Producția video a fost mereu intr-o adaptare continua. Andrei Gheorghe, Manager/Director at DIUD, face istoria recentă: de la crearea de spoturi pentru Facebook, campanii de imagine pe Instagram, la sketch-uri pentru Tik Tok. De la reclame pe TV la videoclipuri si seriale pe YouTube, la lungmetraje pe Netflix. Cum fiecare platforma s-a schimbat de la an la an, cei din productie au aplicat reguli noi si s-au obisnuit cu schimbarile. Senzatia de neliniste face parte din joc. Criza asta noua vine sa accelereze aptitudinile de reinventare si transformare, dar pana la urma, lucrurile importante raman aceleasi.
Ca pana acum, vom avea parte si de campanii bune si de campanii mai putin bune. Ca intotdeauna, conteaza in primul rand ideea – si spun asta ca regizor/producator, principalul meu drive fiind o executie de calitate.
Chiar daca executiile vor fi mai slabe in aceasta perioada, ideile vor face diferenta. Andrei Gheorghe arata putin din culisele productiei din aceasta perioada, in lipsa tool-urile de storytelling obisnuite: multa post-productie, idei anterioare care pot fi puse acum in aplicare, experimente, inspiratie online, continut relevant cu resurse limitate.
Daca esti managerul unui grup de comunicare/agentie, trimite-ne un email pe [email protected] cu subiectul [Noul context]. Vrem sa discutam despre activitatea agentiei voastre, despre cum reinventati procesele de lucru, cum va adaptati la noua realitate si despre directiile in care va veti dezvolta.
Când ați început să observați impactul în business
Primele efecte le-am simtit chiar in ziua in care am decis sa lucram de acasa: pe 11 martie. Pregateam o filmare pentru weekendul respectiv si am fost nevoiti sa o amanam pe termen nedefinit. Ne asteptam de la bun inceput ca epidemia sa aiba impact asupra afacerii, dar speram intr-o aterizare mai putin fortata din sfera de business-as-usual, cu mai putin fum la franare.
Strategia de criză pe termen scurt & mediu
In primul rand, am decis ca vom lucra de acasa - inclusiv editorii, care si-au luat statiile de montaj de la birou - si am inchis temporar studioul dă Space. Suntem cu totii de acord ca trebuie sa luam lucrurile pas cu pas, sa urmarim evolutia situatiei, dar si sa pastram distanta fata de orice masuri exagerate.
Predictibilitatea si comunicarea sunt esentiale pentru echipa in perioada asta, asa ca discutam des (prin video call) despre subiectele sensibile, financiare sau orice ne framanta, ca sa ne mentinem unitatea, deschiderea si perspectivele.
In privinta unei strategii pe termen scurt, cautam sa limitam cheltuielile cat mai mult, astfel incat rezervele pe care le avem sa ne ajunga pana dupa criza. Pe termen mediu, e greu de stabilit un plan sigur si coerent pentru ca nu stii (si nu poate anticipa nimeni) cum va fi peste un an, doi sau mai incolo. In contextul actual, incercam sa ne facem treaba cel putin la fel de bine ca pana acum si sa ne adaptam din mers. Flexibilitatea e unul dintre atuurile industriei si implicit ale noastre. Pentru o perioada vom fi mai atenti si mai precauti ca sa putem anticipa si minimiza din riscuri.
Cum au reacționat clienții
Cei mai multi dintre clientii DIUD au pus pe hold proiectele la care lucram inaintea epidemiei de COVID si ne-au dat sarcina de a veni cu productii noi, relevante contextului in care ne aflam. Pentru unii dintre ei, am recurs chiar la modificarea materialelor existente astfel incat sa se potriveasca mai bine in noul cadru narativ. Per ansamblu, toata lumea a raspuns cat de bine a putut provocarilor din aceasta perioada, a iesit din zona de confort, a reusit sa tina lucrurile sub control si… cu content de criza, inainte!
Proiectele în desfășurare și viitoare
Zilele aceastea, suntem oarecum limitati din punct de vedere creativ, dar, ca in cazul oricarei limitari, a aparut si un pool de solutii noi care ne permit sa identificam formule de expresie vizuala potrivite in situatia data. Chiar daca nu mai avem tool-urile de storytelling de acum o luna, folosim multa post-productie, apelam la concepte functionale, profitam de idei anterioare care pot fi puse acum in aplicare, vanam inspiratie pe internet, experimentam pe productiile originale Diud etc. Atentia noastra este concentrata pe cum putem asigura continut relevant cu resurse limitate, fara sa pierdem prea mult din calitatea craft-ului.
Comunicarea brandurilor: Ghid etic
Mi-ar placea ca brandurile sa comunice la fel de personal si deschis ca pana acum, respectandu-si misiunea si valorile, contextual, dar cu rezerva ca orice exagerare – fie ca vorbim de prea multa modestie sau de maxim de aroganta - va fi mai usor sanctionata de catre public.
Incurajez crearea si comunicarea de initiative in scopuri bune, pentru a inspira si genera cat mai multa schimbare in piata. Cu siguranta avem nevoie si de promovarea unor mesaje sociale pozitive, atat doar sa o facem stiind ca exista o oarecare suprasaturatie in comunicare, iar asocierile directe risca sa piarda din substanta si eficienta acesteia.
Ce fac brandurile
Un lucru bun este faptul ca brandurile si-au adaptat relativ rapid comunicarea la situatia data, sustinand atat distantarea sociala sau masurile de protectie cat si promovand campanii de fundraising.
Este o perioada de tranzitie si cred ca momentan brandurile au optat pentru solutiile cu care s-au simtit safe, confortabil. E adevarat ca atunci cand te lovesti de datele unei probleme noi, la inceput faci ce stii mai bine ca sa ajungi mai aproape de un rezultat. Dar vine momentul cand trebuie sa iei in calcul si gasirea unor solutii noi, diferite, daca vrei o rezolvare deplina.
Ce urmeaza
Inclin sa cred ca rezerva temporara a unor branduri in privinta comunicarii nu e neaparat un semn de amorteala, ci mai degraba unul de maturitate. Nu oricine poate contribui in aceasta perioada - cand primeaza continutul contextual bine gandit si targetat - si nici nu trebuie sa o faca. Avem nevoie de branduri care pot ajuta si dupa ce trece epidemia, sprijinind prin eforturile lor de comunicare revenirea la normal, reintoarcerea la stilul de viata, de business (sau de consum) pe care ni-l dorim. Sunt convins ca multi dintre colegii nostri sunt atenti la ce se intampla si asteapta sa surprinda momentul potrivit pentru a comunica.
Primele campanii realizate in izolare
Ca pana acum, vom avea parte si de campanii bune si de campanii mai putin bune. In urmatoarea perioada, cred ca balanta va inclina inspre cele de avarie sau de adaptare, dar pe masura ce vor aparea insight-uri noi, la care nu ne-am fi gandit inainte, calitatea campaniilor se va redresa.
Probabil ca va urma o perioada cu idei puternice si executii mai slabe. Ca intotdeauna, conteaza in primul rand ideea – si spun asta ca regizor/producator, principalul meu drive fiind o executie de calitate.
Personal, pot aprecia oricand campanii bazate pe concepte faine si executii mai putin calitative, dar nu ma veti auzi vreodata spunand ca o campanie e buna pentru ca are o idee slaba, dar o executie de exceptie. :)
Efectele crizei asupra marcomului
In urmatoarele luni, ne asteptam ca cifra de afaceri sa scada destul de mult si ne pregatim cat putem de bine pentru a face fata (mai usor) impactului. Cert e ca vom reintra in normalitate la un moment dat, iar felul in care setam lucrurile de pe acum – ma refer aici la raportarea la colegi si la profesie - va ajuta mult in perioada de relansare. Si pentru ca toti suntem in aceeasi barca, bunul simt, transparenta, comunicarea, dar si retinerea si cumpatarea ne pot salva de la inec.
Adaptarea
Cand vine vorba de productia de content video, am fost dintotdeauna intr-o adaptare continua. Ma gandesc doar la evolutia preferintelor pe canalele de comunicare: am pornit de la crearea de spoturi pentru Facebook, apoi campanii de imagine pe Instagram, ca azi sa facem sketch-uri pentru Tik Tok. Am trecut de la reclame pe TV la videoclipuri si seriale pe YouTube, la lungmetraje pe Netflix si asa mai departe. Cum fiecare platforma s-a schimbat de la an la an, a trebuit permanent sa aplicam noi reguli, sa deprindem noi tactici sau sa jonglam cu alte preturi.
Schimbarile si senzatia de neliniste pe care le resimtim acum au fost si sunt parte din joc indiferent de ce se intampla afara. In ciuda perioadei actuale, am mare incredere ca ne vom adapta si vom reveni in forma, mai mari si mai creativi.
Initiative comune la nivel de industrie
La nivel de industrie, ne-am dat seama ca in situatii de criza suntem destul de descoperiti si nu simtim ca avem un reprezentant care sa dea voce nevoilor noastre. Pe diverse grupuri online exista deja initiative de a crea o asociere, o federatie, un patronat sau o uniune. M-as bucura foarte mult sa se intample pentru ca modul in care se lucreaza acum este destul de haotic: tarifele, bugetele, termenele de plata, workflow-ul diverselor bresle din industrie fluctueaza prea mult, iar asta genereaza de multe ori discutii inutile sau anxietati. Ramane de vazut daca epidemia reprezinta un drive suficient de puternic pentru a face pasul asta.
La nivel de DIUD, am demarat un proiect prin care incercam sa oferim sprijin in crearea de continut video brandurilor sau business-urilor care contribuie la lupta celor din linia intai. Alaturi de colaboratorii nostri si de alti specialisti in comunicare, ne-am propus sa punem la dispozitie experienta si resursele pe care le detinem impreuna ca sa ducem proiectele speciale din aceasta perioada la bun sfarsit. Speram sa reusim sa ajutam cat mai mult.
Daca esti managerul unui grup de comunicare/agentie, trimite-ne un email pe [email protected] cu subiectul [Noul context]. Vrem sa discutam despre activitatea agentiei voastre, despre cum reinventati procesele de lucru, cum va adaptati la noua realitate si despre directiile in care va veti dezvolta.