare Nenessities.

 

Lectii si invataturi ale perioadei

Am inteles in aceasta perioada faptul ca, in mod sigur, construirea unui brand intr-un mod sustenabil face mare diferenta in timpuri de criza si ca trebuie sa privim cu interes si speranta in viitor.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Subiecte

Sectiune



Branded


Related