[Start în creație] Cosmin Voicu si Laura Catea: Creativitatea se învață, e un exercițiu. Scrii până iese bine, bagi idei până ies bine

[Start în creație] Cosmin Voicu si Laura Catea: Creativitatea se învață, e un exercițiu. Scrii până iese bine, bagi idei până ies bine

Totul e bine cand se termina cu bine. Dar finalurile sunt boring. Mai ales cele fericite. Despre inceputuri vrem sa vorbim, pentru ca sunt palpitante. Imprevizibile si dificile. Daca am putea, am sari direct la etapa urmatoare, in care dobandim siguranta si ”le stim pe toate”. Dar ce-ar fi fost copywriterul Peggy Olson din Mad Men, fara prima ei zi ca secretara, in acea lumea complet noua, numita agentie de publicitate? Ce-ar fi fost fara ezitarile ei? Fara descoperirile ei? Un personaj cu care am fi empatizat mai putin. Deci, de asta ne place sa descoperim povesti de inceput, pe care la spunem in seria Start in creatie. Continuam astazi cu Cosmin Voicu, copywriter, si Laura Catea, art director la MRM Romania.

 

Prima întalnire cu publicitatea

Voicu: În momentul în care am găsit ad-urile din anii ’50? ’60? la Volkswagen Beetle din SUA am zis că vreau în creație. Și pe urmă mi-am dat seama cumva că vreau sa scriu copy.

Lola: Am inceput sa fac graphic design cand eram intr-un ONG studentesc. Eram la ASE si nu credeam ca o sa ajung art si ca o sa fac creatie. Fast forward 2 joburi mai tarziu - mi-am dat seama ca Photoshop is love for life si ca vreau sa cresc si in zona de creatie, nu doar in zona de executie.

 

Despre intrarea în industrie

Voicu: A fost nasolică perioada în care am căutat internship. Trei luni îngrozitoare am trimis CV-ul la agențiile din București. După trei luni am primit primul răspuns, de la MRM, și aia a fost. Cre’ că ideea e să nu te lași - “o să fie greu până o să fie ușor” (Hagi? Eu? Nu-mi dau seama).

Lola: Cele mai naspa chestii mi se par asteptarea si dezamagirea cand nu ti se mai raspunde la mailuri. Dar, cum zicea si Voicu, ideea e sa nu te lasi batut si sa ai portofoliul bine pus la punct.

 

Studii

Voicu: Am învățat direct la muncă ce și cum.

Lola: Am terminat ASE REI, dar desenez de cand ma stiu. Asta m-a ajutat mult pentru ca mi-a dezvoltat viziunea. Au ajutat si diverse cursuri sau carti, dar cred ca practica te invata cel mai bine.

 

Așteptări

Voicu: Știam prea puține despre publicitate ca să am niște așteptări formulate în minte. De fapt, știam nimicul. I just took it as it is și am încercat să mă prind cum funcționează lucrurile.

Lola: Am incercat sa nu imi creez asteptari. Stiam ca o sa trebuiasca sa invat multe lucruri noi, asa ca I went with the flow.

 

Primul proiect

Voicu: Zen Friday pentru BRD cred. De Black Friday, toată lumea spune “Profită de ofertă acum”. Noi am zis “Lasă pe mâine ce poți face azi”. A ieșit caterincă, și-a atins scopurile.

Lola: Primul proiect a fost campania de lansare in retail a sosului cu usturoi de la KFC. M-am lovit pentru prima data de ce inseamna sa fii art, am fost si la primul photosession ever si a fost fun.

 

Primele greșeli

Voicu: Am zis odată că înghețata de 1 leu e mai bună ca glumele de 2 lei. Nu a fost bine. Nu știu, am făcut multe greșeli și știi ce am învățat din ele? Să nu fiu prost.

Lola: Am facut multe greseli, dar am invatat ceva din fiecare. Cel mai important mi se pare sa iti asumi cand gresesti si sa ceri ajutorul cand ai nevoie.

 

Provocările

Voicu: Munca în publicitate are părți bune și părți rele, ca orice domeniu. Nu pot să vorbesc despre alea rele fără să vorbesc și despre alea bune.

Lola: It’s complicated, +1 la ce a zis Voicu.

 

Stilul propriu

Voicu: End of day, oamenii trebuie să înțeleagă unde să dea click. Așa că o țin simplu.

Lola: Nu stiu daca am un stil anume deocamdata, cred ca inca il dezvolt. Imi place mult ilustratia, dar imi iau inspiratia din foarte multe locuri. Flexibilitatea mi se pare ca ar trebui sa fie atuu-ul unui art, mai ales pentru ca lumea e mereu in schimbare.

 

Lipsa de idei

Voicu: Înjur mult, fac caterincă, îmi dau reset și o iau de la zero.

Lola: Injur, ma uit la clipuri/poze cu pisici si o iau de la capat. Research, research, research.

 

Inspirația

Voicu: Inspirația vine și dintr-o discuție random. Inspirația vine în brainstorming. Inspirația vine din research. Cât despre oameni, fur meserie de la toată lumea.

Lola: Inspiratia vine random, cand te astepti mai putin. Dar tot researchul e baza.

 

Proiecte preferate

Voicu: Cel mai mișto proiect a fost RANDOM pentru KFC. Also, am lucrat încă de la început pe ROM VOT. Am băgat și pe cosmetice. Și am băgat pe tot. Sunt chestii mișto și în work-ul de zi cu zi.

Lola: Clar Random KFC si ROM VOT. Dar au fost multe prezentari si proiecte la care ne-am batut mult capul, si eu si Voicu, de care suntem mandri, chit ca au vazut lumina internetului sau nu.

 

Creativitatea

Voicu: Creativitatea se învață, e un exercițiu. Scrii până iese bine, bagi idei până ies bine.

Lola: Si aici sunt de acord cu Voicu, practice makes it perfect, nimic nu e picat din cer.

 

Generația voastră

Voicu: Nu am cum să caracterizez o generație. Știu doar că noi muncim până ne prăjim ca să iasă proiectele mișto.

Lola: Toti muncim mult, punem suflet si vrem ca lucrurile sa iasa bine.

 

Top 3 reclame

Voicu: O să încep oldschool.

Continui cu ceva ce am făcut noi (cum să nu pun workul nostru în topul personal?!).

Și termin cu cea mai minunată prăjeală de la Cannes 2019, normal.

 

Lola:

Smth funny

Smth insightful

Smth powerful

+ smth I am proud of

 Random, desigur

 

Nivelul reclamelor din România

Voicu: Mă bucur că e loc de mai bine și mă frustrez când nu-mi dau seama cum să ajung acolo.

Lola: Imi place cand vad ca sunt branduri care incep sa isi asume comunicari mai indraznete, despre subiecte care la noi inca sunt considerate sensibile sau tabu.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Companii

Campanii

Subiecte

Sectiune



Branded


Related