Irinel Ionescu, Creative Partner Ampro, a trecut cu brio prin toate fazele izolarii: lasat mustata, dat barba jos, baut whiskey la ora 11.00, gatit, revazut Mad Men si Narcos. Dar tocmai aici e paradoxul, spune el: confortul de acasa ne scoate din zona de confort. Cand esti obligat sa stai acasa, parca nu te mai simti acasa. Vorbim cu Irinel despre granitele noii realitati. Despre perspectiva izolarii, la nivel personal, si cea de business: cum l-a afectat pana acum criza, la nivel de agentie, ce fac clientii, care sunt efectele neprevazute.
Probabil ca cel mai rau lucru este lipsa de predictibilitate, atat la nivel macro, cat si micro. Pe fondul acesta e cam greu sa faci o strategie pe termen mediu, insa cu siguranta abordarea “safe” pe termen lung nu este solutia.
Oamenii au nevoie de speranta, mai mult ca oricand, crede Irinel Ionescu, iar companiile ar trebui sa transmita speranta, si nu panica, sa continue sa inoveze, sa nu profite de contextul actual si sa nu faca exces de comunicare a actiunilor de CSR. Iar consumatorii sunt mult mai atenti zilele acestea si vor taxa orice derapaj.
Daca esti managerul unui grup de comunicare/agentie, trimite-ne un email pe [email protected] cu subiectul [Noul context]. Vrem sa discutam despre activitatea agentiei voastre, despre cum reinventati procesele de lucru, cum va adaptati la noua realitate si despre directiile in care va veti dezvolta.
Cand ati inceput sa observati impactul in business
Primele semne le-am vazut inca din februarie, cand unii clienti au inceput sa restrictioneze deplasarile in afara tarii.
Martie a fost o luna foarte buna, in care am finalizat multe proiecte aflate in derulare, insa in aprilie unele proiecte au fost puse pe hold, prioritatile schimbandu-se pentru multi dintre clientii nostri.
Strategia de criza pe termen scurt & mediu
Prima masura pe care am luat-o a fost sa lucram de acasa, cu o saptamana inainte de a fi declarata starea de urgenta. Si asta nu pentru ca suntem fricosi, ci pentru faptul ca am vrut sa avem timp sa ne adaptam noilor reglementari, care erau deja previzibile :)
Cred ca retentia este esentiala si de aceea prima prioritate este ne concentram pe clientii existenti, cel putin la fel de bine ca si pana acum.
Singurele cheltuieli operationale reduse au fost cele care s-au redus de la sine: cheltuieli de deplasare, protocol si cheltuielile de intretinere de la sediu.
La nivel de new business, raspundem rapid oricarei solicitari, insa analizam cu mare atentie invitatiile la pitch-uri. Partea proasta este ca in aceasta perioada vor aparea foarte multe oferte nesustenabile si multe companii din industria comunicarii vor incerca sa faca “de toate” pentru supravietuire.
In momentul de fata, probabil ca cel mai rau lucru este lipsa de predictibilitate, atat la nivel macro, cat si micro. Pe fondul acesta e cam greu sa faci o strategie pe termen mediu, insa cu siguranta abordarea “safe” pe termen lung nu este solutia.
Cum au reactionat clientii
In a doua jumatate a lunii martie, majoritatea inca se adaptau la lucrul de acasa, iar la inceput de aprilie au inceput sa se schimbe prioritatile: unele proiecte au fost puse pe pauza, mai ales din cauza faptului ca necesitau testari de tip focus grup, iar acest lucru este mai greu de facut in perioada actuala.
Din fericire, avem multe proiecte in food si chiar daca unele au fost puse pe hold, au aparut altele noi, adaptate contextului actual.
Proiectele in desfasurare si viitoare
Avem in momentul de fata in lucru 3 proiecte noi, de la companii care au fost fortate sa se reinventeze in contextul actual si ma astept ca din luna mai sa creasca numarul proiectelor de marca proprie de retail si sa se reia proiectele puse pe pauza momentan.
Companiile vor intelege ca “play safe” este “play dead” in unele industrii si ca daca “play dead” prea mult, ajungi sa fi ingropat crestineste.
Starea de izolare
Este un paradox aici: tocmai confortul de acasa ne scoate din zona de confort. Sa stai toata ziua acasa suna bine, sa fi obligat sa stai toata ziua acasa nu mai suna la fel de bine :)
Personal, am trecut cu brio prin toate fazele izolarii: lasat mustata, dat barba jos, baut whiskey la ora 11.00, gatit, revazut Mad Men si Narcos.
Una peste alta ne-am adaptat situatiei si totul este ok. Deocamdata :)
Lucrul de acasa merge bine si consider ca avem un mare avantaj in faptul ca putem lucra de acasa.
Statusul saptamanal a fost completat cu meeting-uri zilnice cu intreaga echipa (pe zoom, evident) pentru ca este vital sa mentinem coeziunea echipei si sa nu ne pierdem focusul.
Cu inspiratia si creativitatea stau bine: Am avut “norocul” sa am piciorul rupt destul de recent si, astfel, am ceva experienta in lucrul de acasa :)
Comunicarea brandurilor: ghid etic
Normele de conduita sunt norme de conduita si nu ar trebui sa fie cu nimic diferite in aceasta perioada. Consumatorul, insa, este mult mai atent la acestea si cred ca va taxa orice derapaj.
Oamenii au nevoie de speranta, mai mult ca oricand, iar companiile ar trebui sa transmita speranta, si nu panica, sa continue sa inoveze, sa nu profite de contextul actual si sa nu faca exces de comunicare a actiunilor de CSR. Nimanui nu-i plac eroii laudarosi.
Ce fac brandurile
Cred ca ar trebui reglementata cumva folosirea frazei “Voi stati acasa pentru noi, noi mergem la munca pentru voi”. Am vazut-o si auzit-o suficient in aceasta perioada si cred ca distantarea sociala trebuie luata ca atare si nu transformata in vreo mare realizare a omenirii. In plus, mi se pare un pic ciudata delimitarea asta voi vs noi.
Cred ca “noi” este de fapt cuvantul de ordine si, desi suna un pic cliseistic, adevarul este ca vom depasi aceasta perioada impreuna si nu individual.
Din punctul meu de vedere, brand-urile nu trebuie sa opreasca proiectele de inovatii in schimbul unui fals sentiment de siguranta.
Ce urmeaza
Cu siguranta vor urma schimbari de strategie in comunicare, iar unele linii de business vor necesita schimbari majore, sau chiar reinventari.
Aceasta perioada ofera sanse egale tuturor brand-urilor prezente la raft. Cred ca oamenii sunt mai dispusi ca oricand sa inlocuiasca brand-urile preferate cu orice alt brand care este prezent la raft, atat in food cat si in non-food, iar aceasta realitate va declansa o batalie pentru recucerirea consumatorilor.
Siguranta e buna, insa nu e totul. Omenirea a evoluat prin inovatie si prin depasirea limitelor, nu prin abordarea de rute safe. Asadar, inovatia si curajul cred ca sunt esentiale pentru depasirea situatiei, mai ales in contextul in care diferentierea si unicitatea vor fi mai importante ca oricand.
Primele campanii din izolare
Probabil ca primele campanii realizate in izolare vor avea multe printscreen-uri de zoom, ilustratii home made, animatii, footage si poze stock.
Efectele asupra industriei de marcom
Dupa cum spuneam, cred ca vor aparea multe oferte nesustenabile pe termen lung si multe companii vor incerca sa faca “de toate” in speranta supravietuirii.
Desi pare ca vor supravietui cei cu mult aer in plamani, eu cred ca vor supravietui cei care isi vor dezvolta branhii si vor invata sa respire sub apa.
Adaptarea playerilor la noul context depinde de multi factori si unele agentii se vor adapta mai rapid, altele mai lent, iar altele deloc. Inovatia cred ca este principalul element care va determina viteza de adaptare.
Daca esti managerul unui grup de comunicare/agentie, trimite-ne un email pe [email protected] cu subiectul [Noul context]. Vrem sa discutam despre activitatea agentiei voastre, despre cum reinventati procesele de lucru, cum va adaptati la noua realitate si despre directiile in care va veti dezvolta.