De curând, a avut loc Rockit Conference, în cadrul căreia organizatorii și-au propus să găsească soluții de adaptare la „noul normal”, în care pășim timid acum. S-au discutat subiecte și opțiuni de ieșire cu bine prin digitalizare, s-a vorbit despre globalizarea afacerilor, despre oportunitățile pe care le aduce cu sine „contextul”, despre automatizări și multe altele, după cum povestea creatorul lui, aici.
Printre speakeri l-am descoperit pe Mihai Avram care este un inovator din Republica Moldova și fondatorul Enable, o agenție de strângere de fonduri care ajută oamenii și organizațiile să elaboreze proiecte de inovare și să obțină finanțare pentru acestea. În 2015, Mihai a contribuit la crearea unei platforme de crowdsourcing pentru cetățenii Republicii Moldova, proiect care a deschis calea pentru mai multe inițiative mici legate de inovație și interacțiunea cetățean-guvern. Iar în 2018, Mihai a participat la o bursă de cercetare de 4 luni la GovLab din New York, unde a învățat modalități mai bune de a utiliza datele în luarea deciziilor și de a asigura participarea cetățenilor la guvernanța locală.
Am vorbit cu Mihai despre cum vede el depășirea acestei crize, în ce mod ne putem adapta la „noul normal” și cât de optimiste sunt soluțiile viitorului.
La Rockit Conference
Am participat la eveniment ca reprezentant al companiei Enable și am prezentat informații despre unul din ultimele proiecte de cercetare la care am participat, ce ține de crearea infrastructurii pentru cicliști în Chișinău. La moment sunt implicat într-un alt proiect similar de cercetare pentru capitala RM.
Impactul pandemiei
COVID-19 a oprit anumite procese din activitatea mea, însă ca orice om prudent aveam mai multe domenii de activitate și după începerea pandemiei m-am concentrat pe acelea care pot fi făcute la distanță. Am ales să opresc activitățile de fundraising pentru că acestea depind de terți (donatori) care acum au un regim mai neordinar.
Între timp, fac cercetare, ofer consultanță și îmi planific felurile în care pot adapta activitatea mea la viața de post-pandemie. Cel mai tare a fost afectată activitatea privind oferirea de consultanță pentru un restaurant + complex turistic din Moldova. Odată cu închiderea activității HORECA, s-a oprit brusc proiectul.
Adaptare la noul context
Fac majoritatea ședințelor via Skype, ZOOM și la telefon. Am participat în lansarea unui serviciu de livrare a fructelor și am testat acest model. Am comunicat cu colegii mei din alte țări pentru a descoperi feluri noi de a lucra și idei noi de proiecte. Nu m-am oprit din lucru nici pentru o zi din momentul începerii pandemiei.
Schimbări de perspectivă
Cred că pe viitor vom oferi mai puțină consultanță în domeniul fundraisingului și mai multă consultanță tehnică ce ține de design și inovație. Vreau să mă axez pe lucru în domeniul privat (70%) și public (30%). O să colaborez cu autoritățile locale unde este deschidere, dar cu siguranță voi face mari schimbări în modul de operare al companiei Enable. Viitorul este în tehnologie și inovație. Cred că este nevoie de mult mai multă activitate în această direcție și planific să încep cu data collection, data processing și analiza datelor din domeniul urbanismului.
SWOT
S-au redus anumite venituri, dar nu au dispărut. Am fost prudent în negocieri și am încercat să fiu maxim de înțelegător cu toți partenerii. Au apărut contracte noi de consultanță. Acum lucrez în această direcție. Când se închide o ușă, se deschide un geam. Fac lucru care îmi place și nu mă opresc din învățat. Citesc, studiez, fac cursuri online, urmăresc activitatea altor oameni în criză, citesc despre proiecte din alte țări legate de 3D printing, de exemplu.
Lecții de criză
Am învățat că trebuie să nu ne oprim din activitate și că trebuie să lucrăm zilnic, chiar dacă este într-un fel total nou. Nu trebuie să punem în pericol sănătatea noastră și pe cea a oamenilor din jur, dar asta nicidecum nu este un motiv să te oprești din lucru. Există internet, avem posibilitatea să lucrăm la distanță, avem posibilitatea să ajutăm pe alții, avem posibilitatea să ne conectăm online – trebuie la maxim să folosim toate aceste posibilități. Este cu siguranță un moment în care ne adaptăm la online video call-uri ca un default.
Evoluția veniturilor companiei
Cred că anumite venituri vor crește și anumite venituri vor scade. Prevăd o ușoară creștere a veniturilor, dacă e să pun toate activitățile în sumă. Lucrez zilnic ca să asigur această creștere. Nu este ușor, dar o astfel de criză afectează și concurenții tăi. Este momentul bun de a-i ajunge din urmă sau de a-i întrece.
Observații
Cred că oamenii reevaluează ceea ce este important pentru ei. Cei care până nu demult evitau să petreacă timp cu familia, o fac acum. Cei care simțeau că nu au o motivație suficient de puternică – au găsit-o. Cei care ezitau să treacă la digitalizare și vânzări online, acum o fac și este un moment ideal de a face această tranziție. Companiile oferă prețuri bune la servicii IT, există foarte multe promoții.
Cred că în lumea post-Covid19, vom avea o eficiență mai mare și o viață mai simplă. Ne vom învăța să prioritizăm, să valorificăm timpul nostru și să folosim resursele noastre în cel mai bun mod posibil. Există multe feluri de a învinge această criză și nu toate țin de câștiguri financiare. Cineva va petrece mai mult timp cu familia, cu părinții sau cu copiii. Acest timp valorează mai mult decât profitul ratat.
Impact dureros, dar spre bine
Domeniul turistic și HORECA va trece prin schimbări majore, dar cred că toate aceste schimbări vor fi spre bine. Nu sunt mare amator al nunților de câte 200 de persoane și cred că acestea sunt primele care vor dispare în viitorul apropiat. Deși am oferit consultanță pentru un local specializat în organizarea evenimentelor, înțeleg bine că această practică trebuie schimbată.
Cred că în urma schimbărilor din domeniul HORECA, se vor crea restaurante care sunt mai sigure, din punct de vedere igienic, se vor introduce standarde mai înalte de curățenie și siguranță. In the long run, toți avem mai mult de câștigat. Cred că Moldova nu duce lipsă de creativitate. Acum este momentul să o punem to good use.
Tot ce se face online, are de câștigat
Toți care fac livrări de bunuri vor câștiga și toți care își ajustează serviciile, de asemenea. Vreau să văd mai multe proceduri birocratice care se fac la ghișeu – automatizate. Vreau să văd livrarea de medicamente, telemedicina și studierea la distanță. Cred că aici există mai multe oportunități. Simpals pare să fie pionier la acest capitol.
Optimism
Mă bucur să văd mai multă solidaritate față de oamenii din alte țări. Cred că acum, pentru prima dată, moldovenii simt că avem mai multe în comun. Vreau să văd cum oamenii se ajută unii pe alții fără discriminare, rasism și xenofobie. Trecem cu toții prin aceeași problemă, și asta ne unește și ne face mai puternici. Chinezii ajută italienii, italienii ajută românii, și tot așa. Nu trebuie să căutăm vinovați, ci cum fiecare din noi poate contribui în cel mai bun mod pentru ca să reducem numărul de infectări și să îi ajutăm pe cei cărora le este mai greu.