Se poate producție în condițiile distanțării sociale și lucrând de acasă? Se poate, spune Răzvan Cliza, dar in anumite conditii: cu proporție covârșitoar de preproducție și post-producție și cu un număr foarte restrâns de persoane prezente în locul în care are loc filmarea propriu-zisă. Razvan este producator executiv al casei de productie Avanpost Production, companie care face parte dintr-un hub mai mare de companii ce acopera nevoile diferite ale productiei publicitare. El povestește cum au regândit procesele de lucru în această perioadă, ce servicii noi au crescut, care sunt noile nevoi ale clientilor.
Nu-mi place să o privesc ca pe o criză — să zicem că e o oportunitate să ne reinventăm, atât noi în oferirea de soluții de producție, cât și creația în felul în care imaginează execuții și le vinde mai departe clientului.
Despre reinventarea producției în aceste zile și felul în care aceste transformări ar putea ajuta și pe viitor, în rândurile de mai jos.
Daca esti managerul unui grup de comunicare/agentie, trimite-ne un email pe [email protected] cu subiectul [Noul context]. Vrem sa discutam despre activitatea agentiei voastre, despre cum reinventati procesele de lucru, cum va adaptati la noua realitate si despre directiile in care va veti dezvolta.
Când ați început să observați impactul în business
Impactul s-a simțit destul de repede după apariția primelor cazuri în România. Cam toate proiectele care implicau filmări s-au amânat pe termen nedefinit, fie că erau în stadiul de bugetare sau pre-producție. Chiar și unele proiecte aflate în post-producție au suferit o încetinire sau amânare.
Primele măsuri
Am început, ca toată lumea, cu distanțarea socială și implementarea lucrului de la distanță. Pentru noi a fost relativ ușor, acest tip de flexibilitate și comunicare "de pe teren" sau de la distanță a fost dintotdeauna în job description-ul oamenilor de producție.
În paralel, am început să punem la punct soluții integrate de producție remote atât cu partenerii noștri, cu colegii din hub, cât și cu clienții. Cum în esență jobul nostru e de problem-solving, am tratat și situația actuală în același spirit.
Strategia de criză pe termen scurt & mediu
Nu-mi place să o privesc ca pe o criză — să zicem că e o oportunitate să ne reinventăm, atât noi în oferirea de soluții de producție, cât și creația în felul în care imaginează execuții și le vinde mai departe clientului.
Cred că este foarte important în acest moment să înțelegem cu toții cum ne putem folosi de tehnologie pentru a înlocui ceea ce nu mai poate fi realizat în echipe mari. Până la urmă, toți vrem să oferim produse care limitează cât mai puțin creativitatea unui script și nu fac vreun compromis în forma finală în care vor fi comunicate lucrurile în imagini.
Deci asta e "strategia" momentului pentru noi, să perfecționăm și comunicăm soluții integrate pe întreg workflow-ul de producție, care să ofere o platformă de lucru și un teren fertil, fără constrângeri creative, pentru producțiile din perioada următoare — atât pentru cele realizate cu oameni și resurse din interiorul țării, cât și pentru cele cu participare internațională.
Proiectele în desfășurare și viitoare
Proiectele in desfășurare arată puțin diferit momentan, accentul a căzut mai puțin pe forma produsului și mai mult pe eficiența mesajului. Majoritatea constau acum în montaje din imagini de stock, o grafică simplă, oameni care se filmează singuri acasă... Ne bucurăm să vedem că nu a încălcat nimeni cu adevărat restricțiile, prioritatea acum era să fim safe.
Cum ați regândit procesele
Am regândit întreaga structură de producție și filmare pentru a respecta normele de distanțare socială, care vor rămâne ca referință în mediul de lucru și după ridicarea stării de urgență.
Avem acum un workflow prin care majoritatea proiectelor pot fi făcute cu o echipă mult mai restrânsă la fața locului și prin care majoritatea proceselor pot fi coordonate remote printr-un sistem de comunicare pe streaming foarte bine pus la punct. Și aici nu vorbim doar de capacitatea de conferință video oferită de platformele principale, ci de posiblitatea comunicării individuale și integrate între departamente, feed-uri live la calitate de streaming — atât din ‘bucătăria internă’ a fiecărui departament, cât și din video-asist — posibilitatea de a da un feedback clar din orice direcție etc. Altfel spus, posibilitatea de a urmări și coordona în timp real de la distanță tot ceea ce se întâmplă pe platou, atât de către agenție și client, dar și de către oamenii din echipă.
Un aspect foarte important, dar care este în momentul de față implementat și uzitat mai degabă în film decât în advertising, este îmbinarea filmării cu grafica, iar aici noi avem deja pus la punct un workflow complet împreună cu colegii de hub de la Static VFX încă de dinainte de evenimentele actuale.
Și când spun grafică mă refer la o implementare pe mai multe layere, nu doar la animații și cartoane de final sau demo-uri de produs, ci la prelungirea sau chiar construcția integrală a scenografiei în grafică (lucru pe care îl vom face în continuare cu expertiza unui scenograf), compozitarea în același cadru a personajelor filmate separat, compozitarea cu peisaje sau environment-uri pe care nu le putem filma în această perioadă etc.
Aici impresia generală este că aceste soluții fie nu sunt accesibile, fie vor arăta ‘fake’, fie nu se aplică decât proiectelor cu o tentă de fantasy. Ce pot spune este că lucrurile în 2020 nu mai stau chiar așa și sunt ferm convins că în urma unor discuții foarte aplicate și a unei comunicări bune vom avea supriza să vedem că acest tip de abordare este în multe cazuri atât mai fezabilă din punctul de vedere al bugetului, cât și mai controlabilă din punct de vedere creativ.
Uite, băiatul ăsta explică și mai clar decât mine în scris:
Servicii care au crescut
Pe lângă serviciile de montaj și grafică, am implementat proiecte de live streaming, atât clasic, prin satelit, cât și online; concertele și conferințele, de exemplu, au fost cele mai transmise perioada asta. Am pregătit și o unealtă accesibilă și stabilă, dedicată creării de conținut, cu personaje aflate la distanță și distribuție prin live streaming.
Se poate wfh în producție
În proporție de aproape 100% în stadiul de preproducție și post-producție și cu un număr foarte restrâns de persoane prezente în locul în care are loc filmarea propriu-zisă.