[Single de Romania] Andi Petreanu, YellLow: Cred ca arta e mai sincera daca NU are un target, dincolo de satisfactia personala

[Single de Romania] Andi Petreanu, YellLow: Cred ca arta e mai sincera daca NU are un target, dincolo de satisfactia personala

Nu suntem la ora de filosofie a muzicii, dar dupa ce vei citi raspunsurile lui Andi Petreanu de la YellLow, sigur vor aparea mai multe intrebari decat de obicei. Se intampla ca mai multa apreciere a venit din afara decat de la scena locala, in special datorita piesei Put It On Top, care a fost soundtrack de reclama internationala. Povestea continua si in perioada asta cu un eveniment pe vasul - venue A38 din Budapesta, daca nu lovea pandemia. E in cautare de noi sound-uri, sa nu sune mereu la fel si lupta activ sa nu ramana in acelasi loc.

“Asta a fost mereu dorinta mea cea mai mare: cat mai cantam, hai sa facem sa fie diferit, neasteptat, irepetabil” , spuneAndi Petreanu

Chiar daca FB ads-urile au inceput deja sa-si arate inutilitatea, printre randuri e mult optimism, cu o conditie: sa faceti click pe linkurile de YouTube de mai jos.

 

Cum s-au schimbat planurile

Personal, ma bucur de perioada asta pentru ca pot sa stau acasa cu Olive, bracul meu unguresc, izvor nesecat de iubire si energie. Tundem trandafirii si ne plimbam prin padure, aseara am gatit o caracatita, si pe alocuri viata este chiar mai frumoasa acum, datorita pandemiei. Eu sunt consultant in domeniul inteligentei artificiale si pare ca business-ul in automatizare este booming. Saptamana trecuta am participat la un hackathon pan-european anti-covid si sunt super incantat de ce am reusit sa facem in cateva zile doar :

Din pacate, cu trupa am avut un turneu anulat in primavara acestui an, si-mi pare cel mai rau de un eveniment care urma sa aiba loc in Budapesta, la A38Ship, un venue super cool cu o scena excelenta. Repetitiile sunt pe pauza, iar munca de studio a inceput sa se desfasoare distribuit, fiecare la el acasa cum poate.

 

Ce ar trebui sa faca scena locala 

Impresia mea este ca a inceput sa fie atat de mult content nou online incat lumea nu prea mai cristalizeaza informatia. Toti artistii, locali sau nu, intregistreaza coveruri si sesiuni de sufragerie si multi dintre ei au inceput sa faca vlogging pe diferite platforme. Treaba asta este polarizanta, ajuta brandurile care deja au un fan base mare, dar distruge perspectivele oricarui artist de mici dimensiuni care incearca sa se afirme. Asadar, scena locala tanara trebuie sa fie creativa si rabdatoare, sa adune material si sa planuiasca niste lansari pentru cand se mai calmeaza situatia. My 2 cents.

 

Single in 2020

Pentru YellLow, un single inseamna cea mai potrivita piesa dintr-un pool de patru sau cinci, care se schimba in permanenta. O alegem, mergem in studio si o inregistram, curatoriem suportul vizual (clip/gif/animatie) si uneori venim cu remixuri daca exista tractiune. La momentul lansarii o punem pe net (youtube / spotify / apple music etc) si incercam sa o bagam in playlisturi de radio si in reclame. Nu avem multe variante aici, ori e primita bine, ori nu. In ziua de azi ne intereseaza destul de putin cat de bine merge piesa, cred ca arta e mai sincera daca NU are un target, dincolo de satisfactia personala. 

 

Single-uri pe banda rulanta sau album

Vrei o relatie de lunga durata sau non-committal / aventuri? Eu sunt romantic si de moda veche asa ca o sa zic album, dar casa de discuri ne-a impins in trecut spre single-uri pe banda rulanta. Eram limitati la a avea doua lansari pe an, din motive de cost si performata, ca proiect underground. Uite-asa am ajuns sa avem 13 single-uri lansate (aproape am finalizat primul nostru album-video), opt remixuri si aproximativ 45 de piese nelansate / demouri / beaturi cu potential, pe care le stim doar noi si o mana de prieteni in care avem incredere.

 

De la single la clip

Pentru ultimul nostru single, Automation Test, a durat cinci ani! A suferit foarte multe modificari pe parcurs, am trecut cu productia prin doua studiouri, am refacut parti, rescris versuri, si s-a nimerit ca pandemia asta sa se potriveasca bine pe concept, altfel probabil mai ramanea ascunsa o perioada. A fost un efort enorm pentru 1k views pe Youtube, si chestia asta te face sa te intrebi noaptea daca merita stresul / sacrificiile in timp.

 

Cat mai costa o lansare

Mix/Master + recording poate sa fie intre 300 si 1000e, in functie de cat freci menta la studio. Productia, daca apelezi la un third-party pentru ajutor, poate sa fie extra 1000e, intr-o situatie optimista. Daca vrei clip trebuie sa aloci cam 3000 euro ca sa fie frumos, si acum vorbesc de nivelul nostru underground, sunt si clipuri de 30k euro in media locala. Pentru un vizual / animatie / “ceva mai mult decat o poza”, scapi cu 1000-1500. Noi nu prea bagam bani in promovare, deci dincolo de 100e sponsored-ads pe Facebook/Insta nu am acordat niciodata interes pe partea asta. Ori merge organic ori nu merge, treci la urmatoarea. Deci in total, undeva intre 3k si 5k as zice. Mult. Uitandu-ma in urma, trupa noastra a consumat peste 35k euro pe toata activitatea de pana acum. Probabil ca ne-am recuperat aceasta investitie din concerte, dar pe plus sigur nu suntem, decat spiritual.

 

Principala piedica in lansarea unui single

Elitismul este in floare pe segmentul minuscul de populatie caruia ne adresam, perceptia este ca putine trupe locale fac treaba buna si merita bagate in seama, restul sunt junk. Noi am fost mult mai bine primiti de oameni la concertele din afara.

 

Ce a mers cel mai bine

“Put It On Top” este single-ul nostru de succes, cu aproape 1.5mil vizualizari, top 50 Shazam in 4 tari din Europa, complet organic si cu 0 costuri de promovare. Culmea e ca daca nu prindeam soundtrack pt o reclama, probabil piesa ramanea la nivelul de sub 100k vizualizari, la fel ca toate celelalte. Multe commenturi / views sunt din afara, nu de la noi : 

 

Cine te inspira, la capitolul promo

Jungle si Glass Animals, in rest nu prea au mai aparut trupe care sa-mi placa mult recent. Polo & Pan sunt un duo francez de electro, DJ care mi-au placut anul trecut intr-un concert in Berlin, dar nu sunt un exemplu de dat pentru promo, ei se invart ca reach si vizualizari mult mai jos decat artisti romani precum Ruby sau Antonia. A nu se intelege gresit, nu am nimic cu ele, “Ruby-De la distanta” sau “Antonia-Marabou” sunt placeri vinovate forever. Fun facts.

 

Colaborari cu oamenii care trebuie

Am colaborat cu cei mai mari producatori romani, de la Alex Cotoi (Carla's Dreams, Grammy Award Winner) pana la Cristian Tarcea (Monoir, best known for Violin Song) Mihai Ristea (Golan / HaHaHa), IRonic Distors (Foret Noir / DeMoga) si Victor Mihailescu (Platonic Scale / Underdog), si ne-am plimbat prin studiourile lor, fie ele in dormitoare, casa pe plaja sau fostul Fonogram music, cel mai scump studio din Romania. N-are sens sa mentionez scule, talentul merge si la casti pe laptop, dar daca bagi un ochi aici o sa descoperi un setup minimal foarte bun:

 

Cat de importanta e imaginea

De la caz la caz, imaginea poate sa aduca valoare sau sa strice filmul muzical. Uneori te oftici atat de tare ca ai dat 4k pe un clip prost incat ajungi sa-l lansezi, dar uitandu-ma in urma nu e cea mai buna idee. Pentru ultimul single, “Automation Test”, am lucrat cu un animator Iranian, Arman Alipour : 

 

Clipul YellLow care imi place mie personal cel mai mult este “Spaceships“: (o productie Michael Adrian Mircea, amazing dude, nici macar nu face videoclipuri for a living)

 

Scena locala in ultimii 5 ani

Nu prea mai produce nimeni ceva curajos, iesit din tipare, iar cei care fac asta sunt vazuti ca o bucata de placinta prea mica pentru a se investi in ei. Sorry guys, mi-ar placea sa nu fie asa, dar daca faci muzica proprie “buna” in Ro, si doar atat, ai 99% sanse sa mori de foame sau de nervi. (exclud aici numele sonore care au facut istorie cu 20 de ani in urma sau care sunt cool pentru ca profita de un hype-train)

Noi nu ne-am adaptat, facem ce ne place, am ajuns sa cantam funk, doar ca sa fie mereu ceva diferit. Asta a fost mereu dorinta mea cea mai mare: cat mai cantam, hai sa facem sa fie diferit, neasteptat, irepetabil.

Check out Mad Flavor pentru un art-statement piece, fara o structura clasica, patru genuri muzicale combinate, un solo de chitara bomba by Paul Bonghez si un sample Shakira ascuns la refren : 

 

YellLow nu va mai avea inca un “Put It On Top”, nu pentru ca nu putem sa reproducem stilul ala, ci pentru ca ne dorim activ sa nu o facem!

  

Ce e pe val acum

Trap. Populara. Manele (aici chiar un val misto cumva, pentru ca e surprinzator).

Petrecere si voie buna. : 

 

Cum a evoluat promovarea din Romania

A involuat. Eu videochat nu fac, oricati bani ai lua de pe spatele singuratatii oamenilor. Daca te pui pe net si trebuie sa dai bani, pe langa costurile de productie, ca sa ajungi la cateva mii de oameni, si comentarii ai tot de la parinti (pe care-i iubesc si la multumesc pentru sustinere), e clar ca promovarea online nu functioneaza. Partea buna e ca nu-mi mai pasa. Partea rea e ca nu-mi mai pasa. Ma gandeam sa editez interviul asta, sa-l fac mai optimist, dar e mai bine sa fie true, vorba ta. Cred ca pentru mine ramane sa ma bucur in continuare de latura asta artistica, de actul live si de familia extinsa pe care sunt norocos sa o am.

YellLow este si Luiza Popescu (voce), Alexe Alexandru (percutie), Paul Bonghez (chitara) si Radu Anghel (bass). Alex este proaspat tatic, si suntem un ghem de fericire si emotie pentru el, Ana si Darin. One Love! 

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Subiecte

Sectiune



Branded


Related