[Noul context] Alin Dumitru si Liviu Dinu: Sunt tendinte timide in acest moment de a tranzita catre CG si animatie

[Noul context] Alin Dumitru si Liviu Dinu: Sunt tendinte timide in acest moment de a tranzita catre CG si animatie

Distantarea sociala nu inseamna si o incetare a comunicarii ci din contra, ar trebui sa ne incurajeze sa comunicam, sa impartasim idei si sa gasim solutii impreuna, cred Alin Dumitru si Liviu Dinu, fondatorii StaticVFX. Impactul pentru animatie si productii full CG nu ar trebui sa fie decat unul pozitiv: posibilitatile de exprimare sunt multiple, se pot ajusta tehnicile pentru orice fel de concept si lucrul se poate desfasura si remote, spun ei. Romania are multe de invatat in acest domeniu, clientii se axeaza din ce in ce mai mult pe acest mod de comunicare:

Animatia si efectele vizuale au reprezentat mereu o posibiltate de exprimare fara limite si pot fi folosite in mult mai multe cazuri decat packshoturi, inlocuire de greenscreen si scos/adaugat elemente in cadru

Cei doi povestesc mai jos cum functioneaza un studio de animatie si visual effects in perioada aceasta.

Daca esti managerul unui grup de comunicare/agentie, trimite-ne un email pe [email protected] cu subiectul [Noul context]. Vrem sa discutam despre activitatea agentiei voastre, despre cum reinventati procesele de lucru, cum va adaptati la noua realitate si despre directiile in care va veti dezvolta.

 

Când ați început să observați impactul în business 

Efectul s-a simtit destul de rapid, mai ales la inceputul restrictiilor cand pe fondul masurilor necesare legate de COVID - 19, majoritatea productiilor s-au amanat sau au fost anulate. Impactul imediat al restrictiilor, pe langa cel social, a fost cel economic ce a generat si un val de incertitudine legata de viitor.

 

Primele măsuri

 In primul rand am facilitat lucrul remote, pentru ca fiecare artist de la noi sa poata lucra de acasa si sa fie in siguranta. In al doilea rand, am vorbit cu clientii si partenerii nostri legat de posibilitatile de functionare si colaborare in aceasta perioada, oferind suport creativ si tehnic pentru noile abordari. Este clar ca tonul comunicarii trebuie ajustat precum si strategia de marketing.

Distantarea sociala nu inseamna si o incetare a comunicarii ci din contra, ar trebui sa ne incurajeze sa comunicam, sa impartasim idei si sa gasim solutii impreuna. Companiile trebuie sa isi gaseasca propriile solutii si sa poata continua activitatea, respectand conditiile impuse de ordonante, bineinteles. Suntem intr-o perioada de schimbare majora a ‘normalului’ pe care il stiam si e necesar sa regandim cu totii modul in care facem business, iar asta poate fi un lucru bun.

 

Strategia de criză pe termen scurt & mediu   

Noi speram ca felul in care vom actiona acum sa aduca putina lumina asupra domeniului nostru de activitate. Animatia si efectele vizuale au reprezentat mereu o posibiltate de exprimare fara limite si pot fi folosite in mult mai multe cazuri decat packshoturi, inlocuire de greenscreen si scos/adaugat elemente in cadru. O comunicare transparenta intre toti participantii unui proiect, de la client la studio este cea mai buna abordare si nu doar acum. Spre exemplu, intr-un video call de maxim 30 de minute se pot clarifica trei aspecte importante:

- ce isi doreste clientul sa comunice

- viziunea agentiei

- bugetul disponibil

Adunand aceste informatii, putem veni cu un plan ce va ingloba necesarul proiectului: referinte, abordare tehnica, treatment de animatie/vfx, stil grafic si timing, totul in bugetul disponibil. Pentru proiectele full CG nu este nevoie de filmare si reprezinta un mediu vizual excelent pentru exprimarea oricarei idei. Storytellingul nu trebuie sa sufere si nu reinventeaza nimeni roata: aceste metode au fost si dinainte de acest context si se pot gasi solutii pe scenariile actuale. 

Animatia CG sau set extension-ul sunt doua dintre solutiile cele mai indemana. Unul sau doua personaje filmate pe chroma si cu o masa sau un minim de scenografie se pot afla la munte, in parc sau in orice alt decor. Avand in vedere ca logistica unei filmari are limitari in aceasta perioada, set extensionul este varianta optima pentru a “filma” in orice locatie, gandita in brieful creativ. 

 

Cum au reacționat clienții   

Indiferent de tara din care sunt, cu totii si-au luat masurile necesare. In prima faza, au fost bulversati putin (si pe buna dreptate), insa o data ce s-a instalat o oarecare acomodare cu situatia, au inceput sa caute solutii si sa purtam discutii legat de ce se poate face, daca suntem functionali si cum putem sa colaboram.

 

Proiectele în desfășurare și viitoare

Proiectele in desfasurare nu au suferit foarte mult, probabil o mica scadere de ritm timp de o saptamana pana cand ne-am acomodat cu totii la noile circumstante. Lucram la doua filme de lung metraj din straintate si finalizam un scurt-metraj de animatie al carui teaser poate fi vazut pe siteul nostru

 

Cum ati regandit procesele

Workflowul nostru a ramas acelasi in mare parte, singura diferenta fiind lucrul remote si faptul ca sesiunile de feedback nu se mai fac fata in fata ci online. Discutiile cu clientii si implicarea noastra a ramas aceeasi, suntem mereu deschisi sa gasim si sa propunem solutii.

 

Servicii care au crescut 

Sunt tendinte timide in acest moment de a tranzita catre CG si animatie. Consideram ca aceasta intarziere se datoreaza si faptului ca trebuie schimbat tonul comunicarii precum si scenariul, nu neaparat din cauza mediului de exprimare cat a contextului actual. Reclamele cu oamenii care se aduna la masa sau pe stadioane nu coincid cu realitatea actuala.

 

Wfh in productie

 Da, se poate, exista chiar solutii de supervizare remote, astfel incat agentiile si clientul pot vedea live ce se intampla pe platoul de filmare de acasa, astfel incat numarul oamenilor pe platou sa fie cat mai mic. Post-productia are un avantaj si mai mare din acest punct de vedere: tot pe calculatoare se lucreaza iar cu o conexiune buna de internet si un pipeline pus la punct, lucrul se poate desfasura in conditii optime.

Intotdeauna am mers pe ideea ca in momentul in care lucrezi cot la cot cu colegii dialogul este mult mai usor si implicit si buna functionare a proiectului, dar ce este cel mai important in acest moment este constanta in proiecte, indiferent cat de mici sau mari sunt.

 

Filmarile 

Impreuna cu colegii si colaboratorii nostri din hub-ul Avanpost am pus la punct o solutie integrata care respecta etapele workflow-ului cu care suntem obisnuiti, dar adaptata la conditiile actuale. Asadar, detaliind pe scurt posibilele puncte nevralgice aparute in urma masurilor de distantare sociala, am reperat urmatoarele solutii: 

● Preproductie: tot procesul de preproductie se poate desfasura cu fiecare departament lucrand individual dar comunicand de la distanta in timp real cu persoanele cheie ale proiectului, respectiv regizor, creatie, producator etc. Aici e important de subliniat ca aceste procese pot fi tratate individual si pot fi executate de cate un exponent al fiecarui departament fara a interactiona fizic cu alte de departamente sau alti membri ai echipei

● PrePPM si PPM: aceste sedinte vor avea loc exclusiv in mediul online si aici exista deja toate tool-urile necesare unei comunicari precise si fara erori

● Filmare: in situatia actuala recomandam filmarile de studio cu precadere intrucat conditiile controlabile specifice unei astfel de filmari permit departamentelor sa isi pregateasca pe rand treaba, fara a interactiona cu alte departamente sau membri ai echipei. Pentru contextul creativ, e important de mentionat ca studio-ul poate fi atat spatiu interior cat si exterior, ambele optiuni fiind disponibile in interiorul hub-ului nostru.

De exemplu decorul poate fi adus si pregatit individual si intr-un timp diferit de pregatirea luminii si a echipamentului de filmare, costumele aprobate vor fi dezinfectate, sigilate, si il pot astepta pe actor in cabina acestuia fara sa fie nevoie de o interactiune directa etc.

Toate aceste procese se pot superviza si ghida de la distanta de catre persoanele cheie ale proiectului printr-un sistem de camere, microfoane si solutii de comunicare si live-stream integrate in procesul de productie, sistem care asigura supervizarea precisa atat a proceselor ce se intampla in spatele camerei de filmat, cat si a filmarii in sine. 

 

Etapele reinventarii

Nu se pune problema de reinventare ci mai degraba o adaptare. Cu totii incercam sa ne facem job-urile cat de bine putem in aceste noi conditii. Toata lumea este afectata intr-un fel sau altul si poate ca de acum vom privi prioritatile altfel, precum si mediul de business, solutiile si comunicarile.

 

Noua normalitate in productie si animatie

Impactul pentru animatie si productii full CG nu ar trebui sa fie decat unul pozitiv: posibilitatile de exprimare sunt multiple, se pot ajusta tehnicile pentru orice fel de concept si lucrul se poate desfasura si remote. Romania are multe de invatat in acest domeniu si putem vedea ce se intampla in restul Europei - clientii se axeaza din ce in ce mai mult pe acest mod de comunicare.

Fara a face o clasificare de bun/rau, propunem mai jos cateva tipuri de proiecte si idei prin care se poate comunica. Am dat si un raport de costuri mic, mediu, mare si niste referinte vizuale. Estimarile de cost sunt orientative si pot varia iar referintele oferite nu sunt facute de noi, sunt doar exemple de ce se poate face creativ si tehnic. 

Infografice/ motion graphics - animatii de tip 2D. Pot fi facute cu elemente vectoriale, colaje, motion graphics sau desen de mana frame cu frame

Este o varianta rapida si care nu implica costuri mari. Motion graphicsurile pot fi si 3D

Cost: mic

 

Stock footage + VFX - se poate cumpara stock footage/materiale de arhiva peste care se poate interveni cu visual effects, adaugarea unor elemente, modificat locatii, inserat si integrat animatii

Cost: mic

 

Animatie 3D + limbo - decorurile 3D adauga timp de lucru si implicit buget, asadar, uneori pot functiona niste decoruri simple, niste limbo-uri, diverse culori in care avem unul sau mai multe personaje 3D.

 

 Cost: mediu

 

Animatie 3D + decoruri - in functie de campanie si mesajul dorit, decorurile simple nu reprezinta cea mai buna optiune, asadar se pot crea decoruri 3D, de la cele cu look cartoon

pana la decoruri realiste

Cost: mediu 

 

Demo de produs/ Intro / Credits - majoritatea demourilor de produs sunt 3D, fie ca vorbim de telefoane, laptopuri, masini

Cost: mediu

 

Filmare personaje greenscreen / stock footage cu greenscreen. Decorurile pot fi schimbate, extinse sau modificate astfel incat sa para orice locatie

Cost: mediu

 

Multe stiluri vizuale adunate intr-o singura reclama

Cost: mare 

Daca esti managerul unui grup de comunicare/agentie, trimite-ne un email pe [email protected] cu subiectul [Noul context]. Vrem sa discutam despre activitatea agentiei voastre, despre cum reinventati procesele de lucru, cum va adaptati la noua realitate si despre directiile in care va veti dezvolta.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Companii

Sectiune



Branded


Related