People over profit. Acesta ar trebui sa fie motto-ul, scris cu litere mari, sub numele companiilor. Si, in anumite cazuri, chiar e. Ciprian Dudulea, Co-Founder & CEO @Difrnt, crede ca in aceasta perioada cultura organizationala va face diferenta, iar brandurile autentice vor continua comunicarea cu clientii lor si vor incerca sa le fie alaturi.
Comunicarea nu e un subiect care trebuie lasat strict in grija agentiilor si a departamentelor de marketing, ci o chestiune care tine de cultura si valorile companiei. De acolo porneste totul
Ciprian Dudulea vorbeste mai jos despre lucrurile care l-au surprins in aceasta perioada, initiativele companiilor care pun pe masa resurse, la dispozitia altor jucatori, fapte bune si noile nevoi ale clientilor.
Daca esti managerul unui grup de comunicare/agentie, trimite-ne un email pe [email protected] cu subiectul [Noul context]. Vrem sa discutam despre activitatea agentiei voastre, despre cum reinventati procesele de lucru, cum va adaptati la noua realitate si despre directiile in care va veti dezvolta.
Cand ati inceput sa observati impactul in business
La inceputul lunii martie, atunci cand un start-up din USA cu care lucram de ceva timp, a decis sa reduca la minimul posibil efortul de digital marketing pentru ca le era teama ca nu vor reusi sa mai ridice o noua runda de finantare in urmatoarea perioada. Ulterior, am observat si alte companii din Romania care au inceput sa ia masuri de reducere a costurilor, deci a trebuit sa ne miscam rapid.
Strategia de criza pe termen scurt & mediu
Primul lucru a fost sa mutam toate birourile acasa, dat fiind ca munca noastra poate fi realizata foarte usor si remote. Colegii erau deja obisnuiti cu software-urile de project management & time tracking pe care le folosim (Asana, Toggle, Slack, etc...) deci as spune ca in afara de lipsa contactului uman care nu poate fi inlocuit in intregime cu un video call, productivitatea echipei a crescut.
In acelasi timp am creat 3 scenarii de criza pentru urmatoarele 6-12 luni si ne-am asigurat ca:
· oprim sangerarea din timp si optimizam/reducem costurile
· fiecare membru al echipei este in aceeasi barca cu toti ceilalti, prin urmare am decis de comun acord ca e mai bine sa suferim cu totii cate putin, decat sa fie nevoie ca unul dintre noi sa paraseasca barca.
· suntem pregatiti mental pentru scenariul 3, dar facem tot posibilul sa ramanem in scenariul 1 (cel mai pozitiv), chiar daca implica nopti nedormite si munca 7 zile din 7 pentru a finaliza proiectele la timp.
Cum au reactionat clientii
Un lucru pe care l-am observat in cazul multor clienti este ca au pus on-hold proiectele din categoria "nice to have" si incearca sa isi concentreze efortul pe activitatile care pot genera rezultate in urmatoarele 3-6 luni.
Incercam sa fim aproape de clienti, ajutandu-i sa pivoteze / sa se adapteze situatiei pentru a genera new revenue.
Un exemplu de proiect in desfasurare unde a trebuie sa venim rapid cu o solutie, a fost pentru Clinica Oana Nicolau, cea mai mare clinica de psihoterapie din Romania, cu peste 60 de specialisti in echipa, care s-au trezit peste noapte ca sedintele de terapie nu se mai tin in cabinet.
Astfel, saptamana viitoare lansam impreuna cu ei primul serviciu online de text-therapy prin care clientii isi pot continua sedintele de terapie, de acasa, prin text sau video-call.
Un alt lucru care m-a surprins au fost solicitarile din partea unor companii care neglijau complet orice fel de prezenta online si care au constientizat ca nu detin niciun asset digital pe care sa il poata folosi, prin urmare incep sa investeasca in website-uri noi, integrari mai bune cu sistemele interne sau campanii de digital fata de care erau reticenti inainte.
Comunicarea brandurilor: un ghid etic
People over profit. Cred ca este momentul in care cultura organizationala va face diferenta. Sunt sigur ca brand-urile autentice vor continua comunicarea cu clientii lor si vor incerca sa le fie alaturi
Daca mapam corect customer journey-ul oricarui brand, observam ca exista multiple "touchpoints" in care acesta poate comunica cu clientii, si poate ca cel mai simplu si autentic exemplu pe care l-am trait zilele trecute este cu o doamna din departamentul de customer support al unui magazin online, care m-a intrebat la final: "Dvs sunteti bine? Cum rezistati?".
Pentru mine a contat de 100x mai mult decat orice discount/reclama/oferta speciala/campanie de loializare.
Astfel, comunicarea nu e un subiect care trebuie lasat strict in grija agentiilor si a departamentelor de marketing, ci o chestiune care tine de cultura si valorile companiei. De acolo porneste totul.
Ce fac brandurile
Ma declar placut surprins atunci cand vad playeri dintr-o anumita industrie care pun pe masa resurse, la dispozitia altor jucatori.
Cred ca asistam la o schimbare de mentalitate de tipul: "sa traiasca si capra vecinului" iar acest lucru nu poate decat sa ma bucure. :)
Primele campanii din izolare
As paria pe user-generated content. Cred ca o forma de comunicare neregizata, e mult mai autentica in perioada aceasta. Atasez un exemplu de la Art Safari.
Efectele asupra business-ului de marcom
Nu e ceva ce pot controla, prin urmare prefer sa ma gandesc la ce oportunitati vor aparea in urma crizei.
Cred ca multe verticale din industria de marcom se pot transforma, un exemplu ar fi industria de offline events unde vor aparea startup-uri care vor oferi o solutie virtuala interactiva prin care evenimentele sa poata fi sustinute in continuare.
Adaptarea
Cand iti pui problema de: cum pot sa generez valoare pentru clienti? Inevitabil iti vin idei si gasesti solutii sa te adaptezi. Daca ramai self-centric si te gandesti doar la cum sa pastrezi fee-urile, indiferent de perspectiva / nevoile clientilor, atunci esti in pericol.
In cazul nostru, e destul de usor. Avand o singura echipa in Bucuresti, suntem agili si cred ca ne este mai usor sa ne adaptam, in comparatie cu alti giganti din industrie.
In acelasi timp, cred ca se va redefini rolul agentiilor in relatia cu clientii, avand in vedere ca apar produse digitale care inlocuiesc/automatizeaza parte din activitatea agentiilor.
Initiative comune la nivel de industrie
Momentan singurele initiative in care am ales sa ne implicam cu alti jucatori din industrie sunt cele in care am lucrat impreuna pro-bono pentru a sustine o anumita cauza. Cele mai recente exemple sunt crearea platformei entreprenation.ro si o campanie de strangere de fonduri online pentru Institutul Clinic Fundeni, organizata de Asociatia BAVA cu sprijinul Tempo Advertising si Strategents.
Daca esti managerul unui grup de comunicare/agentie, trimite-ne un email pe [email protected] cu subiectul [Noul context]. Vrem sa discutam despre activitatea agentiei voastre, despre cum reinventati procesele de lucru, cum va adaptati la noua realitate si despre directiile in care va veti dezvolta.