În arta cinematografiei, Renato Solca se pregateste de mult timp, pentru fiecare aspect al ei: de la camera si sunet, la regie si efecte speciale, si storytelling sau personaje. Dupa ce a absolvit liceul de arta din Galati, Renato a mers in UK la facultatea de film din Southampton, unde a furat startul pentru ca avea deja cateva proiecte in portofoliu. Intre timp a absolvit, a ramas in UK si de 2-3 ani lucreaza ca freelancer. Portofoliul lui include acum scurt-metraje, unul dintre ele fiind shortlisted la SCI-FI-LONDON 48hour Film Challenge, animatii, videoclipuri - cum sunt cele pentru Deliric x Silent Strike sau What’s Up, dar si productii cinematografice mari precum Kill Comand sau Virtual Vendetta.
Spune ca inca nu si-a dezvoltat un stil propriu, desi, daca privesti work-ul lui, ai putea sa ii spui pe nume. Am vorbit cu el despre cum a inceput, cum a fost facultatea si cum au decurs proiectele lui.
Starea de spirit in izolare
Eu planuiam sa iau o pauza si sa ma focusez pe proiecte personale pana la sfarsitul anului inainte sa situatia actuala (sau rasturnare de situatie mai bine zis). Nu stiu daca sunt mai optimist, dar cu siguranta sunt mai motivat. Acum cineva parca a apasat un mare PAUSE (inclusiv pe productia de film) si pana la RESUME sper sa am cu ce sa ies in fata. Momentan scriu un scenariu de lung-metraj pe care cel mai probabil il voi adapta intai intr-un graphic novel inainte sa devina feature-film.
Clientii in perioada pandemiei
Nu ma astept la un shortage prea mare in ce priveste clientii care au nevoie de post-productie, insa clar nu voi mai avea ocazia sa fiu pe un platou de filmari prea curand.
Pasiunea pentru filmmaking
Totul a inceput cand aveam 13 ani, dupa ce am vazut un film sci-fi foarte cunoscut. DVD ul avea si behind-the-scenes. Nu prea am inteles multe din ce vazusem acolo, dar am fost intrigat si entuziasmat. Treptat am inceput sa descopar ca un film este un intreg ansamblu, un puzzle foarte complex. Am inteles foarte devreme ca va fi o cale lunga pana la primele filme pe care le voi face, dar imi place procesul mai mult decat orice.
Asa am decis sa invat despre camera work, editare si sunet, apoi despre storytelling si personaje. Am petrecut timp indelungat concentrandu-ma doar pe cate un aspect in parte, dar efectele si posibilitatile pe care le ofera m-au fascinat cel mai mult. Am tot invatat putin cate putin si dupa 10 ani s-au adunat ceva lucruri.
Cu cat am inceput sa stapanesc cat mai bine aspectul si limbajul vizual al filmmaking-ului, cu atat a inceput sa ma intereseze mai mult nucleul. Acum imi petrec timpul scriind scenarii, deoarece consider ca vizualul trebuie sa acompanieze o idee solida.
Facultatea in UK
Singura mea asteptare a fost sa ma aduca macar cu un pas mai aproape de industria de film. Primul an a fost putin dezamagitor fiindca ne-au luat pe toti de la nivelul de amatori.
Treptat am gasit oameni cu care sa lucrez si impreuna am realizat impreuna cateva chestii interesante. Desi as putea sa laud incontinuu dotarile tehnice ale facultatii, cel mai mult mi-a placut ca am avut parte de profesori si guest speakers care sunt profesionisti si lucreaza la randul lor in industrie. Ma bucur ca am invatat mai multa teorie.
In final, vad facultatea ca pe o investitie pe termen lung. Momentan pare una buna.
Inspiratia
Ii apreciez foarte mult pe cei care nu s-au multumit doar cu ce exista la momentul lor in ce priveste stilul si tehnica si au impins mai departe arta cinematografiei. Filmmakeri precum George Lucas, David Lynch, James Cameron.
Inspiratia o gasesc fiecare film pe care il vad (inclusiv filme de animatie). Tot ce vad sau studiez se aseaza in subconstient si formeaza o baza de date. De aceea, caut sa vad macar 2 filme pe saptamana.
Creativitatea
Pentru mine creativitatea inseamna sa folosesti limitele pe care le ai in favoarea ta.
Blocaje de idei
Incerc sa nu ma gasesc niciodata in postura asta. Imi notez mereu ideile noi care imi vin, in speranta ca voi avea mereu o rezerva de idei in lipsa inspiratiei de moment. Bineinteles, nu reusesc asta mereu, mai ales cand vine vorba de videoclipuri, unde muzica are deja o tematica. In cazul asta caut mereu ceva de care pot sa ma agat, un vers sau doar o idee si construiesc de acolo.
Stil de lucru
Nu cred ca am ajuns sa am un stil anume de a regiza, inca se contureaza. Incerc mereu sa stabilesc incredere cu actorii si crew-ul, imi fac timp sa le detaliez viziunea, atat tehnic cat si din punct de vedere al ideilor pe care vreau sa le transmit. Cand filmez tin foarte mult la disciplina si cand sunt in post-productie, mi-am format obiceiul sa fiu foarte organizat.
Freelancing
Fiind freelancer am sansa sa lucrez la o gama mai larga de proiecte. Vara trecuta de exemplu, am primit un VFX job pentru o reclama la un lant de cinema-uri (Showcase Cinemas) in timp ce pregateam al-3-lea videoclip pentru Deliric x Silent Strike. Inainte de asta am fost platit sa adaug whiskey cgi intr-un pahar gol, intr-un cadru dintr-un shortfilm in care joaca Ian Glenn, actor din Game of Thrones.
In ultimul timp rareori apuc sa-mi fac reclama, cei mai multi clienti vin prin “word of mouth”. Am invatat ca pe langa un showreel bun, trebuie sa fii mereu available si sa poti lucra la urgenta. Lumea incepe sa se bazeze pe tine si sa te recomande altora.
Productii mari - Kill Comand, Virtual Vendetta
Am invatat cel mai mult lucrand la aceste proiecte. Mai ales importanta unui work-flow organizat si multa rabdare. La Kill Command am inceput ca Rotoscoping Artist si am terminat contractul lucrand la unele din cele mai importante cadre din film ca VFX Artist.
La Virtual Vendetta am avut o implicare mult mai mare. Initial am fost chemat sa ma ocup de efecte, dar ulterior a trebuit sa preiau si rolul de Director of Photography dupa ce persoana in cauza a renuntat. A fost mai bine asa, fiindca am putut filma exact cum trebuie pentru a facilita executia efectelor vizuale.
Colaborarea cu Deliric x Silent Strike
Eu le vad ca pe o trilogie. Dupa prima colaborare cu ei, cea mai mare provocare a fost sa facem ceva si mai neasteptat si mai spectaculos. Cred ca am reusit.
2017 “Independent” am avut ocazia sa aleg eu piesa la care sa facem primul videoclip.
2018 - “Ceata” a fost un ritm de lucru mai urgent, dar in acelasi timp mi-a placut ca a fost mai multa munca de teren (a trebuit sa filmam in Austria si UK) si am avut ocazia sa vad Viena.
2019 - “Van Gogh” am abordat un still de filmare mai static, dar scopul a fost sa captivam complet publicul. Un insight interesant este faptul ca ochii care apar in clip sunt de fapt publicul.
”Roboti” cu What’s up
Povestea clipului “Roboti” a inceput la sfarsitul lui Noiembrie 2018. Eu dezvoltam deja un concept similar (chiar si un scenariu inceput) pentru un posibil film Sci-Fi care sa se intample in Bucuresti inainte sa fiu contactat de echipa lui What’s Up. A fost oportunitatea perfecta sa adaptez ideile deja existente si sa creez si un proof of concept.
Scenariul a evoluat pana in saptamana filmarilor, chiar si dupa. Fiind un proiect VFX heavy, unde doar o treime este real si restul CGI, am avut libertatea sa revin asupra a mai multor decizii luate la filmari si chiar sa adaug diferite subtraturi si teme noi pe masura ce lucram in post-productie.
Mi-a placut sa lucrez cu What’s Up, mai ales ca a fost de acord sa devina unul dintre personaje si sa nu separam videoclipul in parte narativa si parte de performance.
Cel mai recent proiect
Tocmai am terminat lucrul la o animatie, un proiect produs de Uncharted Light Studios.
Cand se termina izolarea
Vreau sa ma plimb intr-un parc.