Dacă cei mai mulți dintre noi am citit în „Stați acasă!” o restricție, pentru unii mesajul a fost cel mult optimist: „Bine, bine, stăm acasă, dar cei care nu au casă unde vor sta pe perioada pandemiei?”. Așa sună intriga unei povești care a plecat de la Andrei Galescu - owner club 4 rooms, Vlad Lupu - owner restaurant Platinum și Alina Ariton - 24 fun Brasov și membru fondator Rotary Kronstadt, a primit câte o mână de ajutor din partea comunității și autorităților locale, în căutarea unui final fericit.
Acțiunea începe cu o vizită la primăria Brașovului, unde ideea de a transforma clubul 4 rooms în adăpost pentru oamenii străzii pe perioada panedemiei prinde contur. Continuă înapoi în club, unde în câteva zile s-au construit dușuri, s-a găsit și un restaurant prieten care să asigure mâncare voluntar și au apărut primele donații. În scurt timp au apărut și primii rezidenți ai clubului transformat în adăpost. Despre cum arată un efort de la și pentru comunitate și care e finalul fericit de reintegrare socială la care speră pentru rezidenții actuali ai clubului, povestește Alina Ariton.
Închis
Odată cu restricțiile impuse de autorități pentru domeniul HoReCa, pe 14 martie mai exact, s-au închis ușile clubului.
Din club în adăpost pentru oamenii străzii
Ideea a venit de la #staiacasă folosit în toate mesajele autorităților către populație. De acolo s-a aprins becul pentru această idee. Bine, bine, stăm acasă, dar cei care nu au casă unde vor sta pe perioada pandemiei?
Într-o zi de duminică, mai exact în data de 22 martie, pe la 8 și ceva dimineața, Andrei - ownerul 4 rooms, prieten vechi și partener de business, mi-a trimis un mesaj: „Mi-a venit o idee și poate reușim să facem și noi ceva constructiv pentru comunitate!'' De la acel mesaj a pornit totul.
Desigur că l-am sunat după ce am primit mesajul, de fapt după ce mi-am terminat de băut cafeaua :) ca să-mi trezesc mintea. Așa am aflat că ideea lui era, de fapt, să transformăm clubul 4rooms în adăpost pentru oamenii străzii. Dacă tot e locul gol și există în continuare cheltuieli pentru el, măcar să tranformăm acele cheltuieli în beneficiu pentru cineva.
De la idee la adăpost funcțional
Pașii au fost următorii: am sunat purtătorul de cuvânt de la DSP și apoi am vorbit cu domnul primar să vedem dacă există nevoie de ajutor pentru găzduirea oamenilor străzii. Ne închipuiam că nu vor face față să-i găzduiască pe toți în cele 2 centre de noapte existente deja și că va dura până se vor organiza cu alte spații. A fost încântat de idee și ne-a mulțumit pentru propunere.
Într-o oră ne-am și văzut la Primărie cu directoarea DAS și primarul, pentru a aduce ideea noastră în planul realității. Am aflat care sunt cerințele pentru a transforma clubul în adăpost. Nevoile identificate în prima etapă pentru a da drumul la adăpost au fost: dușurile, locurile de dormit, lenjeriile de pat, pături, pază, 2 mese pe zi, haine, încălțăminte, produse de igienă personală, produse de curățenie pentru club. Fiecare parte a spus cu ce poate ajuta și cum se poate implica și-n maxim o săptămână aveam adăpostul funcțional.
Băi separate pentru femei și bărbați erau deja, s-au construit dușuri și s-a montat un boiler pentru apă caldă la duș. De menționat faptul că toate modificările din club s-au făcut pe cheltuiala proprie, nu s-au luat finanțări de la prămărie pentru acest proiect. Toate investițiile și cheltuielile pentru cele necesare s-au făcut cu investiție proprie și cu donații de la prieteni și comunitate. S-au strâns mesele din sticlă, băutura și echipamentele din club pentru a evita accidentele neprevăzute.
Vecinii de deasupra clubului, Restaurantul Platinum, s-au alăturat de la începutul proiectului cu partea de mâncare. Angajații au venit de acasă pentru a face voluntariat și au reaprins aragazele pentru a găti cele 2 mese pentru oaspeții clubului. În primă fază, Primăria ne-a trimis lenjeriile de pat și păturile necesare, ne-au oferit pază non-stop cu sprijinul Poliției Locale. Ne-au prins bine și camerele de luat vedere și monitorizarea clubului. :)
Răspunsul comunității
Spre surpinderea noastră, comunitatea brașoveană s-a implicat imediat. După ce am postat pe pagina de Facebook a clubului 4rooms că am redeschis ușile clubului - pentru oamenii străzii, ni s-au înroșit telefoanele și primeam zeci de mesaje în fiecare zi. Am primit și multe cereri de voluntariat. Pe această cale le mulțumim și primilor voluntari - George și iubita lui, care au preluat zilnic de la brașoveni donațiile cu una dintre mașinile clubului.
Oamenii întrebau cu ce ne pot ajuta și erau uimiți de curajul nostru. Ne-au trimis haine, încălțăminte, pilote, prosoape, lenjerii de pat, cafea, dezinfectant. Am primit donații de mâncare/materie primă de la firme precum Selgros, Sergiana, Olympus și ajutor cu sucuri, jocuri și alte produse necesare de la ONG uri locale.
Noii oaspeți ai clubului
Oaspeții noștri au fost aduși de reprezentanții DAS, cu salvarea de la UPU. Existența adăpostului 4rooms de pe Kogălniceanu a fost băgat în sistem și au fost anunțate autoritățile locale de existența lui. Traseul e cam așa - poliția îi adună de pe străzile orașului, îi duce la urgențe, li se face testul pentru COVID-19 și apoi sunt aduși în adăpost cu salvarea după ce sunt verificați dacă au sau nu aparținători sau casă în Brașov.
Care a fost reacția lor? În primă fază părea că le-am dat lumea peste cap. Ei nu sunt obișnuiți să stea într-un singur loc. Din acest motiv am avut nevoie de pază non stop, ca să fim siguri că nu pleacă sau se întâmplă alte accidente.
La intrare în adăpost, fiecare persoană primește prosop, haine și încălțăminte curată, produse de igienă personală și li se aduce la cunoștință că trebuie să fac duș zilnic. Cu unii a fost mai greu, ne șantajau că fac duș doar dacă le dăm țigări și pauze de cafea afară. După ce li s -a explicat că cei implicați nu primesc bani de la stat pentru acest adăpost, că toate condițiile oferite și cele două mese pe zi sunt din cheltuială proprie și din donații, că regulile sunt făcute pentru ca șederea lor să fie mai digerabilă și că ne pasă de condițiile lor de viață, și-au schimbat complet atitudinea.
Au încetat comentariile și vorbitul urât, întreabă cu ce pot ajuta și fac curățenie permanentă în băi și-n tot clubul, strâng după ei după ce mănâncă. Pentru că știm cât de important este pentru ei ieșitul afară, cu ajutorul unor parteneri le-a fost construită și o terasă îngrădită cu umbrele și bănci pentru pauzele zilnice de cafea și de țigară și pentru uscatul rufelor, încât li s-a pus la dispoziție și o mașină de spălat pentru a-și spăla hainele primite.
Viața în club
Cei mai mulți au fost 36. Conform procedurilor impuse de autorități, după ceva timp, ei au fost mutați într-un centru de stat pentru carantinare, împreună cu staff-ul care a intrat la ei.
În prezent avem 18 oaspeți, dar numărul lor crește de la o zi la alta. Le-am cumpărat diverse jocuri, cărți de joc, șah, iar cei de la Book city le-au donat cărți. Ies pe terasă, mătură, fac curat, își fac duș, se uită la televizor - plasmele pentru visuals din club au devenit televizoare pentru ei, citesc, stau la povești.
La final de pandemie
Pe perioada șederii în adăpostul nostru ne-am gândit și la partea cu reintegrarea lor în societate, dezvoltarea lor personală. Un partener local, Dima Consulting ne-a donat o tabletă și chestionare pentru a le testa abilitățile pentru anumite meserii pe care le-ar putea face. Din păcate, nu toți știu să citească sau nu înțeleg sensul cuvintelor. Alex, managerul clubului, care până acum se ocupa de nevoile petrecăreților, în prezent se ocupă de supervizarea și comunicarea cu oaspeții din adăpost și el s-a ocupat să-i ajute pe cei care au dorit să completeze aceste chestionare online.
Ne-am gândit și la un proiect cu voluntari de la Facultatea de psihologie, pentru a implementa ședințe personale online cu cei din adăpost. Acest proiect este încă loading. Vă ținem la curent. Cam asta este ce ține de noi.
Ce se va întâmpla cu ei după ce se termină pandemia? Din păcate, cred că majoritatea vor reveni la vechile obiceiuri. Misiunea noastră este de a le oferi condiții pentru un trai bun. De a le arăta în aceste zile că viața poate fi faină și că e mai fain să pui capul pe o pernă în loc să dormi pe jos, să te speli zilnic, să îmbarci haine curate, să mănânci hrană proaspătă și caldă. Toate aceste reguli de igienă, organizare și conduită le-am impus și cu scopul de a le arăta că pot trăi și o altfel de viață. Poate unii dintre ei chiar vor dori să se reintegreze în societate după ce au prins gustul vieții cu un acoperiș deasupra capului și au văzut că pot avea din nou încredere în oameni, că mai există și oameni cărora le pasă de ei și nu-i judecă pentru că au ajuns pe străzi. Chiar ne pasă de ei și ei au simțit acest lucru.
Cei care au fost mutați în centrul de stat au plâns după adăspotul nostru la propriu și la figurat. S-a dus vroba și toți ar vrea să ajungă aici. E ca-n Paradis la noi, spun ei.
Din adăpost înapoi în club
Clubul nu s-a deteriorat, ci, din contra, se face curat și se dezinfectează permanent de către oaspeți. După toată experiența asta sperăm că vibe-ul va fi la fel de mișto. Cu siguranță vor trebui făcute renovări, dar regulile de igienă implementate oaspeților cu siguranță au fost de ajutor pentru ambele părți. Vom găzdui din nou serile de marți Campus 4rooms dedicate studenților și serile de joi dedicate fetelor cu free drinks all night long. Prima petrecere însă va fi dedicată echipei, personalului implicat în acest proeict și tuturor celor care au făcut donații.