Cristian Busuioc, omul din spatele Funky Radio: Radiourile on air au o frica majora sa exploateze si sa exploreze

Cristian Busuioc, omul din spatele Funky Radio: Radiourile on air au o frica majora sa exploateze si sa exploreze

Radiourile online au avut un boom acum cativa ani, cand pareau alternativa perfecta la ce se intampla in mainstream sau pur si simplu la radiourile on air. In timp, curba s-a mai aplatizat, vorba crizei, iar pe nisa au mai ramas cativa oameni, pasionati de muzica si cu gusturile nealterate de heavy rotation-urile facute nici macar dupa ureche, in care cea mai importanta informatie e de multe ori ora exacta. Cristian Busuioc si-a facut radioul dupa chipul, asemanarea si porecla lui din liceu si de vreo 2 ani emite neincetat: Funky Radio. Ii vine sa rada mai ales cand aude povesti cum ca industria e pe moarte, daca e sa judece dupa cantitatea de muzica pe care o ruleaza saptamanal. 

Industria e intr-o dezvoltare fabuloasa. In ziua de azi oricine poate sa-si faca o melodie in 10 minute, in casa, pe telefon, pe tableta. Iar orice artist  si-o poate lansa singur. Cum poti sa spui ca industria e la pamant? intreaba retoric Cristian Busuioc 

Ce am mai aflat, e ca vinerea ar fi o zi buna de lansat piese, ca toata lumea e relaxata si deschisa la nou, desi, ar exista o noua ordine muzicala si aici. Ca multe radiouri nu prea au curaj sa difuzeze anumite piese, asteptand mereu sa le testeze altcineva, dar frica nu e ceva nou in domeniu. Sau ca ar exista si la noi radio pluggeri, care inca mai trimit cd-uri cu noutati de la artistii pe care-i reprezinta.

“Nimeni nu are curaj sa ia cuvantul si sa promoveze ceva. Radioul ar trebui sa fie o chestie care in primul rand te informeaza, sa-ti spuna: uite, a aparut single-ul cutare; trupa asta noua suna deosebit etc. Unele radiouri le dau, dar foarte tarziu”.

 

De ce funky 

Numele e porecla mea, cu care m-am procopsit in liceu. Si daca e radioul meu propriu si personal, Funky Radio, simplu nu?!

 

Cand a aparut ideea unui radio

In momentul in care mi-am dat seama ca vreau sa ascult ceva si in bucatarie. Pe 2 aprilie 2020 s-au facut 2 ani, l-am lansat chiar de ziua mea. Avem un radio vechi care dadea semne de moarte cerebrala. Am trecut si eu pe digital, mi-am pus muzica pe iPod, dupa care mi-era lene sa-l updatez cu muzica noua, sa-l conectez la calculator... Asa ca daca am vazut ca e atat de simplu si au aparut tot felul de platforme online, mi-am facut radioul personal online.

 

Cum functioneaza, tehnic vorbind?

Platesti softul la inceput, cel care-ti ruleaza muzica, in functie de ce capacitate de stocare vrei. E de la 15 dolari pana la 100 cu o capacitate super mare pe server, deci volumul de muzica pe care s-o ai pe radio.Dupa care gandesti frecventa de rotatie a fiecarei piese in parte in functie de catecoria in care tu decizi sa o introduci. Dupa care softul isi face treaba.

 

De ce nu bagi mai multa muzica romaneasca?

Pentru ca sunt foarte selectiv. Doar eu fac playlisturile si bag doar ceea ce-mi place si consider ca merita sa fie ascultat si de altii. Muzica romaneasca este, saptamana asta sunt 2 piese in rotatie – noile single-uri de la Jurjak si Dor Marunt. Muzica romaneasca trebuie sa fie noua, intra si piese mai vechi, dar mai rar. Valabil si pentru muzica de afara, desi uneori mai intra si piese vechi, dar nu mai vechi de Bowie sau The Velvet Underground, de anii '60. Sau poate fi ceva pe soul / blues de prin anii '50.

Artisti autohtoni pe care i-am promovat la Funky Radio ar fi: AB4, Shukar Collective, The Mono Jacks, Robin And The Backstabbers, Grimus, The Amsterdams, We Singing Colors, Jurjak, Fine, it’s Pink, Temple Invisible, om la luna, Balkan Taksim, Liar si altii din aceste zone stilistice.

 

Format & target

Cred ca este un Adult Contemporary mult mai nisat spre alternativ decat spre contemporan. Targetul e oricine vrea sa aiba un soundtrack misto, special, in jurul lui. Pe Funky Radio poti asculta de la rock alternative, electronica, new-wave la world music, soul sau disco.

Pentru muzica, banii nu conteaza. Daca vrei sa asculti ceva cu placere nu trebuie sa ai bani in buzunar. Cei foarte tineri pot descoperi artisti pe care nu-i stiau. Am avut o experienta tragica in urma cu putin timp, in care un tip de pana in 30 de ani mi-a zis ca el nu a ascultat David Bowie niciodata. Era sa fac infarct.  

 

Session-uri live cu trupe in studio?

Nu exista. Pentru ca eu centrez, eu dau cu capul, nu am timp cand sa fac. Sunt insa tronsoane in care intra muzica din anumite categorii. De exemplu, in fiecare dimineata intre 6 si 8, cand teoretic, te speli pe fata si te pregatesti de o noua zi, e muzica numai pana in anul 2000. Ca sa fie ceva de care cu sguranta ai auzit si te bucuri ca reauzi. Iar acest tronson mai intra o data intre 18-20, la fel, cand pleci de la job, sa mearga.

Mai am un tronson cu muzica foare noua, lansata efectiv in ultmele 2 saptamani. Intra intre 14-15, in pauza de masa, ca sa nu te ia somnul, sa te lovesti tot timpul de ceva nou. Si mai intra inca o data seara, dupa 20.

 

Jingle-uri

Sunt jingle-uri o data la 2-3 piese si unul care anunta genul show-ului. Ultimele jingle-uri mi le-am facut singur, dar sunt deschis la idei. Primele au fost facute de Costas de la Temple Invisible, pe voce este Irina, vocea trupei. Dupa care, mi-a facut Victor Popescu (Brazda lui Novac) cateva, apoi Dj Marika si apoi mi-am facut si eu inca 10 (ca ma plictiseam in izolare).

Vocea e a Irinei, dar am gasit pe net tot felul de voci gratis pe care le poti taia, mixa intre ele. Ai tot felul de softuri si banci de sunete, te poti juca in fel si chip, doar sa ai timp si dorinta.

 

Cand dai refresh playlistului

Saptamanal. Pe langa sectiunile de muzica veche, am trei categorii de rotatii. Asta inseamna ca piesele intra regulat. Piesele din Categoria A, intra din 4 in 4 ore. Categoria B, piesele de aici intra din 6 in 6 ore, iar cele din categoria C intra din 8 in 8 ore. Si fiecare categorie are un numar strict de piese ce pot fi incluse. Totul e matematica. E un excel, softul le programeaza, dar criteriile de selectie, tag-urile, eu le dau. Iti faci un ceas, stii ca intra cam 15 piese pe ora. O piesa nu poate fi in rotatie mai mult de 4 saptamani; exceptiile sunt foarte rare si in cest caz max 5 saptamani. Dupa asta iese, intra in recurente, intr-o baza generala de date. In fiecare luni postam pe pagina de Facebook piesele noi care intra in rotatie. Si regulat eu mai postez cate o piesa care mi se pare mie interesanta si merita semnalata.

Aici sunt noutatile ce au intrat in playlist-ul Funky Radio de ieri:

 

 

Muzica

90% din muzica imi vine de la casele de discuri, sunt niste agentii de PR specializate pe radio, se cheama radio pluggers, care sunt in toata lumea civilizata. Primesc din Romania de la Universal, de la Roton, care au Warner. Si daca-mi mai place mie in mod deosebit, o caut pana o gasesc pe iTunes si alte platforme si o cumpar.

Inainte erau unele restrictii referitor la muzica noua, acum nu mai exista. De vreo 6 ani de zile, industria a decis ca va fi o singura zi de lansare worldwide pentru single-uri si albume si aia e vinerea. Inainte erau diferite, Germania avea o zi, UK alta zi etc.

Mai sunt unele exceptii, cand single-urile apar la date diferite, pentru ca e alt rationament de marketing uneori. Eu vinerea ridic muzica noua in radio, iar luni deja e muzica fresh in playlist. Dupa cum spuneam, unele case de discuri decid sa lanseze uneori miercurea, pentru ca nu vor sa se bata cap in cap cu cele de vineri. Daca ei reusesc sa fixeze o premiera la BBC Radio 1, de exemplu, intr-o zi de miercuri, trebuie sa se te adapteze si sa o lanseze si ei in aceeasi zi. 

 

Concurenta

Nu. Radioul l-am facut pentru mine in mod special si nu vreau sa devina concurenta pentru nimeni.

 

Bani

Momentan este un hobby. Daca o sa vina vreo companie sa-mi propuna ceva de neratat, o sa analizez in momentul respectiv.

 

Cata lume il asculta

El este promovat international teoretic, pentru ca e listat pe platforma TuneIn si acolo il poate vedea oricine. Ascultatorii majoritari sunt din USA, conform statisticilor, dupa care urmeaza Marea Britanie, in Spania sunt multi. Dar am avut ascultatori de peste tot, inclusiv din Africa de Sud sau Brazilia. Care, probabil, dand search pe categorii pe TuneIn ne-au gasit. Funky Radio poate fi ascultat pe web-player-ul nostru, pe TuneIn si pe alte agregatoare de radiouri. 

 

Feedback

Nimeni nu mi-a dat vreo sugestie de playlist, singurele comentarii au fost de genul “ce misto e”.

 

Peisajul radio online si on air

Online este ok, adica sunt cateva radiouri care merita ascultate. Cele on air, mi se pare ca au o frica majora sa exploateze si sa exploreze. Eu o consider frica, nu nestiinta. Nu au curaj deloc. Vorbesc strict din punctul de vedere al muzicii pe care o difuzeaza. Asteapta sa vada daca mai zice si altcineva ceva si pe urma zic si ei.

Nimeni nu are curaj sa ia cuvantul si sa promoveze ceva. Radioul ar trebui sa fie o chestie care in primul rand te informeaza, sa-ti spuna “uite, a aparut single-ul cutare; trupa asta noua suna deosebit etc”. Unele radiouri le dau, dar foarte tarziu. Am auzit jngle-uri cu “Numai la noi” si la Funky Radio piesa respectiva avea deja 4 saptamani de cand iesise din rotatie. E jenant. Adica, muzica se lanseaza vineri peste tot...

 

Podcast-ul e o continuare a radioului online?

Podcasturile sunt niste radiouri pe care le asculti in momentul cand ai timp. Stau acolo si nu fug. A aparut emisiunea la ora cutare, dar tu erai ocupat, asa ca te duci mai tarziu si dai play la podcastul cu emisiunea respectiva.

Sunt platforme de streaming a emisiunilor care au avut loc sau care au loc doar acolo. Sunt lucruri care merg mana in mana. Si radioul online il asculti pe sarite, deci nu cred ca se bat cap in cap. La americani e mare hype cu podcast-ul si e bine ca s-a gandit cineva sa-l promoveze. El exista de peste 20 de ani, de cand a aparut mp3-ul. Am vazut ca Pixies si-au gandit campania de lansare a noului albumul pe podcasturi, cu povesti despre cum au tras piesele si asa mai departe.

 

O emisiune proprie la un radio local

Eu am facut emisiuni multe la Fun Radio in anii '90. Cred ca era printre primele emisiuni de muzica alternative de la noi, atunci emiteam in banda Est. Se numea Exclusiv Alternativ. Eu si cu Dorian Enache. A durat vreo 5, 6 ani, primeam scrisori, iar unii dintre ascultatorii mei de top e actualul DJ Marika sau Catalin Cristutiu, care e unul din cei mai buni editori de film din Romania. Ei atunci inca erau la liceu, cand ascultau emisiunea. Saptamanal, mergeam la British Council sa traduc articole din NME sau Melody Maker ca sa putem sa ne facem emisiunea.  Acum nu cred ca mai am timp de asa ceva. Pentru o emisiune de o ora trebuie sa lucrezi o saptamana. Ca sa gandesti ceva trebuie sa ai timp.

 

Single-uri lansate recent care ti-au atras atentia

Ultimul Morrisey ‘Bobby, Don't You Think They Know?’ mi se pare fabulos. Tame Impala, toate single-uri de pe noul album sunt magnifice. A revenit trupa Other Lives, cu un hit fabulos – ‘Lost Day’. Noul single Pet Shop Boys ‘Monkey Business’ lansat la inceputul acestui an.Cu Pet Shop Boys a fost o dragoste imensa de la inceput, dupa care am avut deziluzie totala, iar single-ul acesta nou e comparabil cu orice de pe primele lor 3 albume. Coldplay, ‘Arabesque’, iarasi e o piesa incredibila, e in top 5 personal pe anul trecut. Noul single Jamie xx ‘Idontknow’ – poate cea mai tare piesa electronica din prima jumatate de 2020. Iar din ograda noastra om la luna cu ambele single-uri din 2020 - ‘Linistea’ si ‘Pace’.

 

Cel mai difuzat in 2019

Nu exista cea mai difuzata piesa, pentru ca sunt piese care intra direct in A si pot sta mult timp, deci multe piese stau cam la fel ca durata in playlist. Balkan Taksim, cu single-ul lor de debut ‘Zalina’, au stat ceva mai mult, am facut o exceptie acolo. Nu fac topuri, dar la sfarsit de an trebuie sa elimin din piese si sa pastrez dor ce mi-a sunat mie cel mai bine.

 

Cand asculti muzica

Ascult de cand ma trezesc, cand sunt pe strada la casti din telefon, acasa – non-stop. Nu ascult alte radiouri, ci doar de pe deezer, spotify sau cd-uri, in masina non-stop.

 

Mai mult online sau on air?

Si una si alta. Cu cat mai multe, cu atat audienta are de castigat si informatia se propaga mai repede.

Multi oameni isi doresc sa auda o voce. Pe altii ii deranjeaza. Multi sunt reticenti la nou si-si fac playlisturile lor.

 

Scena indie / alternative

Sa-ti spun o povestire care m-a amuzat teribil acum vreo 5, 6 ani. Am auzit o poveste reala de la unul din radiourile noastre on air. Se plangea directorul muzical din perioada aia ca industria muzicala e la pamant. Si eu cand am auzit am ras o ora in continuu. Si de atunci mi-a ramas aceasta sintagma, “industria e la pamant” si o folosesc sarcastic de fiecare data. Industria e intr-o dezvoltare fabuloasa. In ziua de azi oricine poate sa-si faca o melodie in 10 minute, in casa, pe telefon, pe tableta. Iar orice artist  si-o poate lansa singur.

Cum poti sa spui ca industria e la pamant? Acum 20 de ani daca nu aveai contract cu o casa de discuri nu puteai sa lansezi nimic. Acum, daca ai compus azi o piesa, o poti lansa maine. Nu ai nicio restrictie, ai acces la orice platforma, oriunde. Poti sa-ti faci singur artwork, plan de marketing, strategie de lansare – absolut orice tine de acesta industrie.

Industria muzicala e intr-o dezvoltare acerba, se scoate infinit mai multa muzica in ultimii ani.

In ultimii 3 ani eu am impresia ca mainstream-ul si alternative-ul au intrat intr-un proces de unificare. Daca asculti Billie Eilish, e o combinatie de Cocteau Twins cu nu stiu cine, sau Coldplay care combina beat-uri dubioase cu orice altceva. Nu mai ai Oasis, dar ai Liam Gallagher.

Acum 4 ani cand am inceput radioul, faceam selectia pieselor ce urmeaza sa intre pe radio cam din vreo 70 de piese, acum o fac din 150 noi in fiecare saptamana. Eu cred ca se lanseaza minim 100 de single-uri saptamanal pe zona asta.

In anii 90 scria in contractual cu casa de discuri ca nu ai voie sa lansezi urmatorul album mai devreme de 1 an si jumatate. Anul trecut Foals au lansat 2 albume. Anul asta Cirva Waves au lansat 2 albume. Si mai e o chestie care s-a transformat 100%. Pana in anii 2010 era expresia, “trupa a lansat albumul si pleaca in turneu de promovare”. Acum este invers, se lanseaza discul ca sa-si promoveze turneul. Pentru ca banii nu mai vin din vanzarea de discuri si atunci trupele trebuie sa concerteze cat mai mult. Atunci trupele folosesc lansarile de albume ca o unealta de marketing pentru a-si promova turneul.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Subiecte

Sectiune



Branded


Related