Doar 5% dintre magazinele fizice aveau și o prezență online înainte de martie 2020. Dar acum, când trăim în economia distanțării sociale, lucrurile se schimbă și tot mai multe business-uri se mută online. Am pregătit un mic ghid pentru afacerile care trăiesc provocarea reinventării digitale și se întreabă cum să se promoveze cât mai eficient.
Secretul comunicării în domeniul comerțului electronic este atenția la detalii (hint: nu există detalii mai importante decât nevoile consumatorului). Inbound marketing este metodologia care se potrivește cel mai bine în e-commerce pentru că, prin definiție, pune nevoile consumatorului în centrul strategiei de comunicare și își propune să atragă clienții prin crearea de conținut valoros și experiențe adaptate nevoilor acestora.
Pe lângă nevoile clienților, trebuie să luăm în considerare și schimbările apărute recent care influențează comportamentul consumatorului, dar și piața. Dacă în urmă cu câteva luni, magazinele online puteau să susțină un venit constant prin câteva campanii media, acum lucrurile devin mult mai complicate. Toți comercianții mari vor trata cu prioritate comunicarea online prin investiții semnificative. Un business mediu sau mic nu o să dispună de aceleași resurse, dar poate să aibă acces la aceleași tool-uri și soluții software de automatizare a activităților de marketing și vânzări. Dacă mai adăugăm agilitatea decizională și povestea unui brand bine definit, deja ieșim în avantaj.
Pas cu pas, iată cum trebuie să arate planul de marketing al unui magazin online:
1. Setează-ți obiectivele
Stabilește o listă cu indicatorii de performanță pe care vrei să îi urmărești și setează-ți obiective de creștere în timp. Noi îți recomandăm să stai cu ochii pe: traficul site-ului, rata de conversie vizitatori-cumpărători, valoarea medie a comenzii, lifetime customer value și total venituri din online. În funcție de obiectivele de creștere pe care ți le-ai setat, poți trece la etapa următoare:
2. Definește strategia care te va ajuta să-ți atingi obiectivele
În metodologia Inbound, strategia de comunicare este împărțită în 3 etape: Attract, Engage și Delight. În etapa Attract, vrei să generezi awareness pentru produse și să aduci oameni la tine pe site. Te sfătuim să investești în: pay-per-click advertising, search engine optimization, creare de conținut și social media marketing.
În etapa Engage, îți propui să generezi micro și macro-conversii. Micro-conversie ar putea să fie o înscriere la newsletter, de exemplu și macro-conversia este o achiziție. Nu ignora micro-conversiile! În timp, se transformă în achiziții.
În ultima etapă, Delight, creezi experiențe memorabile de brand cu care loializezi consumatorii. Dacă faci totul corect, consumatorii loiali se transformă în promotori și ajung să fie una dintre sursele care aduc consumatori noi pe site în etapa Attract.
3. Cunoaște-ți consumatorul ca pe tine însuți (sau mai bine)
Vorbești cu Generația Z sau cu Millennials? E bine să știi vârsta, sexul, venitul, educația etc., dar ține cont că două persoane cu date demografice identice pot fi influențate și motivate de lucruri total diferite. Unii cumpără rațional, alții din impulsuri emoționale. Ca să afli totul despre consumatorul tău, creează-ți buyer personas.
4. Creează un plan de implementare
Aici, trebuie să ai în vedere 2 aspecte cheie. Primul pas este să planifici și să programezi oferte, activări și campanii pentru tot anul de business, mulându-te pe momente cheie de comunicare sau pe sezonalitatea produselor tale.
Al doilea aspect este și cel mai important. Dacă tot ai o afacere în mediul digital, folosește-te de resursele tehnice ale online-ului și implementează un program de marketing automation. Tool-urile de automatizare vor face diferența între afacerile profitabile și cele care se mențin pe linia de plutire. Studiile arată că un business digitalizat și automatizat obține rezultate de 3 ori mai bune și poate să-și reducă resursele la jumătate.
După ce treci prin toți pașii, nu-ți mai rămâne decât să te bucuri de rezultate, dar nu uita să le și analizezi.
Dacă ai nevoie de mai multe informații pentru unul dintre pașii prezentați mai sus sau pur și simplu te pasionează marketing automation și vrei să facem schimb de păreri, scrie-ne pe [email protected]. Succes!
_______________________
Articol scris de Andreea Stan, Head of Strategic Planning la Interactions
Agenţia de comunicare interactivă & eCRM INTERACTIONS şi-a început activitatea în ianuarie 2009. Compania a avut o creştere constantă și oferă servicii de creaţie, mentenanţă şi dezvoltări tehnice: 2 treimi business autohton şi o treime business extern.
În portofoliul de clienţi INTERACTIONS de-a lungul timpului s-au numărat branduri precum Telekom, Nestle (Joe, KitKat, Maggi, Nescafe, Nesquik, Nescafe Dolce Gusto), Audi, Seat, Hochland, LG Electronics, Mega Image, Macromex (Edenia), Martini, CEC Bank, Groupama, Mobexpert, Metropolitan Life, Sodexo, Salterra, Porsche Finance Group, Oracle sau Niran.
Agenţia are în portofoliu peste 50 de premii creative şi nominalizări.
Motto-ul INTERACTIONS: "Ne ţinem cuvântul dat, întotdeauna!"