Si cand a fost razboiul etic? intreaba retoric Marius Davidoni, Founder ZDC & Brand Developer. Concluzia lui e extrasa dintr-un film de Oscar: va curge sange. Exista, insa, si o parte buna inspre care sa privim: consumatorii din 2020 sunt atenti, informati si nu uita. Sunt vigilenti si taxeaza repede derapajele. Vor tine minte cine a profitat de situatie pentru interesele proprii de vanzari si vor renunta la produsele sau serviciile acestuia.
Tot din perspectiva optimista a lucrurilor, cei care conduc companiile isi dau seama, in aceste zile, ca unele lucruri nu mai pot fi amanate, cum ar fi digitalizarea si viitorul.
Circula online un meme care mi s-a parut amuzant si dureros in acelasi timp: “Cine a initiat transformarea digitala a companiei dumneavoastra? Variantele de raspuns sunt: A) CEO-ul, B) CTO-ul, C) Covid-19.” Ghiciti voi varianta incercuita.
Mai multe despre supravietuire, cu sange, meme, optimism si realism, in randurile de mai jos.
Daca esti managerul unui grup de comunicare/agentie, trimite-ne un email pe [email protected] cu subiectul [Noul context]. Vrem sa discutam despre activitatea agentiei voastre, despre cum reinventati procesele de lucru, cum va adaptati la noua realitate si despre directiile in care va veti dezvolta.
Cand ati inceput sa observati impactul in business
Scenarii despre o posibila criza au existat inca de anul trecut. Diferenta majora fiind ca toata lumea discuta despre o criza de natura economica, pentru care exista, mai mult sau mai putin, un scenariu pregatit. Mai ales business-urile care au trecut prin criza din 2008-2009 aveau o idee despre cum ar putea sa reactioneze, bugetele pentru marcomm de la inceputul anului fiind deja diminuate comparativ cu anii anteriori. Din pacate, pandemia cu virusul covid-19 ne-a pus pe toti intr-o situatie complet noua, care nu doar ca a redus activitatea companiilor, ci, pentru unele industrii, a sistat-o complet.
Personal, as spune de la sfarsitul lunii februarie am inceput sa simtim in discutiile cu clientii ca exista o incertitudine in ceea ce priveste finalizarea mai multor proiecte in derulare. Mai ales propunerile de BTL, evenimentele de anvergura mare.
Strategia de criza pe termen scurt & mediu
Asemeni multora din industrie, am mers pe “work from home”. Mai bine zis, am continuat pe WFH. Din fericire pentru noi, incepusem sa lucram remote de multa vreme. Ne-am dorit toti mai multa flexibilitate, in special pentru ca fiecare dintre noi se simte creativ si productiv schimband periodic mediul de lucru, dar si pentru a ne petrece mai mult timp cu familia. Astfel, noi deja colaboram de ceva vreme cu clientii si furnizorii nostri prin Skype sau Zoom.
Din acest punct, izolarea la domiciliu a fost o decizie acceptata cu usurinta de toata echipa. Intr-adevar, ramane de vazut cat de echilibrati si creativi vom iesi din toata aceasta sincopa. Cu toate acestea, sunt convins ca vom fi bine, cata vreme folosim aceasta “pauza de publicitate” pentru dezvoltarea de noi aptitudini si consolidarea celor existente.
Si, mai sunt importante doua aspecte: mentinerea coeziunii echipei si asigurarea clientilor ca livram la aceeasi calitate cu care i-am obisnuit. Cat despre clientii noi, in aceasta perioada, vor fi putini cei care vor avea curajul sa faca mutari majore. Chiar si asa, ne-am propus sa fim flexibili si sa oferim companiilor alaturi de care lucram solutii concrete, implementate rapid si care sa ii diferentieze pe o piata a on-line-ului care va deveni si mai aglomerata.
Cum au reactionat clientii
Cum era si normal, toti clientii au fost preocupati, in primul rand, sa-si asigure conditiile optime de functionare pentru business-urile lor. Si, apoi, sa reia comunicarea cu noi. Practic, si-au facut intai temele intern, ca sa revina catre agentie cu noile cerinte. Am fost foarte incantati sa vedem disponibilitatea tuturor de a se adapta situatiei, de a implementa noi design-uri sau noi functionalitati pe website-uri, de a aborda social media sau de a-si folosi resursele pentru business-uri cu totul noi.
Proiectele in desfasurare si viitoare
A existat, intr-adevar, o perioada de inertie, mai toata luna martie, in care proiectele s-au desfasurat aproape normal. Noi am dat curs tuturor cerintelor clientilor, desi stiam ca unele idei nu se vor mai putea concretiza in viitorul apropiat. Totusi, propunerile au fost si sunt inca utile pentru a testa concret situatia in care ne aflam toti.
Daca pe partea de creatie, web design & development, content writing sau social media impactul este (inca) redus, in tot ce tine de propunerile de evenimente mai mici sau mai mari, impactul a fost major. Nu doar pentru noi, ci pentru toata industria.
Un lucru interesant pe care l-am observat este ca multi clienti au inteles ca acum, mai mult ca oricand, ca serviciile de livrare trebuie luate foarte in serios. Ceea ce inseamna ca vor exista schimbari atat structurale de business, cat si in comunicare.
Comunicarea brandurilor: Ghid etic
Ca in toate situatiile de criza, inevitabil, se naste un “razboi” pentru supravietuire. Si cum bine spun americanii - “there will be blood”. Daca e sa privim astfel problema, ne putem intreba cu usurinta: cand a fost razboiul etic sau moral?
Astfel, pentru unele branduri este despre a supravietui, pentru altele despre o tranzitie catre ceva nou, insa, pentru toti, e nevoie sa fie mai vizibili ca oricand. Din acest punct, vor fi multi care “vor calca peste cadavre” pentru a-si atinge obiectivele. Din fericire, consumatorul este vigilent si taxeaza repede derapajele. Va tine minte cine a profitat de situatie pentru interesele proprii de vanzari si va renunta repede la produsele sau serviciile acestuia.
Consumatorul va ramane alaturi de brandurile care vor avea o comunicare empatica, orientata spre solutii sau alternative, ajutor si implicare. E cel mai bun moment ca acestea sa-si demonstreze integritatea si acele “viziuni si valori” atat de mult laudate.
Ce fac brandurile
Toata lumea se inghesuie sa spuna ca brandurile trebuie sa continue sa comunice si sa mute comunicarea online. Posibil sa par malitios, dar acest lucru era evident de ani de zile. Numai ca oamenii realizeaza doar in momentele de criza ca anumite lucruri nu mai trebuie amanate. Circula online un meme care mi s-a parut amuzant si dureros in acelasi timp: “Cine a initiat transformarea digitala a companiei dumneavoastra? Variantele de raspuns sunt: A) CEO-ul, B) CTO-ul, C) Covid-19.” Ghiciti voi varianta incercuita.
Din pacate, trecerea aceasta in online, nu a fost facuta de toata lumea cu cap, avand o strategie clara. Multi s-au trezit depasiti de situatie, unii au uitat sa-si opreasca campaniile care incurajau iesitul afara sau evenimentele cu numar mare de persoane, altii au ales sa comunice pe subiecte ideal de evitat in social media. Din fericire, am vazut multe companii care si-au adaptat cat se poate de bine comunicarea (pe toate canalele) si care i-au incurajat pe oamenii sa stea acasa sau si-au adus in fata oferta de produse si servicii potrivite contextului.
Ce urmeaza
Indiferent care sunt canalele de comunicare, va conta, mai mult ca oricand, strategia de brand si unicitatea lui. Daca brandul este intr-o industrie care-si va reveni greu din criza aceasta (ca turismul si domeniul ospitalitatii sau evenimentele), acesta va trebui sa analizeze cat se poate de serios o reinventare a business-ului, pe baza activelor disponibile. Fiind o situatie cu care nimeni nu s-a mai intalnit, e dureros de spus, dar adevarul este ca nu toata lumea va supravietui.
Reinventarea este posibila - avem si noi clienti care si-au schimbat obiectul de activitate, aproape de pe o zi pe alta, realizand ca isi pot folosi logistica pentru alt model de business. Dar, trebuie investit 110% efort, si nu oricum, ci rapid.
Primele campanii realizate in izolare
Dupa ce se va depasi etapa de implicare sociala, business-urile ramase in viata vor avea in vedere, cel mai probabil, comunicarea a ceea ce va fi viabil si vandabil pe noua piata. Iar, agentiile vor trebui sa-si asume rolul de partener in procesul de descoperire a unicitatii brandurilor in noul context. Sa gaseasca acum, mai mult ca niciodata, IDEEA. Si, abia pe urma, sa porneasca impreuna la executii de campanii, rebranduiri si asa mai departe. Insa, va conta foarte mult si ce bugete vor fi disponibile pentru aceste campanii.
Efectele crizei asupra industriei
Se va reinventa, nu mai exista cale de intoarcere. Virtual Reality, AI, drone, aplicatii, ecrane digitale cu produse in loc de vitrine reale, livrari rapide si personalizate, conferinte online, influencers, vlogs - tot ce ne-a uimit ochiul din avangarda vizuala si scrisa se va intampla. Nu dintr-o data, dar se va intampla. Ganditi-va ca Gorillaz faceau concerte cu VR acum 20 de ani. Nu credeti ca e timpul sa pasim cu adevarat in viitorul prezent? Cine are geeks in agentie, sa tina de ei. Vor fi la mare cautare. Creatia a murit, traiasca creatia! :)
Daca esti managerul unui grup de comunicare/agentie, trimite-ne un email pe [email protected] cu subiectul [Noul context]. Vrem sa discutam despre activitatea agentiei voastre, despre cum reinventati procesele de lucru, cum va adaptati la noua realitate si despre directiile in care va veti dezvolta.