[Start in creatie] Rares Boghiu: Generatia mea se caracterizeaza prin libertate si dorinta de exprimare

[Start in creatie] Rares Boghiu: Generatia mea se caracterizeaza prin libertate si dorinta de exprimare

Cand era mic, Rares Boghiu isi ruga parintii sa nu schimbe canalul la TV cand rulau reclamele. Pentru el, erau niste mini-filmulete demne de urmarit. Acum, poate ce face el in calitate de junior art director la V8 Interactive, il va face pe alt copil sa isi roage parintii sa nu schimbe canalul.

”Am invatat pe parcurs ca o idee nu trebuie sa fie doar misto, trebuie sa aiba la baza un insight, un adevar dupa care sa te ghidezi, o strategie buna, o comunicare potrivita si de ce nu, un buget acceptabil.”

Rares a absolvit ASE-ul si a continuat cu un master in publicitate la SNSPA, dar tehnica designului a invatat-o pe cont propriu. Uneori, participa la concursuri pe 99designs, nu atat pentru premii, cat pentru faptul ca un flyer facut de el ar fi putut fi distribuit pe o strada din Canada.

Provocarea lui este sa invete sa asimileze corect feedback-ul primit. Doua lucruri il pot ajuta aici, sa stie ca a dat tot ce a avut mai bun, si sfatul mamei, de a-si pastra calmul si rabdarea. Povestim in continuare, despre asteptarile lui si evolutia lor dupa intrarea in agentie, despre primele greseli si masurile luate pentru a nu le repeta si despre cum vede generatia lui.

 

Prima intalnire cu publicitatea

Prima intalnire mai serioasa cu publicitatea a fost in primul an de facultate, cand veneau oameni de la diferite ONG-uri la usa caminului sa caute voluntari. Nu stiam sa folosesc programe de editare, auzisem de ele, dar nu le-am dat vreo sansa, asa ca am intrat in discutie cu un tip care parea sa stie mai multe despre acest subiect.

Mi-a explicat cu ce se ocupa, ca sarcina lui este sa gaseasca un mod creativ de a crea vizualuri care sa atraga atentia si ca, totodata, reprezinta un exercitiu bun de a te exprima. Lucru care, sa fiu sincer, m-a atras. Faptul ca ma puteam gandi la ceva, la efectiv orice, indiferent cat de nebunesc ar fi, si ca pot sa il reprezint, m-a motivat sa intru intru in domeniu. Am aplicat sa intru in ONG si atunci am facut cunostinta prima data cu Photoshop-ul.

 

Intrarea in industrie

Atunci cand imi cautam de lucru am depus CV-urile la mai toate companiile care cautau o persoana in domeniul de graphic design, fie ca aveam destula experienta sau nu. Eram hotarat ca daca ma vor accepta, voi da tot ce imi sta in putinta ca lucrurile sa iasa cat mai bine. Am incercat totodata sa caut un job in care sa lucrez cu pasiune si nu ma ghidam mereu dupa bani, ci mai mult dupa satisfactia personala, lucru pe care il sfatuiesc si pe cei care aleg aceasta cale.

Am fost respins la unele interviuri din cauza ca nu stiam anumite programe, nu aveam experienta necesara, dar asta nu m-a doborat, ci m-a motivat sa invat. Un sfat pe care l-as da ar fi sa nu te dai batut si sa continui sa faci ceea ce iti propui. Un alt lucru foarte important este prezenta unui portofoliu la angajare. Toate lucrarile pe care le-am facut, fie in organizatii studentesti, freelance sau de capul meu, le-am introdus in portfoliu. Asa am putut arata ceea ce stiu sa fac, ca sunt dispus sa invat lucruri noi si faptul ca sunt pasionat de acest domeniu.

 

Studii

Scoala ADC a reprezentat pentru mine o modalitate buna de a afla mai multe informatii despre acest domeniu, despre mediile de comunicare, despre munca pe care trebuie sa o depui pentru a crea un concept frumos, ce inseamna un insight, etc. Ca si facultate am absolvit ASE - FABIZ, Administrarea Afacerilor cu predare in limba engleza si apoi am continuat cu un un master in publicitate, la SNSPA.

Cand am ales facultatea nu pot spune ca aveam o directie clara pentru ceea ce voiam sa fac in viitor, doar mi se parea un domeniu interesant. Intre timp, eu ma focusam pe cu totul altceva, si anume, pe partea creativa, sa inteleg mai bine programele si cu ce se mananca ele. M-au ajutat si oamenii din ONG, dar pot spune ca prin exercitiu si prin tutoriale am invatat cel mai mult.

Dupa ce le-am dat un pic de cap, am inceput sa ma implic in diverse concursuri pe 99designs, mai mult motivat de premiu, dar si faptul ca un flyer facut de mine ar fi putut fi distribuit pe o strada din Canada, imi trezea un zambet. Am inceput sa fac tricouri personalizate, cu diverse ilustratii, felicitari pentru prietenii mei, cu diferite celebritati, practic orice ocazie o priveam ca pe o oportunitate de a-mi exersa mana.

 

Asteptari

Nu prea aveam o idee clara despre ce inseamna sa lucrezi in publicitate pana cand am ajuns sa lucrez efectiv intr-o agentie. Modul in care credeam ca functioneaza era ca esti platit sa vii cu idei cat mai misto care sa ii placa clientului. Ei bine, am invatat pe parcurs ca o idee nu trebuie sa fie doar misto, trebuie sa aiba la baza un insight, un adevar dupa care sa te ghidezi, o strategie buna, o comunicare potrivita si de ce nu, un buget acceptabil.

Perspectiva despre publicitate nu pot sa zic ca mi s-a schimbat, ci doar s-a completat in ce priveste modul in care functioneaza lucrurile. Surprize am tot avut pe parcurs, unele bune, altele rele: de exemplu, mereu m-au surprins oamenii, cat de faini sunt si cat de dispusi sa ajute si sa te invete si totodata, increderea pe care ti-o acorda. Ca si parti mai putin bune as zice: poate munca de dupa program si uneori un feedback mult prea strict, dar csf…

 

Primul proiect

Primul proiect la care am lucrat a fost pentru o sala de forta din Bucuresti. Pe vremea aceea lucram freelance. A trebuit sa fac fac un flyer pentru un eveniment. Tin minte ca atunci am invatat care e diferenta intre RGB si CMYK, ce inseamna bleed, m-am izbit prima data de sesiunile de feedback, dar totusi ma bucur ca a iesit ok.

 

Primele greseli

O greseala pe care am facut-o, si din care am invatat, a fost neatentia la text. Ca sa explic mai bine, eram la primul job si trebuia sa fac un flyer, care avea putin mai mult text, si dupa ce l-am facut nu l-am mai citit si l-am trimis la print. Le-am confirmat ca totul este ok si dupa ce au fost printate, am observat ca aveam 2 greseli. Am avut noroc ca fiind o comanda mai mare, au fost facute cateva flyere de test si am putut remedia problema, dar de atunci pot spune ca citesc de doua ori textul inainte sa il trimit.

 

Provocari

Partea cea mai grea a fost sa nu pun la suflet feedback-ul clientilor sau cel primit de la colegi, pentru ca nu are sens, el trebuie privit ca pe o oportunitate de a invata si de a evita anumite situatii pe viitor. Bineinteles si blocajele, alaturi de deadline-urile stranse au reprezentat obstacole cu care m-am confruntat, dar pe care am reusit sa le depasesc cu calm si cu rabdare – multumesc mama pentru sfat.

 

Stilul tau

Ador animatiile – stilul lor, modul in care sunt facute, emotia pe care o transmit, mereu au reprezentat pentru mine un element oau, de aceea acum incerc sa invat sa desenez. Cam asta ar fi pasul urmator pentru mine. Ca si canale, hmm… as spune mediul online, acolo fiind locul in care petrec cel mai mult timp, atat work related cat si pe plan personal. In ce priveste principiile dupa care ma ghidez atunci cand lucrez, acestea sunt: sa fiu eu in primul rand multumit de ceea ce am facut si sa stiu ca am dat tot ce am avut mai bun.

 

Blocajul de idei

Daca nu imi vine o idee, fie incerc sa privesc din alt unghi problema, fie imi iau o mica pauza de relaxare, ca apoi sa revin cu forte proaspete. E si normal uneori sa nu ai idei privind un anumit subiect, important e sa te straduiesti si sa nu te dai batut.

 

Mentori

Sincer, nu pot spune ca am un anumit mentor. Toti artistii care reusesc sa creeze ceva frumos si care transmit o anumita emotie pentru mine, sunt de admirat. Daca vad ceva ce imi place, fie pe Instagram sau Behance, incerc sa inteleg mai bine tehnica, gandirea din spate, culorile folosite, practic sa vad cum pot aplica si eu pe viitor aceste lucruri.

 

Proiecte preferate

Sunt mandru de toate proiectele la care am lucrat, de la templet-uri de prezentare pana la site-uri, dar daca ar fi sa aleg un proiect, hmmm… cred ca ar fi un boardgame pe care l-am creat impreuna cu colegii de la fostul loc de munca. Am lucrat cu pasiune si entuziasm la el si a iesit un joc fun pe care il poti juca intr-o seara de vineri, alaturi de prietenii tai.

 

Creativitatea

Creativitatea mi se pare prezenta in aproape orice. E prezenta de la decorarea unei case, la modul in care aranjezi lucrurile in farfurie, chiar si in raspunsul la aceasta intrebare. E procesul in care iti lasi imaginatia libera si te joci cu lucrurile, combinandu-le, invartindu-le, avand la final ca rezultat o idee, o structura a imaginatiei.

 

Generatia ta

Generatia mea as zice ca se caracterizeaza prin libertate, flexibilitate si dorinta de exprimare. Petrecem foarte mult timp in mediul online, ne impartasim gandurile, pozele pentru ca dorim sa ne exprimam liber si ne facem auziti. In ce priveste seniorii din agentie, pot spune ca am numai de invatat de la ei si ma bucur ca sunt asa dornici sa ma ajute sa cresc si sa ma dezvolt, iar aici nu vorbesc doar legat de munca. Imi place sa cred ca le ofer o parte din entuziasmul meu atunci cand vine vorba de un proiect si, de ce nu, cateodata expresii noi moldovenesti.

 

Reclame preferate

Pe scurt as zice print-urile de la Absolut, The bottle campaign, cele in care infatisau diferite orase sub forma unei sticle de vodka, creativitatea acolo mi s-a parut oau, apoi, cei de la Nike cu Just Do It, iar la final mai toate de la Heineken, dar in principiu una care mi-a ramas in minte - The experiment.

 

Nivelul reclamelor din Romania

Mereu va exista un se putea mai bine sau uite cum fac altii, ceea ce nu e neapart rau. Sa ai un grad de comparatie te ajuta sa analizezi mai usor si sa iti conturezi anumite obiective. Per total as spune ca in Romania, din perspectiva mea, a unui junior, lucrurile sa misca intr-o directie ok. Reusim prin creativitatea noastra si munca depusa sa creem campanii frumoase, prin care sa ne facem remarcati. Avem reclame mai creative, focusate mai mult pe emotie si altele mai putin pe latura asta si mai mult pe vanzare. Consider ca ambele ar trebui sa existe, dar toate trebuie facute la momentul potrivit. 

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Companii

Oameni

Subiecte

Sectiune



Branded


Related