Fie te adaptezi si iti asumi riscuri, fie pui pauza si astepti sa vezi cand te poti reintoarce, spune Georgiana Dragomir, Managing Director la Grapefruit. Lucrurile sunt incerte, situatia este fara precedent, asa ca multi aleg variantele sigure.
In timp de criza, unele produse si servicii se potrivesc mai bine decat altele, iar asta ne asigura ca nu suntem total afectati de criza. Faptul ca lucram in domeniul digital constituie un avantaj deoarece nu trebuie sa ne oprim sau amanam proiectele.
Georgiana Dragomir spune ca au avut chiar un val subit de clienti care au decis sa-si migreze activitatea operationala sau de marketing mai mult in zona digitala. Despre play it safe, inovatie, adaptare cu forta si schimbarile pe care le-a determinat, pana acum, aceasta situatie in zona marcom, povesteste in randurile de mai jos.
Daca esti managerul unui grup de comunicare/agentie, trimite-ne un email pe [email protected] cu subiectul [Noul context]. Vrem sa discutam despre activitatea agentiei voastre, despre cum reinventati procesele de lucru, cum va adaptati la noua realitate si despre directiile in care va veti dezvolta.
Cand ati inceput sa observati impactul in business
La sfarsitul lunii Februarie am inceput sa luam masuri, gandindu-ne la ce va urma sa vina. Astazi putem zice ca, momentan, singurul impact a fost faptul ca suntem mai eficienti si productivi de cand lucram de acasa.
Ne lipseste, insa, interactiunea umana. Veneam la birou atat de dragul muncii cat si de dragul colegilor. Totodata ne lipseste un overview strategic. Lucrurile sunt incerte, situatia este fara precedent asa ca we play it safe.
La nivel de revenue am putea spune ca suntem o industrie norocoasa care, in acest moment, trage la maxim pentru a putea face alte industrii sa functioneze mai bine in mediul digital. Avem un flux de clienti pe care incercam sa il satisfacem cat de repede putem. Vrem sa aducem un impact pozitiv in business-uri si institutii publice prin digitalizarea acestora.
Strategia de criza pe termen scurt & mediu
In primul rand, nu am asteptat sa ne trimita Guvernul acasa ci am fost preventivi si am inceput sa lucram de acasa cu o saptamana inaintea anuntului oficial. Asta ne-a oferit putin timp sa ne organizam, sa rezolvam posibile probleme din sistem si sa lucram la capacitate maxima atunci cand au venit noile reglementari.
Pe plan financiar am fost pregatiti deoarece avem un fond de rezerva ce acopera cheltuielile existente pe perioada a 3 luni. De asemenea am deschis si o linie de credit pentru a ne asigura ca suntem acoperiti in cazul unor cheltuieli neprevazute in viitor. Monitorizam constant cheltuielile si avem si doua planuri de rezerva de a reduce din ele si a ne asigura continuarea activitatii.
Din perspectiva clientilor si proiectelor noastre, decizia de a ne construi un portofoliu de clienti variat, din diferite industrii a fost una foarte buna. In timp de criza, unele produse si servicii se potrivesc mai bine decat altele, iar asta ne asigura ca nu suntem total afectati de criza. Faptul ca lucram in domeniul digital constituie un avantaj deoarece nu trebuie sa ne oprim sau amanam proiectele. Chiar am avut un val subit de clienti care au decis sa-si migreze activitatea operationala sau de marketing mai mult in zona digitala.
Cum au reactionat clientii
Au reactionat pozitiv. Multi clienti incepusera deja sa lucreze de acasa asadar ne-au inteles. I-am asigurat ca totul va merge ca deobicei, va fi poate mai multa comunicare, si vom livra la timp fiecare proiect. I-am asigurat ca nu se schimba nimic nici in modul de lucru nici in orele de program, ci doar mediul in care ne vom desfasura activitatea.
Fiind deja invatati cu lucrul de acasa, ne-am adaptat foarte rapid situatiei si am continuat sa lucram ca deobicei.
Proiectele in desfasurare si viitoare
Din ceea ce am observat cu totii pare a fi un impact pozitiv. Suntem tare norocosi sa lucram in aceasta industrie. Proiectele vin, de lucru avem, noi livram produse la fel de calitative, respectam in continuare fiecare termen limita.De vazut totusi dupa ce trece sentimentul de noutate si vom intra in rutina cum vor fi lucrurile.
Comunicarea brandurilor
In primul rand cred ca brand-urile nu ar trebui sa apeleze, exploateze, exagereze sau sa amplifice sentimentul de panica si anxietate generala care exista acum in societate. Daca trecem de aceasta limitare de bun simt, ar putea sa faca urmatoarele lucruri:
● Sa posteze informatii legate de Covid-19 si impactul acestuia in industria lor specifica. Ce trebuie sa faca clientii sau consumatorii, ce au facut ei, etc.
● Daca au un reach foarte mare, sa amplifice mesajele venite pe canalele oficiale.
● Sa publice continut de awareness pe produse, sa aiba grija de comunitatea lor de client si sa fie mai umani in comunicare. Acesta nu este timpul potrivit sa faci push pe vanzari.
● De asemenea sa faca customer service acolo unde este consumatorul. Sa le raspunda pe social media pe toate canalele, sa puna la dispozitie mai multe linii pentru consumatori etc. In aceasta perioada multe se schimba si comunicarea cu clientu este cheie.
Ce fac brandurile
Aleg sa vorbesc de bine fiindca despre ce e rau, in general, multi vorbesc. Brand-urile au implementat in interiorul platformelor pop-ups care sa directioneze publicul catre site-ul World Health Organization pentru informatii oficiale. Si-au facut pagini, reclame, si continut dedicat pentru aceasta situatie si incearca sa il amplifice cat mai bine.
De laudat si aplaudat sunt brandurile care au facut parteneriate cu spitale si asociatii pentru a pune la dispozitie medicilor atat hrana, cafea, transport cat si echipamente necesare testarii si tratarii virusului, si vorbim atat business-uri mici, locale, cat si de multinationale.
Un alt lucru bun este ca am vazut multe brand-uri care au facut un audit pe modul in care comunicau anterior, au ales sa elimine reclame, imagini, video-uri care promovau comportamente care in aceasta perioada sunt contrare legilor. Multe branduri si-au adaptat logoul si campaniile de media pentru “distantarea sociala”.
Am vazut de asemenea ca sustin initiativa #stauacasa si au integrat in politica companiilor acest lucru. Multe postari pe paginile lor se rotesc in jurul acestui hashtag, fiecare postare include ideea de activitati in casa, alaturi de cei dragi sau singuri: gatit, comandat online, exercitii fizice, etc.
Ce urmeaza
Cred ca in intervalul de timp scurt-mediu accentul ar trebui pus pe awareness si loializare cu accent pe TV si Digital. Cam acolo sunt toti ochii in acest moment. Ar trebui de pe acum sa isi faca planuri pentru momentul in care vom iesi din carantina si sa le pastreze ca si back-up pentru momentul potrivit.
Long term, unele industrii care vor fi mai puternic afectate de criza, vor trebui sa lucreze la propunerea de valoare in primul rand. Sa creeze produse noi mai economice, sa lucreze la politica de pret, sa ofere metode de finantare mai bune pentru achizitii mai importante etc.
Un exemplu este retail-ul unde consumatorii pe timp de recesiune isi schimba comportamentul de cumparare. Fac cumparaturi majore mai rar si in cazul cumparaturilor necesare vor apela la promotii, produse mai ieftine sau la produse de tip ”own label”.
Primele campanii din izolare
Deja au aparut campanii de izolare si #wfh. Cred ca este cea mai mare miscare de solidaritate din ultimii ani. Companiile sprijina businessuri locale care sunt afectate mai grav, fac donatii catre diverse asociatii ca sa acopere nevoile medicilor, unele branduri ajuta parintii care lucreaza de acasa si reusesc cu greu sa-si tina copiii ocupat in timpul orelor de munca si asa mai departe.
Cu totii sprijina ideea de #wfh si majoritatea paginilor de social media ale multor companii au inceput sa posteze fie imagini din meeting-uri online, fie sa ofere sfaturi, unele branduri ofera servicii online, gratuite precum workout-uri, acces gratuit la diferite cursuri, carti, audiobooks si asa mai departe. Mi se pare ca fiecare brand a gasit o modalitate creativa sa fie solidar, iar pentru mine este de-a dreptul impresionant.
Efectele asupra business-ului de marcom
Momentan, TV-ul si digitalul functioneaza la capacitatea lor maxima. Insa, Radio, Print, OOH, toate evenimentele si activarile care se petrec in offline au foarte mult de suferit in aceasta perioada si pana se va ajunge la normalitate.
Adaptarea playerilor
Unii dintre ei s-au adaptat destul de rapid si s-au reprofilat, altii s-au decis sa-si amane activitatea pentru o perioada. Aici depinde de deciziile luate de fiecare, fie te adaptezi si iti asumi riscuri, fie pui pauza si astepti sa vezi cand te poti reintoarce.
Initiative comune la nivel de industrie
Am dezvoltat Digital Innovation Zone, primul hub digital in regiunea de Nord-Est a Romaniei, impreuna cu Atelierul de Idei, ADR Nord-Est, Codecamp, WebMagnat, Strongbytes si Sigma AppDev. Deoarece nu am putut sa continuam cu proiectul fizic, am dezvoltat o serie de webinarii ce acopera varii subiecte din domeniul antreprenoriatului, digitalului si startup-urilor.
De asemenea, impreuna cu echipa Grapefruit am dezvoltat COVI+DATA. Acesta este un mic widget ce contine informatii relevante, centralizate pentru contextul in care ne aflam si poate fi atasat oricarei pagini de blog sau website foarte usor. COVI+DATA contine de la masuri de preventie, lista numerelor DSP pentru fiecare judet, link direct catre site-ul stirioficiale.ro cat si un buton de donatii catre Fondul de Urgenta.
Totodata, solicitarea inaintata de IAA catre autoritati privind sustinerea companiilor si angajatilor din industria de marcom in perioada crizei COVID-19 este demna de aplaudat. Sunt foarte multe agentii mici ce au nevoie de ajutor si sustinere din partea autoritatilor, astfel incat angajatii sa-si poata pastra locurile de munca si sa primeasca salariile cuvenite. Aceste agentii sunt impactate la nivel mult mai mare decat pionierii, astfel ca admir aceasta initiativa si o sustin.
Daca esti managerul unui grup de comunicare/agentie, trimite-ne un email pe [email protected] cu subiectul [Noul context]. Vrem sa discutam despre activitatea agentiei voastre, despre cum reinventati procesele de lucru, cum va adaptati la noua realitate si despre directiile in care va veti dezvolta.