Asa cum era de asteptat, o astfel de criza loveste in anumite business-uri, dar pe altele le poate propulsa, spune Bogdan Sirbu, General Manager Full Out Media. Astfel, unele companii din pharma si e-commerce si-au itensificat expunerea, in timp ce tot ce tine de domeniul auto a fost lovit foarte puternic. Acestia au oprit campaniile sau le-au setat pe un mod de avarie: service auto, rent, leasing, tractari, airport parking.
Campaniile ante covid erau mult mai axate pe vanzare, ceea ce e si normal. Post covid, campaniile au pus vanzarile pe locul second si s-au axat mai mult pe campaniile de awareness. Comunicare constanta pe social media, expunerea cat mai mare a brandului la costuri cat mai mici.
Bogdan Sirbu vorbeste mai jos despre efectele acestei crize in media, ce se intampla cu proiectele actuale si viitoare, care sunt granitele temporale pentru imaginarea unor planuri.
Daca esti managerul unui grup de comunicare/agentie, trimite-ne un email pe [email protected] cu subiectul [Noul context]. Vrem sa discutam despre activitatea agentiei voastre, despre cum reinventati procesele de lucru, cum va adaptati la noua realitate si despre directiile in care va veti dezvolta.
Cand ati inceput sa observati impactul in business
Impactul a inceput sa fie resimtit pe la sfarsitul lunii martie, cand se instaurase deja starea de urgenta si criza (medicala) incepea sa ia amploare. Peste tot se vorbea despre coronavirus si atentia tuturor era concentrata in directia asta, simtindu-se desigur si in cifrele clientilor nostri.
Strategia de criza
A doua jumatate a lunii martie ne-a oferit un preview a ceea ce urma sa se intample. Astfel, primele masuri au fost sa oprim orice contact cu clientii face-to-face si sa mutam toata comunicarea pe mail/la telefon/pe WhatsApp.
Intern, ne-am conformat recomandarilor si masurilor luate de autoritati, incepand sa lucram de acasa. Nu stiam cat va dura sau cum vor evolua lucrurile, insa dupa 2 luni putem spune ca lipsa interactiunii sociale este singura problema pe care o avem. In rest, adaptarea a fost rapida si usoara.
Cum au reactionat clientii
Clientii au fost din toate categoriile: unii au oprit comunicarea, altii au limitat bugetele, insa au fost si clienti care au marit bugetele. Asa cum era de asteptat, o astfel de criza loveste in anumite business-uri, dar pe altele le poate propulsa, insa noi ca agentie, suntem alaturi de toti si ii ajutam sa treaca cu bine peste aceasta perioada.
Proiectele in desfasurare si viitoare
Proiectele in desfasurare nu au fost afectate, explicandu-le clientilor ca nu e momentul sa ne panicam si ca desi se vorbeste si despre o criza financiara, inca nu recomandam sa luam masuri drastice.
Aici acordam o foarte mare atentie rezultatelor pe care le obtinem in urma acestor proiecte, pentru ca atunci cand vor incepe sa scada, ii vom sfatui pe clienti sa punem totul pe hold pana cand lucrurile vor incepe sa isi revina sau sa ne indreptam atentia catre alte canale de comunicare.
Proiectele viitoare sunt cu totul alta poveste. Spre deosebire de proiectele in desfasurare, acestea au ramas la nivel de planificare si vom vedea impreuna cand va fi momentul sa le demaram.
Starea de izolare
Sunt de parere ca izolarea poate fi benefica pentru o perioada scurta de timp. Te ajuta sa descoperi lucruri noi, sa iti organizezi timpul altfel si cel mai important, sa scapi de stres. Problema intervine atunci cand aceasta izolare se prelungeste mai mult timp. Am observat si la mine, dar si la multi alti prieteni/colegi, ca vorba aceea cu “nu-mi place la birou, ce bine ar fi acasa”, s-a transformat in “parca nu era asa rau la birou si abia astept sa se termina nebunia asta, sa ma pot reintoarce”.
Una peste alta, incercam sa ne pastram optimisti si sa ne gandim ca oricat de dezolanta este situatia acum, ne vom intoarce curand la vietile noastre (cu masurile de siguranta impuse, evident).
Inspiratia de pandemie
Bine, chiar spre foarte bine. Am timp sa ma documentez, sa citesc mai mult, sa stau linistit si sa gandesc o strategie/o campanie noua. Desigur, se simte lipsa colegilor si altfel se contureaza o idee intr-un grup de oameni face-to-face, dar gasim solutii si in situatia data, ne adaptam. Este singura modalitate prin care poti trece peste o perioada de acest fel: adaptarea.
Munca de acasa
Chiar si acasa incerc sa-mi pastrez un program de munca cat de cat asemanator cu cel de la birou. E destul de usor sa cazi in capcana relaxarii totale, cand “biroul” tau este in aceeasi camera in care ai un televizor cu Netflix si seriale la discretie si o canapea confortabila. Insa, trebuie sa gasesti acel echilibru intre munca si relaxare, chiar si izolat in propria locuinta, unde tentatiile sunt foarte multe.
Comunicarea brandurilor
Isi imbunatatesc relatia cu consumatorii, se reinventeaza sau chiar apasa pedala de acceleratie si se lanseaza pe repede inainte. Avem clienti din toate aceste categorii si pentru fiecare strategia de comunicare este diferita.
Sunt foarte atenti la ce fac consumatorii si competitia. Analizeaza mult mai in detaliu, deoarece lucrurile se misca si se schimba mult mai alert si trebuie sa fii pregatit. Se pune foarte mult accent pe promotii, se incearca o loializare a clientilor cat mai puternica, astfel incat sa poti iesi cat se poate de bine din aceasta perioada.
Pe plan national, a existat in luna martie o stare de panica destul de mare. Multi isi faceau provizii ca in vreme de razboi, se preconiza o perioada destul de grea si urata pentru toti, insa gravitatea situatiei era artificiala. Ulterior, oamenii s-au mai linistit si s-a inteles mesajul ca sunt cateva masuri de protectie pe care trebuie sa le urmam si ca nu va veni sfarsitul lumii.
A fost bine: sarbatorile de Paste si de 1 Mai au fost linistite (cu exceptia a cateva cazuri izolate), brandurile au inteles ca e nevoie si de aportul lor in comunicarea de criza pentru a ajuta si a informa populatia (am vazut asta in multe campanii TV si online), solidaritatea expusa pe mai multe planuri.
A fost rau: comunicarea si reactia greoaie a institutiilor statului, multitudinea de informatii din toate partile care alarmau foarte mult populatia si lipsa materialelor de protectie. Desigur, acestea au fost puncte slabe in multe tari din lume (mai putin in tarile asiatice care s-au mai confruntat cu astfel de crize medicale si aveau deja o serie de proceduri puse la punct).
Ce urmeaza
E greu se spus. Si brandurile, la fel ca si consumatorii, urmeaza sa revina la normal incet-incet. Ce va inseamna “normalul” de acum incolo? Ramane de vazut.
Cu toate acestea, este o perioada foarte buna de consolidare a relatiei agentie-client si client-consumator. Felul in care vor raspunde provocarii post-pandemie va fi unul important.
Cum ar trebui sa iasa din perioada de amorteala
Aici difera foarte mult din ce industrie face parte clientul. Unii vor continua sa comunice la fel ca pana acum, altii vor pune foarte mare accent pe masurile de protectie (aici vorbim de clienti din HoReCa, rentals, transport aerian). In orice caz, sunt anumite aspecte pe care toti le vor implementa, obligati si fortati de situatie: plata cu cardul, interactiunea umana cat mai mica si masuri extra de igiena.
Branduri care si-au intesificat expunerea
Intensificarea expunerii a avut loc la clientii pharma si e-commerce. Acest lucru a fost ajutat si de faptul ca in aceasta perioada de criza, au fost si sarbatorile de Paste. Nu a fost nicio surpriza faptul ca volumul de vanzari inainte de sarbatori a crescut foarte mult, ca mai apoi sa scada incet incet pana spre finalul lunii aprilie. Chiar si in aceasta luna mai, bugetele lor sunt mult mai mari decat ale altor clienti, care inca vor sa “play it safe”.
Unde a scazut intensitatea campaniilor
Tot ce tine de auto a fost lovit foarte puternic si au oprit campaniile sau le-au setat pe un mod de avarie: service auto, rent, leasing, tractari, airport parking. Ne asteptam ca dupa 15 sa inceapa sa se miste lucrurile si aici si pana la 1 iunie sa vedem o revenire usoara.
In orice caz, atata timp cat deplasarile vor fi limitate, acest segment va suferi mult. Mai mult decat atat, vor trebui sa castige din nou increderea consumatorilor, iar masurile de protectie oferite vor conta mai mult decat pretul in perioada urmatoare.
Obiectivele campaniilor
Campaniile ante covid erau mult mai axate pe vanzare, ceea ce e si normal. Post covid, campaniile au pus vanzarile pe locul second si s-au axat mai mult pe campaniile de awareness. Comunicare constanta pe social media, expunerea cat mai mare a brandului la costuri cat mai mici.
Era de asteptat sa apara si problemele financiare, motiv pentru care te poti folosi de acest lucru intr-un mod smart de a capta atentia unui public nou, fara a astepta de la el o conversie imediata.
Efectele asupra pietei de marcom
Din punctul meu de vedere, agentiile mari vor avea cel mai mult de suferit. Observ deja problemele din piata si cred ca obiectivul principal al acestor agentii, cel putin in acest an, va fi sa-si pastreze clientii actuali si sa reuseasca sa atraga bugete constante de la acestia.
In schimb, vor exista oportunitati de new business pentru agentiile mai mici, in special din zona clientilor care au avut cel mai mult de suferit: turism, auto, HoReCa. Acestia vor trebui sa-si revina foarte repede pentru a supravietui si atunci vor cauta ajutor la agentii mai mici si in special cu focus pe online. Noi avem experienta pe aceste segmente, cu clienti actuali si din trecut, motiv pentru care ne vom indrepta atentia catre aceste zone. Exista un potential foarte mare de crestere aici si ne dorim sa punem la punct o serie de pachete foarte atractive de preturi si servicii pentru potentiali clienti din aceste segmente de business.
Adaptarea
Depinde de marimea player-ului, de procedurile interne, de deciziile luate, de rapiditate. Din pacate, s-au pierdut destul de multe locuri de munca, deci e clar ca lovitura a fost puternica. Insa, viteza de reactie si adaptarea vor trebui sa fie foarte rapide, pentru ca altfel risti sa pierzi multi bani (oricum s-au pierdut si se vor mai pierde) si clienti.
Initiative comune
Am vazut multe initiative in care diversi playeri si-au unit fortele pentru a ajuta business-urile care au fost afectate foarte mult. E de admirat acest lucru si nu a mai fost vorba de bani, ci de a pune umarul la treaba si a contribui cu experienta ta si a echipei in ajutorarea unor business-uri care chiar aveau nevoie.
Chiar si noi am oferit servicii pro bono pentru cativa clienti, inca de la inceputul lunii aprilie. Ii vom ajuta cat timp va fi nevoie, indiferent daca ulterior vor vrea sa lucreze cu noi sau nu. Important este sa ne revenim cat mai repede si mai bine!
Daca esti managerul unui grup de comunicare/agentie, trimite-ne un email pe [email protected] cu subiectul [Noul context]. Vrem sa discutam despre activitatea agentiei voastre, despre cum reinventati procesele de lucru, cum va adaptati la noua realitate si despre directiile in care va veti dezvolta.