[ONG de criză] Marian Rădună: Ieșim cu greu din ”bulă”. Pare că suntem mereu cam aceiași oameni care donează timp, muncă, bani

[ONG de criză] Marian Rădună: Ieșim cu greu din ”bulă”. Pare că suntem mereu cam aceiași oameni care donează timp, muncă, bani

Când ne-a lovit pandemia au început să iasă violent la suprafață toate bubele societății românești. Un sistem sanitar cu hibe majore, lipsa medicamentelor și echipamentelor, comunități de oameni izolați și bătrâni singuri au venit peste noi, ca un tăvălug. În vremurile astea complicate, mediul neguvernamental merită standing ovations pentru mobilizare. ONG-urile s-au activat mai mult ca oricând în aceste luni. Și-au pus pe pauză proiectele obișnuite și au făcut un pas în față cu noi inițiative, gândite clar pentru ajutor în starea de criză.

Geeks for democracy a fost una dintre ele și a lansat în luna martie campania Cumpărături la ușa ta. Marian Rădună, vicepreședinte al ONG-ului și inițiatorul mișcării „Nu arunca chiștoace” s-a uitat un pic în jur și a văzut că oamenii bătrâni sunt cei mai vulnerabili în starea de urgență. S-a gândit să îi ajute făcându-le cumpărăturile, astfel încât ei să stea acasă și să evite riscurile infectării cu coronavirus. Lucrurile au luat amploare în ultimele luni și proiectul a ajuns în mai multe orașe din țară.

Nevoia de ajutor este enormă și ne gândim serios să continuăm proiectul într-o anumită formulă și după încheierea stării de alertă, implicit a restricțiilor. Dar oricât am face, nu putem suplini tot ceea ce ar trebui să facă autoritățile plătite din banii noștri să facă - de aici trebuie să vină cea mai mare contrabalansare a lipsurilor”.

Începem astăzi o nouă serie, direct din rândurile strânse ale oamenilor de bine: cum s-au adaptat momentului, ce impact are pandemia asupra lor și cum au comunicat, pe fondul zgomotului crescut și al emoțiilor la cote înalte. O deschidem cu Marian Rădună și vorbim despre Greeks for democracy și Cumpărături la ușa ta.

 

Impactul perioadei în care ne aflăm asupra organizației

Așa cum s-a întâmplat cu noi toți în perioada asta, pandemia ne-a ”deturnat” de la activitatea firească și am lansat un nou proiect - Cumpărături la ușa ta, în care nu facem tocmai ce suntem obișnuiți la Geeks for democracy. Constanta este voluntariatul - întreg proiectul este construit cu persoane care-și donează timpul și munca în sprijinul celor mai puțin norocoși, mai expuși acum pericolului care este acest nou virus.

Principalul impact pe termen mediu va fi exact să revenim la normal, adică să direcționăm atenție și resurse către acțiuni obișnuite Geeks - un exemplu este FiecareVot, primul proiect G4D, scopul pentru care a fost creat grupul în 2016 fiind observarea independentă a alegerilor locale și parlamentare. Post-pandemie nu putem vorbi despre același tip de organizare ca la edițiile precedente ale proiectului. În plus, o mare dificultate cu care din păcate ne vom confrunta cu toții este legată de efectele economice ale pandemiei și impactul asupra finanțărilor, sponsorizărilor, donațiilor primite de orice ONG nu doar din România, ci din toate țările lovite de coronavirus.  

 

Strategia de comunicare în pandemie

Noi suntem toți voluntari și cam toți cei implicați în G4D avem un alt job sau chiar două :) Sigur, strategia a existat, dar încercăm să keep it simple - cooptat parteneri, site și pagină Fb, unul-două comunicate de presă când avem lansări sau evenimente importante. Din fericire, G4D a avut mereu proiecte care sunt ușor de comunicat și prezintă valoare de știre, așa că avem acoperire media organică, să zic așa. Eu comunic ca de obicei - sincer, transparent: ce fac pentru proiect, unde, cu cine, cine mă ajută. Nu mă pricep la strategii de comunicare și le cam supăr pe colegele mele care mă ceartă că postez info întâi pe contul personal și nu pe pagina proiectului. :)

 

Cumpărături la ușa ta

Cumpărături la ușa ta este un proiect pornit de la simpla idee de a-mi ajuta vecinii în vârstă și deci, mai expuși la infectarea cu Covid19, să #steaacasă. Am vorbit despre asta colegilor din Geeks și în două luni rezultatele sunt: call-center funcțional, extinderea de la doar București & Ilfov și la Arad, Caraș-Severin, Constanța, Dâmbovița, Galați, Iași, Mureș, Maramureș, Prahova și Timiș, aproape 500 de voluntari, mii de pachete si tone de alimente și produse de igienă livrate beneficiarilor, dintre care aprox. 1100 de persoane în condiții vulnerabile (din centre pentru vârstnici și copii cu nevoi speciale, din comunități aflate în risc de sărăcie și excluziune socială), parteneriate cu alte ONG-uri și sponsorizări primite de la companii, plus donații de la persoane fizice.

Este mult peste ce am sperat când l-am inițiat - suntem norocoși să primim astfel de răspunsuri la fiecare proiect Geeks, trebuie că facem ceva bine. :) Chiar zilele acestea am lansat NU arunca măști și mănuși pe jos, un nou proiect, fratele din pandemie al NU arunca chiștoace, pentru c-am constatat nevoia urgentă de conștientizare a acestei probleme - deșeurile-astea sunt nu doar poluante, ci și periculoase în contextul Covid19.

 

Cele mai mari provocări

Cea mai mare provocare a fost să ajungem la cei care au cu adevărat nevoie de ajutorul nostru. G4D nu este foarte cunoscut în rândul celor peste 65 de ani, principala categorie pe care ne dorim s-o ajutăm. Am avut și avem în continuare nevoie de promovare, să știe persoanele cele mai vulnerabile în fața coronavirusului că există cineva care poate lăsa Cumpărături la ușa ta.

A durat puțin până să ajungem la cea mai bună variantă a proiectului: pe 23 martie am lansat call-center-ul, o săptămână mai târziu aveam deja deal-uri cu lanțuri de magazine care să pregătească pachete de alimente, ca să nu mai pierdem timp luându-le de pe raft.

Provocarea continuă o reprezintă cazurile sociale - acele persoane sau comunități care fie ne contactează sau ne sunt semnalate și care nu au resursele financiare pentru acest minim necesar la nivel de alimente și igienă. Am mers la Țăndărei cu donații - peste 8 tone - am mers în Argeș, am dus cumpărături atâtor persoane în vârstă cu pensii mizere. Din fericire, am reușit să mobilizăm donatori, ni s-au alăturat companii care ne-au ajutat, am simțit mereu solidaritate. Dar e multă, multă nevoie de ajutor continuu.

 

Coalizarea ONG-urilor atunci când este nevoie

La Geeks for Democracy colaborarea cu colegi din alte inițiative civice și ONG-uri este o regulă - noi așa lucrăm. Fundația Vodafone ne-a sprijinit de la început, colegii din #Rezistența și Inițiativa România la fel. Pentru Asociația Dăruiește Viață livrăm echipamentele pentru spitalele din București și în țară atunci când este nevoie de noi, am primit la schimb măști și mănuși pentru voluntari.

Pentru cazuri sociale, ne coordonăm cu alte organizații - de exemplu, pentru Țăndărei am colaborat cu Asociația Seneca Anticafe, cei de la Agenția Împreună și Ambasada Sustenabilității în România. Am mai livrat pentru Ajungem mari, am mers la Găești la centre rezidențiale pentru copii cu nevoi speciale, la Fundația Cara Bella-House of Angels. Da, noi credem că doar împreună putem depăși cu bine perioada asta.

 

Implicarea sectorului privat în această perioadă

Din punctul ăsta de vedere, reacția mediului de business a fost și este una de solidaritate - așa cum este firesc să fie în aceste momente. De altfel, noi, la Geeks for Democracy am avut mereu acest noroc, această bucurie să avem parteneri din mediul privat la fiecare proiect inițiat.

Ne-ar plăcea, cu siguranță, ca toți cei care decid să se implice, să ajute să fie majoritatea, regula. Multe companii susțin acum Cumpărături la ușa ta, primii au fost cei de la Veranda Mall, apoi s-au alăturat Heidelbergcement, Logicom, Ford România, RealFoods, Motorola, Mercedes Benz, PopeștiPrint, Lesaffre, Scandia Food, Danone, Asevi, Kane - New Romanian Cuisine, Chipita, OMV Petrom, Bosch, BRD Asigurări de viață.

 

De ce e nevoie în acest moment

Beneficiarii noștri din această perioadă sunt cei cărora le livrăm cu ajutorul sutelor de voluntari din București și din toată țara alimente, medicamente, produse de igienă. Puteți vedea pe pagina Cumpărături la ușa ta cât de emoționant este proiectul acesta, cât contează un ajutor atât de mic - un pachet de alimente de strictă necesitate - pentru un vârstnic singur, pentru o familie fără sursă de venit în această perioadă, pentru copii obișnuiți cu lipsurile.

Nevoia de ajutor este enormă și ne gândim serios să continuăm proiectul într-o anumită formulă și după încheierea stării de alertă, implicit a restricțiilor. Dar oricât am face, nu putem suplini tot ceea ce ar trebui să facă autoritățile plătite din banii noștri să facă - de aici trebuie să vină cea mai mare contrabalansare a lipsurilor.

 

Ce este greu în promovarea și comunicarea faptelor bune

Faptul că ieșim cu greu din ”bulă”. Pare că suntem mereu cam aceiași oameni care donează timp, muncă, bani. Sigur, se vede o evoluție, o creștere a implicării și cauzele umanitare coagulează mereu mai multe persoane decât cele civice. Repet, Geeks nu a avut niciodată probleme majore la acest capitol, proiectele noastre au fost mereu de interes pentru media și public, dar este mereu loc de mai bine.

 

Cu tot zgomotul de fundal și emoțiile crescute, cum ajung mesajele la oameni

Posibil ca tocmai aceste emoții să fi ajutat în perioada asta. Românii s-au mobilizat exemplar în această perioadă, sunt multe inițiative civice și ONG-uri mai active ca oricând, lumea donează, ajută la realizarea de viziere, face voluntariat - în jurul nostru, în ”bula” noastră sunt toți așa. Simpli cetățeni, antreprenori, multinaționale - toți ajută.

 

Efectele pandemiei asupra comunităților

Ca orice criză, pandemia a scos ce este mai bun în oameni - empatie, solidaritate, dar și ce este mai rău: accentuarea sărăciei, a inegalităților sociale, conflictele comunitare, discursul urii. Din fericire, din ceea ce văd în jurul Geeks până acum ideea de a ajuta persoanele mai expuse a prevalat și comunitățile s-au mobilizat mai degrabă în sensul ăsta. Sperăm să dureze și important ar fi să înțelegem că orice ajutor pe termen scurt și mediu nu va schimba mare lucru pe termen lung - e nevoie de educație, infrastructură, politici publice sustenabile. 

 

Viitorul Geeks for Democracy

Oricât de optimist ai fi, nu poți să nu accepți, să nu înțelegi că viața noastră, la nivel personal și profesional nu va mai fi la fel, cel puțin pentru o perioadă. Suntem pregătiți să continuăm anumite măsuri de protecție pentru mult timp de-acum încolo. Cu siguranță asta va afecta economia și anumite categorii de persoane mai mult decât pe altele.

Va fi nevoie mai mult ca oricând de implicare civică, deci preconizăm că vom avea multă treabă la Geeks for Democracy pentru impulsionarea voluntariatului și cetățeni activi. În plus, urmează două runde electorale - cele mai importante, locale și parlamentare și cu siguranță vom observa procesul alegerilor la FiecareVot, poate și un proiect-două de educație civică.

 

Ce ar fi bine să învățăm cu toții din aceste zile

Când am lansat Cumpărături la ușa ta, ideea a fost exact asta: doar împreună putem fi cu toții bine. Solidaritatea are, ca efect final, exact asta - cu toții, comunitatea, țara suntem mai bine.  Este un exercițiu pe care noi, românii, până la #colectiv nu l-am făcut prea des. Rugămintea mea și a colegilor din Geeks for Democracy este ca oricât va fi de greu, să nu încetăm să donăm - timp, muncă, bani, cine poate sânge. Suntem cu toții afectați, deci doar împreună putem să învingem atât coronavirusul, cât și criza ce va veni. Și poate așa nu revenim doar la viața noastră de înainte de pandemie, ci la una mai bună, în care poluăm mai puțin, consumăm inutil mai puțin, petrecem mai mult timp cu cei dragi.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Oameni

Subiecte

Sectiune



Branded


Related