Cum s-au adaptat televiziunile din Republica Moldova la noul context, în mod special, cele care nu dispun de alte finanțări decât din publicitate? Alina Coroi, director comercial la Reforma Advertising și Jurnal Trust Media, ne-a povestit cum e cu lucratul de acasă, ce schimbări s-au produs la nivelul vânzărilor de publicitate, ce promoții s-au făcut pentru clienți și în ce măsură s-au schimbat procesele de lucru în perioada de criză.
„Nu a încetinit procesul de lucru din cadrul televiziunii, din contra, acesta a căpătat turații maxime, datorită volumului și mai mare de știri, emisiuni de actualitate, talk-show-uri și ediții speciale de ultimă oră”, povestește Alina.
Pentru a susține atât clienții, cât și întreaga activitate economică a trustului, s-au lansat unele opțiuni promoționale, cum ar fi oferta 1+1, care presupune că la fiecare minut de publicitate contractat, al doilea minut clientul îl va primi gratuit. De asemenea, Alina relatează că au fost identificate niște soluții privind adaptarea la criza pe care o trăim acum și pe care urmează să o parcurgem, despre care aflăm mai multe, mai jos.
Lucratul de acasă
În contextul pandemiei, tot mai multe companii au încurajat munca de acasă, în domeniile în care este posibil, într-un efort comun prin care se urmărea încetinirea ratei de transmisie a COVID-19 și creșterea șanselor ca oamenii să rămână sănătoși. Acest lucru are numeroase avantaje: de acasă poți fi mai productiv, nu pierzi timp pe drumuri, poți lucra în pijamale și ai frigiderul aproape, :) dar și dezavantaje – comunicarea nu este la fel cum a fost. Cred că a venit timpul pentru a schimba strategia de lucru, iar pentru un randament mai sporit, susțin folosirea instrumentelor care te ajută în organizarea zilnică a taskurilor.
Într-adevăr, e nevoie de o mai bună organizare, disciplină și răbdare, însă cel mai important e să stabilești din start un flux de lucru, iar înainte de a începe să lucrezi, asigură-te că știi exact care sunt prioritățile pentru ziua respectivă, în cât timp crezi că vei termina ceea ce ți-ai propus.
Departamentul de publicitate
Este bine cunoscut faptul că instituțiile de presă independente, trăiesc din bugetele de publicitate. Este și cazul postului de televiziune Jurnal TV, care nu dispune de finanțare, nu este afiliat politic și nu dispune de un buget destinat salarizării angajaților. În aceste condiții, rolul departamentului de publicitate este unul esențial pentru menținerea activității postului de televiziune.
Salariile sunt una dintre primele griji ale angajaților din acest moment. În încercarea de a oferi o stabilitate și o situație cât mai asemănătoare celei cu care eram obișnuiți, suntem nevoiți să lucrăm în ritmuri accelerate. Și asta în situația în care perioada de carantină nu a încetinit procesul de lucru din cadrul televiziunii, din contra, acesta a căpătat turații maxime, datorită volumului și mai mare de știri, emisiuni de actualitate, talk-show-uri și ediții speciale de ultimă oră.
Vânzări de reclame la TV
Odată cu instituirea stării de urgență în Republica Moldova, ne-am confruntat cu problema scăderii vânzărilor de publicitate și a suspendării mai multor campanii de promovare care erau în derulare. Clienții autohtoni au stopat publicitatea din frica de instabilitate și pentru că și lor, respectiv, le-a fost sistată activitatea. Multor agenți economici le-au fost afectate grav vânzările, iar în situații de criză, companiile au tendința să taie, întâi de toate, din bugetele de promovare, în încercarea de a reduce cheltuielile. Acesta însă este un pas greșit din start.
Multe companii s-au reorientat însă foarte rapid și au început prin comunicarea masivă pe online, prin campanii de PR și implicare socială, prin vânzări online și livrări la domiciliu.
Contribuții de criză
Pentru a contribui la reușitele partenerilor noștri și pentru că dintotdeauna afacerile comune de succes ne-au ajutat să creștem reciproc, în această perioadă plină de provocări, am încercat să ne concentrăm pe relațiile cu clienții noștri, să înțelegem de ce au nevoie, să le oferim prețuri mult mai reduse pentru a-i ajuta să se promoveze, fiind conștienți că micile companii de business, dar și întreprinderile mari, depun toate eforturile pentru binele populației în această situație de criză care, din păcate, poate duce la un regres financiar.
Sprijinul oferit clienților
Într-o manifestare de suport maxim, echipa de publicitate Jurnal TV le-a oferit sprijin companiilor autohtone pentru a facilita continuitatea lor. În cele mai importante domenii de activitate, am propus soluții de top cu rezultate sporite, fiind și o perioadă de maxime audiențe. Încă de la începutul perioadei de carantină am lansat oferta 1+1, adică la fiecare minut de publicitate contractat, al doilea minut l-am oferit gratuit. Pe lângă aceasta, am oferit și posibilitatea achitării în termen de 50 de zile, nu în avans, cum se procedează de obicei. Ne-am propus să ne sprijinim clienții și partenerii, pentru a pune umărul la ridicarea economiei țării astfel încât să ieșim din această perioadă la fel, dacă nu și mai puternici cu toții.
Soluții
Lucrăm la o serie de tactici și instrumente de sprijin pentru atenuarea riscurilor de șomaj într-o situație de urgență.
Suntem pe finanțare proprie, ceea ce înseamnă că resursele televiziunii sunt asigurate în totalitate de publicitatea pe care o contractăm. Situația din lume își spune cuvântul implicit și pe piața media. Vânzările au scăzut, iar noi, ca instituție, trebuie să acționăm strategic, rapid și decisiv pentru o mai bună funcționare a trustului, de aceea aplicarea și implicarea departamentului producție în proiecte cu finanțări nerambursabile este primul pas pe care îl facem pentru păstrarea echipei.
Ce ține de departamentul de știri, acesta rămâne în prima linie de luptă cu pandemia, cu dezinformarea și cu propaganda politică. Rolul presei în perioada asta nu s-a modificat, rămânem a fi la fel de vigilenți în ceea ce privește informarea.
De viitor
Nu cunoaștem ce ne rezervă viitorul, însă este important să menținem integritatea profesională și siguranța pe primul loc. Este un moment în care managementul, resursele umane și departamentele financiare au nevoie de o corelație în luarea deciziilor și în abordare, astfel încât compania să treacă cu bine prin aceste încercări.