Se intampla si lucruri interesante in aceste zile, nu doar nenorociri. Covidul a redus rapid rezistenta la schimbare, crede Marian Seitan, fondatorul Mediapost Hit Mail. De exemplu, anumite industrii sunt obligate sa iasa dintr-o stare de inertie comoda si profitabila, pe care o mentin de cativa ani in detrimentul consumatorului.
Noua normalitate va pune consumatorul in centrul preocuparilor firmelor, cu adevarat, nu doar declarativ.
Se construiesc cu mare viteza active digitale de o complexitate inimaginabila si utilizarea lor creste continuu si ajunge la masa critica in aproape toate domeniile, spune Marian Seitan. Iar aceasta pandemie nu determina o noua normalitate, ci mai multe normalitati succesive. O data ce prindem gustul pentru schimbare, cu greu ne vom opri iarasi si impotmoli in obiceiuri vechi . Cum arata inceputul acestei transformari, explica Marian Seitan in textul de mai jos.
Daca esti managerul unui grup de comunicare/agentie, trimite-ne un email pe [email protected] cu subiectul [Noul context]. Vrem sa discutam despre activitatea agentiei voastre, despre cum reinventati procesele de lucru, cum va adaptati la noua realitate si despre directiile in care va veti dezvolta.
Starea de izolare
Sincer nu ma simt foarte izolat, pot vorbi cu oricine vreau, merg la firma si la depozit de cate ori am nevoie. Imi lipsesc restaurantele si terasele, dar … mai e putin.
Sunt foarte multe lucruri de facut in perioada asta, daca nu sunt eficient nu am timp pentru toate, deci criza ma forteaza catre eficienta. Pentru insipiratie cred ca e nevoie de timp ca sa inspiri, expiri, ceea nu prea am avut timp in astea 6 saptamani de hands- on. Dar de acum inainte imi promit sa ma ocup mai mult de inspiratie.
Am redescoperit puterea concentrarii - cand esti la birou si ti bate la usa cineva din 10 in 10 minute pierzi probabil jumatate din output-ul general. Si ca o buna parte dintre colegii nostri pot lucra 50-97% din timp de acasa fara ca asta sa le afecteze eficienta.
Impresii & concluzii
Se accelereaza digitalizarea! Se intampla lucruri interesante peste tot, nu doar nenorociri. Covidul a redus rapid rezistenta la schimbare. Ma incrunt de ani buni la industrii intregi care se pun de-a curmezisul schimbarii: companiile aeriene, cu arogantele si smecheriile lor gen price differentiation si jdemii de formulare de completat, iar si iar, desi au datele mele de inca sute de ori. Industria aeronautica, care n-a mai inovat major de 70 de ani si minor de vreo 20, pentru ca e mai profitabil asa, desi pentru consumatori nu aceasta e solutia optima.
Sau industria auto, care incearca de 10 ani sa se sustraga digitalizarii – de vreo 3 ani astept o masina altfel, degeaba. Bancile - mai bine nu deschidem subiectul.
Exista de multi ani tehnologii noi care sunt blocate de elefantii din aceste industrii pentru ca le challenge-uiesc modelele economice si investitiile existente, criza le va face mai dificil acest « pus capac » la nou, si asta ma bucura enorm.
Calatoria din China
Habar n-am avut noi de covid in timpul excursiei in Shanghai din ultimele zile ale anului precedent. Sincer, am cam ignorat amenintarea pandemiei, a fost o parodie totala zeama alba cu care “autoritatile” ne stropeau masinile de gripa aviara, am perceput o ca pe rezultatul unei coruptii la nivel inalt, si cu acea zeama am asociat pandemiile de care tot povestea Bill Gates anii precedenti.
Cand ati inceput sa observati impactul in business
Clientii nostri s-au crispat abia in prima saptamana din martie, apoi reactia a fost brusca, unii dintre ei au inghetat total la mijloc de martie.
Primele masuri
Am cumparat laptopuri, modemuri si sim-uri de date pentru toti angajatii care nu aveau si i-am trimis acasa pe masura ce ii echipam, a fost o retragere controlata, nu dezordonata, suntem bine organizati la Mediapost Hit Mail! In general, in perioada aceea am incercat sa avem grija de toti angajatii, sa le reducem grijile si sa le cream conditii de munca rezonabil de bune.
Efecte
Promotiile, loyalty marketingul, marketingul one-to-one au fost lovite la 20-50% dar ne asteptam sa isi revina repede, mai ales promotiile de consumatori, pentru ca daca vanzarile sunt jos ele trebuie ajutate cu promotii. Pana la urma, intr-o piata FMCG in care vanzarile merg de la sine pentru ca creste consumul cu 5-10%, rolul marketingului si al promotiilor nu e esential … ei, acum n-o sa mai fie asa, am vazut filmul asta in 2010-2011. Logistica de e-commerce a noastra e pe cai mari, s-o tina tot asa, iar distributia de pliante a lipsit cu desavarsire pe perioada «respectati ordonantele <pauza de vorbire> militare», dar va incepe din 15 mai, la cererea insistenta a «publicului».
Clientii nostri au dus la bun sfarsit proiectele de promovare incepute, insa multi dintre ei au avut retineri in a incepe altele noi.
Avem si noi multe proiecte care au fost anulate, mai ales cele din jurul evenimentelor. Sunt si multe proiecte care au fost amanate pentru anul viitor.
Cum au reactionat clientii
In general au reactionat cu mult bun simt, poate un pic prea prudent pentru gustul meu, dar relativ predictibil. Sunt in admiratia clientilor nostri care au avut curaj sa inceapa proiecte noi in inima crizei – iti trebuie curaj, sange rece si viziune pentru asta.
Nevoi noi
Mai mult ca oricand, clientii nostri de e-commerce au nevoie de un furnizor care sa preia bataia de cap a logisticii, pentru ca ei sa se poata concentra pe produs si pe marketing. Si asta facem. De asemenea, clientii nostri au nevoie sa-si linisteasca consumatorii cu privire la respectarea normelor de securitate sanitara pe tot fluxul comenzilor – de aceea am realizat un filmulet in care explicam cum am pus in practica aceste norme, pas cu pas, in fiecare etapa a proceselor noastre operationale.
Ce servicii au fost afectate
Distributia de pliante, aprilie a fost ”dauna totala”, nu avem vizibilitate asupra tuturor clientilor nostri din aceasta zona, dar avem clienti care insista sa reincepem cat mai curand.
Oportunitati
Logistica de e-ecommerce a fost in aprilie la mai mult decat dublu fata de aprilie anul trecut, nu doar ca urmare a crizei, ci si pentru ca intre timp, in iulie 2019, ne-am marit depozitul. Avem o echipa extraordinara in depozitul in Dragomiresti, echipa care a facut posibila aceasta performanta in conditii extrem de dificile.
Servicii noi
Am lansat un produs destinat magazinelor non-food inchise, care au vointa si inspiratia sa se mute rapid in online. Cu solutia noastra pot face asta in doar 2 saptamani, acoperim toate detaliile crearii si lansarii magazinului online, IT, logistica, marketing. De asemenea, sprijinim magazinele offline care aveau un magazin online, dar care necesita imbunatatiri rapide, atat ca promovare cat si ca logistica si customer care.
Tot noi sunt serviciile din jurul platformelor de marketing automation pe care le reprezentam in Romania, Hubspot si Salesforce Marketing Cloud.
Posibile achizitii de companii pe servicii complementare
Eram in discutii inainte de criza cu cateva firme, a trebuit sa le intrerupem. Din pacate sau din fericire, pentru ca piata va fi a cumparatorului. Cred ca vor exista foarte multe oportunitati de achizitii pentru noi in urmatoarea perioada, exista in Romania in zona noastra de competenta firme capabile, care detin active valoroase (necorporale in cea mai mare parte), dar care sunt subcapitalizate si vor face cu greu fata crizei economice care vine. Aceste companii sunt binevenite in grupul nostru, care este detinut si sustinut de catre statul francez, in acelasi timp in Romania fiind administrat antreprenorial, si cu grija si implicare pentru angajati si clienti.
Etapele reinventarii
Digitalizam tot si repede, fara etape, ne adaptam la viteza schimbarilor! De 2 ani suntem foarte interesati de marketing automation, aceasta este tendinta in marketingul one-to-one, iar covidul ne-a dat apa la moara, accelerand aceste tendinte. In doar 3 luni firma din grupul nostru dedicata marketing automation, Mediapost Martech, a devenit Hubspot Gold Partner, cu 9 implementari de Hubspot! Iar luna aceasta vom avea prima implementare Salesforce in Romania, vom reveni cu amanunte.
Estimari
Foarte greu de facut estimari, lucrurile se schimba de la zi la zi. Cu datele pe care le avem in acest moment, speram ca cifra de afaceri sa fie tot pe acolo, in jur de 23 de milioane de Euro in Romania. Din punct de vedere EBIT/ EBITDA insa, lucrurile vor mult mai rau decat anul trecut, daca la final de an vom fi pe plus 1% procent din cifra de afaceri vom considera asta o performanta.
Noua normalitate
Noua normalitate va pune consumatorul in centrul preocuparilor firmelor, cu adevarat, nu doar declarativ. In noua normalitate datele vor fi folosite de catre orice companie care vrea sa faca business profitabil, nu doar de catre corporatii miliardare. Se construiesc cu mare viteza active digitale de o complexitate inimaginabila acum cativa ani, si utilizarea lor creste continuu, ajunge la masa critica in aproape toate domeniile. Si de fapt nu stiu daca va o exista o noua normalitate, ci mai multe normalitati succesive – o data ce prindem gustul pentru schimbare, cu greu ne vom opri iarasi si impotmoli in obiceiuri vechi. Traim vremuri interesante.
Daca esti managerul unui grup de comunicare/agentie, trimite-ne un email pe [email protected] cu subiectul [Noul context]. Vrem sa discutam despre activitatea agentiei voastre, despre cum reinventati procesele de lucru, cum va adaptati la noua realitate si despre directiile in care va veti dezvolta.