[Noul context] Mihai Bitu: Magazinele online cresc constant in perioada asta, cel putin asta ar trebui sa fie un trend general al pietei

[Noul context] Mihai Bitu: Magazinele online cresc constant in perioada asta, cel putin asta ar trebui sa fie un trend general al pietei

În primele saptamani de criza, cea mai mare crestere a fost in zona de creare de magazine online, povesteste Mihai Bitu, fondator Started Agency, care ofera servicii integrate de performance marketing. Antreprenorii care isi puteau vinde produsele sau serviciile in mediul online au avut nevoie de solutii rapide si nu au stat pe ganduri. Pentru multi, online-ul a fost colacul de salvare de care aveau nevoie, atunci cand au fost nevoiti sa inchida locatiile fizice.  

Antreprenorii au inteles nevoia de a fi prezenti online si pentru unii a fost chiar momentul in care au facut trecerea afacerii lor in mediul online. Am vazut multe cazuri in care isi doreau sa faca acest lucru, dar nu au facut-o pana acum pentru ca erau prea ocupati cu locatia fizica.

Mihai Bitu vorbeste despre cresterea exponentiala a prezentei oamenilor în online, noile lor nevoi si dorinte si cum s-au adaptat antreprenorii din Romania la aceasta schimbare brusca.  

Daca esti managerul unui grup de comunicare/agentie, trimite-ne un email pe [email protected] cu subiectul [Noul context]. Vrem sa discutam despre activitatea agentiei voastre, despre cum reinventati procesele de lucru, cum va adaptati la noua realitate si despre directiile in care va veti dezvolta. 

 

Starea de izolare

Suntem si noi afectati, chiar daca intuitiv ai putea spune ca din moment ce majoritatea lucrurilor s-au mutat in online ar trebui sa fie una dintre cele mai bune perioade pentru noi. 

Nu ne ocupam doar de campanii pentru magazine online, deci implicit avem clienti care au fost fortati ca pe timp de izolare sa opreasca promovarea. 

Pe timp de izolare ne-am concentrat destul de mult pe imbunatatirea serviciilor noastre si a tacticilor folosite pentru clientii nostri. Am incercat sa dezvoltam modalitati creative prin care putem promova eficient brandurile mici si mari, scopul fiind acela de a duce campaniile noastre la un alt nivel. 

Perioada aceasta a fost una destul de diferita fata de cum era una normala inainte de izolare. S-au schimbat multe lucruri in modul de optimizare al reclamelor, comportamentul utilizatorilor in mediul online si modul in care acestia interactioneaza cu reclamele pe care le vad. 

Acum au avut mult mai mult timp liber si au petrecut cu mult mai mult timp in mediul online, ceea ce a reprezentat o oportunitate pentru noi, cei care ne ocupam de campanii Google sau Facebook. Totusi, aceasta oportunitate a fost fructificata doar de cei care au ajustat campaniile la timp si s-au adaptat rapid la schimbarile din piata. 

A fost si inca este o perioada in care am invatat multe si invatam ceva nou in fiecare zi, am tinut cont de informatiile colectate din campanii si chiar am reusit sa ajutam afaceri sa isi creasca venitul substantial. Pentru noi asta inseamna ca am facut ce trebuie si putem spune ca a fost o perioada in care am crescut exponential ca specialisti in nisa noastra.

 

Impresii & concluzii

Cel mai important lucru descoperit tine de modul in care trebuie sa gestionam campaniile pentru clientii nostri in perioada de criza. 

Cu cat ajustezi mai rapid campaniile (mesaj, grafica si target), cu atat rezultatele se metin la acelasi nivel sau se imbunatatesc. Timpul de reactie al agentiei este extrem de important si chiar daca volumul de munca pe termen scurt creste foarte mult, rezultatele nu intarzie sa apara. 

Noi am reusit sa ne convingem in aceasta perioada ca modul nostru de lucru este cel mai eficient, dat fiind faptul ca specialistul comunica direct cu clientul. Nu exista intermediari, lucru care face ca ajustarile sa fie implementate cat mai rapid in campanii. 

Pe langa acest “pas ars” din comunicarea cu clientul, campaniile Facebook Ads sunt administrate de alta persoana decat sunt administrate cele de Google Ads. Acest lucru ne ofera sansa sa putem implementa modificari in acelasi timp pe cele doua medii pentru acelasi client. Din nou salvam timp si ajustam totul rapid.

As spune ca in astfel de perioade acestea sunt concluziile importante:

- Comunica mult cu clientul si adapteaza-te rapid

- Implementeaza modificarile in campanii cat mai rapid si uita-te atent la datele pe care le colectezi. S-ar putea sa poti obtine mult mai mult decat ai prevazut.

 

Munca de acasa

A fost usor sa ne adaptam la lucrul de acasa, pentru ca la noi tot ce trebuie sa ai este un laptop si dorinta de a obtine rezultate cat mai bune. 

Ceea ce s-a schimbat extrem de mult este faptul ca nu ne mai putem intalni (fizic) cu clientii nostrii si ne lipseste acest lucru, insa asteptam cu nerabdare sa putem face asta si sa ne bucuram face-to-face de rezultatele obtinute cat timp am fost in izolare. 

Disciplina nu s-a schimbat foarte mult, singura diferenta fiind ca nu mai ai cu cine sa dezbati idei asa cum o faceai la birou. Ai un program zilnic de munca, ai task-urile deja planificate si dupa ce ai terminat de implementat ceea ce era deja stabilit, cauti tactici prin care poti imbunatati. 

As putea spune ca perioada asta a fost benefica pentru ca am avut mai mult timp sa ne informam si sa putem veni cu idei noi pe care sa le implementam in campanii. Cumva atunci cand lucrezi acasa pierzi notiunea timpului si muncesti mult mai mult decat in mod normal. Cel putin asa este la noi.

 

Când ați început să observați impactul în business    

Imediat ce a fost anuntata prima Ordonanta Militara au inceput sa se modifice statisticile si sa apara primele efecte. As putea spune ca primele patru Ordonante Militare au modificat semnificativ datele din campanii si performanta acestora. 

Nu Ordonantele Militare modificau datele, ci modul in care utilizatorii interactionau cu magazinele online si cu reclamele. Parea ca urmeaza o perioada sumbra, insa brandurile care nu au oprit campaniile sau care nu au redus bugetul investit au fost pana la urma cele care au avut de castigat. 

Constant au crescut numarul comenzilor online, motiv pentru care cea mai buna decizie pe care o puteau lua afacerile din mediul online a fost sa incerce sa creasca constant bugetele investite si sa se adapteze la ceea ce se intampla in piata. 

Poate credeai ca la aceasta intrebare o sa raspund cu impactul asupra agentiei, insa pentru noi nu nu este niciun impact negativ atat timp cat putem obtine aceleasi rezultate sau chiar mai bune pentru client.

 

Primele masuri

In primul rand a trebuit sa analizam care este impactul asupra campaniilor fiecarui client. Efectele nu au fost aceleasi asupra tuturor, pentru ca fiecare afacere este unica intr-un anumit fel. 

Au fost cateva zile in care pur si simplu analizam ce se intampla cu campaniile administrate si in functie de performanta lor le ajustam pentru a le pastra efeciente. 

Pe langa ajustarea campaniilor existente a trebuit sa dezvoltam solutii pentru fiecare cont prin care sa imbunatatim performanta si sa atingem obiectivele, ceea ce a fost cel mai dificil. Nu este deloc usor sa gasesti constant idei diferite pentru nevoile fiecarui brand.

 

Strategia de criză pe termen scurt & mediu  

Principala noastra strategie este aceea de a ajuta clientii existenti sa vanda online, sa-si imbunatateasca rezultatele si stabilizam toate campaniile pe care le-am dezvoltat sau pe care o sa le dezvoltam. 

Pana acum am reusit si credem ca strategia pe termen scurt a functionat foarte bine concentrandu-ne toate eforturile pe succesul clientilor din portofoliu. 

Cred ca in continuare ar trebui sa pastram aceeasi strategie si sa venim constant cu imbunatatiri pentru serviciile noastre, acest lucru garantand succesul nostru ca specialisti Google Ads si Facebook Ads.

 

Cum au reactionat clientii 

Magazinele online cresc constant in perioada asta, cel putin asta ar trebui sa fie un trend general al pietei. La fel ar trebui sa fie si in cazul brandurilor mai mari care au campanii de brand awareness pe Facebook sau pe Google.

Dat fiind faptul ca oamenii petrec mai mult timp online, ar trebui ca brandurile sa fie prezente ceva mai mult. Cine este prezent online in aceasta perioada o sa aiba doar de castigat. 

In general, antreprenorii au inteles nevoia de a fi prezenti online si pentru unii a fost chiar momentul in care au facut trecerea afacerii lor in mediul online. Am vazut multe cazuri in care isi doreau sa faca acest lucru, dar nu au facut-o pana acum pentru ca erau prea ocupati cu locatia fizica.

  

Servicii care au crescut

Cu siguranta cea mai mare crestere a fost in primele saptamani pe crearea de magazine online. Antreprenorii care isi puteau vinde produsele sau serviciile in mediul online au avut nevoie de solutii rapide si nu au stat pe ganduri. Pentru multi, online-ul a fost probabil chiar colacul de salvare de care aveau nevoie atunci cand au fost nevoiti sa inchida locatiile fizice. 

Implicit, daca cererea pentru servicii de dezvoltare web a crescut, s-a intamplat la fel si pentru serviciile de promovare. Pana la urma degeaba ai un magazin online daca nu il promovezi asa cum trebuie.

 

Etapele reinventării

Nu cred ca exista o formula standard pentru fiecare afacere, ci tine foarte mult de tipul acesteia si de cat de mult este dispus antreprenorul sa isi ajusteze functionarea afacerii. 

Au fost cazuri in care in doar 24 de ore am modificat absolut tot ce tine de promovarea unei afaceri si cazuri in care nu a fost nevoie de modificari consistente pentru ca nisa respectiva era una dintre cele potrivite perioadei de izolare. 

As spune ca primul pas este identificarea oportunitatii, dupa care trebuie dezvoltata o strategie sustenabila. In cazul nostru, o strategie sustenabila pentru afacerea promovata. Daca ai analizat foarte bine datele din piata si ai ajustat corect campaniile, apoi rezultatele nu vor inceta sa apara.

 

Efectele asupra domeniului

Imi place sa fiu optimist, asa ca o sa le evidentiez doar pe cele pozitive. In primul rand este vorba de timpul mai mare pe care oamenii il petrec online, iar acest lucru se reflecta in timp mai mult pentru branduri sa ajunga in fata audientei potrivite si sa comunice cu aceasta.

Acesta cred ca este cel mai important efect, de aici pornind si cele care tin de cresterea vanzarilor online in cazul magazinelor, cresterea cererii pentru servicii de dezvoltare web si a celor de promovare online.

Daca oamenii nu ar fi petrecut mai mult timp in mediul online, atunci nici brandurile nu cautau sa fie mai prezente online si sa incerce sa isi transpuna activitatea din locatiile fizice in mediul online.

Daca esti managerul unui grup de comunicare/agentie, trimite-ne un email pe [email protected] cu subiectul [Noul context]. Vrem sa discutam despre activitatea agentiei voastre, despre cum reinventati procesele de lucru, cum va adaptati la noua realitate si despre directiile in care va veti dezvolta. 

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Companii

Subiecte

Sectiune



Branded


Related